ازمون IMAT


آزمون IMAT
آزمون IMAT که مخفف کلمه ی  International Medical Admissions Test  می باشد، آزمونی است که هر سال از سمت دانشگاه های کشور ایتالیا، خصوصی و دولتی برگزار می گردد که مختص دانشجویان بین المللی یا خارجی و همچنین بومی است که قصد داشته باشند در کشور ایتالیا و در مقطع لیسانس و بالاتر رشته­ های دندانپزشکی، داروسازی، پزشکی، جراحی و رشته های مرتبط با آن تحصیل کنند. هر دانشگاه موظف است با توجه به ظرفیت در نظر گرفته برای این دانشجویان، نسبت به پذیرش آنان بر اساس نتایج آزمون IMAT اقدام نماید. دانشجویانی که در آزمون IMAT نمره ی قبولی را کسب کنند علاوه بر دارا بودن مجوز ادامه تحصیل در رشته­های یاد شده، شهریه ی تحصیلی کمتری نیز پرداخت خواهند کرد.
آزمون IMAT توسط وزارت آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه های ایتالیا یا MIUR و با همکاری مراکز و سازمان آموزشی مانند ATS یا Admissions Testing Service و همچنین به کمک پذیرش کنندگان کمبریج در هر سال برگزار می گردد. از جمله آزمون های بسیار معتبر کشور ایتالیا که در سطح بین المللی و در حدود 20 کشور دنیا برگزار می گردد همین آزمون IMAT است. تحصیل در کشور ایتالیا با توجه به هزینه های زندگی و تحصیلی معقول و سیستم خاص تعیین شهریه در آن، و در کنار سیستم آموزشی و عالی پیشرفته از گزینه های بسیار عالی محسوب می گردد که همین امر سبب شده تا آزمون IMAT هم از لحاظ بین المللی اهمیت و جایگاه ویژه ای پیدا کند و هم اینکه سالانه به تعداد شرکت کنندگان آن افزوده شود.
در ادامه به بررسی کامل این آزمون خواهیم پرداخت تا چنانچه قصد ادامه تحصیل در کشور ایتالیا در رشته های یاد شده را دارید، تصمیم بسیار آگاهانه و منطقی را اتخاذ کنید تا ضمن آن آینده ی روشنی را نیز برای خود متصور شوید. پس با ما همراه باشید و این مطلب را از دست ندهید.

زمان برگزاری آزمون IMAT
آزمون IMAT از لحاظ زمان برگزاری مقداری محدود است و برخلاف آزمون های آیلتس و تافل، شما فرصت شرکت زیادی نخواهید داشت. آزمون IMAT هر سال به ماه شمسی، در ماه تیر (سوم تا 25 جولای) شروع ثبت نام دانشجویان بین المللی و بومی است و ماه شهریور (سپتامبر) زمان برگزاری آزمون است. لذا برای ثبت نام می­توانید طبق تاریخ معین شده توسط خود دانشگاه در این بازه ی زمانی اقدام به ثبت نام کنید. نکته ای که حائز اهمیت آن است که اگر مایل باشید تا در بیشتر از یک دانشگاه اقدام به ثبت نام آزمون IMAT نمایید مشکلی وجود ندارد زیرا زمان برگزاری آزمون دانشگاه ها با هم تداخلی نخواهند داشت.
توجه داشته باشید که زمان ثبت نام قابل تمدید نخواهد بود لذا از قبل نسبت به تهیه ی مدارک و هزینه ها اقدام نمایید تا بتوانید در فرصت معین شده در تیر ماه، ثبت نام کنید.

کاربرد آزمون IMAT
شاید از خود بپرسید کاربرد آزمون IMAT چیست و چه مزایایی دارد؟ چرا باید در این آزمون شرکت کنم و ضرورت آن چیست؟ جواب کامل این سؤال پیش ماست. کاربردها و مزایای آزمون IMAT به طور کلی به شرح زیر است:
اگر قصد تحصیل در دانشگاه­های کشور ایتالیا در زمینه های پزشکی، جراحی و غیره را داشته باشید آزمون IMAT و داشتن نمره ی قبولی عالی به شما کمک بسیار زیادی می کند تا در دانشگاه­های تراز اول مشغول به تحصیل گردید.
به شما کمک می کند تا به عنوان فردی حرفه ای شناخته شوید و اعتبار خود را در کشور ایتالیا بالا ببرید.
اکثر افراد حتی اگر برای تحصیل نیز مهاجرت کنند، در کنار تحصیل باید به انجام کار نیز مشغول شوند. قبولی در آزمون IMAT، حتی در پیدا کردن فرصت های شغلی بهتر نیز کاربرد دارد.
قبولی در آزمون IMAT سبب می شود به شرکت های برتر در کشور ایتالیا نشان دهید که سطح و دامنه ی ارتباطی شما حرفه ای و پیشرفته بوده و توانایی کار در این شرکت ها را دارید.
برای اینکه بتوانید در مقاطع فوق لیسانس، دکتری و حتی بالاتر در برخی از دانشگاه های ایتالیا پذیرش داشته باشید، از جمله مدارک بسیار معتبر و مهم درخواستی از شما، همین آزمون IMAT است.
از جمله آزمون های بسیار معتبری است که حتی در تعیین شایستگی شما برای دریافت fund نیز تأثیرگذار است.

محل برگزاری آزمون IMAT در کدام کشورها و مؤسسات؟
آزمون IMAT با اعتبار جهانی خود هم اکنون در بیش از 20 کشور جهان و بیش از هزاران مؤسسه در حال برگزاری است که در هر جای دنیا در این آزمون شرکت کنید، در کشور ایتالیا نیز معتبر خواهد بود. برخی از کشورهای برگزار کننده ی آزمون IMAT عبارتند از: برزیل، کانادا، قبرس، چین، فرانسه، آلمان، سوئیس، اسپانیا، یونان، هنگ کنگ، هند، اسرائیل، ایتالیا، پاکستان، لهستان، ترکیه، آفریقای جنوبی، امارات متحده ی عربی، انگلستان و آمریکا و غیره.
برای اطلاع از اینکه در کشور مورد نظر شما، آزمون IMAT برگزار می شود یا خیر، بهترین کار مراجعه اینترنتی به سایت معتبر دولتی MIUR و universitaly.it و سپس مراجعه به لیست کشورهای برگزار کننده در حین فرایند ثبت نام است که براساس آن می­توانید کشور مورد نظر خود را پیدا کرده و یا نزدیک ترین محل را انتخاب نمایید.

