مهاجرت به نروژ


سالانه افراد بسیاری به قصد ادامه تحصیل ، کار و غیره مساله مهاجرت را در ذهن خود دارند . مهاجرت به کشورهای اروپایی از طریق راه های مختلف امکان پذیر است که نهایتا فرد را به اقامت دائم آن کشور می رساند . کشور نروژ از جمله کشورهای بسیار گران و زیبای جهان می باشد که همواره افراد بسیاری متقاضی مهاجرت به این کشور هستند . کشور نروژ به دلیل شرایط زندگی مناسب ، امکانات تحصیلی و شغلی ، بهداشت و خدمات پزشکی و همچنین امکانات زندگی در یک کشور اروپایی می تواند مقصد مناسبی برای افراد متقاضی مهاجرت به نروژ باشد .

مزایای مهاجرت به نروژ
● با توجه به شاخص OECD در مورد شادی و رفاه کشورهای مختلف ، نروژی ها دارای بالاترین امتیاز هستند .
● آلودگی در کشور نروژ کم است و جای تعجب نیست زیرا تقریبا ۱۰۰ درصد از نروژی ها از کیفیت آب آشامیدنی خود راضی هستند .
● در کشور نروژ تنها حدود ۴،۰۰۰ زندانی وجود دارد ولی آنچه مهم می باشد این است که میزان جرم و جنایت مجدد بسیار کم است . این به دلیل رویکرد روشنگر نروژ می باشد که چگونه با زندانیان خود با دادن اعتماد و مسئولیت به آن ها ، برخورد می کند .
● کشور نروژ فرصت های تجاری زیادی را فراهم می کند ، به ویژه در زمینه تولید نفت و گاز . رقابت در داخل کشور شدید است و نرخ بیکاری در این کشور نیز بسیار پایین می باشد.

معایب مهاجرت به نروژ
● اجاره کردن و خرید ملک در کشور نروژ بسیار گران است و به طور کلی نروژ کشور گرانی می باشد
● برخی از مهاجران شکایت دارند که مردم نروژی کمی سرد و شاید حتی غیر دوستانه هستند ولی پس از سپری کردن زمان کمی ، افراد جدید می توانند با آن ها گرم بگیرند .
● باران و باد اغلب در کنار نواحی ساحلی وجود دارد و درجه حرارت زمستان در داخل و قسمت های شمالی کشور طاقت فرسا می باشد و بسیاری از مهاجران زمستان های تاریک و طولانی را سخت می دانند ، حتی خود مردم کشور نروژ نیز در این فصل افسردگی را تجربه می کنند .

روش های مهاجرت به نروژ
روش های مهاجرت به نروژ به شرح زیر می باشد :
● مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل
تحصیل در نروژ به دلیل کیفیت آموزشی بسیار بالا، رایگان بودن تحصیل در اغلب مقاطع و رشته های تحصیلی و معتبر بودن مدارک دانشگاهی آن در سطح بین المللی بسیار پرطرفدار است . دروس در دانشگاه های نروژ در مقطع لیسانس عموما به زیان نروژی ارائه می شوند و در مقاطع تحصیلی بالاتر علاوه بر زبان نروژی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند ،بنابراین آشنایی با زبان نروژی هم برای تحصیل و هم جهت زندگی و برقراری ارتباط با ساکنین نروژ برای علاقه مندان به تحصیل در این کشور الزامی است و البته داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل نیز برای دانشجویان از الزامات می باشد. از دیگر مزایای تحصیل در نروژ اجازه کار حین تحصیل به مدت تقریبا 20 ساعت در هفته می باشد. لازم به ذکر است که در صورتی که دانشجویان با رعایت قوانین مشغول کار شوند پس از پایان تحصیلات خود می توانند ویزای مهاجرت تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند و پس از گذشت تقریبا 5 سال می توانند تقاضای اخذ اقامت نروژ را بدهند.

● مهاجرت به نروژ از طریق کار یا تخصص
یکی دیگر از روش های مهاجرت به نروژ از طریق اخذ ویزای کاری این کشور است و به این صورت که متقضایان اخذ ویزای کاری این کشور ابتدا می بایست کاری مناسب با حرفه و مدرک تحصیلی خود تقاضا دهد و همچنین کارفرمایی در شغل مورد نظر خود پیدا کند تا برای فرد متقاضی دعوت نامه کاری ارسال کند و با طی کردن تمامی این مراحل شخص موفق به اخذ ویزای 1 ساله این کشور می شود که در صورت اشتغال به کار موفق می بایست هر ساله تمدید شود و پس از گذشت تقریبا 5 سال اقامت دائم در نروژ می تواند اقامت این کشور را به دست آورد. البته روش دیگری که متقاضیان مهاجرت به نروژ از طریق کار می توانند انجام دهند. شرایط اخذ این ویزا عبارتند از:
● داشتن مدرک تحصیلی حداقل لیسانس
● سابقه کاری مربوط به رشته تحصیلی
● داشتن مدرک معتبر مربوط به حرفه ای که فرد می خواهد مشغول به کار شود.
● اثبات پشتوانه مالی جهت کار در نروژ
● برخورداری از بیمه مسافرتی
پس از ارائه تمامی مدارک فوق به سفارت نروژ طی 2 تا 3 ماه برای متقاضی نتیجه ارسال می شود .

● مهاجرت به نروژ از طریق ثبت شرکت
از دیگر راه های مهاجرت به نروژ می توان به ثبت شرکت در نروژ اشاره کرد که انواع ثبت شرکت در نروژ عبارتند از:
● ثبت شرکت محدود خصوصی : متقاضیان ثبت شرکت محدود خصوصی بسیار زیاد می باشند و برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک است. فرد جهت ثبت این نوع شرکت می بایست سرمایه ای در حدود 400-500 هزار یورو داشته باشد و همچنین نیمی از سرمایه گذاران مقیم این کشور باشند.
● راه اندازی شعبه از شرکتی خارجی : هر فردی که دارای شرکتی در کشورهای دیگر باشد می تواند یک شعبه نیز در نروژ راه اندازی کنند.

● مهاجرت به نروژ از طریق ازدواج
یکی از راه های مهاجرت به کشور نروژ مانند بسیاری از سایر کشورهای جهان از طریق ازدواج با یکی از افراد تبعه آن کشور می باشد. طبق این قانون هر فردی که با یکی از تبعه این کشور ازدواج کند اقامت نروژ را به دست می آورد ولی از آنجایی که بسیاری از افراد صرفا جهت به دست آوردن اقامت این کشور با تبعه نروژی ازدواج می کردند در سال های اخیر یک سری سخت گیری هایی اعمال می شود.

