مهاجرت به صربستان


کشور صربستان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد و پایتخت آن بلگراد است. همان طور که مستحضر هستید، مدتی است که میان ایران و صربستان قانون ویزا اجرا شده است و بسیاری از افراد تلاش می کنند که خود را از صربستان به اروپا برسانند. بسیاری از افراد که قصد مهاجرت به کشور دیگری را دارند فاصله آن مقصد تا ایران بسیار برایشان مهم می باشد که کشور صربستان از این نظر با فاصله 1.5 ساعتی پرواز گزینه مناسبی می باشد . از طرفی این کشور فاصله و دسترسی بی نظیری نسبت به سایر کشورهای اروپایی را دارد. قدرت پاسپورت کشور صربستان یکی دیگر از دلایل مهاجرت به صربستان می باشد . برای مهاجرت به صربستان راه های مختلفی از قبیل تحصیل ، ازدواج، کار، سرمایه گذاری و غیره وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت تا ببینیم چه راهی برای چه افرادی مناسب است.

روش های مهاجرت به صربستان
از جمله روش های مهاجرت به صربستان به شرح زیر می باشد :
● مهاجرت به صربستان از طریق تحصیل
دانشگاه‌ های صربستان از کیفیت بالایی برخوردار می باشند و برخی از آن‌ ها نیز دارای رنکینگ جهانی هستند که با سایر دانشگاه‌ های برتر دنیا در تعامل می‌ باشند. پس از تحصیل در صربستان به شرط تسلط بر زبان صربی و کار در این کشور می ‌توان به اقامت صربستان برسید.

● مهاجرت به صربستان از طریق سرمایه گذاری
سرمایه‌ گذاری در صربستان از سوی اتباع خارجی به شدت در حال رشد می باشد و بسیاری برای اخذ اقامت صربستان هم که شده سرمایه ‌های خود را به این کشور منتقل می‌کنند. دولت کشور صربستان بسیار تلاش دارد تا کارآفرینان و مدیران را به صربستان برای مهاجرت بکشاند تا علاوه بر سرمایه‌گذاری سودآور، به رشد اقتصادی این کشور کمک کنند. افرادی که قصد سرمایه گذاری در صربستان را دارند می ‌توانند برای همسر، فرزندان تا ۲۵ سال و والدین بالای ۶۵ سال نیز اقامت دریافت کنند و معمولا میانگین سرمایه گذاری مورد نیاز در صربستان ۱۳۲ هزار یورو می باشد. البته این در حالی است که طرح اقتصادی فرد تایید شود و اگر طرح توجیه اقتصادی نداشته باشد نمی ‌توان به این کشور سفر کرد.

● مهاجرت به صربستان از طریق کار
به طور کلی برای اخذ اقامت کشورهای اروپایی معمولا نیاز است تا ۵ سال در این کشور زندگی و در این مدت، اقامت موقت خود را تمدید کنید. پس از ۵ سال به فرد اقامت دائم خواهند داد که اگر مشکلی نداشته باشید در نهایت به پاسپورت صربستان خواهید رسید. برای آنکه ۵ سال در کشور صربستان به صورت قانونی حضور داشته باشید می‌ توان کار پیدا کرد. داشتن یک پیشنهاد شغلی از کشور صربستان سخت ‌ترین کار ممکن است زیرا اقتصاد در قسمت‌های غربی اروپا پویاتر از شرق اروپا می ‌باشد.

● مهاجرت به صربستان از طریق خرید ملک
یکی از روش های مهاجرت به صربستان ، خرید ملک در این کشور می باشد. ارزش ملک خریداری شده نباید کمتر از ۲۵۰ هزار یورو باشد و فرد متقاضی تا ۵ سال حق فروش آن را نخواهد داشت.

مهاجرت به صربستان از طریق سرمایه گذاری
کشور صربستان ، یک کشور محاط در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا است که بخش جنوبی جلگه پانونی و جنوب شبه جزیره بالکان را در بر گرفته است . این کشور از شمال با مجارستان ، از شرق با رومانی و بلغارستان ، از جنوب با جمهوری مقدونیه و مونته نگرو و از غرب با کرواسی و بوسنی و هرزگوین همسایه است . مهاجرت به صربستان از طریق سرمایه گذاری ، یکی از راه های مهاجرت به صربستان می باشد . مهاجرت به صربستان از طریق سرمایه گذاری در حال رشد است ، به این دلیل که به زودی صربستان عضو اتحادیه اروپا خواهد شد . سرمایه گذاری در کشور صربستان از سوی اتباع خارجی به شدت در حال رشد می باشد و بسیاری برای اخذ اقامت صربستان هم که شده سرمایه های خود را به این کشور منتقل می کنند . دولت صربستان بسیار تلاش دارد تا کارآفرینان و مدیران را به صربستان بیاورد تا علاوه بر سرمایه گذاری سودآور به رشد اقتصادی این کشور کمک کنند .
سرمایه گذاری در کشور صربستان دسته بندی های مختلفی دارد و اینطور که مشخص شده است سرمایه گذاری در این کشور می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم نیز انجام می شود و در این زمینه نیز آمار مهاجران بالا اعلام شده است. افرادی که از نظر سرمایه در وضعیت خوبی هستند می‌توانند به سادگی بودجه مشخصی را در اختیار دولت کشور صربستان قرار دهند و قطعاً به سراغ ویزای سرمایه گذاری می ‌روند هرچه میزان سرمایه بیشتر باشد شانس فرد در جهت اقامت دائم این کشور بیشتر است در این روش توجیه اقتصادی به عهده دولت است و مادامی که بودجه فرد در اختیار این کشور قرار دارد می تواند برای خود، همسر و فرزندان تا 25 سال و والدین بالای 65 سال خود اقامت این کشور را دریافت کند .
لازم به ذکر است که میانگین سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در صربستان 132 هزار یورو می باشد و از این کمتر هم می شود سرمایه گذاری کرد اما طرح اقتصادی فرد در میزان هزینه کمتر از این موضوع عموماً مورد تأیید قرار نمی گیرد. طرح توجیه اقتصادی فرد به طور کلی و دقیق بررسی های مختلفی را شامل می شود اینطور که مشخص شده است دولت به اندازه یک ماه بر روی طرح فرد بررسی صورت می دهد. در این بین افرادی هستند که از نظر ایده های کاری و سرمایه اندوزی بسیار قوی هستند به این ترتیب دولت صربستان یک سری صندوق های کمک مالی در نظر گرفته است و در اختیار این افراد قرار می دهد که پروژه خود را وارد مرحله عملی کنند، به این ترتیب با قراردادی که از سوی دولت با این افراد منعقد می شود شرایط به صورتی پیش می رود که فرد می تواند با توجه به درصد تعیین شده درآمدزایی داشته باشد.
یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در صربستان از طریق ثبت شرکت است. ثبت شرکت در کشور صربستان از دسته روش هایی می باشد که شاید در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد، فرد برای ثبت شرکت باید در ابتدا هدف شرکت را مشخص کند، هدف شرکت باید به صورتی باشد که مشخص کند در نهایت شرکت قرار است چه سودی را ارائه دهد، سپس نوبت به انتخاب اسم و آدرس شرکت است و باید حداقل 3 نفر را استخدام کند . در مجموع فضای سرمایه گذاری در کشور صربستان برای عموم افراد فراهم شده است و کافی است افراد با هدف صحیح و روتین به این کشور سفر کند. بررسی ها نشان می دهد که اقامت دائم کشور صربستان دسته بندی های مشخصی دارد و می تواند در وضعیت قانونی به نتیجه خوبی برسد. در هر صورت هر یک از روش هایی که انتخاب می کند با منطقی و البته قانونی باشد تا بتواند فضای درآمدزایی خوبی را ایجاد کند. اداره مهاجرت صربستان اعلام کرده است که شرایط مهاجرت به کشور صربستان از طریق سرمایه گذاری ساده تر از قبل اعلام شده است.

مهاجرت به صربستان از طریق کار
کشور صربستان در جنوب اروپا واقع شده است که بخش جنوبی جلگه پانونی و جنوب شبه جزیره بالکان را در برگرفته است . این کشور از شمال با مجارستان، از شرق با رومانی و بلغارستان، از جنوب با مقدونیه و مونته نگرو و از غرب با کرواسی و بوسنی هم مرز است. صربستان برای مهاجران کشوری محبوب به شمار می آید و برای مهاجرت به صربستان و اخذ اقامت در صربستان راه های متفاوتی وجود دارد که عبارتند از : مهاجرت به صربستان از طریق کار ، مهاجرت به صربستان از طریق تحصیل، مهاجرت به صربستان از طریق خرید ملک، مهاجرت به صربستان از طریق سرمایه گذاری و مهاجرت به صربستان از طریق ازدواج .
افرادی که قصد مهاجرت به صربستان از طریق کار را دارند به مجوز کار نیاز دارند که غالبا تحت عنوان ویزای کار شناخته می شود. البته مجوز کاررا نباید با مجوز اقامت اشتباه گرفت. در واقع مجوز اقامت پیش نیاز دریافت مجوز کار می باشد و مجوز کار به افراد خارجی تعلق می گیرد که قبل تر مجوز اقامت دائم یا موقت را دریافت کرده باشند. انواع مجوز کار وجود دارد و در یک بازه زمانی مشخص یک فرد تنها می تواند یک نوع مجوز کار در اختیار داشته باشد. مجوز کار شخصی برای فرد امکان کار برای کارفرمای دیگر یا به صورت خویش فرما و استفاده از حقوق قانونی در هنگام بیکاری را فراهم می کند که این مجوز کاربه افراد زیر تعلق می گیرد:
● افراد خارجی که مجوز اقامت دائم صربستان را داشته باشند.
● افراد خارجی که به کشور صربستان پناهنده شده باشند.
● افراد خارجی که به دسته ای خاص از مهاجران تعلق داشته باشند.
همانطور که گفته شد مجوز کار شخصی به وضعیت شخصی فرد متقاضی وابسته است. بر خلاف مجوز کار شخصی، مجوز کار، فارغ از وضعیت شخصی افراد به آنها تعلق می گیرد که این مجوز برای موارد زیر صادر می شود:
● بیکاری
● موارد کاری خاص
● خویش فرمایی
در صورتی که فردی قصد مهاجرت به صربستان از طریق کار را داشته باشد در درجه اول کارفرمای فرد بایستی از طریق آزمون نیروی کار اطمینان حاصل کند که نیروی کار صرب مناسبی برای او وجود ندارد و سپس اقدام به جذب افراد خارجی کند. برای صرفه جویی در زمان می توان همزمان با درخواست مجوز اقامت از کار فرما بخواهد تا فرایندهای مربوط به آزمون فوق را انجام دهد. پس از این مرحله متقاضیان می توانند با مراجعه به سفارت های صربستان برای دریافت مجوز کار اقدام کنند. لازم به ذکر است که افراد در کشور صربستان تنها می توانند در زمینه ای فعالیت کنند که مجوز کار آن را دریافت کرده باشند .
مجوز کار برای افرادی که قصد مهاجرت از طریق کار به صربستان را دارند، مورد نیاز است و با اعتبار 3 تا 12 ماه صادر می شوند. یک درخواست برای مجوز کار به صورت شخصی یا پست الکترونیکی به دفتر وزارت کار در شهر بلگراد ارائه می شود. متوسط زمان دریافت مجوز کار دو روز می باشد. اجازه کار را می توان بدون موانع تمدید کرد و این روش همانند درخواست اول می باشد و مراحل دریافت مجوز کار عبارتند از:
● دریافت اجازه اقامت صادر شده توسط امور وزارت کشور صربستان
● درخواست توسط شرکت در کشور صربستان
● درخواست شخصی
● مجوز کار صادر شده توسط اداره بازار کار