شرایط و قوانین آزمون IMAT
آزمون IMAT همانند تمامی آزمون­های لوکال و بین المللی دارای شرایط و قوانین خاص خود است که هر فرد ملزم به رعایت آنها است. شرایط و قوانین آزمون IMAT به شرح زیر است:
آزمون IMAT توصیه شده برای افراد فارغ التحصیل مقطع دبیرستان است و هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.
همراه داشتن هایلایت، لاک غلط گیر و مداد رنگی اکیدا ممنوع است.
همراه داشتن اصل پاسپورت الزامی است.
کپی پاسپورت به هیچ وجه پذیرفته نیست.
درب حوزه ی امتحانی پس از زمان مقرر بسته شده و پس از آن حق ورود به حوزه ی امتحانی را نخواهید داشت و حتی در این صورت مبلغ پرداختی نیز عودت داده نخواهد شد.
به هیچ وجه در طول امتحان حق صحبت با فرد کناری خود را ندارید.
همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی و کپی برداری به شدت ممنوع بوده و در صورت مشاهده توسط دوربین مدار بسته، از جلسه ی امتحان و شرکت در این حوزه محروم خواهید شد.
همراه داشتن ساعت مچی، خوراکی و کشیدن سیگار اکیدا ممنوع است.
خارج کردن برگه ی امتحانی تنها در صورت هماهنگی مجاز است.
خروج فرد از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی تخلف است.
نتایج آزمون تنها به خود فرد تحویل داده می شود و عواقب در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی در اختیار دیگران بر عهده ی خود فرد است.
اگر دانش آموز غیر اروپایی باشید باید حتما ویزای شهروندی کشور غیر اتحادیه ی اروپا را داشته و هیچ شهروندی از ایتالیا نداشته باشد و در این کشور نیز زندگی نکند.
اگر دانش آموز اروپایی هستید حتما باید شهروندی یکی از کشورهای عضو اتحادیه­ی اروپا را نیز داشته باشید.
اگر دیپلم دبیرستان خود را در آمریکا اخذ کرده اید باید حتما APS3 را داشته باشید و اگر در بریتانیا کسب کرده اید حداقل باید حداقل سه سطح A در رشته های مرتبط با پزشکی را داشته باشید.

افراد واجد شرایط و غیر واجد شرایط شرکت در آزمون IMAT
آزمون IMAT همانند تمامی آزمون های دیگر دارای شرایطی است که در آن مشخص می کند چه افرادی واجد شرایط و چه کسانی غیر واجد شرایط برای شرکت در این آزمون هستند. چنانچه یکی از مواردی که در زیر ارائه می­گردند منطبق با شرایط نباشد، از ادامه ی روند ثبت نام جلوگیری خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که در این قسمت افراد واجد شرایط را ذکر خواهیم کرد و خارج از آن، افراد واجد شرایط برای شرکت در آزمون IMAT نخواهند بود:
حداقل سن برای این آزمون وجود ندارد لذا تمامی افرادی که مقطع پیش دانشگاهی را به اتمام رسانده باشند با شرط رعایت موارد که در ادامه گفته خواهد شد، مجاز به شرکت در آزمون IMAT هستند.
متقاضی شرکت در آزمون حتما باید دارای پاسپورت معتبر باشد و تاریخ انقضای آن مهلت داشته باشد.
اگر قصد تحصیل، کار و زندگی در ترکیه را داشته باشید، واجد شرایط محسوب می گردید.
برای افراد متخصص و حرفه­ای در زمینه­ی پزشکی که مایل به مطالعه یا کار در کشور ترکیه باشند مناسب است.
کسانی که تحصیلات عالی لیسانس را گذرانده باشند و مدرک لازم برای ورود به دانشگاه آن ها IMAT است واجد شرایط شرکت در آزمون IMAT هستند.
کسانی که حداقل سطح فردی زبان انگلیسی آنها متوسط به بالا باشد زیرا با اینکه این آزمون قصد محک زدن میزان تسلط شما به زبان انگلیسی را ندارد اما زیر این سطح، قادر نخواهند بود حتی معنای سؤالات را متوجه شوند.

افراد غیر واجد شرایط:
اگر زیر 18 سال سن دارید برای شما توصیه نمی شود زیرا حداقل سن مورد نیاز برای گذراندن دوره ی دبیرستان 18 سال تمام است.
اگر سطح زبان انگلیسی شما از متوسط کمتر باشد واجد شرایط محسوب نخواهید شد زیرا در چنین وضعیتی حتی قادر نخواهید بود اهداف سؤالات آزمون را برای پاسخ دادن متوجه شوید.
اگر در کشوری زندگی می کنید یا قصد تحصیل در دانشگاه و کشوری دارید که آزمون IMAT الزامی نیست، واجد شرایط و ملزم به شرکت در آزمون IMAT نخواهید بود.

البته توجه داشته باشید که چون دانشگاه ها مقصد، پذیرش نهایی شما را بررسی می کند، بسته به نوع دانشگاه می توان انتظار معیارهای متفاوتی را نیز داشت.

دوره ها و کلاس‌ های مرتبط با آزمون IMAT
در این قسمت به بررسی انواع دوره ها و کلاس های مرتبط با آزمون IMAT بپردازیم که هم در سطح جهانی مشهور هستند و هم داوطلبان بسیار زیادی دارند. اهمیت این بخش در آن است که شما باید ساعت های زیادی را صرف مطالعه ی منابع این آزمون و آمادگی خود کنید، لذا بسیار اهمیت دارد که دوره ها و کلاس های معتبری را انتخاب نمایید.
از دوره ها و کلاس های مشهور آزمون IMAT، می توان به دوره های آنلاین LIVE دوره ی IMAT توسط اساتید برجسته ی آکسفورد و کمبریج اشاره نمود که در آن 30 ساعت کلاس مجازی، 2 هفته تدریس فشرده و دسترسی به بانک سؤالات به مدت 1 سال خدمات ارائه می گردد.
دوره های ویدیویی IMAT که در آن بیش از 60 ویدیوی آموزشی که در مجموع شامل 9 ساعت تدریس، بیش از 1000 نمونه سؤال و شبیه ساز آزمون و راه حل های سؤالات قبلی آزمون است.
دوره های Harvey که شامل نمونه سؤال، ویدیوهای آموزشی، آزمون های شبیه سازی شده و کلاس های رفع اشکال با اساتید برجسته است نیز از نمونه دوره های مشهور در سطح جهانی است که توسط MIUR در ایتالیا برگزار می گردد.

نمره ی قبولی آزمون IMAT
نمره­ی قبولی در آزمون IMAT به مدت چندین سال بدون تغییر باقی مانده اما هنوز هم ارزش صحبت کردن را دارد. برای داوطلبانی که دانشجوی یکی از کشورهای اتحادیه ی اروپا باشند، حداقل نمره ی قبولی برای آنان 20 از 90 است. لذا اگر زیر 20 نمره کسب کنند هیچ شانس پذیرشی در دانشگاه مقصد نخواهند داشت.
برای دانشجویانی که عضو اتحادیه ی اروپا نباشند، هر نمره ای بالای صفر نمره ی قبولی در آزمون در نظر گرفته خواهد شد! شاید این شرط عجیب به نظر برسد اما با توجه به اینکه نمره ی منفی نیز لحاظ خواهد شد شاید داوطلب با داشتن پاسخ های متعدد اشتباه، نمره ی منفی نیز کسب کند.