مهاجرت به نروژ از طریق کار
سالیانه افراد بسیاری به مهاجرت جهت ادامه تحصیل ، کار و غیره می اندیشند . مهاجرت به کشورهای اروپایی از طریق راه های مختلفی امکان پذیر است که نهایتا فرد را به اقامت آن کشور می رسانند . کشور نروژ از جمله کشورهای زیبای جهان می باشد که همواره افراد بسیاری متقاضی مهاجرت به این کشور هستند . از روش های مختلف مهاجرت به نروژ می توان به مهاجرت تحصیلی نروژ ، مهاجرت به نروژ از طریق کار ، ویزای سرمایه گذاری نروژ ، مهاجرت به نروژ از طریق ازدواج با تبعه نروژی و پناهندگی اشاره کرد . لازم است بدانید که کشور نروژ از جمله کشورهای نفت خیز دنیا می باشد که بیشتر درآمد و ثروت آن وابسته به منابع نفت و گاز است . به همین دلیل در دهه های اخیر فرصت های شغلی بسیار مناسبی در زمینه نفت و انرژی در این کشور ایجاد شده است که سالیانه افراد متخصص و جویای کار بسیاری از ایران و سایر کشورهای جهان مانند آمریکا ، کانادا و غیره قصد مهاجرت به نروژ را دارند .
کشور نروژ با رشد نرخ مهاجرت کاری توانسته در سال ۲۰۱۱ میلادی با بیش از ۵۰ هزار نیروی مهاجر از نقاط مختلف دنیا اولین کشور اروپا در جذب مهاجران کار باشد . این افراد توانستند در زمینه های مختلف مانند تحصیل در نروژ ، نیروی متخصص ، کارگر ، نیروی فصلی ، خود اشتغالی و غیر در نروژ به کار مشغول شوند . این کشور که یکی از کشور های برتر در زمینه اقتصاد و رفاه اجتماعی می باشد هر ساله به متخصصین زیادی در زمینه فناوری اطلاعات و نفت و گاز نیاز دارد .
آمارها نشان می دهد که کارفرمایان در 70 درصد مواقع ترجیح می دهند که از نیروهای نروژی استفاده کنند تا اینکه بخواهند نیروهای خارجی را به کار گیرند. قوانین کار در کشورهای شینگن به صورت یکپارچه است و اگر فرد بتواند از سوی کارفرمایی در کشور نروژ دعوت نامه کاری دریافت کند می تواند طی مدت کوتاهی ویزای کار کشور نروژ را دریافت کرده و در این کشور مشغول به کار شود. لازم به ذکر است که فرد پس از 3 سال کار و پرداخت مالیات به دولت این کشور موفق به اخذ اقامت دائم کشور نروژ خواهد شد.
فرد متقاضی بایستی کارگری ماهر یا متخصص باشد و شرط متخصص بودن آن است که تحصیلات فرد متقاضی حداقل معادل 3 سال دبیرستان در نروژ باشد یا در رشته ‌های کاری و تخصصی در دانشگاه و دانشکده مدرک تخصصی خود را دریافت کرده باشد مانند لوله‌کشی و یا پرستاری و یا دیگر شغل ‌های فنی و حرفه ‌ای . اتباع غیر اتحادیه اروپا که مایل به زندگی و کار در نروژ هستند اجازه کار توسط کارفرما اعمال می‌ شود. شایان به ذکر است که مجوز برای کارگران ماهر حداکثر۱۲ ماه و کارگران فصلی ۳ ماه می باشد .

شرایط اخذ ویزای کار نروژ
شرایط اخذ ویزای کار نروژ به شرح زیر می باشد :
1. شرایط اخذ ویزای کار نروژ هر ساله در کشور های اتحادیه اروپا در حال تغییر است و فرد باید در زمان اقدام برای اخذ این ویزا تمام شرایط را بررسی کند .
2. فرد جهت دریاقت ویزای کار نروژ باید بیمه درمانی و یا بیمه مسافرتی به مدت 6 ماه اول اقامت در نروژ را داشته باشد .
3. برخی افراد برای فعالیت در کشور نروژ احتیاجی به ویزای کار ندارند و این قانون شامل افرادی می شود که برای یک دوره سه ماه و ارائه خدماتی خاص در این کشور هستند مانند خبرنگاران ، ورزشکاران حرفه ای و غیره .
4. بهتر است برای اخذ ویزای کار نروژ تحصیلات دانشگاهی در یک رشته خاص را داشت .
5. داشتن سابقه کاری می تواند در اخذ ویزای کار نروژ بسیار موثر باشد .

روش های مهاجرت به نروژ از طریق کار
روش های مهاجرت به نروژ از طریق کار به شرح زیر می باشد :
1. مهاجرت کاری نروژ از طریق تحصیل
2. مهاجرت کاری نروژ از طریق پذیرفته شدن در آگهی کار
3. مهاجرت کاری نروژ از طریق نیروی متخصص
4. مهاجرت کاری نروژ از طریق ویزای جستجوی کار

مهاجرت کاری نروژ از طریق تحصیل
یکی از بهترین راه های مهاجرت کاری به نروژ از طریق ویزای تحصیلی نروژ می باشد . دانشجویان می توانند در حین تحصیل ساعاتی را به کار مشغول شوند . با توجه به مقطع تحصیلی میزان ساعت کاری متغیر است . دانشجویان در مقطع لیسانس و فوق لیسانس به مدت ۲۰ ساعت و در مقطع دکترا و پزشکی ۳۰ ساعت در هفته می توانند کار کنند . دانشجویان می توانند پس از تمام شدن درس خود ، ویزای تحصیلی را به ویزای کار تبدیل کرده و با پرداخت مالیات و تمدید این ویزا پس از ۵ سال درخواست اقامت دائم نروژ دهند .

مهاجرت کاری نروژ از طریق پذیرفته شدن در آگهی کار
این روش مهاجرت به نروژ از طریق کار به این صورت می باشد که کارفرما در کشور نروژ که به یک نیروی کار احتیاج دارد یک آگهی را به مدت 3 ماه در کشور خود به چاپ می رساند و در صورت پیدا نشدن متقاضی باید مجددا همین آگهی را به مدت 3 ماه دیگر در اتحادیه اروپا چاپ کند و اگر در میان کل کشور های اروپایی کسی برای کار درخواست نفرستاد کارفرما می تواند نیروی خود را از دیگر کشور ها استخدام کند . این روش اخذ ویزای کار نروژ کمی مشکل و سخت است و توصیه می شود شیوه های دیگر برای اخذ ویزای کاری کشور نروژ را امتحان کرد .

مهاجرت کاری نروژ از طریق نیروی متخصص
برای مهاجرت از طریق کار به نروژ از طریق نیروی متخصص باید در حرفه یا شغلی دارای تخصص بود . در این روش باید در رشته مورد نظر دارای تحصیلات دانشگاهی و یا سابقه ای بالاتر از 3 سال داشت . فرد می تواند با یکی از شرکت های کاریابی مکاتبه کند و یک کارفرما در صورت نیاز به حرفه فرد یک دعوتنامه کاری ارسال می کند . متخصصانی که به مدت 3 سال در نروژ زندگی و کار کرده باشند می توانند درخواست اقامت دائم کنند و لازم به ذکر است که اخذ ویزا به این روش طولانی و زمانبر می باشد.

مهاجرت کاری نروژ از طریق ویزای جستجوی کار
این روش اخذ ویزای کار نروژ و مهاجرت به نروژ از طریق کار به این صورت می باشد که فرد به مدت 6 ماه اقامت موقت کشور نروژ را دریافت می کند . در صورتی که در این 6 ماه بتواند کار مورد نظر و متناسب با حرفه و تحصیلات خود را در این کشور بیابد ، می تواند ویزا را تمدید و پس از 5 سال کار و پرداخت مالیات به اقامت برسد . از جمله شرایط صدور این ویزا داشتن توانایی مالی برای تامین مخارج خود در مدت زمان اقامت در این کشور است . در صورتی که فرد نتواند در این مدت کار مورد نظر خود را پیدا کند باید به کشور خود بازگردد و این ویزا به هیچ نحو قابل تمدید نمی باشد .

شرایط اخذ ویزای کار نروژ
شرایط اخذ ویزای کار نروژ عبارتند از :
● داشتن حداقل مدرک لیسانس ، یکی از شرایط اخذ ویزای کار نروژ می باشد.
● داشتن مدرک تخصص و یا مهارت در یک حرفه خاص می تواند جهت اخذ ویزای کار نروژ بسیار موثر باشد
● داشتن سابقه کار در حرفه ای که فرد قصد تقاضا برای آن را دارد یک فاکتور مهم در اخذ ویزای کار کشور نروژ است و اگر مدت این سابقه بیشتر از 2 سال باشد تاثیر بسزایی دارد .
● فرد متقاضی کار در نروژ باید حداقل سن ۱۸ سال را داشته باشد
● برای اخذ ویزای کار نروژ ، فرد باید ثابت کند که توانایی مالی برای تامین هزینه های خود به مدت 6 ماه اول در این کشور دارد .
● صورت یافتن کار باید حقوق به میزانی باشد که هزینه های زندگی در این کشور را تامین نماید و میزان حقوق فرد خارجی به اندازه شهروندان عادی این کشور باشد
مزایای اخذ ویزای کار نروژ
با اخذ ویزای کار نروژ می توان پس از مدتی به اقامت دائم رسید . هزینه زندگی در نروژ نسبت به برخی از کشور های اروپایی مانند انگلیس کمتر می باشد . همچنین فرد می تواند همزمان با کار به تحصیل نیز مشغول شود . با کار در نروژ و پرداخت مالیات می توان از تمام خدمات شهروندی این کشور بهره مند شده و زندگی با رفاه کاملی را تجربه کرد .