اطلاعات عمومی کشور صربستان

صربستان، به صربی Србија با نام رسمی جمهوری صربستان، یک کشور محاط در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا می باشد که بخش جنوبی جلگه پانونی و جنوب شبه‌ جزیره بالکان را دربر دارد . این کشور با مجارستان در شمال، رومانی و بلغارستان در شرق، جمهوری مقدونیه و مونته‌ نگرو در جنوب، کرواسی و بوسنی و هرزگوین در غرب هم‌ مرز می باشد . بلگراد نیز پایتخت این کشور است. برای قرن ها، در مرزهای فرهنگی میان شرق و غرب، یک پادشاهی قدرتمند صرب در قرون وسطی بیشتر بالکان را در تصرف خود گرفته بود . حکومت نوین صربستان در سال ۱۸۱۷ در پی قیام دوم صرب ها به‌وجود آمده است . مرزهای امروزی کشور صربستان ، پس از جنگ جهانی دوم به این صورت درآمد. در آن زمان صربستان یک واحد فدرال درون جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی شده بود . صربستان در سال ۲۰۰۶ پس از آنکه مونته ‌نگرو از اتحاد صربستان و مونته ‌نگرو جدا شد، دوباره پس از فروپاشی یوگسلاوی در سال ۱۹۹۰ به وضعیت حکومت منفرد درآمد. در سال ۲۰۰۸، استان خود مختار کوزوو، به صورت یک سویه از صربستان اعلان استقلال نمود . حکومت صربستان استقلال کوزوو را غیرقانونی می دید و آن را به رسمیت نمی ‌شناسد. کشور های دنیا نیز واکنش ‌های متفاوتی نسبت به این رویداد داشته ‌اند. این مقاله در مورد اطلاعات عمومی کشور صربستان می باشد .

جغرافیای کشور صربستان
کشور صربستان در یکی از راه های بین المللی اصلی قرار گرفته است و این موضوع سبب شده است که فضای تجاری این کشور گسترده شود در نظر داشته باشید که صربستان دارای مساحل 77474 کیلومتر مربعی است و از نظر مساحت رتبه 118 در دنیا را دارد. به طور کلی جمعیت صربستان در حدود 10 میلیون و 150 هزار نفر بوده است و میانگین امید به زندگی در این کشور برای زنان 86 سال و برای مردان 72 می باشد . مردم صربستان بیشتر جوان هستند به طوری که میانگین سنی در این کشور 37 سال می باشد. شرایط طبیعی و به‌ ویژه ناهمواری ‌ها و شرایط توپوگرافیک صربستان به‌گونه ‌ای است که برخلاف دیگر جمهوری ‌های پیشین یوگسلاوی که غلبه مناطق کوهستانی در آن ‌ها چشمگیر بوده است، بهره‌ مند از دشت‌ های واسطه ‌ای کوچک و بزرگ بوده که به همراه اقلیمی نسبتاً مساعد و متنوع و وجود منابع آب تقریباً کافی به بزرگترین مرکز تولیدات فراورده‌ های کشاورزی یوگسلاوی تبدیل شده ‌بود. عبور رودخانه دانوب و شاخه‌ های آن نیاز آب کشاورزی ۹۴٪ از زمین‌ های زیر کشت صربستان و وویوودینا را بر طرف می نموده است .

آب و هوای کشور صربستان
صربستان دارای 4 فصل متفاوت است. متوسط دمای هوا در شهر بلگراد که پایتخت کشور صربستان است در حدود 12 درجه بوده است . این کشور دارای تابستان های گرم و زمستان های بسیار سرد می باشد به طوری که تحت تأثیر توده هوای سرد از سمت سیبری می باشد . توده هوای گرم از طرف مدیترانه کشور صربستان را تحت تأثیر قرار داده است . به طور کلی این کشور دارای دمای هوا متغیری می باشد . در بخش جنوب غربی کشور صربستان کوهستان های زیادی دیده شده است و به طور کلی دمای هوا پایین تر می باشد و تابستان های خنک تری نیز دارد. بارش های باران در کشور صربستان الگوی متفاوتی دارد یعنی ماه ژوئن در کشور صربستان بارانی است و فصل بارندگی از ماه مه شروع می گردد . در ماه ژوئن بارش به اوج خود رسیده و به طور کلی در ماه آگوست نیز شاهد کاهش آب و هوا خواهند بود.
کشور صربستان ، واقع در شبه جزیره بالکان و در جنوب اروپا می باشد و مدتی است که به یکی از محبوب ترین مقصدهای گردشگری تبدیل شده است . شهر بلگراد پایتخت کشور صربستان هر ساله پذیرای جمعیت زیادی از گردشگران است و مسافران بیشتر در فصل تابستان به این شهر تاریخی سفر می کنند ولی مناطق مرتفع و کوهستانی نیز برای طرفداران اسکی در فصل زمستان جذاب و دوست داشتنی است . آب و هوای کشور صربستان قاره ای است به این صورت که زمستان های سرد و تابستان های گرم دارد . دمای هوای شهر بلگراد هم به طور میانیگن در ماه ژانویه صفر درجه و در ماه جولای 22 درجه سانتی گراد می باشد . کشور صربستان ممکن است مورد هجوم توده هوای سرد از جانب سیبری و توده هوای گرم از سمت آفریقای جنوبی قرار بگیرد به همین دلیل آب و هوای کشور صربستان بستگی به این تغییرات آب و هوایی دارد . قسمت جنوبی کشور صربستان کوهستانی است ، در نیتجه دمای هوا در این نقطه پایین تر است و به همین خاطر تابستان های خنکی دارد .
طبق میانگین گیری سالانه آب و هوا، ماه جولای با دمای متوسط 23 درجه سانتیگراد گرمترین ماه در شهر بلگراد است و سردترین ماه ژانویه می باشد که دارای دمای 2 درجه سانتیگراد است و طولانی‌ ترین روز آفتابی دهم ماه ژوئیه می باشد. آب و هوای شمال صربستان دارای زمستان های سرد و تابستان های گرم و مرطوب با الگوهای بارندگی خوب است و نمونه یک آب و هوای قاره ای را نشان می دهد . جنوب کشور صربستان آب و هوای آدریاتیکی دارد که تابستان های آن گرم و خشک است و در فصل زمستان میانگین دمای روزانه نسبتا سرد با بارش باران سنگین در داخل کشور است. در شهر بلگراد، تابستان گرم و عمدتا آفتابی و فصل زمستان بسیار سرد است. در طی سال، درجه حرارت معمولا از 28 درجه فارنهایت تا 84 درجه فارنهایت متغیر است و به ندرت زیر 15 درجه فارنهایت یا بالاتر از 94 درجه فارنهایت می باشد .

بارش باران در کشور صربستان
بارش باران در کشور صربستان با توجه به منطقه، الگوی متفاوتی دارد و ماه ژوئن کاملا بارانی می باشد . فصل بارندگی از ماه مه آغاز می ‌شود، در ماه ژوئن بارش ها به اوج می ‌رسد و در ماه ‌های جولای و آگوست کاهش می ‌یابد و تا پایان فصل تابستان کم و بیش ادامه دارد و به طور کلی منطقه های غربی نسبت به مناطق شرقی پرباران‌ تر هستند، و کمترین تعداد روزهای بارانی متعلق به ماه‌ های آگوست و سپتامبر می باشد .

آب و هوای کشور صربستان در فصل بهار
آب و هوای صربستان در فصل بهار متغیر می باشد و گاهی هوا ملایم و مطبوع است و گاهی سرد می‌شود و بارش پراکنده‌ی برف هم صورت می گیرد.

آب و هوای کشور صربستان در فصل تابستان
کشور صربستان در فصل تابستان گرم است و میانگین دمای هوا تغییرات عمده ‌ای را نشان می دهد و شب ‌ها معمولا سرد است. کمترین میزان دما در تابستان ۱۴ درجه و بیشترین دما ۳۰ درجه‌ سانتیگراد است. در مواقعی توده ‌های هوای گرم از سمت آفریقا بر آب و هوای منطقه اثر می گذارد و در این شرایط گاهی دمای هوا به ۴۰ درجه هم می ‌رسد ولی خوشبختانه این دوره‌های هوای گرم معمولا بسیار کوتاه هستند.

آب و هوای کشور صربستان در فصل پاییز
کشور صربستان در فصل پاییز، خیلی بارانی نیست و فقط در نواحی غربی در ماه نوامبر بیشترین بارندگی صورت می گیرد. فصل پاییز فصلی خشک است که بارش های اندکی را دارد.

آب و هوای کشور صربستان در فصل زمستان
از ماه دسامبر تا سپتامبر فصل زمستان کشور صربستان می باشد که آب و هوای این فصل بسیار سرد است به صورتی که بیشتر زمان هوا مه آلود و ابری است . همچنین در برخی از دوره ها تحت تاثیر بادهای سرد قطبی دمای هوا تا منفی 20 درجه سانتی گراد هم می رسد که می توان شاهد یخبندان شد .

بهترین زمان سفر به کشور صربستان
فصل تابستان شلوغ‌ ترین فصل مسافرت در صربستان و ایده ‌آل‌ ترین زمان برای بازدید است. در طول فصل تابستان، دمای هوا بالا و بارندگی کم می باشد با این حال بسیاری از جشنواره ‌ها و رویداد‌های سرگرم‌ کننده در تابستان برگزار می ‌شود. به همین دلیل در روز‌های گرم فصل تابستان نیز، گردشگران زیادی در صربستان دیده می ‌شوند.با اینکه هوا در طول فصل پاییز و بهار هنوز هم برای گشت و گذار خوب و مناسب است اما جمعیت مسافران و هزینه‌ های به طرز عجیبی کاهش می ‌یابد. فصل زمستان هم فصل اسکی می باشد که از ماده دسامبر آغاز می ‌شود و تا ماه مارس ادامه دارد. با اینکه زمستان در شمال صربستان سرد می باشد ولی هم این فصل و هم اسکی، مسافران خاص خود را دارد.

مذهب کشور صربستان
برای مدت ها دین ‌های ارتودوکس و کاتولیک و پس از آن اسلام در این کشور بوده اند . صربستان از لحاظ مذهبی یکی از ناهمگون ‌ترین کشور های قاره می باشد . استان کوزوو با ۹۰ درصد مسلمان، استان ویوودینا با ۲۵ درصد کاتولیک یا پروتستان و صربستان مرکزی و بلگراد با بیش از ۹۰ درصد مسیحی ارتودوکس نشان دهنده این گوناگونی می باشد .