زمان اعلام نتیجه ‌ی آزمون IMAT
در صورتی که در آزمون IMAT شرکت کنید، اعلام نتایج طبق زمانبندی اولیه به شما اعلام خواهد شد. در آزمون IMAT که برای ورود به دانشگاههای ایتالیا در مقطع لیسانس و فوق لیسانس رشتههای پزشکی، جراحی و مرتبط با آن برگزار میگردد، بسته به اینکه چه دانشگاهی را انتخاب کرده باشید زمان اعلام نتایج متفاوت خواهد بود و باید به زمانبندی داده شده در فرم تأییدیهی ثبت نام اکتفا کنید اما معمولا مدت زمانی که طول میکشد تا نمرات دانشجویان شرکت کننده در آزمون IMAT منتشر شود، حدود 2 هفته است و در ماه اکتبر خواهد بود.
برای مشاهدهی نتایج آزمون IMAT، هر دانشجو باید به سایت دانشگاه انتخابی خود یا MIUR مراجعه نموده و در صفحهی مربوط به آزمون IMAT، نتایج آن را مشاهده نماید. اما همانطور که گفته شد این زمان تقریبی بوده و هر سال باید به جدول زمانبندی داده شده دقت کنید تا در زمان درست اقدام به پیشبرد مراحل آزمون کرده باشید.

آزمون IMAT مناسب برای کدام کشورها و دانشگاه‌ ها؟
دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس، دکتری و بالاتر را در رشتههای پزشکی و مرتبط با آن را در دانشگاههای کشورهایی مانند ایتالیا و دیگر 20 کشور جهان داشته باشند قطعا یکی از مدارک مورد نیاز آنها، آزمون IMAT است که بسته به نوع دانشگاه، نمرهی مد نظر و قبولی نیز متفاوت است.
اکنون آزمون IMAT در بیش از 20 کشور جهان و هزاران مؤسسهی آموزش عالی در سرتاسر جهان مورد پذیرش خواهد بود تا جایی که در خصوص ادامه تحصیل رشتههای پزشکی و جراحی، معیار اصلی سنجش دانشجویان و عیار علمی آنها، آزمون IMAT است و از این لحاظ نسبت به آزمونهای تافل و آیلتس که تنها ملاک سنجش تسلط دانشجو به زبان انگلیسی هستند، بسیار مهمتر است.

مهلت اعتبار آزمون IMAT
مهلت اعتبار آزمون IMAT تنها به مدت 1 سال است یا بعبارتی تنها برای سال تحصیلی پیش رو معتبر خواهد بود. دلیل این امر نیز واضح است زیرا باید تمامی دانشجویان تحت شرایط یکسان مورد سنجش قرار بگیرند و هر سال میزان سختی آزمون متفاوت است. لذا شما نمی­توانید به عنوان مثال آزمون را در سال 2019 شرکت کنید و در سال 2020 به کمک آن وارد دانشگاه مقصد در رشته های پزشکی گردید.

سخت و آسان بودن آزمون IMAT
حتما هنگامی که خواسته اید برای ثبت نام آزمون IMAT اقدام کنید متوجه صحبت های این چنینی شده اید: آزمون IMAT خیلی سخت است، IMAT نسبت به هر آزمونی سخت تر است و غیره. اما حقیقت ماجرا چیست؟
آزمون IMAT بسیار استاندارد و منصفانه است و سؤالات به گونه ای نخواهند بود که بسیار پیچیده باشند اما باید این نکات را در نظر داشته باشید:
در بخش دانش علمی سؤالاتی در مورد زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی خواهید داشت که سؤالات این بخش نیاز به دانش و مهارت تخصصی بالاتر از آموزه های دوران دبیرستان دارد، مخصوصا بخش زیست شناسی که سال به سال سخت تر می گردد.
با اینکه این آزمون به زبان انگلیسی است و استاندارد نیز هست، اما برای فهم سؤالات باید سطح زبان شما از متوسط به بالا باشد.
به دلیل زمان بر بودن فهم و درک سؤالات مطرح شده، مدیریت زمان بسیار امری حیاتی است چرا که یکی از دلایل سخت بودن آزمون را مسأله ی کمبود وقت عنوان می کنند. با این حال سخت یا آسان بودن آزمون تا حد زیادی نیز به میزان تسلط و آماده بودن فردی نیز وابسته است.

تعداد سؤالات آزمون IMAT
آزمون IMAT تنها به شکل کاغذی برگزار می گردد و شما باید در طی 100 دقیقه به 60 سؤال آن پاسخ دهید. این آزمون از 4 بخش اصلی تشکیل شده که به توضیح هر یک می پردازیم:
بخش اول که به آن استدلال منطقی و اطلاعات عمومی گفته می شود، شامل 22 سؤال 5 گزینه ای است که 2 سؤال مربوط به اطلاعات عمومی است و 20 سؤال نیز مرتبط با استدلال منطقی است.
بخش دوم، سوم و چهارم نیز در مجموع مرتبط با دانش علمی است که 38 سؤال 5 گزینه ای را در خود جای داده است. 18 سؤال در زمینه ی زیست شناسی، 12 سؤال در زمینه ی شیمی و 8 سؤال نیز در رابطه با فیزیک و ریاضیات خواهند بود.

فرایند و پروسه ‌ی کلی آزمون IMAT
نکته ی بسیار مهمی در فرایند و پروسه ی کلی آزمون IMAT وجود دارد که برای متقاضیان غیر اتحادیه ی اروپا، باید از نماینده ی دیپلماتیک کشور ایتالیا در سفارت، تأییدیه ی پیش ثبت نام را دریافت کنند. ثبت نام نیز فقط در سایت Universitaly صورت می گیرد و تنها فرم ثبت نام نیز به صورت آنلاین است. تحت هیچ شرایطی نیز ثبت نام با تأخیر وجود نخواهد داشت. پس از تکمیل مدارک و دریافت ایمیل تأییدیه، در روز آزمون که معمولا در ماه سپتامبر خواهد بود حضور پیدا کرده و در طی 100 دقیقه، به 60 سؤال پاسخ خواهید داد و معمولا در طی 2 تا 3 هفته نیز نتایج را در سایت دانشگاه مربوطه و سایت ثبت نامی، مشاهده خواهید کرد.

گونه های آزمون IMAT
آزمون IMAT تنها به یک شکل و نوع برگزار می شود و انواع خاصی ندارد. هدف از برگزاری تنها نوع آزمون IMAT سنجش دانش علمی متقاضیان در 4 زمینه ی زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک و همچنین تسلط دانشجویان نسبت به مفاهیم استدلالی و اطلاعات عمومی است. تعداد سؤالات و حتی زمان پاسخگویی و یا هر دو، بسته به دانشگاه انتخابی شما و یا نوع رشته، می تواند متغیر باشد که باید از طریق دانشگاهی که در آن ثبت نام نموده اید جویا شوید. این آزمون تنها به یک نوع وجود داشته و در بین دانشگاه ها و مؤسسات ایتالیا معتبر است. توجه داشته باشید که تنها در صورتی که خواهان ادامه تحصیل رشته های پزشکی و جراحی و مشابه آن در مقاطع تحصیلی عالی هستید در این آزمون شرکت نمایید.