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کار نروژ
مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کار نروژ شامل موارد زیر می باشد :
● شناسنامه فرد متقاضی اخذ ویزای کار نروژ
● پاسپورت فرد متقاضی اخذ ویزای کار نروژ
● عکس فرد متقاضی کار در نروژ
● آخرین مدرک و سوابق تحصیلی فرد متقاضی اخذ ویزای کار نروژ
● بیمه جهت کار در نروژ
● مدرک مربوط به داشتن مهارت خاص دوره‌ های آموزشی

تحصیل در مدارس نروژ
کشور نروژ با زیبایی های بسیار و فرهنگ غنی دارای یکی از بهترین سیستم های آموزشی است . این کشور از جمله کشور های امن با میزان جرم و جنایت پایین است . در این مقاله قصد داریم تحصیل در مدارس نروژ را بررسی نماییم . سیستم آموزشی نروژ برای کودکان بین 6 تا 16 در مدرسه ها برنامه ریزی شده است . به این صورت که شامل سه مقطع Barneskole ) ابتدایی ( ، Ungdomsskole ) متوسطه مقدماتی ( و Videregående skole ) دبیرستان ) است . دانش آموزان می توانند به صورت رایگان در مدارس تحصیل نمایند . زبان آموزش در مدارس نیز نروژی است . کلاس های زبان خارجی نیز برای آنان در نظر گرفته شده است . کشور نروژ یکی از سه کشور برتر دنیا می باشد که به صورت جدی به آموزش و پرورش پرداخته است . در سال 2005 میلادی قانون این کشور مدارس خصوصی را نیز غیر قانونی قرار داده است . به جز در بخش های آموزشی و یا مذهبی و با این قانون 93 درصد دانش آموزان در مدارس دولتی تحصیل نمودند .

طول دوره تحصیل در مدارس نروژ
برای تحصیل در مدارس نروژ سال تحصیلی 190 روز است که از اواخر ماه آگوست تا نیمه ژوئن می باشد و دانش آموزان در هفته ۵ روز به مدرسه می روند . تعداد دروس در هر هفته 20 درس در سال اول و در سال های آخر به 30 درس می رسد . هر کلاس 45 دقیقه است حداقل ساعت آموزش 570 ساعت در سال اول و در 770 ساعت برای سن 10 سالگی و 855 سال در مقطع متوسطه است . تعداد دانش آموزان نیز در هر کلاس غالبا بین 28 نفر تا 30 نفر خواهد بود .

تحصیل در مقطع ابتدایی در نروژ
آموزش ابتدایی در دو دوره برای رده های سنی 6 تا 9 سال و 10 تا 12 سال ارائه می شوند و گذراندن این مقطع اجباری است مدت زمان کلاس و ارائه هر درس نیز 45 دقیقه خواهد بود و در ابتدایی سه نوع ارزیابی اعمال می شود یکی ارزیابی دانش آموز دیگری ارزیابی مدرسه بنیاد و ارزیابی نظام آموزش ملی و ارزیابی تحصیلی به صورت رسمی اعمال نمی شود .
تحصیل در مقاطع متوسطه مقدماتی و دبیرستان در نروژ
لازم است بدانید برای تحصیل دبیرستان مانند تحصیل در مدارس نروژ در مقاطع دیگر زبان دانش آموزان نروژی است و افراد باید سطح خوبی را از این زبان داشته باشند در غیر این صورت امکان تحصیل و حتی اخذ ویزای برای آنها ممکن نخواهد بود . با تحصیل در این مقطع می توانید به راحتی برای پذیرش در کالج های این کشور اقدام نمایید و تحصیلات تکمیلی خود را در برترین دانشگاه های نروژ باشید . نروژ دارای یک مدرسه متوسطه یکپارچه است ، که ترکیبی از آموزش عمومی نظری و آموزش حرفه ای و دادن موقعیت مساوی به آموزش های عملی و نظری می باشد. آموزش عمومی نظری و آموزش حرفه ای در کنار یکدیگر، اغلب در همان مدرسه، ارائه خواهد شد . در طول سال اول، دانش آموزان یکی از ۱۵ دوره پایه را می گذرانند. دوره های تخصصی در سال دوم و سوم (دوره های پیشرفته یک و دو ) و در دوره های کارآموزی ارائه می شوند. در کلاس های هشتم و نهم، دانش آموزان به سه سطح برای دوره هایی مانند نروژی، انگلیسی، آلمانی، و ریاضیات، بر اساس توانایی دانش آموزان در هر یک از این دروس تقسیم خواهند شد. اما سه سال تکمیلی که برای دانش آموزان اختیاری است تقریبا برای همه افراد جهت یافتن شغل لازم خواهد بود . زیرا در مقطع پایین تر تقریبا شغلی وجود ندارد .

تحصیل به زبان انگلیسی در نروژ
کشور نروژ از جمله کشورهای اروپایی می باشد که کماکان تحصیل را به صورت رایگان برای دانشجویانی که قصد تحصیل در نروژ و اخذ اقامت در نروژ از طریق تحصیل را دارند ، مهیا می سازد . زبان تحصیل در نروژ برخلاف آلمان ، اتریش و فرانسه در اغلب رشته های دانشگاهی انگلیسی است . این کشور با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی از شرایط زندگی دشوارتری نسبت به سایر نقاط اروپا برخوردار است و این مسئله باعث شده تا اکثریت دانشجویانی که جهت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی نروژ اقدام می کنند ، تحصیل در نروژ را پلی جهت کسب پذیرش تحصیلی خود در مقاطع بالاتر در کشورهایی مانند آمریکا ، کانادا و سوئد قرار می دهند . با توجه به این که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در نروژ در اکثر رشته ها و در تمام مقاطع وجود دارد ، در نتیجه این شرایط اعزام دانشجو به نروژ یک مزیت برای این کشور به شمار می آید

تحصیل به زبان انگلیسی در نروژ در مقطع کارشناسی
اکثر برنامه های مقطع کارشناسی نیاز به مهارت های مستقل زبان نروژی قبل از شروع به تحصیل دارند . تمام برنامه های کارشناسی دارای دوره هایی به زبان انگلیسی می باشند ولی برای انجام کل برنامه فرد به طور کلی باید به زبان نروژی مسلط باشد . با این حال چند برنامه کارشناسی وجود دارد که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شوند و فرد متقاضی تحصیل در کشور نروژ نیازی به دانستن زبان نروژی ندارد که این رشته ها عبارتند از :
● لیسانس علوم زیست شناسی – دانشگاه نورد
● لیسانس مطالعات متقاطع – دانشگاه نورد
● لیسانس انگلیسی – دانشگاه نورد
● لیسانس در زمینه گردشگری ماجراجویی قطب شمال – دانشگاه ناتو شمالی ( UIT )
● لیسانس مطالعات شمال – دانشگاه قطب شمال نروژ (UiT )
● لیسانس کارشناسی در صحنه هنر – آکادمی تئاتر نروژ / کالج دانشگاه Østfold
● آموزش بین المللی معلمان برای مدارس ابتدایی (ITEPS ) ( لیسانس ) – کالج دانشگاه جنوب شرقی نروژ .
● لیسانس هنر ۳ D، انیمیشن و VFX – دانشگاه نورد
● تولید فیلم و تلویزیون، برنامه کارشناسی دانشگاه نورد
● تکنولوژی بازی و سرگرمی ، برنامه کارشناسی – دانشگاه نورد
● لیسانس در مطالعات بین المللی و توسعه – دانشگاه علوم انسانی نروژ ( NMBU)
تحصیل به زبان انگلیسی در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا
به لطف استقبال کشور نروژ از دانشجویان بین المللی ، در حال حاضر دانشگاه های نروژ ، تعداد بیشتری از دوره های تحصیلات تکمیلی را به زبان انگلیسی تدریس می کنند . مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا یک گزینه محبوب برای دانشجویان بین المللی به منظور تحصیل در نروژ به زبان انگلیسی می باشد . برنامه ها در طیف وسیعی از موضوعات در دسترس هستند و معمولا 2 سال برای رشته های کارشناسی ارشد و 4 سال برای رشته های دکترا طول می کشد . دوره های کارشناسی ارشد و دکترا مانند دوره های کارشناسی از طریق یک سری سخنرانی ها ، سمینارها و کارگاه های آموزشی تدریس می شوند.