شهرهای کشور صربستان
صربستان به ۲۹ ناحیه علاوه بر شهر بلگراد تقسیم شده ‌است. صربستان دو استان خود مختار دارد: کوزوو و متوهیا در جنوب (۵ ناحیه و ۳۰ شهر)، و وُیوودینا در شمال (۷ ناحیه و ۴۶ شهر). کوزوو اعلان استقلال نموده ، اما کماکان زیر نظر نمایندگان موقت سازمان ملل اداره می گردد . کوزوو در ۱۷ فوریه ۲۰۰۸ با وجود مخالفت بلگراد اعلان استقلال نموده است . آن بخش از صربستان که نه در کوزوو قرار دارد و نه در وویوودینا، صربستان مرکزی نام گرفته است . صربستان مرکزی بر خلاف دو استان خود مختار، به عنوان یک تقسیم کشوری به ‌شمار نمی رود و حکومت محلی جداگانه ‌ای را ندارد . شهر های لهستان بلگراد ، نووی ساد ، نیش ، کراگویواتس ، سوبوتیتسا ، زرنیانین ، لسکوواتس ، اسمدِرِوو ، پانچِوو ، کروشواتس ، چاچاک ، اوژیک ، والیوو ، کرالیوو ، شاباتس ، ورانیه و نووی پازار و سومبور می باشند .

شهرهای مهم کشور صربستان
کشور صربستان ، کشوری محصور در خشکی می باشد که با هیچ دریا و یا اقیانوسی در ارتباط مستقیم نیست و این کشور که در جنوب شرقی اروپا قرار دارد ، از شمال با مجارستان ، از شرق با رومانی و بلغارستان ، از جنوب با جمهوری مقدونیه و مونته نگرو و از غرب با کشورهای کرواسی و بوسنی هرزگوین همسایه است . کشورهای منطقه بالکان همواره از تاریخ و فرهنگ غنی ، جالب و متنوعی برخوردار بوده است و کشور صربستان نیز به عنوان یکی از این کشورها از این امر مستثنی نیست . تنوع فرهنگی و تاریخی در سراسر این کشور وجود دارد و همراه با مناظر چشم انداز طبیعی فراوان این منطقه را تبدیل به کشوری ایده آل برای سفر می کند .
شهرهای مهم کشور صربستان به شرح زیر می باشد :
● شهر بلگراد در کشور صربستان
شهر بلگراد ، پایتخت کشور صربستان و بزرگترین شهر این کشور است که در طول سالیان متعدد همانند اکنون زیبا نبوده است ، ولی اکنون یکی از اصلی ‌ترین مناطق گردشگری صربستان محسوب می شود و در ضمن بلگراد که در محل تلاقی دو رودخانه دانوب و ساوا قرار گرفته شده است ، گذشته ‌ای پر تلاطمی داشته است ، این شهر تا به حال درگیر 115 جنگ قرار گرفته است و 44 بار نیز سوخته و ویران شده است ولی امروزه این شهر در صلح و آرامش به سر می برد و میزبان رویداهای فرهنگی و هنری فراوانی از جمله نمایشگاه‌ های کتاب ، فستیوال‌های موسیقی ، فیلم و غیره می باشد و از جمله مشهورترین مکان‌ های دیدنی بلگراد می‌ توان به قلعه بلگراد به همراه موزه‌ ها و کلیساهای این شهر اشاره کرد و از جمله موزه‌ های این شهر نیز می ‌توان موزه ملی و موزه نیکولا تسلا نام برد که در آن ‌ها هزاران آثار گرانبها نگهداری می ‌شوند .

● شهر سوبتیتسا در کشور صربستان
شهر سوبتیتسا شهری در شمال صربستان می باشد که بیشترین تنوع نژادی را نسبت به سایر شهرهای این کشور داراست ، ان شهر پنجمین شهر بزرگ صربستان می باشد و حداقل به 2 دلیل در سفر به این کشور بایستی از آن بازدید کرد . این شهر میزبان بالاترین جمعیت کاتولیک و هنری ‌ترین ساختمان‌ های صربستان نسبت به سایر شهرهای این کشور می باشد و شما با قدم زدن در این شهر فرهنگ مردم صربستان را کاملا لمس کرد و اینکه شهر سوبتیتسا میزبان بناهای تاریخی متعددی متعلق به دهه 1900 میلادی بوده و همین‌ طور بناها و آثاری در این شهر وجود دارند که سابقه آن ‌ها به دهه 1700 میلادی نیز می رسد .در سفر به شهر سوبتیتسا حتما به خرید از بوولیاک ، یکی از بزرگترین مراکز خرید اروپا را نیز از دست ندهید .

● شهر زرنجانین در کشور صربستان
شهر زرنجانین نیز یکی از شهرهای مهم کشور صربستان می باشد که زیبایی ‌های خاصی در خود جای داده است ، شهر زرنجانین شهری کوچک در استان خود مختار وویوودینا صربستان است که تاریخ آن بسیار شبیه به سرگذشت شهر سوبتیتسا می باشد . این شهر در طی بمباران اواخر دهه نود یوگسلاوی توسط ناتو آسیب چندانی به آن وارد نشد و از آن جان سالم به در برد . به همین دلیل نیز هم‌ اکنون در شهر زرنجانین طیف وسیعی از ساختمان ‌های تاریخی زیبا وجود دارد .

● شهر دونجی میلانواچ در کشور صربستان
شهر دونجی میلانواچ یکی از شهرهای شرقی صربستان می باشد که در نزدیکی مرز رومانی واقع شده است و برای مسافرت مقصدی ایده‌ آل محسوب می‌ شود زیرا نزدیک به دریاچه ‌ای زیبا قرار گرفته است و توسط پارک درداپ که یکی از زیباترین مناطق گردشگری صربستان محسوب می شود ، احاطه شده است و پارک درداپ در رود دانوب در نزدیکی قلعه گلوباک قرار گرفته است و میزبان گیاهان و حیوانات فراوانی می باشد که با زیبایی‌ های خاص خود یکی از مشهور‌ترین جاذبه های دیدنی صربستان محسوب می‌ شود و به همین دلیل نیز این شهر یکی از شهرهای مورد علاقه توریست ‌ها می باشد که به مناظر شگفت ‌انگیز طبیعت در سفر به کشور صربستان شهرت یافته است .

● شهر نووی ساد در کشور صربستان
شهر نووی ساد نیز یکی از شهرهای شمالی کشور صربستان می باشد و نام آن در زبان صربی به معنی ” کوچ ‌نشین نو ” است و این شهر نیز همانند زرنجانین در منطقه وویوودینا واقع شده است و اینکه در واقع مرکز آن به حساب می ‌آید . شهر نووی ساد پس از بلگراد یعنی پایتخت صربستان ، دومین شهر بزرگ صربستان بوده و بر کناره رود دانوب و نزدیک به ” کوه ‌های Fruska Gora ” می باشد و این شهر جوان و نوپا که با استانداردهای اروپایی و در سال 1964 میلادی توسط تاجرهای صربستانی ساخته شده است با توجه به موقعیت مناسبی که دارد ، تبدیل به مرکز تجاری آن زمان شده بوده و هم اکنون نیز نقش بسیار مهمی را در اقتصاد صربستان ایفا کرده و می کند .

● شهر ورانیه در کشور صربستان
شهر ورانیه یکی بزرگترین شهرهای جنوبی صربستان می باشد که نزدیک به مرزهای بلغارستان و مقدونیه واقع شده است . این شهر در ابتدا میزبان رومی ‌ها بوده و به همین دلیل نیز هم‌ اکنون در این شهر دارای تعدادی از بناها و قلعه‌ های رومی است که جذابیت خاصی برای گردشگران کشور صربستان دارد . همچنین در این شهر باقی ‌مانده‌ هایی از دوره عثمانی‌ ها نیز وجود دارد که از جمله آن ‌ها می ‌توان به حمام ترکی اشاره کرد . شهر ورانیه برای آشنایی با فرهنگ محلی مردم صربستان نیز شهر مناسبی به شمار می رود .

● شهر نیس در کشور صربستان
شهر دانشگاهی و پر هیاهوی نیس سومین شهر بزرگ صربستان بوده و بین بلگراد و صوفیه و اسکوپیه قرار گرفته است. شهر نیس یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپایی به شمار رفته و قدمت آن به ۲۷۹ سال پیش از میلاد باز می‌ گردد. این شهر نیز همانند دیگر شهرهای تاریخی منطقه بالکان شاهد حکومت‌ های متعددی بوده و به همین دلیل نیز در آن نشانه ‌هایی از دوره‌ های رومی ‌ها، دوره بیزانس، عثمانی‌ ها و نهایتاً صرب‌ ها دیده می‌ شود. علاوه بر مجسمه کنستانتین، در مرکز شهر قلعه ‌ای نیز وجود دارد که در قرن هجدهم و توسط ترک‌ ها ساخته شده بود. بنایی ترسناک و منحصر به فرد به نام برج جمجمه در این شهر وجود دارد که از جمجمه صرب‌ هایی که توسط عثمانی ‌ها کشته شده ‌اند، ساخته شده است و یکی از منحصر به فردترین جاهای دیدنی کشور صربستان محسوب می‌ شود. در جنوب شرقی این شهر نیز چشمه آب گرم درمانی به نام نیسکا بانجا وجود دارد که در میان مردم محبوبیت بسیاری داشته و به درمان بیماری روماتیسم کمک می‌ کند. نیس یکی از قدیمی‌ ترین شهرهای اروپایی محسوب می شود و قدمت آن به ۲۷۹ سال پیش از میلاد باز می‌ گردد.

سیاست کشور صربستان
ساختار سیاسی در کشور صربستان دموکراتیک بوده و در این کشور نظر مردم بسیار اهمیت دارد به طوریکه در ابتدا از مردم نظر خواهی می ‌شود و سپس ساختار دقیق و صحیح به طور دقیق شکل می گیرد قانون اساسی صربستان به طور دوره ای تغییر می نماید و همه چیز طبق خواسته مردم مشخص می گردد . یعنی اگر قانونی در این کشور وضعیت غیر ضروری و یا نامناسب داشت به طور دقیق ارزیابی خواهد شد و در صورت صلاح دید حذف یا تغییر می کند. صربستان توانسته سیاست خود را چند منظوره بررسی نماید. اینطور که مشخص شده است این کشور در بررسی های دقیق خود توانسته از ساده ترین بخش های تبعات داخلی استفاده کند . قدرت ‌های نوظهور در صربستان دسته ‌بندی‌ های مشخصی داشته اند.

جاذبه های توریستی کشور صربستان
کشور صربستان یکی از کشور هایی است که سالانه توریست های فراوانی برای زیبایی های طبیعی آن به این کشور سفر می نمایند . صربستان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد. ناحیه شمال این کشور پوشیده از جنگل ‌زارهای وسیع و جنوب آن دارای تپه ‌ها و کوه ‌های فراوان است. جاذبه های توریستی کشور صربستان زیادند و در یک مقاله نمی توان همه موارد را ذکر نمود . این کشور علاوه بر مناظر طبیعی دارای ساختمان هایی با معماری خاص خود نیز می باشد . پایتخت این کشور بلگراد است . زبان مردم نیز صربی می باشد . سفر به صربستان برای شما سفری لذت بخش خواهد بود . در اینجا به جاذبه های توریستی کشور صربستان اشاره می نماییم .
● رشته‌ کوه کوپائونیک در صربستان
یکی از جاذبه های گردشگری صربستان این رشته کوه است که با داشتن طبیعت زیبا مخصوصا در فصل زمستان مورد توجه گردشگران علاقمند به بازی های زمستانی است . کوپائونیک امروزه تبدیل به محل دلپذیری برای گردهمایی نخبگان در سطح جهان است. سالانه یک گردهمایی تجاری در محل این کوهستان برگزار می گردد که در آن از همه کارآفرینان اروپایی دعوت به عمل می ‌آید . کوهستان کوپائونیک، نگین سبز مقاصد گردشگری صربستان است و به همین دلیل مکانی ایده ‌آل برای حوزه بوم گردشگری می باشد .

