چرا تحصیل در روسیه


چرا تحصیل در روسیه

روسیه با 17 میلیون و 75 هزار و 400 کیلومتر مربع وسعت به تنهایی بیش از ۷۶ درصد خاک اتحاد جماهیر شوروی سابق را تشکیل می‌دهد و در حال حاضر با اشغال حدود ۵/١١ درصد خشکی‌های کره زمین، بزرگ‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود.

روسیه ۲١ جمهوری خود مختار، ۴۹ استان و 2 شهر برزگ مسکو و سن پطرزبورگ را دارد که به تناوب هر یک پایتخت بوده‌اند. در حال حاضر پایتخت روسیه شهر مسکو است؛ کشوری که در ناحیه مرکزی بخش اروپایی واقع شده و تاریخ بناهای آن به سال ١١۴۷ میلادی می‌رسد. دارای بزرگ‌ترین مراکز علمی و آموزش عالی که بیش از ١۵۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی مورد تائید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران در روسیه فعالیت می‌کنند. همچنین از لحاظ علمی دارای جایگاه والایی در جهان بوده و از پیشرفته‌ترین کشورها در رشته‌های علوم پایه، ریاضی، فیزیک، شیمی، هوا‌فضا، فنی و مهندسی، نانوتکنولوژی، هنر و موسیقی و غیره است. دانشجویان فراوانی را سالیانه مشتاق به ادامه تحصیلات در مسکو، سن پطرزبورگ و سایر شهرهای روسیه می‌کند.

جمعیت روسیه ١۴۸ میلیون نفر بوده و بیش ار 100 ملیت و قوم در روسیه زندگی می‌کنند. زبان روسی زبان رسمی بوده و اکثر مردم تابع کلیسای ارتودکسند.

روسیه با 17 میلیون و 75 هزار و 400 کیلومتر مربع وسعت به تنهایی بیش از ۷۶ درصد خاک اتحاد جماهیر شوروی سابق را تشکیل می‌دهد و در حال حاضر با اشغال حدود ۵/١١ درصد خشکی‌های کره زمین، بزرگ‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود.

مسکو با جمعیتی بالغ بر ١۵ میلیون نفر مساحتی بیش از هزار کیلومتر مربع دارد. اختلاف ساعت مسکو با تهران به وقت محلی فقط ۳۰ دقیقه است و واحد پول روسیه روبل است. شهر مسکو کاملا مسطح است و دارای علائم شهری بسیار نادر است که هفت خواهران استالین را می‌توان جزئی از آن‌ها دانست؛ این ساختمان‌های بزرگ و با ابهت در زمان استالین ساخته شده‌اند که دانشگاه دولتی مسکو و وزارت امور خارجه از جمله آن‌هایند.

اکثریت مردم در دنیا کشور روسیه را به عنوان بزرگترین کشور جهان در مساحت میشناسند. با مرزهایی گسترده که در سراسر آسیا و اروپا کشیده شده است این مرز و بوم از نظر جمعیت و فرهنگ بسیار متنوع است. این کشور به همراه مردمانش به شکل قابل توجهی برای تبدیل روسیه به مکانی ایده آل برای دانشجویانی که به جستجوی مکانی برای شکوفایی منافع خود میباشند تلاش می‌کنند. دانشجویان بالقوه ای که به دنبال تحصیل در رشته های مرتبط با هنر هستند نظیر ادبیات ، باله و موسیقی می‌توانند زمینه های مختلفی را به عنوان رشته تحصیلی برای ادامه مسیر خود انتخاب نمایند.

متروی مسکو که از زیباترین متروهای جهان است در سال ١۹۳۰ بنا شده و ایستگاه‌های آن همانند کاخ‌های سلطنتی و سالن‌های آن درباری است.همچنین در این کشور رودخانه‌های فراوان با کشتی‌های مسافربری مشغول به کارند که شب‌ها مناظر بسیار زیبایی‌ به وجود می‌آورند.

کاخ کرملین در هسته مرکزی شهر مسکو در قرن پانزدهم بنا شده و شامل تعدادی کاخ و کلیساهای بسیار زیبا و شگفت انگیز است. میدان سرخ که مهم‌ترین میدان روسیه و مسکو است در کنار کاخ کرملین واقع شده و حدود 72 هزار و 500 مترمربع وسعت دارد.

خیابان‌های بسیار زیبا مانند خیابان تورسکایا و آربات و‌… محل رفت و آمد توریست‌ها است. تئاتر بزرگ مسکو (بالشوی تئاتر) از معروف‌ترین تئاترهای جهان بوده و سالیانه تعداد زیادی توریست را جلب ‌می‌کند.