انواع کالج های کشور نروژ
کشور نروژ از جمله کشورهای مرفه و پیشرفته اروپایی می باشد که عضو ناحیه شینگن نیز است . این کشور در دنیا با مناظر زیبا و آب و هوای سرد شناخته شده است . مردم کشور نروژ به زبان نروژی صحبت می کنند . کشور نروژ ، کشوری دموکراتیک می باشد و سطح رفاه بالای را برای مردم فراهم آورده است . تحصیل در کشور نروژ در مقاطع مختلف تحصیلی رایگان می باشد . سیستم آموزشی رایگان و موقعیت های شغلی فراوان در کشور نروژ باعث شده است که افراد زیادی به کشور نروژ مهاجرت کنند. کشور نروژ از جمله پنج کشور اروپایی می باشد که کماکان تحصیل را به صورت رایگان برای دانشجویان که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های نروژ را دارند ، مهیا می کند . این کشور با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی از شرایط زندگی دشوارتری نسبت به سایر نقاط اروپا برخوردار است . این موضوع باعث شده است تا اکثریت دانشجویانی که جهت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور را اقدام می کنند ، قصد دارند تا از تحصیل در نروژ به عنوان پلی جهت رسیدن و کسب پذیرش در مقاطع بالاتر در کشورهایی مانند آمریکا ، کانادا و سوئد استفاده کنند . با معرفی انواع کالج های کشور نروژ ، شانس افراد برای انتخاب مناسب برای آینده تحصیلی بیشتر می شود و با آگاهی از شرایط ، انتخاب درستی را انتخاب کنند . در ادامه قصد داریم انواع کالج های کشور نروژ را معرفی کنیم .
انواع کالج های کشور نروژ عبارتند از :
● Harstad University College
● Hedmark University College
● Lillehammer University College
● Molde University College
● Norwegian Police University College
● NLA University College
● Volda University College
● Østfold University College
● Sogn og Fjordane University College
● Stord/Haugesund University College
● Bergen Deaconess University College (Bergen)
● Betanien Deaconal University College (Bergen)
● Bjørknes College (Oslo)
● Noroff University College (Kristiansand)
● Norwegian Eurythmy College (Oslo)
● Norwegian University College for Agriculture and Rural Development (Klepp)
● Narvik University College
● Nesna University College
● Nord-Trøndelag University College
● Noroff University College

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ
کشور نروژ یکی از استانداردترین کشور ها در جهان از لحاظ رفاه اجتماعی است . این کشور سالانه پذیرای گردشگران بسیاری بوده است . این کشور دارای موقعیت های مناسب برای تحصیل است . از این رو افراد بسیاری درباره نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ کنجکاو هستند . در این مقاله این مورد را بررسی کرده ایم تا افرادی که می خواهند مهاجرت تحصیلی به نروژ داشته باشند دیدی کلی از این مقوله داشته باشند . این کشور دارای دانشگاه های برتری است و دارای رنکینگ های خوبی در جهان هستند که دانشجویان را بیشتر مجذوب تحصیل در این کشور زیبا نموده است. در رشته های گوناگون مهندسی و پزشکی و هنری و انسانی امکان پذیرش دانشجو وجود دارد . دانشگاه های این کشور هم دولتی و هم خصوصی هستند . بعضی از این دانشگاه ‌ها جامع هستند و برخی دیگر به صورت دانشکده یا کالج‌ های دانشگاهی هستند که بیشتر در مقطع کارشناسی رشته ‌های حرفه ‌ای و متمرکز دانشجو جذب می‌ نمایند. کشور نروژ عضو برنامه‌ بولونیا است، که هدف آن ایجاد سیستم آموزشی عالی هماهنگ در اروپا می باشد . مدارک دانشجویان در تمام کشورهای جهان معتبر خواهد بود . هزینه زندگی در نروژ بالا است و دانشجویان باید بتوانند هزینه مسکن و خوراک و … را بپردازند . نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ بدین صورت است که ابتدا باید دانشگاه مناسبی را متناسب با رشته و سطح مورد نظر بیابید و باقی راه را با توجه به موارد زیر انجام دهید.

شرایط لازم برای پذیرش از دانشگاه های نروژ
برای پذیرش در دانشگاه های نروژ باید شرایط اولیه ای را داشته باشید مانند: شرایط سنی ، معدل بالای 15، مدرک زبان در حد آیلتی 6.5 یا تافل 90. علاوه بر این باید از امتحان چند گزینه ‌ای با سرفصل ‌های مختلف مانند زبان نروژی، ریاضیات، علوم طبیعی، انگلیسی و مطالعات اجتماعی قبول شده باشید از دانشگاه‌ های نروژ درخواست پذیرش نمایید . با توجه به رشته‌ مورد نظر در برخی از مقاطع تحصیلی باید دارای توانایی ‌های استاندارد دیگر مانند ریاضیات و فیزیک برای رشته ‌های مهندسی باشید . در نظر داشته باشید که هر رشته‌ تحصیلی دانشگاهی، توانایی ‌ها و موارد خاص خود را دارد . برای درخواست پذیرش در رشته ‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می گردند ، باید به صورت مستقیم و جداگانه به هر موسسه‌ای که مایل هستید در آن ادامه تحصیل بدهید، درخواست خود را ارسال کنید . معمولاً باید فرم درخواست پذیرش را پر کنید که این فرم عموماً در وب سایت موسسه موجود هستند یا می‌ توانید این فرم را از دانشگاه یا موسسه‌ آموزشی مربوطه بخواهید . دوره ‌های کارشناسی ارائه شده به زبان نروژی از طریق سرویس پذیرش دانشگاه ‌ها و کالج‌ های نروژی انجام می‌ گیرد . لازم به ذکر است تحصیل در اکثر دانشگاه های این کشور رایگان است و یا هزینه های بسیار کمی دارد .دانشجویان نیز می توانند از امکانات گوناگون رفاهی مانند درمان و مشاوره و ورزش و حمل و نقل با تخفیفات ویژه استفاده کنند . در بسیاری از دانشگاه ها نیز حتی معدل شرط اصلی نمی باشد توجه به این نکات می تواند به شما کمک نماید .