● باغ وحش شهر بلگراد صربستان
باغ وحش این شهر در منطقه کاله مگدان قرار دارد . در جریان جنگ جهانی دوم باغ‌وحش بلگراد خسارت زیادی دید و بیشتر جانوران آن سر به نیست شدند. اما هنوز هم می توانید به عنوان یک مقصد گردشگری به این باغ وحش مراجعه نمایید .

 

● پارک ملی درداپ در صربستان
این پارک یکی از جاذبه های توریستی کشور صربستان است و در امتداد رودخانه دانوب در نزدیکی قلعه گلوباک (Golubac) از Golubacki Gard تا سد سیپ (Sip) است و دفتر اداری این پارک در Donji Milanovac قرار گرفته است . همچنین در این پارک می توانید از جاذبه های فرهنگی مثل Lepenski Vir و مجسمه سنگی پادشاه دکبالوس (Decebalus) دیدن کنید. دارای جنگل بزرگ گلوباک با انواع گوناگونی گیاه و جانوران است . این پارک دارای آبشار، غار، جنگل و مسیرهای پیاده روی می باشد.گردشگران می توانند در این جنگل اقامت داشته باشند و در رود دانوب شنا کنند که آب این رود بسیار مناسب برای شنا است .

● کلیسا سنت ساوا در صربستان
کلیساس سنت ساوا در بلگراد یکی از زیباترین کلیساهای رومانی است . این کلیسا از بزرگترین کلیساهای ارتودکسی جهان است . یکی از جاذبه های توریستی کشور صربستان است . این کلیسا حتی از بزرگترین کلیساهای جهان نیز می باشد . این کلیسا وقف ساوای مقدس (سنت ساوا) بنیانگذار کلیسا ارتدکسی صربستانی و یک چهره مهم در صربستان قرون وسطا بوده است.

 

● کلیسای جامع سنت مارک در صربستان
این کلیسا در پارک تاشمدان بلگراد قرار دارد که ساخت آن بین دو جنگ جهانی کامل شده است . این کلیسا در کنار کلیسای چوبیی قرار دارد . بر روی دیوراهای داخلی این کلیسای زیبا، نقاشی های فوق العاده به سبک Serbo-Byzantine وجود دارد . زنگ ناقوس کلیسای سنت مارک نیز در قسمت غربی کلیسا قرار دارد. کلیسای جامع سنت مارک دارای دو گنبد اصلی و سه گنبد کوچکتر است و برای علاقمندان به معماری می تواند گزینه مناسبی باشد و به عنوان یکی از جاذبه های توریستی کشور صربستان در سفر شما به شمار رود .

● زلاتییور در صربستان
در این منطقه می توانید در هر فصلی که به صربستان سفر می نمایید تفریح کنید و سفر شیرینی را تجربه نمایید . این محل بسیار زیبا و منظره ای دیدنی دارد و از چمن زارها و روستای زیبا و مکان های اطراف آن می توانید دیدن کنید .

● برج جمجمه در صربستان
این برج در شهر نیس قرار گرفته است. این برج در صربستان یک خاطره‌ ملموس از کشتار حکومت دوره‌ عثمانی است. ۹۵۲ جمجمه این برج را ساخته‌ بودند. تعداد این جمجمه ‌ها امروز کمتر از ۶۰ عدد است. این مکان تنها برای افرادی جالب است که به تاریخ و مکان های باستانی علاقه دارند .

● جاوولیا واروس در صربستان
سنگ های عجیب این مکان آن را تبدیل به یکی از جاذبه های توریستی صربستان تبدیل نموده است . به آن مکان شهر شیطان هم می گویند و اهالی دلیل آن را از افسانه ای که به گریه کسانی که به شیطان معتقد نبودند و اشک آنها این سنگ ها پدید آورده نسبت داده اند . برخی دیگر از این افسانه ‌ها هم بر این باور هستند که این سنگ ‌ها افرادی بوده ‌اند که در یک جشن عروسی شرکت کرده ‌اند و شیطان آن‌ ها را تبدیل به سنگ نموده است.

اقامت و تابعیت در صربستان
کشور صربستان، در جنوب اروپا واقع شده است که بخش جنوبی پانونی و جنوب شبه جزیره بلکان را شامل می شود. این کشور از شمال با صربستان، از شرق با رومانی و بلغارستان، از جنوب با مقدونیه و مونته نگرو و از غرب با کرواسی و بوسنی همسایه است. صربستان برای مهاجران، کشوری محبوب به شمار می آید و برای اخذ اقامت و تابعیت در صربستان راه های مختلفی وجود دارد

اقامت موقت در صربستان
فرد متقاضی اقامت موقت در صربستان، موظف است در این کشور باقی بماند مطابق با هدفی که برای آن به او اجازه اقامت داده شده است. تصویب اقامت موقت در گذرنامه مشخص می شود. یک فرد خارجی می تواند از 30 روز قبل از پایان مجوز اقامت موقت خود درخواست کند تا اقامت موقت وی طولانی تر بشود. اقامت موقت در صربستان پس از تاریخ انقضا پایان می یابد و فرد باید خروجی خود را از این کشور اعمال کند. از جمله دلایلی که می تواند هدف درخواست یا تمدید اقامت باشد و به موجب آن اقامت موقت می تواند به طور کامل توسط قانون داده شود، به شرح زیر است :
● رفتن به مدرسه، تحصیل یا انجام اقامت، کار علمی، تحقیق، کارآموزی، مشارکت در برنامه های بورس بین المللی
● پیوستن به خانواده که در آنجا مستقر هستند .
● کار، اشتغال و یا انجام کسب و کار و سایر فعالیت های حرفه ای
● سایر دلایل موجه مطابق با قانون و معاهدات بین المللی
اقامت دائم در صربستان
اقامت دائم در صربستان می تواند توسط یکی از مقامات مربوطه به یک خارجی اعطا شود اگر، آنها در دوره ای بیش از 5 سال اقامت دائم در کشور صربستان، تا تاریخ درخواست اقامت دائم با اجازه اقامت موقت در این 5 سال (یا بیشتر) مجاز به ماندن در این کشور بوده باشند، یا حداقل 3 سال از ازدواج فرد با یک شهروند جمهوری صربستان و یا یک خارجی که اقامت دائم کشور صربستان را دریافت کرده است گذشته باشد.

راه های اخذ اقامت و تابعیت در صربستانراه های اخذ اقامت و تابعیت در صربستان عبارتند از :
● اخذ اقامت صربستان از طریق تحصیل
سیستم آموزش عالی کشور صربستان با استانداردهای اروپایی مطابقت دارد و از سیستم انتقال اعتبار اروپایی (ECTS) استفاده می کند. دانشگاه های صربستان در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا خدمات تحصیلی ارائه می کنند و اکثر رشته ها به زبان صربستانی ارائه می شوند. دانشگاه های صربستان از مقطع کارشناسی ارشد رشته های گوناگونی از قبیل برنامه های مدیریتی، بانکی، اقتصاد، علوم سیاسی، هنر، کشاورزی، ارتباطات، علوم رایانه و مهندسی را ارائه می دهند. افراد متقاضی اخذ اقامت صربستان از طریق تحصیل می توانند با یک ویزای توریستی وارد صربستان شوند و درخواست ویزای تحصیلی کنند. مدت زمان دریافت این ویزا معمولا 3 هفته می باشد و امروزه همه دانشجویان جدید تحت برنامه های اصلاح شده در تمام موسسات آموزش عالی صربستان تحصیل می کنند.
● تحصیل در مقطع لیسانس 3 تا 4 سال
● تحصیل در مقطع فوق لیسانس 1 تا 2 سال
● تحصیل در مقطع دکتری حداقل 3 سال تا 5 سال
● اخذ اقامت صربستان از طریق کار
افرادی که قصد اخذ اقامت صربستان از طریق کار را دارند، به مجوز کار نیاز دارند که مجوز کار را نباید با مجوز اقامت اشتباه گرفت. چند نوع مجوز کار وجود دارد و در یک بازه زمانی مشخص فرد می تواند یک نوع مجوز کار در اختیار داشته باشد. مجوز کار برای فرد امکان کار برای کارفرمایی را فراهم می کند که این مجوز به افراد زیر تعلق می گیرد :
● افراد خارجی که مجوز اقامت دائم داشته باشند
● افراد خارجی که به دسته خاصی تعلق داشته باشند
● افراد خارجی که پناهنده صربستان باشند
در صورتی که فرد قصد اقامت صربستان از طریق کار را دارد باید دعوت نامه کاری از طرف کارفرمایی داشته باشد. کارفرما باید اطمینان حاصل کند که نیروی کار صربی برای کار مورد نظر وجود ندارد و سپس اقدام به جذب افراد خارجی کند. برای صرفه جویی در زمان می توان همزمان با درخواست مجوز اقامت از کارفرما درخواست کرد تا فرایندهای مربوط به کار را انجام دهد. پس از گذراندن این مرحله می توان به سفارت صربستان مراجعه و مجوز کار را دریافت کرد. لازم به ذکر است که در صربستان تنها می توان در زمینه ای فعالیت کرد که فرد مجوز آن را دریافت کرده است.

● اخذ اقامت صربستان از طریق خرید ملک
برای اخذ اقامت صربستان از طریق خرید ملک باید در بخش املاک صربستان سرمایه گذاری کرد که هزینه های این روش به تعداد افراد خانواده متفاوت خواهد بود. فرد متقاضی باید یک ملک مورد تایید در شهر بلگراد، پایتخت این کشور خریداری کند. در این صورت فرد تا 3 سال اجازه فروش ملک را نخواهد داشت. هزینه های اقدام برای این روش از حداقل 100000 یورو برای متقاضی و همسرش تا 500000 یورو متغیر می باشد. علاوه بر این هزینه ها، هزینه اضافی هم به ازای هر فرزند دریافت می شود که حدود 25000 یورو است. جمع هزینه های یک فرد متقاضی اخذ اقامت صربستان از طریق خرید ملک چیزی حدود 132500 یورو می باشد که شامل موارد زیر است:
● هزینه خرید ملک
● هزینه های خدمات دولت
● دستمزد وکیل
● هزینه بررسی پیشینه

● اخذ اقامت صربستان از طریق سرمایه گذاری
سرمایه گذاری در صربستان در حال رشد است، به این خاطر است که به زودی صربستان عضو اتحادیه اروپا خواهد شد. افراد واجد شرایط برای اخذ اقامت صربستان از طریق سرمایه گذاری عبارتند از:
● همسر متقاضی
● فرزندان (زیر 25 سال)
● والدین (بالای 65 سال)
حداقل مبلغ سرمایه گذاری در صربستان 100000 تا 500000 یورو برای متقاضی و همسر است و اگر فرد از طریق سرمایه گذاری واجد شرایط تجاری باشد، علاوه بر شرایط سرمایه گذاری، هزینه های دولتی برای فرزندان زیر 25 سال وجود دارد که مبلغ 25000 یورو می باشد. هزینه های سرمایه گذاری در صربستان عبارتند از :
● هزینه دولت
● مطالبات مستمر
● هزینه وکیل

● اخذ اقامت صربستان از طریق ازدواج
ورود و اخذ اقامت صربستان از طریق ازدواج نسبتا آسان است و این فرآیند سریع و ساده می باشد. برای ازدواج در صربستان هر دو فرد باید بیشتر از 18 سال سن داشته باشند و در حال حاضر امکان ازدواج همجنسگرایان در کشور صربستان وجود ندارد. افراد متقاضی ازدواج در صربستان هر دو باید مجرد باشند و هر دو باید بتوانند بر اساس اراده خود عمل کنند و همسر آینده نباید ارتباط فامیلی با متقاضی ازدواج داشته باشد. برای فرد خارجی، قوانین مانند قوانین کشور خودش است اما اگر در کشور متقاضی خارجی ازدواج همجسنگرایان آزاد باشد، باز هم نمی تواند این کار را در صربستان انجام دهد . هر دارایی که فردی قبل از ازدواج داشته و یا به آن رسیده است، در زمان ازدواج نیز این دارایی ها مختص به خودش می باشد و همسر نمی تواند هیچ ادعایی نسبت به این دارایی ها داشته باشد. در زمان ازدواج تمام درآمد ها بین طرفین مشترک می باشد.