اعتبار بین المللی آزمون IMAT
همانطور که در بخش های پیشین نیز اشاره نمودیم، آزمون IMAT، آزمونی است که تنها در کشور ایتالیا و توسط دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور طراحی و برگزار می گردد و اعتبار آن نیز 1 سال و تنها در نزد دانشگاه انتخابی است (مانند دانشگاه های Bari، Bologna، میلان، Milano Bicocca، Napoli، Naples Federico، Pavia، Rome, La Sapienza، Rome, Tor Vergata، Torino، Messina، Padova و Siena). لذا همانطور که از گفته ها مشخص است آزمون IMAT اعتبار بین المللی خاصی نداشته و در واقع یک نوع آزمون بومی محسوب می گردد و تنها برای مواقعی کاربرد دارد که قصد ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، جراحی و رشته های مرتبط را در کشور ایتالیا داشته باشید پس اعتبار و کلاس جهانی نداشته و مورد پذیرش سیستم آموزش عالی کشور ایتالیا است.

بخش بندی‌های مختلف آزمون IMAT
همانطور که قبلا نیز عنوان گردید آزمون IMAT دارای 4 بخش مختلف است که هر کدام در مورد حیطههای گوناگون سؤالاتی را از شما خواهند پرسید و شما در طی زمان 100 دقیقه باید به 60 سؤال پاسخ دهید. به ازای هر پاسخ درست، 1.5 امتیاز دریافت خواهید نمود، هر پاسخ اشتباه بین 0 تا 4 امتیاز از دست خواهید داد و هر پاسخی نیز که جواب ندهید طبیعتا نمرهای نیز دریافت نخواهید کرد. لذا نمرهی کلی آزمون نیز 90 خواهد بود که اگر تعداد جوابهای اشتباه شما زیاد باشد، امکان دریافت نمرهی کل منفی نیز خواهید داشت.
بخش اول آزمون در رابطه با استدلال منطقی و اطلاعات عمومی بوده و شامل 22 سؤال است. بخش استدلال منطقی دارای 20 سؤال و از شما در مورد متنهای نوشته شده سؤالاتی نظیر نتیجه گیری و خلاصه کردن متن، شناسایی فرضیات و خطاهای استدلالهای منطقی موجود و ارزیابی مدارک ارائه شده برای هر پاسخ پرسیده خواهد شد. در مورد اطلاعات عمومی نیز 2 سؤال پرسیده میشود که در مورد طیف وسیعی از موضوعات از سیاست و فرهنگ گرفته تا تاریخ و ادبیات و فلسفه است.
بخش دوم، سوم و چهارم آزمون نیز در رابطه با دانش علمی است و مرتبط با سؤالاتی نظیر زیست شناسی (18 سؤال)، شیمی (12 سؤال) و ریاضی و فیزیک (8 سؤال) است. بخش زیست شناسی سؤالات بیشتر در حوزههای شیمی موجودات زنده، اهمیت اتصالات قوی و ضعیف در سیستم موجودات زنده، نقش آنزیمها، سلول، تئوری سلولی، غشای سلولی، بیوانرژیتیک، تولید مثل و چرخهی سلولی، ژنتیک انسانی، جهشها، DNAی پروکاریوتها  و یوکاریوتها و غیره است.
سؤالات بخش شیمی نیز در رابطه با موضوعاتی مانند مواد تشکیل دهندهی ماده، حالت ماده، ذرات بنیادی، ساختار اتمها، جدول تناوبی عناصر، گروهها و دورهها، پیوندهای شیمیایی و غیره است.
سؤالات بخش ریاضی و فیزیک نیز در رابطه با موضوعاتی مانند فیزیک کمّی، دانش سیستم متریک و CGS، سیستم بین المللی ISI، کمیتهای سینماتیک، انواع مختلف حرکت، بردارها، فشار، تعاریف وزن و جرم و غیره است.

اهمیت بخش‌ های مختلف آزمون IMAT در نمره دهی متفاوت است؟
بخش های مختلف آزمون IMAT برخلاف آزمونی مانند GRE که ممکن است نمره ی بخش خاصی از آن توسط دانشگاه مورد نظر مهم تر باشد و تأثیر بیشتری در پذیرش شما داشته باشد، اینگونه نیست و تمامی بخش ها از اهمیت یکسانی برخوردار هستند.
در این آزمون مهارت کلی شما در زمینه های مختلف دانش علمی و استدلالی سنجیده می شود و معمولا بیان می شود به شکل نامحسوس، سؤالات هر قسمت که سخت تر طراحی شده باشد، اهمیت بیشتری در آن سال دارد. تنها در مورد این آزمون باید دانست که امکان کسب نمره­ی کل منفی نیز وجود دارد.

زمان مصاحبه‌ ی آزمون IMAT
آزمون IMAT فاقد مصاحبه است. شیوه ی کار این آزمون بدین صورت است که اگر قصد ادامه تحصیل در کشور ایتالیا و بیش از صدها مؤسسه در زمینه ی رشته های پزشکی، جراحی و مشابه و مرتبط با آن را در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و بالاتر داشته باشید، دانشگاه مد نظر را انتخاب نموده و پس از طی کردن فرایند ثبت نام، در آزمون شرکت می کنید. پس از قبولی در آزمون، مجوز ورود به دانشگاه انتخابی در رشته ی مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد و نیازی به انجام مصاحبه ی خاصی نخواهید داشت.

باید و نبایدهای آزمون IMAT
در مورد آزمون IMAT بایدها و نبایدهایی وجود دارد که اگر مایل به موفقیت در این آزمون هستید حتما به آنها عمل کنید. این موارد به شرح زیر هستند:
حتما پاسپورت خود را به همراه داشته باشید و حتما تاریخ انقضای آن را چک کنید. باید پاسپورت شما معتبر بوده و منقضی نشده باشد.
باید اصل پاسپورت را در اختیار داشته باشید و به هیچ وجه کپی آن مورد قبول نیست.
مکان آزمون را دقیقا چک کنید و بهترین و سریع ترین مسیر را از قبل مشخص کنید. آزمون IMAT کاملا قانونمند بوده و در رأس ساعت مشخص شده درب­های محل برگزاری آزمون بسته خواهند شد. پس به موقع رسیدن یک امر بایدی محسوب می شود.
نباید جملات و نمونه سؤالات آزمون های قبلی را حفظ کنید زیرا به هیچ وجه مشابه هم نخواهند بود و برای این کار باید خود را کاملا آماده کرده باشید.
نباید ثبت نام آزمون خود را به روزهای آخر موکول کنید چرا که زمان ها محدود و انتخاب شما نیز محدودتر خواهد شد.
در روز امتحان اصلا سعی نکنید بالاجبار معنی کلمه ای که نمی دانید را حدس بزنید.
وقت خود را روی یک سؤال هدر ندهید.
اکثر وقت خود را در روزهای قبل از آزمون IMAT به حل مسائل ریاضی و افزایش دایره ی واژگان خود اختصاص دهید.