نزدیک بودن فاصله تهران به مسکو (حدود 30 : 3 ساعت)، روابط بسیار خوب مابین دو کشور ایران و روسیه، مهمان‌نوازی مردم روس، تغذیه شبیه به ایران، معماری بسیار زیبای مسکو و‌… دانشجویان فراوانی را سالیانه مشتاق به ادامه تحصیلات در مسکو، سن پطرزبورگ و سایر شهرهای روسیه می‌کند.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ‌رشد و تعالی روسیه سرعت فزاینده‌ای یافت و از نظر علمی، اجتماعی و فرهنگی نیز از اکثر کشورهای اروپایی و حتی در برخی زمینه‌ها از امریکا پیشی گرفت.

وجود دانشمندانی چون پاولوف، مندلیوف، لومونوسف، ساخاروف؛ شاعران و نویسندگانی مانند پوشکین، تولستوی، چخوف، داستایفسکی؛ موسیقیدانانی چون چایکوفسکی؛ مشاهیری مانند یوری گاگارین (اولین فضانورد جهان) و کالاشینکوف (سازنده مسلسل کلاشینکوف)؛ این کشور را از بعد علمی و فرهنگی از سایر کشورهای جهان متمایز ساخته است.

کشور روسیه همچنین دارای شهرت در تاریخ ، فرهنگ و اشخاص قابل توجه در زمینه های مختلف می‌باشد. بعصی از افراد شناخته شده از روسیه در زمینه های ادبیات، هنر و موسیقی عبارتند از:
و در میان این اشخاص کسانی هم بودند که در زمینه های علمی خود را به اثبات رسانیدند از جمله:

هزینه دانشگاه‌های مسکو
تفاوت مقاطع مختلف تحصیلی در هزینه شهریه از 2000$ تا 8000$ در سال می‌باشد. علاوه بر هزینه های شهریه برای اجاره یک مکان هم در یک شهر معمولی 550$ دلار برای اجاره یک اتاق 1 تخته و بهمراه خدمات پایه حدود 95 دلار در ماه باید بپردازید. برخی از دانشگاه ها خود به دانشجویان خوابگاه ارائه می‌دهند که متقابلا هزینه کمتری می‌پردازید. یک وعده غذای ارزان بین 5 تا 9 دلار هزینه دارد.

با خوابگاه سالیانه حدودا بین 4 هزار تا 6 هزار دلار امریکا است. لازم به ذکر است هزینه تحصیل در رشته‌های هنری (موسیقی، کارگردانی و نقاشی) و دانشگاه دولتی مسکو و آرشیتکت دانشگاه مارخی بالاتر است.

همچنین هزینه زندگی دانشجویی در مسکو ماهیانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار امریکا است. یکی از مزایای تحصیل در روسیه هزینه مناسب دانشگاه‌ها است و همچنین دانشگاه‌های روسیه از لحاظ علمی در جهان رتبه‌های بالایی دارد.
خوابگاه‌های دانشگاه‌های روسیه
نسبتا مرتب و امنیت کاملی دارد و از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و کتابخانه و آموزشی عملی بسیار مجهز و پیشرفته‌اند و امکانات بسیار خوبی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

روسیه از نظر امنیتی
این کشور از نظر امنیتی بسیار مراقب اتباع خارجی خود است و مخصوصا مسکو شهر بسیار آرام و امنی برای تحصیل به حساب می‌آید. برخلاف آنچه رسانه‌های اروپایی به دلیل رقابت با روسیه سعی می‌کنند این کشور را کشوری ناامن جلوه دهند و همیشه بیم از آن دارند که کشور روسیه روزی از نظر علمی و صنعتی از کشورهای اروپایی و امریکایی بسیار پیشی گیرد ولی واقعیت امر این است که روسیه امروزی کشوری بسیار پیشرفته، مدرن، قانونمند و زیبا است.

بسیاری از دانشجویان از یادگیری زبان روسی هراس دارند و می‌گویند که زبان روسی زبان سختی است ولی اگر دانشجو در مدت یک سال به طور جدی به آموزش زبان روسی بپردازد نه تنها زبان روسی برای او سخت نیست بلکه زبانی شیرین برای دانشجو به نظر می‌رسد و پس از یک سال دانشجو می‌تواند به راحتی به زبان روسی صحبت کند هر چند ممکن است از لحاظ دستور زبان اشتباهاتی داشته باشد که اساتید دانشگاه در این موارد خیلی به دانشجو سخت نمی‌گیرند و به مرور زمان نیز این اشتباهات کم می‌شود.