تحصیل در مدارس صربستان
کشور صربستان یکی از کشورهایی است که شرایط مناسبی از نظر تحصیل برای دانش آموزان و البته دانشجویان دارد . از این رو افراد زیادی هستند که علاقه مند به مهاجرت به صربستان از طریق تحصیل هستند . خانواده هایی که با فرزندان خود در سن مدرسه به صربستان مهاجرت می کنند نیز نگرانی نسبت به تحصیل در مدارس صربستان برای فرزندان خود دارند . برای این دسته از دانش آموزان مدارس بین المللی نیز از پایه ابتدایی تا مقاطع بالاتر در نظر گرفته شده است . حتی تحصیل در مدارس صربستان می تواند شانس پذیرفته شدن در دانشگاه های برتر اروپا را نیز بیشتر کند . آموزش برای کودکان صربستان رایگان است و در دسترس عموم است .

آموزش پیش دبستانی در صربستان
مهد کودک ها در صربستان از 6 ماهگی تا 6 سالگی برای کودکان آموزش در نظر گرفته اند . کودکانی که به سن 6 سالگی می رسند می توانند در برنامه های آمادگی برای دبستان شرکت نمایند . این آموزش ها نیز رایگان می باشند و بعد از گذراندن این دوره می بایست در مدارس این کشور ثبت نام نمایند .
تحصیل ابتدایی در صربستان
برای تحصیل در مدارس صربستان در مقطع ابتدایی باید به سن 7 سال رسیده باشند آموزش ابتدایی در دو دوره ارائه می شود . طول این دوره نیز هشت سال است . دوره اول چهار کلاس اول را شامل می شود . موضوعات کلی این دوره توسط یک معلم آموزش داده می شود ولی درس های زبان های خارجه و هنر توسط معلم مربوط به این موضوعات تدریس می شود. دوره دوم نیز شامل کلاس های پنجم تا هشتم می شود. در این دوره هر موضوع درسی توسط معلم مربوط به همان موضوع تدریس می شود.

تحصیل متوسطه در صربستان
تحصیل در مدارس صربستان برای مقطع بعد یعنی متوسطه نیز در سن 14 سالگی برای دانش آموزان آموزش های لازم را ترتیب داده است . برنامه آموزشی در 4 سال ارائه می شود و در صورت تمایل برای شرکت در برنامه های آموزش فنی حرفه ای دو تا چهار سال می توانند آموزش های لازم را ببینند . مدارس شامل مدارس هنری ، ورزشی ، حرفه ای ، مختلط و بزرگسالان و معلولین است .

مدارس بین المللی برای تحصیل در صربستان
همانطور که در بالا نیز گفتیم مدارس بین المللی برای فرزندان افرادی که به صربستان مهاجرت می نمایند وجود دارد این مدارس عبارتند از:
● مدرسه بین المللی بلگراد
● مدرسه بین المللی بریتانیا
● مدرسه بین المللی پریما : این مدرسه در سه مقطع آماده آموزش به فرزندان شما می باشد و به عنوان مرکز آموزش بین المللی ارزیابی کمبریج معتبر شناخته شده است .
● مدرسه بین المللی چارتول : در این مدرسه بین المللی برنامه بر اساس برنامه ملی انگلیس خواهد بود این مدرسه توسط کمبریج و توسط وزارت آموزش ، علوم و توسعه فناوری صربستان به عنوان یک مدرسه بین المللی و معتبر شناخته شده است.
● Ruđer Boškovic : این مدرسه دانش آموزان را ترغیب می نماید تا به افرادی فرهیخته و اصولی و متبحر در جامعه تبدیل شوند و نقش مفیدی در جامعه داشته باشند.
● Brook Hill International: این مدرسه به تخلیه تخیل کودکان علاوه بر تحصیل معتقد است و ترویج کنجکاوی فرزندان شما و راهنمایی در جهت پیشرفت آنها در برنامه های آموزشی آنها قرار دارد.
● École Française de Belgrade : مهد کودک DS بلگراد برای کلیه کودکان تیزهوش بین سنین 2.5 تا 5 سال آزاد است. هر کودکی برای آمدن به مهد کودک باید احساس راحتی و خوشحالی کند. فقط در این صورت قادر خواهد بود برای دستیابی به زبان و سایر اهداف آموزشی فعالیت کند.
● Deutsche Schule Belgrad
● Milena Pavlović Barilli

انواع کالج های کشور صربستان
کشور صربستان، کشوری واقع در اروپا و شبه جزیره بالکان می باشد که پایتخت آن شهر بلگراد است. این کشور دارای دانشگاه های معتبری می باشد که برخی از آنها قدمت زیادی دارند و به دلیل وجود دانشگاه های با قدمت زیاد و معتبر هر ساله تعدادی دانشجو به این کشور سفر می کنند. جهت تحصیل در این دانشگاه ها بهتر است با انواع کالج های کشور صربستان آشنا شویم تا بتوانیم در زمینه مهاجرت تحصیلی به صربستان موفق تر باشیم.
کالج های صربستان مؤسسات آموزش عالی مستقل هستند که دوره های مقدماتی ، تخصصی و کارشناسی ارشد را در یک یا چند حوزه ارائه می دهند.
دو نوع کالج در کشور صربستان وجود دارد که عبارتند از :
● کالج های مطالعات علمی در کشور صربستان که دوره های دانشگاهی را ارائه می دهند .
● کالج های مطالعات کاربردی در کشور صربستانکه که دوره های تحصیلی کاربردی را ارائه می دهند.

بهترین کالج های صربستان
از بهرین کالج های صربستان میتوان به لیست زیر اشاره کرد:
● کالج بلگراد
● کالج alumni
● کالج نووساد

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های صربستان
کشور صربستان یکی از برترین مقاصد تحصیلی دانشجویان از سراسر دنیا می باشد . این کشور اروپایی در شبه جزیره بالکان قرار دارد و پایتخت آن بلگرام می باشد. زبان رسمی مردم نیز صربی است. کیفیت آموزشی در این کشور بالا بوده و طبق استاندارد های اروپا می باشد . هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور نیز به نسبت بسیاری از کشورهای اروپا کمتر است. از این رو نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های صربستان برای علاقه مندان به تحصیل خارج از کشور مهم خواهد بود. در صربستان دانشگاه های معتبری وجود دارد و مهم ترین این مراکز در بلگراد و دانشگاه نووی ساد هستند. دانشجویان امکان اقامت در خوابگاه های دانشجویی را خواهند داشت و نگرانی از بابت مسکن نخواهند داشت. حتی دانشجویان فارغ التحصیل می توانند در صربستان و اروپا امکان کار داشته باشند. این مزیت می تواند به اقامت دائم افراد در یک کشور اروپایی منتهی شود و شانس بزرگی خواهد بود. مدت زمان تحصیل در دوره های لیسانس حدود ۴ سال است و برای مقطع کارشناسی ارشد 2 سال و برای دکترا نیز حداقل ۳ خواهد بود. در مقاله نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های صربستان آورده شده تا شرایط را بهتر درک نمایید .
شرایط اخذ ویزای تحصیلی صربستان
تحصیل در دانشگاه های صربستان نیز دارای شرایطی است که باید به آنها توجه داشت. تحصیل در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر است. دانشجویان می توانند در زمینه های مختلف تحصیل کنند در این کشور رشته های هنر، مهندسی و پزشکی در دسترس علاقمندان قرار دارد. دانشجویان می توانند به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنند و نیاز است به این زبان مسلط باشند و در صورتی که تسلط کافی را به زبان ندارند در دوره هایی که قبل از دانشگاه ارائه می شوند می توانند شرکت کنند. مورد مهم، درباره عدم وجود شرایط سنی برای تحصیلی پزشکی است که در نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های صربستان تاثیر داشته و دانشجویان بسیاری را علاقمند به تحصیل در این کشور نمود است. سیستم نمره دهی در صربستان به صورت تست مهارت افراد و کسب امتیاز توسط استاد یا استادیار است. فرد باید ابتدا مدارک خود را برای ارزیابی به دانشگاه بفرستد و بعد اقدام بعدی را انجام دهد. بررسی مدارک نیز هزینه هایی دارد که باید پرداخت نمایید. دانشجویان مستقیما به موسسه آموزش عالی مربوطه درخواست می دهند و برنامه تحصیلی را انتخاب می کنند. شما برای درخواست پذیرش از دانشگاه های صربستان، بایستی فرم درخواست را تکمیل نموده و آن را به همراه مدارک پشتیبان دیگر تحویل دهید.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های صربستان
گرچه هر دانشگاهی لیست مدارک خاص خود را ممکن است داشته باشد اما در کل دانشجویانی که برای تحصیل در صربستان درخواست می دهند باید مدارک زیر را ارائه کنند:
● حداقل دو کپی از گواهی پیش دانشگاهی (برای پذیرش مقطع لیسانس) و دانشنامه آموزش عالی ( برای پذیرش مقطع فوق لیسانس) و ریزنمرات مربوطه که باید ترجمه رسمی شده باشند.
● پاسپورت و عکس های پاسپورتی.
● گواهی تولد که بایستی به زبان صربستانی ترجمه رسمی شود.
● ارائه مدرک مهارت زبانی در زبان صربستانی یا زبان انگلیسی ( بسته به زبان برنامه تحصیلی که انتخاب نموده اید)؛
● ارائه مدرک تمکن مالی برای اقامت در صربستان
● نامه پذیرش صادره از موسسه آموزش عالی صربستانی
● توصیه نامه: حداقل 2 توصیه نامه ارائه کنید
● انگیزه نامه (SOP): که دلایل تحصیل در موسسه آموزش عالی صربستانی و برنامه انتخابی و انتظار شما از تحصیل را به طور روشنی بیان کند.
مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی صربستان
برای تحصیل در صربستان لازم است مدارکی را ارائه نمایید تا فرایند پذیرش شما تکمیل گردد. این مدارک عبارتند از:
● گذرنامه معتبر فرد متقاضی تحصیل در صربستان
● عکس (اندازه ۳٫۵ در ۴٫۵)
● فرم تکمیل شده درخواست ویزا
● اثبات تکن مالی برای تحصیل در صربستان
● نامه پذیرش از دانشگاه صربستان
● برنامه مشخص سفر به صربستان و رزرو بلیط
● بیمه سلامت
● پرداخت هزینه ویزای تحصیلی در صربستان
● مشخص نمودن محل اقامت در صربستان برای مدت تحصیل