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ
مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های نروز بسته به نوع دانشگاه و سطح و حتی رشته تحصیلی شما متفاوت خواهد بود و لازم است بتوانید لیست کاملی را از دانشگاه مربوطه دریافت نمایید . مدارک و پیش نیازهای عمومی و تخصصی موردنیازهم بسیار متنوع و متغیر می تواند باشد اما بطور معمول مهمترین مدارک یا پیش نیازهای عمومی مورد نیاز بغیر از مدرک زبان انگلیسی،ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی و ترجمه رسمی ریزنمرات از دانشگاه های ایران که باید ترجمه رسمی به زبان انگلیسی و دارای مهر وزارت دادگستری و امورخارجه باشند. این مدارک را لازم است به سامانه مخصوص پذیرش مدارک آن دانشگاه ارائه دهید . مهلت ارسال مدارک بسته به اینکه چه رشته ای را در کجا انتخاب کرده باشید، متغیر خواهد بود اما بطور معمول برای دوره هایی که از ترم پاییز(سپتامبر) آغاز می شوند،آخرین مهلت ارسال مدارک حداکثر تا قبل از اول ماه مارچ همان سال خواهد بود . جزئیات این موارد را حتما از دانشگاه خود بخواهید . سوابق تحصیلی و مدارک چاپ شده خود را فراموش نکنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ
کشور نروژ، یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی در اروپا می باشد که هر ساله متقاضیان زیادی برای مهاجرت از راه های مختلف دارد . تحصیل در کشور نروژ نیز برای بسیاری از افراد مقصد بوده است و یکی از راه های مهاجرت به کشور نروژ ، اخذ ویزای تحصیلی نروژ می باشد . از آنجا که تحصیل در نروژ در تمام مقاطع به صورت رایگان می باشد علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند . ویزاهایی که این کشور برای تحصیل به متقاضیان می دهد ، در ابتدای کار ویزای سه ماهه می باشد که افراد می توانند براساس مدتی که دراین کشور قصد ماندن را دارند این ویزا را تغییر داده و برای ویزایی با مدت بیشتر اقدام کنند . لازم به ذکر است که این ویزای سه ماهه ابتدا فقط برای ویزای تحصیلی می باشد و برای مهاجرت به نروژ راه های دیگر طول مدت ویزا متفاوت خواهد بود . در این مقاله قصد داریم مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ را شرح دهیم .
مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ عبارتند از :
● اسناد و فرم های درخواست برای اقامت دانشجویی با یک کپی گذرنامه
● کپی گذرنامه و مدارک شناسایی فرد متقاضی اخذ ویزای تحصیلی نروژ
● نامه تایید مدارک از سوی موسسه یا دانشگاه مقصد در کشور نروژ که این نامه باید دارای اطلاعات زیر باشد:
1. نام متقاضی
2. نام دانشگاه و موسسه آموزش عالی
3. مقطع تحصیلی و دوره پذیرش شده
4. مدت زمان تحصیل در دانشگاه و کالج
البته افراد متقاضی باید به این نکته توجه کنند که طول دوره تحصیل مشخص شده باشد و برنامه تحصیلی آنها باید تمام وقت باشد و از سوی دولت نروژ حمایت مالی خواهد شد و از تحصیل رایگان دولتی برخوردار خواهند شد.
● انگیزه نامه تحصیلی : تکمیل فرم انگیزه نامه تحصیلی و سوابق تحصیلی.
● مدارک اقامتگاه و یا خوابگاه : اسناد و مدارک مورد تایید اقامتگاه فرد دانشجو طی مدت تحصیل در کشور نروژ که شامل کپی اجاره خانه، آپارتمان یا اسناد خوابگاه دانشجویی که از سوی سازمان مسکن دانشجویی ارائه شده باید ارائه شود.
● مستندات امرار معاش تمکن مالی : ممکن است افراد متقاضی تحصیل در کشور نروژ از وام های دولتی و دانشگاهی برخوردار شوند که در این صورت باید مدارک مورد نیاز ارائه شود.
● در صورتی که در دانشگاه و موسسه ای خصوصی ثبت نام کرده تحصیل فرد با هزینه خواهد بود باید اثبات کندکه قادر خواهد بود هزینه های تحصیل خود را تامین کند و در این رابطه باید اسناد مالی خود را ارائه دهد.
● گردش حساب مالی و تمکن مالی : به عنوان یک قاعده کلی، اداره مهاجرت نروژ مدارک و اسناد گردش مالی افراد متقاضی اخذ ویزای موقت تحصیلی کشور نروژ را دریافت می کند و افراد متقاضی باید یک حساب بانکی به نام خود در نروژ داشته باشند و هزینه های تحصیل و زندگی خود را در حساب فوق واریز کنند. ارائه اسناد و مدارک گردش حساب بانکی از سوی بانک الزامی می باشد .
● اجازه کار پاره وقت : افراد و دانشجویان در کشور نروژ بسته به مقطع تحصیلی اجازه کار پاره وقت برای تامین منابع مالی و بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را دارند که اجازه کار پاره وقت در مقاطع مختلف به طور میانگین ۲۰ ساعت در هفته خواهد بود.

نکته قابل ذکر برای افراد متقاضی تحصیل در نروژ این است که اجازه اقامت آنها بسته به مدت و دوره تحصیل آنها دارد و بعد از فارغ التحصیلی افراد باید به کشور مبداشان بازگردند.
مدارک لازم برای تمدید مجوز اقامت تحصیلی نروژ به شرح زیر می باشد :
● پاسپورت و کپی تمامی صفحات استفاده شده آن
● تمکن مالی
● تکمیل فرم درخواست
● مدارکی برای اثبات وجوه کافی مالی برای حمایت از خود
● بیانیه ای از طرف موسسه آموزشی که نشان دهد فرد همچنان در حال تحصیل در آن موسسه می باشد و مجوز کار نیمه وقت ( در صورت وجود )

اقامت و تابعیت در نروژ
کشور نروژ ، یکی از کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد که از لحاظ امکانات رفاهی جز کشورهای مطرح جهان هستند و در نتیجه جز اولین گزینه های انتخابی برای مهاجرت می باشند . راه های مختلفی جهت مهاجرت به نروژ وجود دارد که در همه این روش ها فرد باید پس از ورود به خاک نروژ نسبت به طی مراحل اخذ اقامت و تابعیت در نروژ اقدام کند . این مقاله به طور کامل به موضوع اقامت و تابعیت در نروژ اختصاص داده شده است .
راه های اخذ اقامت و تابعیت در نروژ
در این قسمت به بررسی راه های اخذ اقامت و تابعیت در نروژ می پردازیم :
● اخذ اقامت نروژ از طریق تولد فرزند
تولد فرزند ، نوزاد یا بچه دار شدن در نروژ به خودی خود باعث ایجاد تابعیت نروژ برای طفل نمی شود. فرزندی که در کشور نروژ و یا در کشوری دیگر از پدر و مادر نروژی به دنیا آمده باشد نروژی محسوب می شود. از اول ماه سپتامبر سال 2006 در قانون شرط نشده است که حتماً پدر و مادر با همدیگر ازدواج کرده باشند و طفل فقط با داشتن یک مادر نروژی از ژانویه 1979 تابعیت نروژی مادر به وی منتقل می شود و او نروژی محسوب می شود.

● اخذ اقامت نروژ از طریق ازدواج
فردی که با یکی از اتباع نروژ ازدواج کند می تواند بعد از گذشت 3 سال ازدواج آن ها تابعیت نروژ را کسب نماید مشروط بر اینکه مدت اقامت وی در نروژ کمتر از 7 سال نباشد. افرادی که قبلاً تابعیت و اقامت نروژ را داشته اند و به طریقی ترک تابعیت کرده بعد از 1 سال اقامت در نروژ می توانند تابعیت نروژ را مجدداً اخذ نمایند. از اول سپتامبر 2008 متقاضی تابعیت نروژ بایستی مدرکی دال بر مهارت و آشنا بودن به زبان نروژی و یا سامی ارائه کرده و یا اینکه گواهی حضور در کلاس های آموزش زبان نروژی به مدت 300 ساعت داشته باشد.
فردی که تابعیت نروژ را کسب کرد بعد از اخذ تابعیت نروژی بایستی مدرکی دال بر ترک تابعیت خارجی خود ارائه و ثابت کند دیگر تابعیت کشور قبلی خود را از دست داده است. داشتن تابعیت نروژ پدر و مادر به فرزندان زیر 18 سال انتقال می یابد مشروط بر اینکه آن ها نیز 2 سال در آنجا اقامت داشته باشند. (لازم به ذکر است شرط 2 سال اقامت برای فرزندان زیر 18 سال که در کشور دیگری از کشورهای اروپائی زندگی می کنند ضروری نیست)

● اخذ اقامت و تابعیت نروژ از طریق فرزند خواندگی
از اول ماه سپتامبر 2006 افراد زیر 18 سال که توسط تبعه نروژی به عنوان فرزند خوانده پذیرفته می شوند خود به خود به عنوان تبعه نروژ محسوب می شوند. اگر کودکی خارج از نروژ به عنوان فرزند خوانده پذیرفته شود اخذ رضایت دولت نروژ نیز ضروری است.
● اخذ تابعیت نروژ از طریق تقاضا
یکی از روش های تابعیت نروژ ، از طریق تقاضا می باشد که فرد متقاضی از پرداخت هزینه های قانونی معاف می شود. هر فردی که از این طریق کسب تابعیت نروژ را می نماید می بایستی تابعیت قبلی خود را بجز در مواردی که استثناء شده است از دست بدهد. افراد زیر صلاحیت کسب تابعیت نروژ را به وسیله تقاضا دارند که عبارتند از:
● فردی که قبلاً به عنوان تبعه نروژ بوده و تابعیت نروژی خود را از دست داده است و به تابعیت یکی دیگر از کشورهای اروپایی درآمده است می تواند مجدداً به تابعیت نروژ برگشته و مدت زمان اقامت نیز برای افراد شرط نیست.
● فرزند زیر 18 سال که قبل از اول سپتامبر 2006 از پدر نروژی و مادر خارجی که هنوز رسماً ازدواج نکرده اند متولد شده باشد (ترک تابعیت خارجی برای این طفل شرط نیست)
● بچه 18-12 ساله که توسط یک تبعه نروژی بعد از اول اکتبر 1999 و قبل از اول سپتامبر 2006 به فرزند خواندگی پذیرفته شده باشد.
● فردی که تبعه یکی از کشورهای اروپایی می باشد و به مدت 7 سال در نروژ زندگی می کرده است.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت در نروژ
مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت در نروژ عبارتند از :
● یک عکس گذرنامه فرد متقاضی اخذ اقامت در نروژ
● فتوکپی همه صفحات پاسپورت و یا سایر اسناد مسافرتی
● لیستی از سفرهایی که در 3 سال گذشته انجام شده است .
● دریافت اصل هزینه سفر اولیه فرد متقاضی اقامت در نروژ
● مستنداتی که ثابت می کند به زبان نروژی تسلط دارد (به عنوان مثال نتایج امتحان از یک مدرسه زبان)
● اسناد مربوط به اقامت قبلی فرد متقاضی اقامت در نروژ

شرایط اخذ تابعیت نروژ
فردی که متقاضی تابعیت در نروژ است ممکن است بعد از 7 سال اقامت در نروژ بتواند تابعیت نروژ را اخذ کند . شرایط اخذ تابعیت نروژ عبارتند از :
● برای اخذ اقامت و تابعیت نروژ لازم است که فرد هیچگونه سابقه کیفری نداشته باشد (اگر فرد خارجی که متقاضی تابعیت است دارای سابقه ی کیفری باشد بایستی قبل از اقدام برای تابعیت رفع سابقه کیفری از او شده باشد)
● اتباع کشورهای کشورهای اتحادیه اروپا می توانند تابعیت نروژ را کسب کنند مشروط بر اینکه 2 سال در نروژ اقامت داشته باشند.