معایب و مزایای شرکت در آزمون IMAT در کشور خودمان
گاهی اوقات سؤال پیش می آید و شاید هم شنیده باشید که برخی افراد ادعا می­کنند که به دلیل آسان­تر بودن آزمون IMAT مایل هستند به کشور دیگری رفته و در آنجا آزمون بدهند و تنها عیب این کار را هزینه ی زیادتر می دانند. اما باید بدانید آزمون IMAT آزمونی جهانی است و هیچ تفاوتی ندارد که شما در کدام کشور این آزمون را پشت بگذارید.
عیب خاصی در مورد شرکت در آزمون IMAT در کشور خودمان وجود ندارد و تنها مزیت آن برگزاری این آزمون بین المللی در داخل کشور بوده که مجبور نخواهید بود هزینه­ی گزاف بابت سفر به کشور دیگر و شرکت در آزمون پرداخت کنید و زمان شرکت در آزمون نیز طبق منطقه­ی زمانی کشور خودمان بوده و از اعتبار یکسانی نیز برخوردار است.
البته در سال های اخیر پیش آمده که آزمون IMAT هیچ مرکز برگزار کننده ای در داخل کشور نداشته و متقاضیان چاره ای به جز انتخاب مرکز آزمون های نزدیک به کشور خودمان مانند امارات، ترکیه، قطر، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را در طی فرایند ثبت نام ندارند.

معایب و مزایای شرکت در آزمون IMAT در کشورهای دیگر
شاید گاهی اوقات شنیده باشید و یا در ذهن خود متصور شده باشید که اگر برای شرکت در آزمون IMAT به ایتالیا بروید یا کسانی که در این کشور هستند، آزمون سخت تری خواهند داشت یا به عنوان مثال در صورتی که به روسیه سفر کنید و آزمون IMAT را در آنجا شرکت کنید برای شما بسیار آسان تر خواهد بود و دستیابی به نمرات بالاتر، بهتر خواهد بود.
اما حقیقت ماجرا این است که هیچ گونه تفاوتی بین شرکت در آزمون IMAT با یک کشور و کشور دیگر وجود ندارد و هیچ ضرری را نیز متحمل نخواهید شد و یا در صورت حضور در کشوری خاص، هیچ منفعت خاصی نصیب شما نخواهد گشت.
آزمون IMAT کاملا استاندارد، هماهنگ و یکسان است و افرادی که از شما آزمون می گیرند افراد مورد اعتماد سازمان بوده که ماه ها و بلکه سال ها تست های سخت گیرانه و استانداردهای سازمان های برگزاری آزمون IMAT را گذرانده اند و حتی هیچ تفاوتی مابین کسانی که زبان اول آنها زبان انگلیسی باشد یا بومی ایتالیا باشند با سایر افراد قائل نخواهند شد. حتی پس از درج نمره توسط نمایندگان آزمون، توسط استانداردهای خود سازمان این نمرات سنجیده می شود تا صحت نمره ی وارد شده مشخص گردد. پس به عبارت کلی، هیچ مزیت و عیب خاصی در کشورهای دیگر برای شرکت در آزمون IMAT وجود ندارد.

ظرفیت شرکت کنندگان در آزمون IMAT
واقعیت ماجرا برای آزمون IMAT این است که این آزمون سقف ثبت نامی ندارد چرا که هر سال به تعداد شرکت کنندگان افزوده می شود که در سال 2020 نیز همانند سال­های گذشته شاهد افزایش 15 تا 20 درصدی تعداد ثبت نامی ها بوده ایم. ظرفیت هر حوزه ی امتحانی شاید به دلیل محدودیت مکان و دانشگاه، محدود باشد اما سقف کلی شرکت در آزمون، محدود به مقدار خاصی نیست. اما برای شما بهتر است که که ثبت نام خود را به روزهای آخر موکول نکنید تا شانس انتخاب حوزه ی امتحانی نزدیک­تر را از دست ندهید.
به بیان کلی، ظرفیت کلی جهانی آزمون IMAT هیچ محدودیتی ندارد و هر سال به تعداد آن افزوده می گردد، تنها برخی حوزه های امتحانی ممکن است محدودیت مکان داشته باشند که باید موقع ثبت نام به آن توجه کنید. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ظرفیت پذیرش هر حوزه ی امتحانی برای داوطلبان با شهروندی اتحادیه ی اروپا بیشتر از متقاضیانی است که در خارج از اتحادیه ی اروپا زندگی می کنند.

هزینه ی کلاس ‌های آزمون IMAT
برای آزمون IMAT در تمامی کشورها دوره هایی توسط برخی از مؤسسات برگزار می شود که بسته به عوامل مختلفی مانند هدف آن از برگزاری کلاس (ماهر کردن فرد شرکت کننده در یکی از مهارت های خواسته شده در دفترچه ی آزمون، بالا بردن سطح کیفی زبان ترکی شما، افزایش سرعت خواندن و درک مطلب و…)، تعداد افراد شرکت کننده، نوع کشور و شهر، سابقه ی موفقیت مؤسسه ی برگزار کننده ی آزمون و مدت زمان دوره­ی آموزشی و حتی درجه ی کیفیت کاری اساتیدی که در این مؤسسه مشغول به کار هستند، تعیین کننده ی قیمت نهایی خواهد بود.
اولین دوره و کلاس بسیار معتبر در زمینه ی آزمون IMAT مرتبط با مؤسسه ی Scuola Leonardo da Vinci می باشد. این دوره بسیار فشرده بوده و در طی 3 هفته 105 سرفصل آموزشی و تکنیک بررسی خواهند شد. تمامی نمونه سؤالات، تکنیک ها و آزمون های شبیه سازی شده در این دوره گنجانده شده و به شما تضمین قبولی در دانشگاه های مطرح پزشکی، جراحی و رشته های مرتبط در کشور ایتالیا را خواهد داد. هزینه ی ثبت نام در این دوره، 1780 یورو بوده و حداقل تعداد ثبت نامی برای شروع نرمال دوره 5 نفر است. در صورتی که تعداد از این 5 نفر کمتر باشد، تعداد جلسات تمرینی نیز کمتر خواهد شد.
دوره ی بسیار مشهور بعدی تحت مدیریت مؤسسه ی LINGUADUE است که تأییدیه­ی کار خود را از MIUR در ایتالیا کسب کرده و به برگزاری کلاس های خصوصی بسیار باکیفیت مشهور است. این دوره 6 هفته طول می­کشد و زیر نظر اساتید برتر کشور ایتالیا مخصوصا شهر میلان این دوره­ را خواهید گذراند. معمولا به صورت میانگین 25 تا 30 سرفصل آموزشی در هر هفته تمرین می شود که هر جلسه نیز 45 دقیقه طول می کشد. این دوره تمامی بخش های آزمون IMAT را پوشش داده و هزینه ی ثبت نام نیز 1870 یورو است.