هزینه های تحصیل در گروه پزشکی در صربستان
برای افرادی که می خواهند برای ادامه تحصیل در گروه های پزشکی به کشور صربستان بروند باید بگوییم این کشور دارای دانشگاه های معتبری است . با توجه به اینکه تحصیل در گروه های پزشکی بسیار پر طرفدار شده است می توانید به زبان انگلیسی نیز در این کشور ادامه تحصیل دهید . اما هزینه های تحصیل در گروه پزشکی در صربستان موردی است که دانشجویان باید به آن توجه نمایند . این هزینه ها نیز با توجه به دانشگاهی که انتخاب می کنند متفاوت خواهد بود .
لازم به ذکر است موسسات آموزش عالی در صربستان لازم است توسط سازمان اعتبار سنجی در این کشور مورد تأیید قرار گیرند تا بتوانند به فعالیت بپردازند. اکثر دانشگاه های پزشکی در کشور صربستان دارای اعتبارهای جهانی بوده و مورد تأیید سازمان های WHO – MCI – یونسکو و شوراهای پزشکی اروپایی و جهانی هستند . تحصیل در دوره های پزشکی- دندانپزشکی- داروسازی و دامپزشکی در صربستان به مدت 6 سال می باشد .
مثلا برای پزشکی باید 6 هزار یورو در سال را برای دانشگاه بپردازید . علاوه بر این هزینه های زندگی و خوراک و مسکن و پوشاک و در کل هر هزینه ای که یک فرد در ماه دارد را باید در نظر بگیرید . هزینه های تحصیل در رشته دندانپزشکی نیز بین 5 تا 6 هزار یورو در سال خواهند بود و فرق چندانی با رشته پزشکی ندارند. در واقع این هزینه های بیشتر از 7 هزار دلار نمی شوند که برای تحصیل در گروه های پر درآمد پزشکی هزینه خوبی می باشد . لازم به ذکر است دانشگاه بلگراد یکی از معروف ترین دانشگاه های این کشور است که دانشجویان برای تحصیلات خود می توانند بر گزینند .

بازار کار رشته زبان در صربستان 2020
متقاضیان کار در صربستان با کار در هر یک از کشور های اتحادیه اروپا می توانند از مزایای آن بهره مند شوند . برای یافتن کار در صربستان بهتر است به زبان این کشور مسلط باشید و رزومه خود را بر اساس استانداردهای بین المللی آماده کنید . با پنج سال کار مداوم در کشور صربستان می توانید برای اقامت دائم این کشور اقدام کنید . باتوجه به رشد روزافزون تکنولوژی در کلیه کشورها از جمله کشور صربستان بازار کار رشته زبان در کشور صربستان هر ساله پذیرای فارغ التحصیلان و متخصصان در این زمینه است .
نرخ بیکاری در کشور صربستان
رشد اقتصادی کشور صربستان باعث کاهش نرخ بیکاری ۱۴٫۷ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱۲٫۴ درصد در سال ۲۰۱۹ میلادی شد و این کاهش نرخ بیکاری ادامه خواهد داشت . بخش های اقتصادی با بیشترین تعداد استخدام نیروی انسانی مربوط به بخش های خدامات، صنعت و کشاورزی می باشد .

شرایط کار در کشور صربستان
معمولا در هفته ۵ روز کاری است که در مجموع شامل ۴۰ ساعت کاری است . تعداد مرخصی ها در صربستان ۴ هفته در سال می باشد . برای پیدا کردن کار در کشور صربستان می توانید فرم ثبت نام سامانه کاریابی بین المللی را پر کنید و در قسمت کشور انتخابی صربستان را یکی از گزینه های مهاجرت خود قرار دهید .

بازار کار رشته زبان انگلیسی در کشور صربستان
● کار غیر حضوری فارغ التحصیلان زبان انگلیسی در زمینه سایت‌ های اینترنتی ، کانال‌ های تلگرامی ، صفحه‌ های اینستاگرام ، اپلیکیشن‌ های موبایل
● مترجم تور گردشگری
● کار در واحد امور بین‌ الملل در شرکت‌ ها
● مترجمی زبان
● تدریس خصوصی زبان انگلیسی
● تأسیس آموزشگاه زبان انگلیسی
● تدریس در آموزش و پرورش کار در زمینه معلم زبان انگلیسی
زمینه فعالیت فارغ التحصیلان زبان انگلیسی در صربستان
فارغ‌ التحصیلان زبان انگلیسی در سه گرایش مترجمی ، آموزش و ادبیات زبان انگلیسی ، می‌ توانند در زمینه تدریس ، ترجمه متون ، آموزشگاه زبان ، مشاغل اینترنتی و آموزش آنلاین ، مترجم تورهای گردشگری شاغل شوند . همچنین با افزایش مهارت‌ های خود می توانند سبب ایجاد کسب و کار ، برای ایجاد شغل و کسب درآمد شوند . داشتن شغل و درآمد مناسب ، وابسته به جنسیت فرد نیست یعنی مرد و زن ، در پی یافتن شغل مناسب هستند .

فرصت های شغلی رشته زبان و ادبیات صربستان
در رابطه با آینده شغلی رشته زبان و ادبیات انگلیسی می توان گفت این رشته علاوه بر اینکه در ایران بسیار مورد استقبال است ، در خارج از کشور هم به همین صورت است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان معلم ، مترجم ،کارمند آژانس مسافرتی ، راهنمای گردشگری در کشور صربستان کار کنند و یا به عنوان هیأت علمی در دانشگاه‌ ها، مراکز علمی و پژوهشی و مراکز آموزش عالی همکاری کنند . همچنین همکاری با صدا و سیما و کار در سفارت خانه ها به عنوان مترجم ، همکاری با وزارت خارجه ، ترجمه و چاپ کتب به زبان انگلیسی ، تدریس در مدارس دولتی و غیر انتفاعی و آموزشگاه ها ، تاسیس کمپین های تبلیغاتی و ترجمه‌ متون ادبی ، شعر ، نمایشنامه ، داستان و رمان و … هم از جمله فرصت های شغلی این رشته است . کشور صربستان هر سال یک لیست جهت اعلام مشاغل مورد نیاز در سال آینده ارائه می کند ؛ اساتید زبان انگلیسی و ادبیات انگلیسی معمولا هر سال بین مشاغل مورد نیاز این کشور هستند . کشورهای توسعه یافته نگاه ویژه ای به جایگاه اساتید و معلمان دارند چون بدون یک آموزش صحیح با استاندارد های بین المللی رسیدن به پیشرفت امکان پذیر نیست .

مدارک مورد نیاز برای اعزام نیروی کار به صربستان
افراد خارجی برای اقامت در صربستان برای کمتر از ۹۰ روز ، طی ۶ ماه از تاریخ اولین ورود به خاک صربستان ، می تواند بدون مجوز ، کار کنند ، همچنین می تواند برای ایجاد ارتباطات تجاری در جلسات کاری شرکت کند . ، درخواست مجوز اقامت موقت در صربستان نیازمند مدارک زیر است :
● گذرنامه معتبر
● تأییدیه مسکونی یا کارت سفید
● پرداخت هزینه اداری
● رسید پرداخت
● دو قطعه عکس ۳*۴
● ۳ نسخه فرم های تکمیل شده


دریافت ویزای کار در بازار کار رشته زبان در کشور صربستان
اخذ دعوت نامه کار یک مزیت بزرگ برای متقاضیان کار در بازار کار رشته زبان در کشور صربستان است . شما در ابتدا باید رزومه خود را ارسال کنید از طریق موسسه های کاریابی یا وبسایت های آنلاین سپس یک دعوت نامه کار از کارفرمای صربستان اخذ نمایید . کارفرما جهت شغل هایی که نیاز به نیروی کار در آن بخش دارد به مدت سه ماه در صربستان آگهی استخدام منتشر می کند؛ اگر کسی برای شغل مورد نظر داوطلب نشد سه ماه دیگر در اتحادیه اروپا این فرصت شغلی را آگهی می کند. نیروهای کار خارجی اگر در ۶ ماه آگهی این شغل در اتحادیه اروپا و صربستان کسی داوطلب نشده باشد می توانند در شغل موردنظر استخدام شوند . حداقل مدرک تحصیلی شما در رشته زبان باید مقطع کارشناسی باشد و همچنین بیشتر از ۲۴ سال سن داشته باشید و اگر از رزومه کاری برخوردار باشید شانس شما افزایش می یابد.

میزان درآمد در کشور صربستان
درآمد خالص هر ماه در کشور صربستان بعد از کسر مالیات ۴۲۲۵۵٫۱۲ دینار برآورد شده که در مقایسه با میانگین اروپا با ۲۱۱۶۷۵٫۳۸ دینار، مبلغ کمی است .

بازار کار مهندسی برق در صربستان 2020
بازار کار مهندسی برق در کشور صربستان برای فارغ التحصیلان رشته برق یا الکترونیک و دارندگان مدرک تحصیلی معتبر شرایط خوبی دارد. متقاضیان کار در کشور صربستان باید مدرک تحصیلی معتبر داشته باشند تا بتوانند درآمد خوبی داشته باشند . قبل از مهاجرت به صربستان متقاضیان باید از شرایط کار در کشور صربستان مطلع شوند . در بازار کار کشور صربستان فرصت های شغلی مختلف در کمپانی های مختلف وجود دارد و اگر مهندسان خارجی واجد شرایط باشند و توانایی های خود را در زمینه های مختلف ثابت کنند می توانند وارد بازار کار صربستان شوند . مهندسان برق برای کار در صربستان در زمینه های مختلف مهندسی برق باید بتوانند در فعالیت ها مرتبط با تهیه روش های خاص پروژه (توصیف سیستم، مشخصات، نقشه ها) از طراحی مفهوم تا جزئیات طراحی در صنایع مختلف ، ، کنترل یا تصویب مستندات فنی پروژه ، مشارکت در تهیه فعالیت های فنی پروژه ، هماهنگی و مشارکت در توسعه مناقصه ها ، جمع آوری پیشنهادات همکاران و انتخاب بهترین روش ها ، حمایت از توسعه تجارت و تهیه پیشنهاد ، انجام بازرسی ، ارائه دستورالعمل در مورد قالب و محتوای اسناد فنی پروژه و سایر موارد اصلی مهندسی برق شرکت نمایند . متقاضیان بین المللی کار مهندسی برق در کشور صربستان باید برای کار در زمینه های طراحی و ایجاد نقشه های مهندسی و نظارت بر کارهای زیردستان خود و مطمئن شوند و الزامات مربوط به طرح ها و نقشه های مهندسی را داشته باشند. در صورت نیاز مهندسان برق باید بتوانند مدیریت دفتر مهندسی کمپانی مربوطه را نیز عهده دار شوند و همچنین در برنامه ریزی ، سازماندهی و مدیریت فعالیت های مهندسی و بازخورد موضوعات مهم پروژه ها باشند . مهندسان برق در بازار کار صربستان باید مطمئن شوند که تمام مراحل عملیاتی استاندارد با مشخصات، استانداردهای کیفیت، مقررات قانونی و مقررات مطابقت داشته باشد .