راه های از دست دادن تابعیت نروژ
تابعیت نروژ به یکی از راه های زیر از بین می رود :
● کسب تابعیت کشور دیگری
اگر تبعه نروژ به صورت ارادی تابعیت کشور دیگری را کسب کند خود به خود تابعیت نروژ را از دست خواهد داد.

● نروژی هایی که به طور دائم خارج از نروژ زندگی می کنند
تبعه نروژ که با تولد تابعیت نروژ را کسب کرده ولی کمتر از 2 سال در نروژ یا 7 سال در یکی از کشورهای اروپایی اقامت کنند می بایستی قبل از رسیدن به 22 سالگی برای باقی ماندن به تابعیت نروژ اقدام کنند . ترک تابعیت خارجی این افراد ضروری نمی باشد و همین که به تابعیت نروژ باقی بمانند کفایت می کند.

تابعیت مضاعف در نروژ
به طور کلی، تابعیت مضاعف در نروژ پذیرفته نشده است و ولی موارد زیر استثناء هستند:
1. افرادی که از والدین نروژی و خارجی متولد شده اند و ممکن است تابعیت خارجی به آن ها تحمیل شود.
2. افرادی که تابعیت نروژ را طی تقاضا کسب کنند حتماً می بایستی تابعیت قبلی خود را از دست بدهند.
3. فردی که خارج از نروژ از یکی از اتباع نروژی متولد شده و در آن کشور اصل خاک ( محل تولد) پذیرفته شده است و قانون تابعیت آن کشور وی را تبعه کشور محل تولد شناسد (به عنوان مثال طفلی که در خاک آمریکا از والدین نروژی به بدنیا آمده است)

اقامت نروژ از طریق تمکن مالی
کشور نروژ از کشورهای مهاجرپذیر در ناحیه اسکاندوینای واقع در شمال دانمارک است که مرز مشترک خاکی با کشورهای مانند سوئد و فنلاند دارد . اقامت در نروژ از طریق تمکن مالی یکی از روش های اقامت در نروژ می باشد که در سال های اخیر روش تمکن مالی دارای جذابیت فراوان بوده است ، اگرچه سابقا بسیاری از متقاضیان از روش های دیگر از قبیل روش خرید ملک و سرمایه گذاری یا ثبت شرکت برای مهاجرت به نروژ اقدام می کردند اما در حال حاضر روش تمکن مالی در نروژ طرفداران بیشتری پیدا کرده و با توجه به شرایط نسبتا سهل الوصول آن و داشتن کمترین ریسک ، سایر روش ها دارای شرایط کاملا متفاوتی است که این شرایط باعث شده که روش تمکن مالی را از سراسر روش ها متمایز کرده است .
لازم به ذکر است که درحال حاضر طرح دریافت اقامت نروژ از طریق تمکن مالی فعال نیست. متقاضیان باید برای اقامت از طریق تمکن مالی سایر کشورها مانند فرانسه و اتریش اقدام نمایند.

مزایای اخذ اقامت نروژ از طریق تمکن مالی
مزایای اخذ اقامت نروژ از طریق تمکن مالی عبارتند از :
● از ساده ترین و سریع ترین روش های اخذ اقامت در نروژ به شمار می رود .
● ماهیت روش تمکن مالی در نروژ فاقد ریسک است.
● عدم نیاز به راه اندازی کسب و کار و تجارت و ثبت شرکت و سرمایه گذاری برای متقاضیان اخذ اقامت نروژ از طریق تمکن مالی
● عدم نیاز به سطح زبان برای متقاضیان اخذ اقامت نروژ از طریق تمکن مالی
● عدم رعایت محدودیت سنی برای متقاضیان اخذ اقامت نروژ از طریق تمکن مالی
● شامل اعضای خانواده و افراد تحت تکفل (فرزندان زیر ۱۸ سال) برای متقاضیان اخذ اقامت نروژ از طریق تمکن مالی
● تمدید اقامت نروژ از طریق تمکن مالی به آسانی صورت می گیرد .

اشتغال در کشور نروژ
کشور نروژ، یکی از کشورهای توسعه یافته و ثروتمند در اروپا می باشد . این کشور جمعیت کمی دارد ، به همین دلیل معمولا نیروی کار مورد نیاز خود را مانند سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی از کشورهای دیگر تامین می کند . مشاغل خدماتی در کشور لهستان از اولویت بالایی برخوردارند و می توان با آگاهی از مشاغل مورد نیاز در نروژ مراحل درخواست اقامت کاری خود را شروع کرد . این مقاله با عنوان اشتغال در کشور نروژ توسط موسسه آتیه آفرینان ایرانیان نگارش شده است .

مشاغل مورد نیاز در کشور نروژ
در بخش خدمات بیشترین تقاضا وجود دارد و مشاغلی زیر را می توان پر طرفدارترین مشاغل این بخش دانست که عبارتند از :
● باربری
● خط تولید کارخانه ها
● جنگلبانی
● کشاورزی
● فروشندگی
● کار در رستوران
● کار در خانه
● نظافتچی
● کارهای ساختمانی
● انبار داری
کارهای پزشکی در نروژ، دندان پزشکی، پرستاری و دارو سازی نیز از جمله مشاغلی می باشند که تقاضای آنها تضمین شده است.ماهیگیری، رانندگی، تراشکار، جوشکار، لوله کش و تعمیرکار خودرو نیز از دیگر مشاغلی هستند که در رده بعدی تقاضای این کشور قرار دارند.مهندسان کامپیوتر، فناوری اطلاعات، نرم افزار، متخصصان شبکه و اینترنت، برنامه نویسان نیز دارای اولویت پذیرش می باشند که این دسته مشاغل مورد نیاز در نروژ از همه گروه های دیگر می توانند سریعتر پذیرش اقامت کاری در کشور نروژ را دریافت نمایند. لازم به ذکر است که مهندسان معدن، انرژی، سیستم های تولید، مهندس ساختمان، طراحان صنعتی نیز در سال ۲۰۱۸ بیشترین درخواست در مشاغل مورد نیاز در نروژ را داشته اند.مدرسان و اساتید دانشگاه نیز با پذیرش از دانشگاه ها می توانند در این کشور اقامت دریافت کنند .