البته بهتر است دانشجویانی که قصد تحصیل در روسیه را دارند از ایران شروع به آموختن زبان روسی کنند که در هنگام ورود به روسیه بتوانند امورات زندگی خود را بگذرانند. به دانشجویان توصیه می‌شود که مقطع کارشناسی را در یکی از دانشگاه‌های داخل ایران طی کنند و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکترا) به روسیه اعزام شوند.

خوابگاه‌های دانشگاه‌های روسیه نسبتا مرتب و امنیت کاملی دارد و از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و کتابخانه و آموزشی عملی بسیار مجهز و پیشرفته‌اند و امکانات بسیار خوبی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

زبان روسی
بسیاری از دانشجویان از یادگیری زبان روسی هراس دارند و می‌گویند که زبان روسی زبان سختی است ولی اگر دانشجو در مدت یک سال به طور جدی به آموزش زبان روسی بپردازد نه تنها زبان روسی برای او سخت نیست بلکه زبانی شیرین برای دانشجو به نظر می‌رسد و پس از یک سال دانشجو می‌تواند به راحتی به زبان روسی صحبت کند هر چند ممکن است از لحاظ دستور زبان اشتباهاتی داشته باشد که اساتید دانشگاه در این موارد خیلی به دانشجو سخت نمی‌گیرند و به مرور زمان نیز این اشتباهات کم می‌شود.

 

مزایای تحصیل در روسیه چیست؟
اگر روسیه را فقط به سرما و یخ‌بندان می‌شناسید و یا از زیبایی‌هایش تنها نام کاخ کرملین را شنیده‌اید و گنبدهای رنگی کلیسای سنت باسیل را در عکس‌ها دیده‌اید، پس بگذارید کمی از ویژگی‌های مهم آموزشی و سایر جذابیت‌های این کشور پهناور برایتان بگوییم تا بدانید چرا تحصیل در روسیه یک فرصت عالی است.

1. روسیه از نظر آموزشی کشوری بسیار غنی است و نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته، بیشترین تعداد افراد تحصیل‌کرده را دارد، حتی بیشتر از ژاپن، آمریکا و کانادا!
2. هزینه‌ی تحصیل در روسیه نسبت به تحصیل در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار به‌صرفه‌تر است. درحالی‌که کیفیت آموزشی و امکانات بسیار بالا و در سطح کشورهای پیشرفته‌ای مثل آمریکا و کانادا دارد. تولید  موفق واکسن کرونا ویروس و بدون عوارض در برابر  واکسنهای امریکا و انگلیس نیز حاکی از سطح بالای علم و دانش این کشور میباشد. 
3. شما در روسیه می‌توانید در دانشگاه‌های معتبر، در انواع رشته‌های پزشکی، مهندسی، ریاضیات، علوم انسانی، هنر و… تحصیل کنید. دانشگاه‌هایی که جایگاهی اثبات‌شده در رده‌بندی جهانی دارد.
4. در روسیه چیزی به‌نام کنکور وجود ندارد و هر دانشگاه به‌طور جداگانه برای پذیرش دانشجویان خارجی، یک آزمون ورودی برگزار می‌کند. آزمونی‌ که به اندازه کنکوری که در ایران برگزار می‌شود پیچیده و دشوار نیست!
5. کشور روسیه با برگزاری دوره‌های پادفک به دانشجویان خارجی کمک می‌کند تا با یادگیری زبان روسی در مدتی کوتاه، راحت‌تر آماده‌ی ورود به دانشگاه شوند. در ادامه بیشتر درباره‌ی این دوره‌ها خواهیم گفت.
6. پس از امضای بیانیه‌ی Bologna توسط روسیه، مدرک تحصیلی روسیه در بسیاری از کشورهای دنیا به‌عنوان مدرک معتبر شناخته می‌شود.
7. برای تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان آیلتس، تافل و سایر مدارک زبان می‌توانید اقدام کنید.
8. در کنار تمام این‌ها، جاذبه‌های دیدنی، مراکز تفریحی و گردشگری پرشمار روسیه از نگارخانه‌ها و موزه‌های هنری تا طبیعت بی‌نظیر دریاچه‌ی بالکان، کوه‌های طلایی آلتا و… باعث می‌شود تحصیل در روسیه به یک تجربه‌ی جذاب در زندگی‌تان تبدیل شود.

 

روسیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com