شرایط کار در کشور صربستان
معمولا در هفته ۵ روز کاری است که در مجموع شامل ۴۰ ساعت کاری است . تعداد مرخصی ها در صربستان ۴ هفته در سال می باشد . برای پیدا کردن کار در کشور صربستان می توانید فرم ثبت نام سامانه کاریابی بین المللی را پر کنید و در قسمت کشور انتخابی صربستان را یکی از گزینه های مهاجرت خود قرار دهید .

موارد لازم برای کار در بازار کار مهندسی برق در صربستان
کار در زمینه مهندسی برق در بازار کار این کشور شرایط خاصی دارد . در کشور صربستان اکثر قوانین کار در این کشور با سایر کشورهای اروپایی مطابقت دارند . مهندس برق برای کار در صربستان باید دارای مدرک مهندسی برق از یک دانشگاه معتبر باشد. معمولا افراد متقاضی می توانند با دریافت مدرک لیسانس در زمینه مهندسی برق شغل مناسبی در بازار کار صربستان داشته باشند . افراد متقاضی باید علاوه بر مدرک تحصیلی معتبر در زمینه مهندسی برق (حداقل لیسانس)، دانش وسابقه کاری باشند و از الزامات نظارتی و صنفی آگاهی مطلع باشند. یک مهندس حرفه ای برق برای کار در بازار کار مهندسی برق در کشور اروپایی صربستان باید بتواند به خواندن و درک نقشه های مهندسی است . مهندس برق از مهارت های خود به عنوان یک متخصص مهندسی با تجربه استفاده می کند تا به طور مستقل در یک زمینه مهندسی حرفه ای پروژه های مختلف مرتبط با برق فعالیت کند، کارهای مهندسی طراحی را برای پروژه هایی با محدودیت محدود انجام دهد و یا طراحی سیستم های مهندسی برق و یا سایر موارد مرتبط بهبود می بخشد. یک مهندس برق در بازار کار صربستان با انتخاب روش ها و تکنیک های مختلف کسب راه حل ها تلاش می کند. مهندس برق تحت هدایت و راهنمایی عمومی معاون دانشیار مسئولیت اصلی در زمینه طراحی، نظارت و عیب یابی برای کلیه ساخت و سازهای جدید، پروژه های تغییر و توزیع برق برای کارهای تسهیلات و پردیس های وسیع را بر عهده دارد. او مسئول اجرای مستقل طرح پروژه و بررسی پروژه جدید است. وی همچنین وظیفه بررسی سیستم های برقی را به عهده دارد.

نرخ بیکاری در کشور صربستان
رشد اقتصادی کشور صربستان باعث کاهش نرخ بیکاری ۱۴٫۷ درصد در سال 2019 به ۱۲٫۴ درصد در سال 2020 میلادی شد و این کاهش نرخ بیکاری ادامه خواهد داشت . بخش های اقتصادی با بیشترین تعداد استخدام نیروی انسانی مربوط به بخش های خدامات، صنعت و کشاورزی می باشد .

مهاجرت کاری به کشور صربستان
کشور صربستان در قاره اروپا و متقاضیان کار در مهندسی برق در صربستان به این کشور مهاجرت کنند باید اقدام به کاریابی کنند . افراد متقاضی باید ویزای کاری کشور صربستان و مجوز کار در کشور صربستان را دریافت نمایند تا بتوانند در این کشور کار کنند . کسب مجوز کار با مجوز اقامت در کشور صربستان شرایط و الزامات جداگانه ای دارد . متقاضیان کار مهندسی برق در کشور صربستان باید مجوز اقامت در این کشور را دریافت نمایند تا بتوانند مجوز کار در کشور صربستان را دریافت نمایند . معمولا اعتبار مجوزهای کاری مطابق اعتبار قرارداد کاری و مجوز اقامت در کشور صربستان است ؛ معمولا متقاضیان و مهاجران می توانند مجوزهای اقامت و کار خود را تمدید نمایند . جهت کار در کشور صربستان در زمینه مهندسی برق و سایر زمینه های کاری کارفرمای متقاضی خارجی باید شغل مورد نظر را در صربستان و اروپا آگهی کند و در صورت عدم وجود نیروی کار، برای استخدام نیروی کار خرجی مجوز دریافت نماید . متقاضیان خارجی برای ورود به بازار کار برق باید دانش و سابقه کاری بالایی داشته باشند . دریافت مجوز کار صربستان با پرداخت هزینه های مربوطه و ارائه مدارکی همانند گذرنامه ، مجوز اقامت ، مدارک تحصیلی ، مدارک شناسایی ، مدارکی برای اثبات توان مالی و داشتن محل سکونت مناسب برای اقامت در صربستان انجام می شود . معمولا مجوز کار در صربستان برای متقاضیان و مهاجران خارجی به مدت سه تا دوازده ماه صادر می شود.

اشتغال در کشور صربستان
کسب اطلاع از کار و اشتغال در کشور صربستان به دلیل اخذ سریع و آسان اقامت این کشور اروپایی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. در سال های اخیر اقتصاد این کشور رشد قابل توجهی به خود دیده است و به همین دلیل شرایط کار در صربستان بهبود نسبی پیدا کرده است. همین عوامل سبب شده است که بازار کار کشور صربستان به سوی کارگران ماهر خارجی توجه ویژه ای کند. اگر فردی قصد کار در اروپا را دارد، شرایط کار و اشتغال در کشور صربستان نشانگر آن است که این کشور در آینده نزدیک به مقصد شماره یک کارگران خارجی تبدیل خواهد شد. کشور صربستان از زمان اعلام استقلال در سال 2006 میلادی ، سیاست های آزادی اقتصادی را اعلام کرد و همین امر به سرعت باعث جذب سرمایه در این کشور و رشد سریع در سراسر کشور صربستان شد. در سال 2019 میلادی میزان تولید ناخالص داخلی این کشور 41.4 بیلیون دلار برآورده شد که این مقدار بین بخش خدمات (55 درصد) ، صنعت (37 درصد) و کشاورزی (8 درصد) تقسیم بندی می شود. از جمله صنایع اصلی کشور صربستان می توان به اتومبیل، لوازم الکترونیکی، فرآوری غذا و دارو اشاره کرد.

نرخ بیکاری در کشور صربستان
در سال های اخیر کشور صربستان پس از جنگ های داخلی دهه 90 اولین بار است که وارد فاز رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای شده است. رشد اقتصادی این کشور باعث کاهش نرخ بیکاری 14.7 درصد در سال 2018 به 12.4 درصد در سال 2019 میلادی شده است و انتظار می رود که این کاهش نرخ بیکاری در سال های آتی ادامه می یابد. پیشرفت اقتصادی کشور صربستان با بیشترین تعداد استخدام نیروی انسانی در بخش های خدامات، صنعت و کشاورزی انجام شده است.

قوانین کار در کشور صربستان
معمولا قرارداد کاری در کشور صربستان ممکن است در قبال انجام کار پاره وقت یا دوره کاری معینی منعقد شود. هفته کاری در صربستان 40 ساعت است و هر کارمند سالیانه حداقل 20 تا 24 روز کاری می تواند از مرخصی با حقوق استفاده کند . کارگران خارجی مجوز دار در کشور صربستان همچنین از پوشش بیمه تامین اجتماعی با پرداخت حق بیمه برخوردار هستند.

میزان دستمزد در کشور صربستان
میانگین دستمزد خالص ماهیانه در کشور صربستان پس از کسر مالیات 42255.12 دینار می باشد که در مقایسه با میانگین اروپا با 211675.38 دینار، مبلغ خیلی پایینی است. در حال حاضر، مسئله درآمد پایین در کشور صربستان مسئله اصلی بازار کار صربستان می باشد.

بررسی مالیات برآمد در کشور صربستان
در کشور صربستان ، مقیم های مالیاتی (Tax residents) می بایست مالیات بر درآمد خود را بر طبق شاخص مالیات صربستان پرداخت کنند. در حالی که، غیرمقیم های مالیاتی (Fiscal non-residents) بایستی مالیات بر درآمد خود را برطبق شاخص مالیاتی بین المللی پرداخت کنند. متقاضیان زمانی مقیم مالیاتی به شمار می آیند که به طور دائمی مقیم صربستان باشند یا در صربستان به مدت بیش از 183 روز اقامت داشته باشند و یا سود اقتصادی متقاضی حاصل از صربستان باشد.نرخ های مالیات بر درآمد شخصی در صربستان عبارتند از :
● 10% اگر درآمد متقاضی بیش از 3 برابر میانگین دستمزد سالیانه باشد
● 15% اگر درآمد متقاضی بیش از 9 برابر میانگین دستمزد سالیانه باشد

همه ساله آستانه های مالیات بر درآمد در این کشور بر طبق نوسانات میانگین دستمزد در این کشور اصلاح و مقرر می شود. درآمد مشمول مالیات، شامل درآمد حاصل از کار، بهره سرمایه، درآمد حاصل از املاک غیرمنقول و Royalty یا حق امتیاز ویژه همانند مالیات بر ارث است .

شرایط استخدام شهروندان خارجی در صربستان
مقررات و شرایط استخدام متقاضیان خارجی در کشور صربستان توسط قانون استخدام شهروندان خارجی ( “روزنامه رسمی” به شماره 128/2014 در تاریخ 26/11/2014) تنظیم و مقرر شده است. بر طبق این قانون، استخدام شهروندان خارجی در صربستان زمانی امکان پذیر می باشد که متقاضی دارای ویزای اقامت موقت یا ویزای کار صربستان باشد. مدارک صلاحیتی و مهارتی جهت استخدام متقاضی خارجی در شرکت استخدام کننده، نگهداری می گردد.
بر طبق قانون مذکور، کلیه متقاضیان خارجی کاریابی در کشور صربستان، نیازمند اخذ ویزای کار صربستان هستند به جز افرادی که مایل به اقامت کمتر از 90 روز در صربستان باشند، مالک یا موسس نمایندگی شرکت یا عضو هیئت مدیره شرکتی که قانونی ثبت شده در صربستان باشند، که به منظور راه اندازی شرکتی در صربستان مقیم شده اند.