ساعات و محیط کار در کشور نروژ
به طور کلی حداکثر ساعت کاری نرمال نباید از 9 ساعت در شبانه روز و از 40 ساعت در هفته بالاتر باشد که برای گروه های خاصی مانند کار شیفتی باید کمتر باشد. حداکثر ساعت کاری نرمال طبق توافق بین کارفرما و کارمند را می توان به طور متوسط طی حداکثر 52 هفته، اما با محدودیت 10 ساعت عادی در شبانه روز و 48 ساعت در هفته محاسبه کرد. قانون مربوط به محیط کار، حق انعطاف پذیری ساعات کار را تا جایی به کارمندان می دهد که مشکل قابل توجهی برای کارفرما ایجاد نگردد .
قوانین ذکر شده در فوق نباید برای کارمندان در مقام های مدیریتی یا کارمندان در مقام های مستقل خاص اعمال شود. کارمندان از سن 62 سالگی می توانند ساعت کاری خود را کاهش دهند و در صورتی که کاهش در ساعات کاری را بتوان بدون ایجاد مشکل مهم در کسب و کار تکمیل کرد. در صورتی که کارفرما به علت سلامتی یا سایر دلایل رفاهی مهم و یا اجتماعی به کاهش ساعت کاری نیاز داشته باشد، همین امر نیز برای وی قابل اجرا می باشد .
محدوده پایان کار به دلیل سن، در 72 سالگی است اما با این حال کارفرما می تواند یک محدودیت سنی درون سازمانی در 70 سالگی را انتخاب کند، در صورتی که کارمندان از این محدوده آگاه شوند و دائما مورد استفاده قرار گیرد، کارمند دارای حقوق بازنشستگی رضایت بخشی می شود. اضافه کاری تنها در زمانی امکان پذیر می باشد که یک نیاز استثنایی و محدودیت زمانی وجود داشته باشد. اضافه کاری نباید بیشتر از 10 ساعت در هفته، 25 ساعت در هر 4 هفته متوالی و 200 ساعت در طول 52 هفته باشد و این قوانین نباید برای کارمندان در مقام های مدیریتی یا مقام های مستقل خاص اعمال شوند.
طبق لایحه تعطیلات، کارمندان می توانند حداقل 25 روز کاری در سال مرخصی بگیرند که شنبه نیز شامل “روزهای کاری” است . کارمندان بالای 60 سال می توانند 6 روز کاری، بیشتر مرخصی بگیرند و مرخصی سالانه از 1 ژانویه تا 31 دسامبر می باشد . بسیاری از توافق نامه های جمعی امکان مرخصی بیشتری می دهند و در حال حاضر 5 هفته مرخصی در نروژ کاملاً عادی است . به علاوه در سال 10 روز تعطیلی عمومی وجود دارد. محیط کاری متعهد باید کاملاً رضایت بخش و دارای استاندارد ایمنی، سلامتی باشد و همچنین باید مطابق با تحولات در جامعه دائماً رو به گسترش و بهبود باشد.

میزان دستمزد و حقوق در کشور نروژ
کشور نروژ یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است که نیروی کار واجد شرایط را بر پایه ای ثابت به کشور جذب می کند. این کشور زندگی با کیفیتی را ارئه می دهد و مکان ایده آلی است برای افراد حرفه ای که به دنبال رشد شغلی هستند. کشور نروژ مانند سوئد دارای حداقل حقوق رسمی با روند معمولی اقتصاد نوردیک نیست با این حال، حداقل دستمزد با توافق نامه های جمعی در اکثر بخش های اقتصادی تعیین می شود. میانگین حداقل حقوق در کشور نروژ برای بخش های که توافق نامه دارند، تقریباً 170 کرون، یا 21 دلار آمریکا در ساعت است . میانگین درآمد در نروژ در حال حاضر پس از پرداخت مالیات، تقریباً 28000 کرون در ماه می باشد و یکی از بالاترین میانگین درآمد در پایتخت های اروپایی می باشد.

اعزام نیروی کار به کشور نروژ
کشور نروژ کشوری اروپایی است و پایتخت آن اسلو می باشد . این کشور دارای آب و هوای نسبتا سردی است . وسعت این کشور ۳۸۵٬۲۰۷ کیلومتر مربع است و در شرق با سوئد هم مرز است . از شمال با فنلاند و روسیه همسایه است . نروژ دارای سواحل زیبا و البته طولانی می باشد . زبان مردم این کشور نروژی است واحد پول نیز کرون می باشد . کشور نروژ با داشتن منابع نفتی و انرژی و شرایط مطلوب جغرافیایی دارای نیروهای متخصص است تا بتواند از منابع خود به خوبی استفاده کند و در این حوزه ها برتر باشد . همانطور که می دانید نروژ در حال حاضر به عنوان یکی از کشور های مطرح در منابع نفت و گاز به شمار می آید . به علاوه داشتن زمین های مناسب کشاورزی باعث شده است علاوه بر حوزه نفت در زمینه کشاورزی نیز فعال باشد . کشور نروژ یکی از مقاصد مطلوب برای بسیاری از افراد علاقمند به کار در این کشور می باشد . شما می توانید با اعزام نیروی کار به کشور نروژ بیشتر آشنا شوید تا بتوانید از شرایط اطلاع دقیق تری داشته باشید.

ویزای کار در نروژ
برای مهاجرت به نروژ از طریق کار باید بتوانید ابتدا در زمینه تخصصی خود کاری بیابید تا بتوانید ویزای کار در نروژ را کسب نمایید . زیرا بدون داشتن این ویزا نمی توانید در این کشور اقامت داشته باشید . بدین منظور باید پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرما در نروژ داشته باشید . با داشتن یک کارفرما و دعوتنامه رسمی می توانید اقدامات لازم برای دریافت ویزای کار در نروژ را کسب نمایید . اگر کارفرما پیدا کنید راه زیادی را طی کرده اید و می توانید ویزای یکساله دریافت نمایید . برای یافتن کار می توانید از سایت های کاریابی در نروژ و یا موسسات استفاده کنید بدین منظور لازم است رزومه تخصصی خود را آماده داشته باشید . تا بتوانند شغل مناسب با مهارت شما بیابند و به شما اطلاع دهد . در صورتی که نیاز به نیروی شما بعد از مدت اعلام شده برای ویزای شما باشد می توانید ویزای کاری خود را تمدید نمایید . حتی در صورت داشتن شرایط لازم بعد از 3 سال زندگی در نروژ می توانید اقامت دائم نروژ را کسب کنید .
● عکس پاسپورتی جدید
● قرارداد استخدام رسمی
● فرم درخواست ویزا
● بیمه مسافرتی
● اثبات تمکن مالی
لیست مشاغل مورد نیاز در کشور نروژ
کشور نروژ یکی از کشور های توسعه یافته اروپایی است و البته ثروتمند نیز می باشد از این رو دارای شرایط مطلوبی برای زندگی است و افراد بسیاری هستند که علاقمند به مهاجرت به نروژ از طریق کار می باشند . نروژ به دلیل داشتن جمعیت کم بیشتر نیروی متخصص خود را از خارج از کشور تامین می نماید . از این رو از شرایط کاری خوبی برخوردار است و حتی نرخ بیکاری این کشور از میانگین نرخ بیکاری در اروپا کمتر می باشد و این امر نشان دهنده شانس بیشتر برای یافتن کار است . نرخ بیکاری طبق آمار اعلام شده در سال 2020 در نروژ 3.66درصد بوده است و رکود جهانی در اقتصاد این کشور نیز تاثیر داشته است. با این حال هنوز این کشور در زمینه های مختلف مانند صنایع نیار به نیروی متخصص خواهد داشت. برای کار در نروژ تسلط به زبان این کشور یک عامل مهم در موفقیت شما خواهد بود . باید رزومه ای استاندارد و حرفه ای داشته باشید تا بر اساس لیست مشاغل مورد نیاز در کشور نروژ آن را ارائه نموده و بتوانید کارفرمایی بیابید تا برای شما دعوتنامه داده و اقدامات دریافت ویزای کاری نروژ را دنبال نمایید . اگر حرفه شما در لیست مشاغل مورد نیاز در نروژ است بهتر است حتما تخصص بالایی داشته باشید.

● Sales – new business (SaaS) Oslo. …
● Senior Software Engineer (Oslo) Oslo. …
● Senior Data Engineer (Oslo) …
● First Engineers. Fullstack Developer. …
● Developer – IaaS and PaaS Automation. …
● Keystone Academic Solutions. Head of SEO. …
● Senior Security Advisor. …
● Competentia Holding. Instrumentation Technician.