هزینه ی شرکت در آزمون IMAT
هزینه ی شرکت در آزمون IMAT ممکن است از یک مؤسسه به مؤسسه ی دیگر متفاوت باشد که این تفاوت ناشی از خدمات بیشتر و باکیفیت تر در مؤسسه­ی انتخابی شما است که در واقع سهم خود مرکز برگزاری آزمون است. به عنوان مثال سیستم تهویه ی قوی تر، پذیرایی مناسب تر و… از جمله عواملی هستند که سبب می شوند هزینه ی نهایی تمام شده برای شما مقداری متفاوت از دیگر مؤسسات باشد اما به طور کلی برای آزمون IMAT باید هزینه ای معادل 120 یورو یا 164 دلار بپردازید.

آزمون IMAT کاغذی است یا سیستمی؟
آزمون IMAT تنها به فرم کاغذی برگزار می گردد. در این نوع آزمون خبری از نوع کامپیوتری نیست و در اکثر کشورها نیز در حال گسترش برگزاری آن به شکل کاغذی است. در نوع کاغذی آزمون IMAT، هیچ کمک اضافه­ای مانند همراه داشتن جدول تناوبی، ماشین حساب و هر چیزی که ربط به آزمون داشته باشد، مجاز نیست.
لذا این فرم برگزاری آزمون IMAT علاوه بر اینکه می تواند مزایای خاصی به همراه داشته باشد قطعا با مشکلاتی نیز همراه خواهد بود که در ادامه به آن می پردازیم.

معایب و مزایای آزمون IMAT به صورت کاغذی
همانطور که می­دانید به مدت چندین سال آزمون IMAT به صورت کاغذی اجرا شده و هنوز نیز اجرا می­گردد. لذا در این بخش قصد داریم به بررسی معایب و مزایای آزمون IMAT به صورت کاغذی بپردازیم.

مزایا:
از مزیت های بسیار بزرگ آزمون IMAT به صورت کاغذی، امکان نوت برداری، دایره کشیدن و نوشتن نکات مهم مد نظر داوطلبان بر روی برگه ی آزمون است. این کار کمک می کند تا فرد داوطلب به راحتی جواب درست را مکان یابی کرده، ایده های خود را بررسی و قبل از وارد کردن جواب به داخل برگه ی مربوطه، آن را چک کند.

معایب:
از بزرگ ترین عیب هایی که آزمون کاغذی IMAT دارد، نگرانی داوطلبان بابت دست نوشته ی ناخوانای خود یا بد نوشتن آن است مخصوصا اگر چندین بار خط خوردگی پیدا کرده باشد. در این موارد گاهی اوقات فرد تصحیح کننده ی اوراق امتحانی، به علت مشکل در خواندن جواب، نخواهد توانست به شما امتیازی بدهد و به راحتی امتیاز از دست خواهید داد.
عیب دیگر این نوع آزمون، وارد کردن جواب ها از برگه ی سؤال به برگه ی جواب است که گاهی اوقات افراد تصحیح کننده ی متوجه اشتباهاتی نظیر وارد کردن جواب درست در بخش اشتباه و یا غلط انتخاب کردن گزینه­ها با وجود اینکه در برگه ی سؤال گزینه ی درست انتخاب شده بوده است. لذا این موارد معایبی هستند که نمی توان به راحتی آنها را نادیده انگاشت.

معایب و مزایای آزمون IMAT به صورت کامپیوتری یا سیستمی
همانطور که می دانید به مدت چندین سال است که آزمون IMAT فقط به صورت کاغذی برگزار می گردد و فرم اینترنتی رواجی ندارد اما اگر این بخش به آزمون اضافه گردد دارای مزایا و معایب خاص خود خواهد بود. لذا در این بخش قصد داریم به بررسی معایب و مزایای آزمون IMAT به صورت کاغذی بپردازیم.

مزایا:
یکی از بزرگ ترین مزایای آزمون کامپیوتری IMAT، مربوط به گستردگی و دامنه ی انتخاب شما در مورد تاریخ و ساعت امتحان است. در نوع کامپیوتری شما روزهای بیشتری را در اختیار خواهید داشت تا برای آزمون خود انتخاب کنید ضمن اینکه تعداد مراکز ارائه دهنده نیز نسبت به نوع کاغذی آزمون IMAT بسیار بیشتر هستند.
از دیگر بزرگ ترین مزیت های آزمون IMAT این است که نتایج آزمون بسیار سریع تر مشخص می شوند و نهایتا 5 تا 7 روز زمان انتظار است.
از لحاظ نوشتاری، مزیت بسیار بزرگی که در نوع سیستمی نسبت به نوع کاغذی وجود دارد و به تمامی داوطلبان توصیه می شود که تنها برای این مزیت هم که شده، نوع سیستمی را انتخاب کنند، تصحیح اشتباهات تایپی و اضافه و حذف نمودن کلمات به ساده ترین روش ممکن است. مانند هر نرم افزار تایپ دیگری، در نوع کامپیوتری نیز می توانید کلمات را حذف و مواردی را بدون خط خوردگی و پاک کردن اضافه نمایید.
طبق تحقیقات انجام شده سرعت تایپ معمولی بر روی کاغذ حدود 31 کلمه در دقیقه است ولی در نوع تایپی در کامپیوتر به 40 کلمه در دقیقه نیز می رسد. همین امر سبب صرفه جویی بسیار زیادی در زمان خواهد شد.
در نوع کامپیوتری آزمون IMAT، به راحتی می توانید از طریق ساعت کامپیوتر وقت را مدیریت کنید و نگران پرت شدن حواس خود نسبت به گذر زمان نباشید ضمن اینکه به کمک نرم افزار موجود در آن، به راحتی می­توانید تعداد کلمات را شمرده و استرس کمتری داشته باشید.
در نوع کامپیوتری تعداد افراد کمتری حضور دارند و همین امر سبب آرامش خاصی در شما خواهد شد.
مشکل ورق زدن برگه ها و قاطی کردن سؤالات و فراموشی لحظه­ای را نخواهید داشت زیرا صفحه ی کامپیوتر به دو قسمت سؤال و جواب تقسیم می گردد.

عیب:
بزرگ ترین عیب نوع کامپیوتری آزمون IMAT این است که نمی توانید مانند نوع کاغذی، نکته و موارد را در آن یادداشت کنید و تمرکز بیشتری داشته باشید.
عیب دیگر آن، صدای تایپ کلمات کیبورد ممکن است خود عاملی برای حواس پرتی باشد.
خستگی چشم ها در اثر نگاه کردن طولانی مدت به صفحه ی کامپیوتر نیز می تواند از معایب این نوع آزمون باشد.

