مزایا و معایب تحصیل در خارج از کشور


هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا برای ادامه تحصیل عازم کشورهای دیگر می‌شوند. این امر در کشور ما ایران نیز متداول است و تعداد زیادی از جوانان ایرانی عازم کشورهای دیگر می‌شوند و یا در فکر این هستند که برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنند.
اما در این رابطه سوالات بسیاری وجود دارد که ذهن بسیاری از دانشجویان و خانواده‌های آنان را مشغول کرده است. به طور حتم پیدا کردن پاسخ درست و شفاف به این سوالات می‌‌تواند تأثیر زیادی در آینده افراد بگذارد. به عبارتی تصمیم برای تحصیل در خارج از کشور زندگی یک فرد را متحول می‌کند و با یک انتخاب درست فرد می‌تواند از این موقعیت برای موفقیت‌های بزرگ در زندگی خویش استفاده کند. در حالی که گاهی یک توهم و یک انتخاب غلط می‌تواند زندگی یک فرد را تا آخر عمر دچار مشکلات جدی نماید.
طی بررسی انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که تعدادی از سوالات مهم و متداول در این زمینه که ذهن دانشجویان و خانواده‌های آنان را به خود مشغول کرده است، شامل موارد زیر است:
● تحصیل در خارج از کشور چه مزایا و مشکلاتی دارد؟
● آیا تحصیل در خارج از کشور ارزش هزینه‌های آن را دارد؟
● آیا فرزندانمان را به تنهایی می‌توانیم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستیم؟
● از چه سنی و چه مقطعی بهتر است برای این کار اقدام کنیم؟
● چه کشوری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم؟
● چه رشته و چه دانشگاهی را برای ادامه تحصیل ؟؟
در این مقاله به طور کلی به این موضوع می‌پردازیم که تحصیل در خارج از کشور چه مزایا و مشکلاتی دارد.
مزایای تحصیل در خارج از کشور
1. ورود بدون کنکور به دانشگاه
شاید به جرأت یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در خارج از کشور این باشد که فرد بدون استرس کنکور می‌تواند وارد دانشگاه شود. از آن مهم‌تر شاید این باشد که او می‌تواند در رشته مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شود. در حالی که در حال حاضر ورود به دانشگاه در ایران برای همه ایرانیان فراهم نیست و سدی به نام کنکور مانع دستیابی همه علاقه‌مندان به تحصیلات عالی است. با وجود این که افراد زیادی تلاش می‌کنند تا از این سد گذشته و وارد دانشگاه شوند، اما به خاطر ظرفیت محدود دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی نمی‌توانند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. به همین دلیل برای عبور از این سد، علاقه‌مندان مجبور هستند ماه‌ها و یا شاید سال‌ها خود را برای کنکور آماده کنند به امید این که بتوانند در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوند.
این درحالی است که بسیاری از دانشگاه‌های برتر دنیا احتیاجی به آزمون و کنکور ندارند و دانشجو با در نظر گرفتن علاقه و داشتن سرمایه کافی، در رشته مورد نظر خود مشغول به تحصیل می‌شود. بنابراین دانشجو با یک انتخاب آگاهانه می‌تواند در رشته مورد علاقه خود و در یکی از دانشگاه‌های خوب بین المللی تحصیل کند. برخورداری از این مدرک تحصیلی می‌تواند به او در ادامه راه زندگی کمک شایانی نماید.
2. امکان آشنایی با یک زبان دیگر
در دنیای امروز آشنایی با یک زبان دیگر، می‌تواند به افراد فرصت‌های بهتری در زمینه‌های شغلی دهد. تحصیل در خارج از کشور معمولا این فرصت را به دانشجویان می‌دهد که علاوه بر تحصیلات آکادمیک با یک زبان دیگر نیز آشنا شوند. با برخورداری از دانش زبان دانشجویان می‌توانند خود را برای به دست آوردن شغل‌های بهتر آماده کنند. در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های موجود در بازار کار، آشنایی با زبان‌های دیگر شانس بیشتری به افراد برای پیدا کردن شغل می‌دهد.
