کار دانشجویی


کار دانشجویی در روسیه با چه شرایطی امکان پذیر است؟

نمی شود منکر این شد که بیشتر کسانی که می خواهند برای تحصیل به روسیه سفر کنند، نیم نگاهی هم به کار دانشجویی در روسیه و کسب درآمد دارند. سوال های بسیاری از ما در این مورد ممکن است به ذهن شما برسد. خب به هر حال چه چیزی بهتر از این؟ هم کار کنید و هم درس بخوانید.

کار دانشجویی در روسیه
روسیه برای اکثر افرادی که از کشور های مختلف برای تحصیل و کار می آیند، یک کشور بسیار مبهم است که دارای رمز و راز و فرصتی برای موفقیت است. امپراتوری بزرگ سابق روسیه و سپس رژیم کمونیستی، یک تاریخ طولانی و پر سر و صدا را برای تبدیل شدن به یکی از قدرت های جهانی بزرگ امروز تحمل کرده است. در یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان و یک ابر قدرت جهانی، تحصیل و موفقیت شما صد در صد است. هم چنین که دولت روسیه به شما این امکان را داده است که در صورت کسب مجوز می توانید کار دانشجویی در روسیه هم انجام دهید.

اما دوستان عزیز لطفا چند سطر بعدی را با دقت مطالعه کنید چون مبحث کارهای دانشجویی در روسیه و کشور های روس زبان نیازمند کسب اجازه از ارگان های مختلف می باشد و سخت گیری های بسیاری در مورد کار دانشجویی در روسیه می شود.

آیا می شود در زمینه تخصصی که در حال حاضر داریم مشغول کار شویم؟
برای مثال شخصی در ایران پرستار است یا دارای مدرک علوم آزمایشگاهی بوده و می خواهد در کنار تحصیل در روسیه در مراکز درمانی هم مشغول به کار شود، باید بگوییم این کار بسیار مشکل می باشد زیرا که ابتدا شما باید جواز کار (ип) دریافت کنید و امتحان ارزشیابی دهید.

برای دریافت این مدارک باید امتحان زبان روسی دهید و به زبان روسی مسلط باشید، در مرحله بعدی شما باید با روس ها در دریافت کار رقابت کنید که این کار بسیار سختی است، پس می بینیم که کار در شغل هایی که نیازمند تخصص هستند برای یک دانشجو عملا امکان پذیر نیست.

هر چند هزینه های زندگی در روسیه منصفانه است، اما می توانید با ویزای دانشجویی در مشاغلی فعالیت کنید که نیاز به تخصص خاصی ندارد. می توانید به عنوان کمک پزشک یا پرستار به عنوان دستیار در زیر مجموعه های دانشگاه مربوطه کار کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر در کنار تحصیل بدون اجازه نامه مشغول به کار دانشجویی در روسیه شوید؟
دوستان گرامی کار با ویزای دانشجویی ممنوع می باشد و شما به عنوان دانشجو نمی توانید کار کنید، اما طبق قانون جدید شما می توانید با کسب اجازه از ارگان های مختلف و رعایت شرایط خاصی به صورت پاره وقت از ۱۰ الی ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوید. (تعداد ساعات کاری بسته به مقطع تحصیلی شما دارد.)

به طور کلی از دیدگاه قوانین فدراسیون روسیه، ارگانهای رسمی حق جذب نیرو از میان دانشجویان را ندارند و دانشجویان به طور رسمی نمی توانند به کار گرفته شوند.

اما این فقط ظاهر ماجراست. به قول یکی از منتقدین روس، کسانی که چنین قانونی را وضع کرده اند، احتمالاً به این مسئله اساسی توجه نکرده اند که شکم سیر از قوۀ تعقل می کاهد.

منظور از این عبارت این است که دانشجویی که جز درس خواندن و خوردن و خوابیدن کاری نداشته باشد، ممکن است که تحصیلات خود را با موفقیت به انجام رساند ولی هیچ گاه نخبه نخواهد شد.

شما می توانید با موافقت دانشگاه و واحد پلیس مهاجرت به کار در یکی از مراکز تحقیقاتی، بخش های مختلف دانشگاه های روسیه یا مراکزی که زیر نظر دانشگاه می باشند یا به تایید دانشگاه رسیده اند، مشغول به کار دانشجویی در روسیه شوید.

شما در دوره های:
 لیسانس: ۱۰ ساعت
 فوق لیسانس و دکترا : ۲۰ ساعت
 پزشکی و دندان پزشکی: ۱۰ ساعت
در هفته حق کار دانشجویی دارید.
این نکته خیلی مهمی است که شما باید و حتما این موضوع را به تایید دفتر مرکزی دانشگاه و پلیس اداره مهاجرت برسانید که مشغول کار دانشجویی در روسیه هستید. در غیر این صورت هرگونه کار رسمی و غیر رسمی (حتی در حد نصب کردن ویندوز یا آموزش زبان به چند نفر) ممنوع می باشد و در صورت انجام این کار، دولت روسیه با شما برخورد قانونی خواهد کرد.

متاسفانه در مواردی دانشجویان بدون دریافت اجازه کار، اقدام به کار دانشجویی در روسیه به صورت پاره وقت در آموزشگاه های آموزش زبان و دفاتر خدمات کامپیوتری می کنند که این موضوع عواقب جبران ناپذیری را برای شخص و دانشگاه در پی دارد و منجر به دیپورت و جریمه های نقدی برای تعدادی از دانشجویان شده است.

در تابستان ها عده ای از دانشجویان به عنوان مترجم غیر رسمی، لیدر یا کمک لیدر تورهای ایرانی به فعالیت های گوناگونی مشغول می شوند، باید بگوییم که این کار بلا مانع می باشد و می تواند کمک هزینه خوبی برای انشجویان عزیز باشد.

در صورتی که پلیس اداره مهاجرت خبردار شود که شما بدون اجازه مشغول کار دانشجویی در روسیه شده اید:
 شما برای همیشه از دانشگاه اخراج می شوید.
یک میلیون روبل دانشگاه را جریمه می کنند.
 شما برای پنج سال دیپورت می شوید.

 

روسیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com