اعتراض به نتیجه‌ ی آزمون IMAT
آزمون IMAT همانند هر آزمون دیگری، فرصت اعتراض به نمره در آن وجود دارد که دانشجویان اگر نسبت به نمره ی خود اعتراضی داشته باشند، در فرصت تعیین شده، فرم مربوطه را پر کرده و با توضیحات کامل نسبت به نمره ی خود اعتراض می کنند. دانشگاه مربوطه نیز پس از دریافت فرم نسبت به بررسی آن اقدام می نماید.
در صورتی که اعتراض شما تأیید گردد، هزینه­ی پرداختی عودت داده می­شود و در غیر این صورت، بازگشت پول را نخواهیم داشت.
نکته ای که در مورد اعتراض نسبت به نتیجه ی آزمون IMAT وجود دارد این است که، چون این آزمون توسط هر دانشگاهی طراحی و برگزار می گردد، زمان اعتراض نسبت به آن، همانند روز برگزاری آزمون می تواند متفاوت بوده و یکسان نباشد.

منابع آزمون IMAT
در این قسمت به معرفی منابع آنلاین می­پردازیم که می­توانند کمک بسیار زیادی جهت آماده شدن شما برای آزمون IMAT کنند. به این دلیل معرفی کتاب را در دستور کار قرار ندادیم زیرا روشی قدیمی است و تقریبا تمامی منابع آن مشخص هستند اما منابع آنلاین کمتر شناخته شده هستند و پیدا کردن بهترین موارد کار دشواری است که ما آن را برای شما در این قسمت آسان ساخته ایم.
اولین منبع بسیار معتبر و مفید برای آماده ساختن خود در آزمون IMAT، سایت MIUR است. در این سایت می توانید علاوه بر بهره مندی رایگان از بسته ی شروع این آزمون که شامل 60 سؤال رایگان (30 سؤال دانش علمی، 30 سؤال استدلال منطقی و اطلاعات عمومی) از دو نمونه آزمون این منبع آنلاین نیز استفاده کنید.
منبع مهم آنلاین بعدی با شهرت جهانی، Avicenna Elite Club است. در این وب سایت می توانید علاوه بر بهره گیری از کلاس های آنلاین با اساتید مجرب، به منابع و کتاب های آزمون IMAT نیز به رایگان دسترسی داشته باشید و در آزمون های آزمایشی و شبیه سازی شده نیز شرکت کنید.
منبع جالب دیگری که برای آزمون IMAT وجود دارد ویدیوهایی است که از طرف دانشگاه های مقصد در ایتالیا بر روی یوتیوب قرار داده می شود و در آن اساتید مربوطه به بررسی آزمون، ارائه ی نکات و استراتژی ها و نمونه سؤالات می پردازند.

زمان ثبت نام آزمون IMAT
آزمون IMAT از لحاظ زمان برگزاری مقداری محدود است و برخلاف آزمون های آیلتس و تافل، شما فرصت شرکت زیادی نخواهید داشت. آزمون IMAT هر سال به ماه شمسی، در ماه تیر (سوم تا 25 جولای) شروع ثبت نام دانشجویان بین المللی و بومی است و ماه شهریور (سپتامبر) زمان برگزاری آزمون است. لذا برای ثبت نام می توانید طبق تاریخ معین شده توسط خود دانشگاه در این بازه ی زمانی اقدام به ثبت نام کنید. نکته ای که حائز اهمیت آن است که اگر مایل باشید تا در بیشتر از یک دانشگاه اقدام به ثبت نام آزمون IMAT نمایید مشکلی وجود ندارد زیرا زمان برگزاری آزمون دانشگاه ها با هم تداخلی نخواهند داشت.
توجه داشته باشید که زمان ثبت نام قابل تمدید نخواهد بود لذا از قبل نسبت به تهیه­ی مدارک و هزینه­ها اقدام نمایید تا بتوانید در فرصت معین شده در تیر ماه، ثبت نام کنید.

شرکت در آزمون IMAT بدون شرکت در کلاس امکان پذیر است؟
روشی که گاهی اوقات افراد برای مطالعه انتخاب می کنند به روش خودخوان و یا Self-Study معروف است و فرد در آن بدون شرکت در کلاس، خود شروع به مطالعه و تقویت خود می کند. در این روش شما می توانید خودتان را برای آزمون IMAT آماده سازید و از منابع مختلف آن نیز بهره ببرید.
از مجموعه منابعی که می توانید در این روش استفاده کنید، چند مورد بسیار معتبر در این زمینه است که در بخش­های بالاتر به آن اشاره داشتیم که به صورت آنلاین عمل می کنند. اما به صورت خرید فیزیکی مانند کتاب مجموعه هایی هستند که کمک می­کنند تا شرکت در آزمون IMAT و موفقیت در آن، بدون حضور در کلاس های مربوطه نیز امکان پذیر باشد.
برای بخش اول آزمون IMAT می توانید به کتاب هایی فکر کنید که سؤالات و آموزش آنها بیشتر حول مهارت های تفکر، تفکر استدلالی و حل مسأله باشد. از این نوع کتاب ها برای آزمون IMAT شامل:
کتاب Critical Thinking: developing effective analysis که به شما مهارت ها و نمونه سؤالات حل مسأله و تفکر انتقادی را آموزش خواهد داد.
کتاب The Ultimate IMAT Guide که شامل بیش از 800 نمونه سؤال، حل تمامی سؤالات، تکنیک های مدیریت زمان و راهکارهای افزایش نمره است.
برای بخش دوم نیز می توانید کتاب هایی مانند IB Biology Study Guide، Human Molecular Genetics، IB Chemistry Study Guide و غیره را اشاره نمود.

شرایط سنی شرکت در آزمون IMAT
در برخی مواقع بیان می شود که محدودیت سنی برای آزمون IMAT زیر 16 سال است. در واقع آزمون IMAT برای تمامی افراد مجاز بوده و هیچ مانعی ندارد. دلیل این بند در محدودیت سنی، در واقع یک توصیه است زیرا هیچ فایده ای برای افراد زیر 16 سال ندارد. به دلیل اینکه تا 18 سالگی فرد وارد دانشگاه نخواهد شد و مدت زمان اعتبار آزمون IMAT نیز 1 سال است لذا مجدد باید در آزمون شرکت کنند. پس برای این افراد شرکت در آزمون IMAT منطقی نیست. از طرفی دیگر نیز تا زمانی که شما دوره ی دبیرستان را تمام نکرده باشید، مجوز ثبت نام در آزمون به شما داده نخواهد شد.