لیست مشاغل مورد نیاز در کشور صربستان
کشور صربستان دارای اقتصاد مبتنی بر خدمات است و در بخش های مختلف مانند صنعت خودرو، ماشین آلات، انرژی، معدن و کشاورزی فعال است. البته در بخش صادرات نیز در بخش های پوشاک،میوه، سلاح، لاستیک و … نیز فعالیت می نماید. از این رو افراد بسیاری هم هستند که علاقمند به مهاجرت به صربستان می باشند و البته مهاجرت کاری به صربستان از راه های محبوب به حساب می آید. زبان رسمی صربستان صربی است و بهتر است افرادی که می خواهند در این جامعه مشغول به کار شوند بتوانند زبان مردم را بدانند و ارتباط خود را با افراد این کشور برقرار نموده و حتی کار بهتری بیابند. بدین منظور لازم است متقاضیان کار در صربستان بدانند که در این کشور به چه مشاغلی نیاز است و آیا مهارت و تخصص لازم برای انجام یک رده شغلی را دارند یا خیر بعد می توانند اقدامات لازم را برای مهاجرت به این کشور اتخاذ نمایند. در اینجا لیست مشاغل مورد نیاز در کشور صربستان را می توانید مشاهده نمایید . خوب است بدانید افرادی که دارای مهارت های فناوری اطلاعات هستند در این کشور بی کار نمی مانند. برای کار در صربستان به طور معمول 5 روز در هفته باید کار کنید و مجموعا 40 ساعت خواهد شد و در سال ۴ هفته مرخصی خواهید داشت.
● مهندسان برق در کشور صربستان
● مهندسان محاسبات
● مهندسان نرم افزار در صربستان
● مهندسان فناوری اطلاعات
● تحلیلگران آماری در کشور صربستان
● اپراتورهای کامپیوتر
● برق کار در صربستان
البته مشاغل ذکر شده در این لیست از مشاغل پرکاربرد و مهم این کشور محسوب می گردند و در کنار این ها، سایر مشاغل نیز وجود دارند که دولت صربستان در آنها اقدام به جذب نیروی خارجی می نماید.

اعزام نیروی کار به صربستان
کشور صربستان کشور صربستان در مرکز اروپاست و آب و هوای گرم و مدیترانه ای دارد. پایتخت این کشور بلگراد است. از جمله کشورهایی است که اقتصاد محور می باشد و در زمینه های انرژی، ماشین آلات، صادرات صنعتی، آهن آلات، فولاد، محصولات فلزی، مهمات، اسلحه و حتی کشاورزی فعال است. از این رو اعزام نیروی کار به صربستان مورد توجه افراد بسیاری است که می خواهند به این کشور مهاجرت نمایند. برای کار در صربستان می بایست بتوانید مجوز کار را دریافت کنید. توجه به این نکته داشته باشید که اجازه اقامت با مجوز کار متفاوت است. اجازه اقامت می تواند موقت یا دائمی باشد و پیش شرطی برای مجوز کار است. افراد برای مدت مشخصی می توانند اجازه کار دریافت نمایند ولی مجوز کار، می تواند به شما برای شاغل شدن کمک نماید و برای خود اشتغالی شما مفید خواهد بود. داشتن مجوز کار استفاده از تمام حقوق لحاظ شده به وسیله قانون کار را برای کارمندان در صورت بیکاری لحاظ می نماید . مجوز کار حکم تأیید استخدام یک تبعه خارجی را دارد، لازم به ذکر است که مجوز کار و اقامت در این کشور از سوی خدمات ملی استخدام صادر خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای اعزام نیروی کار به صربستان
اگر اقامت یک فرد خارجی در صربستان کمتر از 90 روز باشد، در طول مدت 6 ماه از تاریخ اولین ورود به خاک این کشور، می تواند بدون اخذ مجوز، مشغول به کار شود، همچنین می تواند در این کشور برای ایجاد ارتباطات تجاری در جلسات کاری شرکت کند. متقاضیان خارجی قادر خواهند بود سایر فعالیت های تجاری مرتبط با یک کارفرمای خارجی به منظور ایجاد یک کسب و کار در صربستان را انجام دهند، برای درخواست مجوز اقامت موقت باید مدارک زیر را داشته باشید:
• گذرنامه معتبر
• تأییدیه مسکونی یا کارت سفید
• پرداخت هزینه اداری
• رسید پرداخت
• دو قطعه عکس 3*4
• 3 نسخه فرم های تکمیل شده

شرایط کار در صربستان
صربستان در حدود 40 ساعت کار در هفته را برای افراد در نظر گرفته است. افزایش ساعت کاری بستگی به نیازهای کاری کارفرما خواهد داشت . کار بیش از ساعت تمام وقت، اضافه کاری خواهد بود و ممکن است تنها در موارد استثنایی اجازه کار داده شود، این اضافه کاری می تواند برای افرادی که به حقوق بیشتری نیاز دارند مفید باشد. اضافه کاری ممکن است بیشتر از 8 ساعت در هفته نباشد، همچنین یک کارمند نمی تواند بیش از 12 ساعت در روز به طور اضافه، کار کند. در هر سال، کارکنان حق استفاده از مرخصی سالانه در حدود 24 روز کاری را دارند. همچنین کارمند حق دارد پس از یک ماه کار مستمر با کارفرما از مرخصی سالیانه استفاده کنند. حداقل حقوق در کشور صربستان مبلغی در حدود 600 $ است ، مشارکت های تأمین اجتماعی از سوی کارفرمایان، 18%، بیمه مستمری معلولیت 12%، بیمه درمانی 16% و کمک های بیکاری 1% است. کمک های اجتماعی که کارکنان پرداخت خواهند کرد 20%، بیمه بازنشستگی 14%، بیمه درمانی 16% و کمک های بیکاری 1% است. مرخصی زایمان شامل دوران بارداری و مرخصی این دوران از 45 روز تا سه ماه پس از زایمان خواهد بود، حقوق دوران بارداری به طور کامل از سوی دولت پرداخت خواهد شد. برای اقامت و کار در صربستان متقاضیان باید بیش از 15 سال، سن داشته باشند و از لحاظ سلامت عمومی مشکلی نداشته باشند و توانایی کار کردن را داشته باشند. یک قرارداد کار ممکن است برای شغل نیمه وقت طراحی گردد و در این صورت مشمولیت های اجتماعی، براساس زمان کار صورت می گیرد، همچنین ممکن است حداکثر یک سال برای کار کارآموزان نیز قرارداد نوشته شود.

سوالات متداول در مورد تحصیل در صربستان
صربستان یکی از کشوهای اروپایی است که از شرایط ایده‌آل برای زندگی، کار و تحصیل برخوردار است. به دلیل سطح بالای آموزش عالی در کشور صربستان، بسیاری از دانشجویان خارجی تمایل به تحصیل در این کشور را دارند. شهر بلگراد پایتخت این کشور است و معروف ترین شهر برای پذیرش دانشجو می باشد. امکان تحصیل در رشته های مختلف حتی پزشکی نیز برای دانشجویان بین المللی فراهم است. اما برای دانشجویان و علاقمندان به تحصیل در این کشور سوالاتی وجود دارد تا بتوانند با خیالی آسوده و اطمینان بالا برای پذیرش از دانشگاه های صربستان تلاش کنند. در اینجا پاسخ برخی از سوالات متداول در مورد تحصیل در صربستان را می توانید مشاهده نمایید.

سوالات متداول در مورد تحصیل دانشجویان در صربستان عبارتند از :
● آیا داشتن مدرک زبان برای پذیرش در دانشگاه های صربستان ضروری است؟
باید گفت برای پذیرش در دانشگاه های این کشور حتی اگر دانشجویان مدرک زبان نداشته باشند می توانند بعد از پذیرش در دانشگاه یک دوره زبان در خاک این کشور بگذرانند و این امر موقعیتی مناسب برای کسانی است که به زبان انگلیسی آشنا هستند اما مدرک زبانی ندارند.

● مزایای تحصیل در صربستان چیست ؟
دانشگاه های صربستان دارای کیفیت آموزشی بالایی هستند و دانشجویانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور می شوند می توانند در سراسر اروپا ادامه تحصیل دهند، کار و زندگی نمایند. مزیت دیگر این کشور این است که هزینه های تحصیل در صربستان خیلی بالا نیست و زبان تحصیل به انگلیسی می باشد.

● آیا برای ورود به دانشگاه های صربستان نیاز به آزمون می باشد ؟
باید گفت برای بیشتر رشته ها و دانشگاه های صربستان آزمون هایی در نظر گرفته اند که دانشجویان باید بتوانند در این آزمون ها با موفقیت بیرون آیند و البته بیشتر این آزمون ها برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی وجود دارند. که دانشجویان باید نشان دهند تخصص لازم را برای ادامه تحصیل در این رشته ها دارند .

● آیا مدرک دانشگاه های صربستان در ایران پذیرفته می شود ؟
برای پاسخ به این سوال باید گفت قبل از اقدام برای ورود به یک دانشگاه باید با توجه به رشته خود به لیست مورد تایید وزارت علوم در صربستان و یا لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در صربستان مراجعه نمایید تا از اعتبار این دانشگاه در ایران مطمئن باشید ولی باید بدانید که این مدارک در سراسر اروپا پذیرفته شده است و می توانید بعد از تحصیل برای سطوح بالاتر نیز در هر کشور اروپایی اقدام نمایید .

● دانشجویان می توانند از خوابگاه های صربستان استفاده کنند؟
بله دانشجویان می توانند در صورتی که دانشگاه آنها در صربستان دارای خوابگاه باشد با پرداخت هزینه های خوابگاه در مدت اقامت تحصیلی خود در صربستان در این مکان ها اسکان داشته باشند با استفاده از خوابگاه ها می توانید هزینه های خود را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهید.

● آیا امکان کار دانشجویی در صربستان وجود دارد ؟
بسته به سطح تحصیلی شما در این کشور می توانید تا حدود 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازید که می تواند به شما در پوشش هزینه های زندگی کمک شایانی نماید . حتی امکان تدریس نیز وجود دارد که باید شرایط لازم را داشته باشید .

● شرایط پذیرش در مقطع لیسانس در صربستان چگونه است ؟
اگر دانشجویان بتوانند در این سطح پذیرش بگیرند بسیار به ادامه تحصیل آنها در مقاطع بالا کمک خواهد کرد . اما باید سوابق تحصیلی خوبی داشته باشید . دوره لیسانس 4 ساله می باشد و اکثر رشته ها در این مقطع به زبان صربی ارئه می شود.

● شرایط پذیرش در مقطع فوق لیسانس در صربستان چگونه است ؟
برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس نیز باید امتیازات لازم از سوی دانشگاه را داشته باشید. مثلا در دوره لیسانس خود در یک دانشگاه معتبر بوده باشید و سوابق علمی شما نشان دهنده دانشجویی موفق باشند. اگر مدرک زبان داشته باشید می تواند در پذیرش شما نقش داشته باشد.

● شرایط پذیرش در مقطع دکترا در صربستان چگونه است ؟
دانشجویان علاقمند به تحصیل در مقطع دکترا به مدت حداقل 3 سال در این کشور مشغول به تحصیل خواهند بود و باید دارای مقالات علمی و پزوهشی در دوره قبلی باشند دوره های دکترا هم در دانشگاه های دولتی و هم خصوصی ارائه می شوند. باید مدرک فوق لیسانس خود را نیز از دانشگاه های معتبری گرفته باشید.

● مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی صربستان کدامند؟
جهت تحصیل در این کشور باید بعد از پذیرش یرای دریافت ویزا اقدام نمایید. بدین منظور لازم است مدارکی را ارائه دهید .از جمله این مدارک می توان پاسپورت با اعتبار بیش از 3 ماه، نامه پذیرش از دانشگاه ، اثبات تمکن مالی برای تحصیل در صربستان ، بلیط سفر و پرداخت هزینه ویزا را نام برد.

صربستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com