● مشاغل تدریس مانند معلمی
● لوله کشان در نروژ
● سرآشپزان در نروژ
● خدمات شرکت های حمل و نقل
● پزشکان در کشور نروژ
● پرستاران
● داروسازان در کشور نروژ
● مهندسان در نروژ
● مهندسان راه آهن

مدارک لازم برای ویزای کاری در نروژ
با توجه به اینکه کشور نروژ در زمینه اقتصاد کشوری پیشرفته است و عضو شنگن می باشد ؛ افراد بسیاری هستند که دوست دارند به این کشور مهاجرت نمایند . یکی از روش های مهاجرت به نروژ نیز از طریق کار می باشد . لازم است افراد در ابتدا لیستی از مشاغلی که در این کشور مورد نیاز می باشد داشته باشند . با آگاهی از این لیست می توانید تصمیم درستی اتخاذ نمایید زیرا اگر حرفه و زمینه کاری شما مطابق با نیاز بازار نروژ نباشد شانس یافتن کار بسیار کمتری خواهید داشت . لازم است افراد مدارک لازم برای ویزای کاری در نروژ را نیز آماده نمایند . نکته مهم در مورد نروژ این است که علاقمندان می توانند ویزایی برای جستجوی کار در این کشور دریافت نمایند و برای شش ماه اقامت داشته باشند . حال اگر در مدت این شش ماه نتوانند شغلی بیابند می بایست نروژ را ترک کنند . روش های دیگری نیز برای یافتن کار در این کشور وجود دارد مانند استفاده از آژانس های کاریابی که می تواند به شما در یافتن کار بسیار کمک کند .
در اینجا می توانید لیستی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری نروژ را مشاهده بفرمایید :
● پاسپورت معتبر با حداقل شش ماه اعتبار
● عکس جدید
● رزومه کاری استاندارد
● دعوتنامه از سوی کارفرما در نروژ
● سوابق تحصیلی و مدارک تحصیلی ترجمه شده
● مدارک فنی حرفه ای و مرتبط با کار در نروژ
● داشتن سابقه بیمه
● پرینت حساب بانکی برای اثبات تمکن کافی جهت زندگی در این کشور
● بلیط به نروژ
● تکمیل فرم درخواست صدور ویزای کاری در نروژ
برای دریافت اقامت طولانی مدت باید بتوانید در این کشور در زمان طولانی زندگی نمایید و سابقه کیفری نداشته باشید تا بتوانید درخواست اقامت دائم نیز بدهید . ویزاهای کاری که طولانی مدت هستند مثلا یک ساله ؛ می توانند در صورت نیاز کافرما مجددا تمدید شوند . فراموش نکنید اقامت در یک کشور اروپایی شرایط رفاهی و زندگی مطلوبی را برای شما و خانواده می تواند فراهم نماید .

سوالات متداول در مورد تحصیل در نروژ
نروژ یکی از مقاصد مهم چه برای تفریح و چه برای تحصیل است . اما یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی در کشور نروژ است . زیرا دارای دانشگاه های برگزیده و خوبی در سطح جهان است . اما آب و هوای سردی دارد که ممکن است همه کس این شرایط را نپذیرند . با این وجود نروژ کشوری آرام و در عین حال پر تحرک است . شما می توانید پاسخ سوالات متداول در مورد تحصیل در نروژ را در این مقاله بیابید .
برخی از سوالات تحصیلی در نروژ:
● آیا تحصیل در نروژ نیازمند مدرک زبان است ؟
دانشجویان باید در طی دو سال اخیر مدرک آیلتس یا تافل دریافت نموده باشند و نمره آیلتس آنها نباید زیر 6.5 باشد . این شرطی مهم در پذیرش دانشگاه های نروژ است .
● برای پذیرش در دانشگاه های نروژ به چه مدارکی نیاز است ؟
برای اینکه بتوانید از دانشگاه های نروژ پذیرش بگیرید می بایست بسته به سطح تحصیلی مدارکی را ارائه دهید . این مدارک عبارتند از :
● ترجمه ریز نمرات و مدارک دانشگاهی یا سوابق تحصیلی دبیرستان
● انگیزه نامه برای تحصیل در دانشگاه های نروژ
● رزومه استاندارد و حرفه ای
● اسکن پاسپورت
● مدرک زبان بسته به درخواست دانشگاه
● اثبات تمکن مالی برای تحصیل در دانشگاه های نروژ
● فرم تکمیل شده دانشگاه برای درخواست پذیرش در نروژ

● برای تمکن مالی دانشگاه چه مبلغی را تایید می نماید ؟
برای اثبات تمکن مالی باید مبلغ تقریبا10 هزار یورو را داشته باشید تا بتوانید از پس هزینه خود در سال تحصیلی نروژ بر می آیید و یا معادل آن به کرون را نشان دهید . امکان دارد در دانشگاه دیگری این مبلغ تفاوت داشته باشد . می توانید این مبلغ را در بانک بگذارید . به این طریق حساب بانکی به نام خود خواهید داشت .

● آیا امکان تحصیل در رشته پزشکی در نروژ وجود دارد ؟
بله و لازمه این امر تسلط به زبان نروژی است و باید بتوانید در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در نروژ پذیرش بگیرید . زیرا بعد از تحصیل اگر بخواهید به کشور خود بازگردید باید از تایید شدن مدرک مطمئن باشید .
● هزینه تحصیل در نروژ چقدر است ؟
برای اینکه بتوانید پاسخ دقیق این سوال را بیابید باید از دانشگاه خود جویا شوید . زیرا میزان این هزینه ها بسته به سطح و رشته و حتی شهر تحصیل و دانشگاه متغیر است و در بسیاری از دانشگاه های این کشور حتی شهریه ای نمی پردازید . به طور متوسط هزینه تحصیل در نروژ بین 7 هزار تا 19 هزار یورو در سال خواهد بود . این هزینه بالا نیست و هزینه ای معقول برای تحصیل در دانشگاهی معتبر است.

● مزایای تحصیل در نروژ چیست؟
نروژ دارای سطح آموزش خوبی در سطح اروپاست و دارای رفاه اجتماعی بالایی در جهان است و امکان تحصیل برای دانشجویان خارجی را فراهم نموده است . در این کشور امکان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی خواهید داشت و حتی در ساعات مشخصی می تواند کار کنید تا هزینه های جاری زندگی را پوشش دهید . با دریافت مدارک دانشگاهی این کشور شانس بالاتری در یافتن شغل و حتی ادامه تحصیل در سراسر اروپا خواهید داشت .

● مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی در نروژ چیست ؟
بعد از پذیرش نوبت به ویزای تحصیلی نروژ می رسد . شما می توانید مدارک زیر را ارائه دهید و درخواست ویزا دهید :
● پاسپورت معتبر
● عکس پاسپورتی
● ارائه نامه پذیرش از سوی دانشگاه برای اجازه تحصیل در نروژ
● ارائه مدارک و سوابق تحصیلی
● بیمه نامه برای پوشش هزینه های احتمالی
● ارائه تاییدیه تمکن مالی برای تحصیلی در دانشگاه نروژ
● فرم درخواست ویزای پر شده
● پرداخت هزینه صدور ویزا

● آیا امکان تحصیل در مقطع لیسانس در نروژ وجود دارد؟
بله دانشجویان علاقه مند با داشتن شرایط مناسبی که از سوی دانشگاه تعیین می شود می توانند در این کشور لیسانس خود را دریافت نمایند . بدین منظور باید مدرک زبان انگلیسی و یا نروژی خود را ارائه کنند و این یک الزام می باشد برای تحصیل در این دوره ۳ سال زمان نیاز خواهد بود.

● آیا امکان تحصیل در مقطع فوق لیسانس در نروژ وجود دارد؟
دانشجویانی که سابقه تحصیلی خوبی در دوره کارشناسی دارند می توانند در دوره های کارشناسی ارشد نروژ شانس بیشتری برای پذیرش داشته باشند . شما به نمره آیلتس یا تافل نیاز دارید که نمره آن بر اساس شرایط دانشگاه تعیین می شود . مدت زمان تحصیل در این مقطع نیز دو سال می باشد .

● آیا امکان تحصیل در مقطع دکترا در نروژ وجود دارد ؟
یکی از پر تقاضا ترین سطوح دکترا است که دانشجویان برای اخذ پذیرش باید بتوانند مقاله علمی و بین المللی در دوره گذشته خود ارائه دهند و نشان دهند سوابق تحصیلی شایسته ای داشته اند . تسلط به زبان انگلیسی در این سطح بسیار مهم است و مدت تحصیل در این کشور برای دکترا 3 سال می باشد .

● آیا امکان کار دانشجویی در نروژ در مدت تحصیل وجود دارد؟
بله اما برای تحصیل در نروژ تنها در ساعات مشخصی که حدود 20 ساعت در هفته (بسته به مقطع می تواند متغیر باشد ) است می توانید کار پاره وقتی بیابید تا برخی از هزینه های شما را کاهش دهد.

نروژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com