استفاده از نمونه سؤالات آزمون ‌های قبلی
برخی از داوطلبان پیشنهاد می کنند که برای آشنایی بیشتر با جو و فضای آزمون IMAT، بهتر است از نمونه سؤالات آزمون های قبلی نیز کمک بگیرید تا بتوانید نتیجه ی بهتری را کسب کنید. لذا در این قسمت به معرفی بهترین این موارد می پردازیم.
کتاب هایی مانند Get into Medical School شامل بیش از 1250 نمونه سؤال هستند که کاملا شما را با آزمون IMAT آشنا می سازند.
کتاب های تخصصی زیست شناسی مانند AS Level Biology OCR Revision Guide، برای شیمی Chemistry: Structure and Dynamics، برای فیزیک و ریاضی نیز Physics and Mathematics for IB Coursebook برای بخش دوم آزمون IMAT بسیار کاربردی هستند.

زبان آزمون IMAT
آزمون IMAT در دسته ی آزمون های لوکال قرار دارد که برای افرادی طراحی می گردد که قصد تحصیل پزشکی، جراحی و رشته های مرتبط در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و یا بالاتر را در کشور ایتالیا دارند با این حال با هر زبان مادری و در هر جای دنیا که قرار داشته باشید، زبان آزمون IMAT انگلیسی است و هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

مدت زمان آزمون IMAT و نحوه ی برنامه ریزی برای مدیریت زمان
مدت زمانی که آزمون IMAT طول می کشد 100 دقیقه است و نحوه ی مدیریت زمان در این آزمون بسیار مهم است. زیرا اکثر افراد از کمبود وقت خود شکایت دارند. در این قسمت به شما آموزش می دهیم که چگونه برای هر قسمت عمل کنید تا با این مشکل رو به رو نشوید.

بخش استدلال منطقی و اطلاعات عمومی:
در این بخش نیاز نیست اکثر وقت خود را برای اطلاعات عمومی هدر دهید زیرا تعداد کل سؤالات آن تنها 2 عدد است و طیف موضوعات آن بسیار گسترده بوده و احتمال صرف زمان زیاد برای آن وجود دارد.
قدرت تحلیل و استنتاج خود را از طریق نمونه سؤالات بالاتر ببرید تا زودتر بتوانید به جواب سؤال نزدیک شوید.

بخش دانش عمومی:
برای این بخش تنها راهی که برای حداکثر استفاده از زمان خود برای پاسخگویی به سؤالات وجود دارد، حل مسائل و سؤالات زیاد توسط کتاب ها و منابع معرفی شده در این مقاله است. به دلیل اینکه طیف طراحی سؤال برای این بخش بسیار زیاد است امکان تسلط و بررسی تمامی موارد برای متقاضی وجود ندارد لذا کمک گرفتن از نمونه سؤالات آزمون قبلی سبب می شود تا با بخش های مهم و مورد علاقه ی طراحان سؤال این آزمون آشنا شده و سؤالات پرتکرار را تمرین کرده و در وقت خود صرفه جویی نمایید.
سازمان ‌ها و کشورهای به رسمیت شناخته ‌ی آزمون IMAT
همانطور که در بخش های پیشین نیز اشاره نمودیم، آزمون IMAT، آزمونی است که تنها در کشور ایتالیا و توسط دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور طراحی و برگزار می گردد و اعتبار آن نیز 1 سال و تنها در نزد دانشگاه انتخابی است (مانند دانشگاه های Bari، Bologna، میلان، Milano Bicocca، Napoli، Naples Federico، Pavia، Rome, La Sapienza، Rome, Tor Vergata، Torino، Messina، Padova و Siena). لذا همانطور که از گفته ها مشخص است آزمون IMAT اعتبار بین المللی خاصی نداشته و در واقع یک نوع آزمون بومی محسوب می گردد و تنها برای مواقعی کاربرد دارد که قصد ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، جراحی و رشته های مرتبط را در کشور ایتالیا داشته باشید پس اعتبار و کلاس جهانی نداشته و مورد پذیرش سیستم آموزش عالی کشور ایتالیا است.

موارد آزمون IMAT، نمرات هر بخش و بخش ‌های مختلف هر یک
همانطور که قبلا نیز عنوان گردید آزمون IMAT دارای 4 بخش مختلف است که هر کدام در مورد حیطه های گوناگون سؤالاتی را از شما خواهند پرسید و شما در طی زمان 100 دقیقه باید به 60 سؤال پاسخ دهید. به ازای هر پاسخ درست، 1.5 امتیاز دریافت خواهید نمود، هر پاسخ اشتباه بین 0 تا 4 امتیاز از دست خواهید داد و هر پاسخی نیز که جواب ندهید طبیعتا نمره ای نیز دریافت نخواهید کرد. لذا نمره ی کلی آزمون نیز 90 خواهد بود که اگر تعداد جواب های اشتباه شما زیاد باشد، امکان دریافت نمره ی کل منفی نیز خواهید داشت.
بخش اول آزمون در رابطه با استدلال منطقی و اطلاعات عمومی بوده و شامل 22 سؤال است. بخش استدلال منطقی دارای 20 سؤال و از شما در مورد متن های نوشته شده سؤالاتی نظیر نتیجه گیری و خلاصه کردن متن، شناسایی فرضیات و خطاهای استدلال های منطقی موجود و ارزیابی مدارک ارائه شده برای هر پاسخ پرسیده خواهد شد. در مورد اطلاعات عمومی نیز 2 سؤال پرسیده می شود که در مورد طیف وسیعی از موضوعات از سیاست و فرهنگ گرفته تا تاریخ و ادبیات و فلسفه است.
بخش دوم، سوم و چهارم آزمون نیز در رابطه با دانش علمی است و مرتبط با سؤالاتی نظیر زیست شناسی (18 سؤال)، شیمی (12 سؤال) و ریاضی و فیزیک (8 سؤال) است. بخش زیست شناسی سؤالات بیشتر در حوزه های شیمی موجودات زنده، اهمیت اتصالات قوی و ضعیف در سیستم موجودات زنده، نقش آنزیم ها، سلول، تئوری سلولی، غشای سلولی، بیوانرژیتیک، تولید مثل و چرخه ی سلولی، ژنتیک انسانی، جهش ها، DNAی پروکاریوت ها و یوکاریوت ها و غیره است.
سؤالات بخش شیمی نیز در رابطه با موضوعاتی مانند مواد تشکیل دهنده ی ماده، حالت ماده، ذرات بنیادی، ساختار اتم ها، جدول تناوبی عناصر، گروه ها و دوره ها، پیوندهای شیمیایی و غیره خواهد بود.
سؤالات بخش ریاضی و فیزیک نیز در رابطه با موضوعاتی مانند فیزیک کمّی، دانش سیستم متریک و CGS، سیستم بین المللی ISI، کمیت های سینماتیک، انواع مختلف حرکت، بردارها، فشار، تعاریف وزن و جرم و غیره است.

تعداد دفعات مجاز برای شرکت در آزمون IMAT
برای شرکت در آزمون IMAT، هر تعداد دفعات که مایل باشید می توانید در آن شرکت کنید و از این بابت هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما مجاز خواهید بود تا هر سال در این آزمون شانس خود را امتحان کنید.

ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com