3. بالا رفتن اعتماد به نفس و شناخت بیشتر فرد از خود
زندگی به صورت فردی و دانشجویی در عین حال که مشکلات خاص خود را دارد، به فرد کمک می‌کند که خود را بهتر بشناسد. این موضوع باعث می‌شود که وی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و خودش را بهتر بشناسد. چرا که در این سبک زندگی او مجبور است به تنهایی بر مشکلات غلبه کند و این به افراد کمک می‌کند تا درک بهتری از زندگی و مشکلات پیرامون آن پیدا کنند. در واقع می‌توان گفت که افراد با زندگی دانشجویی در مقابل مشکلات مقاوم‌تر می‌شوند.
4. آشنا شدن با فرهنگ‌های جدید
در طول تحصیل در خارج از کشور، دانشجویان این فرصت را پیدا می‌کنند که با فرهنگ و تمدن کشور مقصد آشنا شوند. ضمن این که به دلیل وجود دانشجویان خارجی از کشورهای دیگر، از ملل و فرهنگ‌های دیگر نیز شناخت مناسبی پیدا می‌کنند. آشنا شدن با فرهنگ‌های ملل دیگر در طول زمان تحصیل به فرد این کمک را می‌کند که نگاه خویش را در مورد مسائل مختلف زندگی وسعت ببخشد. گاهی اوقات، همزمان با تحصیل در خارج از کشور دوستانی از دیگر ملل پیدا می‌کنید که می‌توانند در آینده فرصت‌های مختلف بسیاری را برای فرد فراهم کنند.
5. داشتن فرصت‌های شغلی بیشتر
یکی از مزایای تحصیل در خارج از کشور، داشتن فرصت‌های کاری بیشتر چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. با انتخاب صحیح رشته و دانشگاه در خارج از کشور، آشنایی با یک زبان دیگر و به دست آوردن تجربه‌ای بین‌المللی، همه و همه به افراد تحصیل‌کرده در خارج از کشور این شانس را می‌دهد که موقعیت‌های بیشتری در کار و زندگی پیدا کنند.
این موضوع سبب می‌شود که فرد نه تنها در کشور خود موقعیت بهتری پیدا کند، بلکه فرصت کاری بین‌المللی را نیز برای خود فراهم می‌کند. بنابراین در جهان امروز که بحران‌های مختلف اقتصادی و … روبرو هستیم، پیدا کردن فرصت‌های شغلی بیشتر یکی از امتیازات ویژه تحصیل در خارج از کشور می‌باشد. فرد تحصیل کرده در یک دانشگاه خوب بین‌المللی، آشنایی با یک زبان دیگر، تجربه بین‌المللی داشتن، فرد را در مقایسه با دیگر افراد در زمینه‌های کاری در موقعیت بهتری قرار می‌دهد.
و اما مشکلات تحصیل در خارج از کشور
1. احساس زندگی در غربت
به صورت کلی ایرانیان در مقایسه با مردم کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی، افراد احساساتی‌تری هستند. ایرانیان غالباً وابستگی خانوادگی بیشتری نسبت به هم دارند و اولین مسأله‌‌ای که برای هر دانشجوی ایرانی در خارج از کشور می‌تواند اتفاق بیفتد، احساس زندگی در غربت است. البته میزان این احساس کاملا بستگی به فرهنگ کشور مقصد، وجود بستگان یا دوستان در آن کشور، تعداد ایرانیان مقیم در آن کشور و بسیاری موارد دیگر است. اما به هر صورت، این حس در افراد به‌خصوص در ابتدای ورود به هر کشوری ایجاد می‌شود.
2. هزینه‌های بالای زندگی و تحصیل
به طور کلی، تحصیل در خارج از کشور با هزینه‌های قابل توجهی همراه است. البته هزینه تحصیل و زندگی در برخی کشورها کمتر است و افرادی که به صورت بورس در خارج از کشور مشغول به تحصیل می‌شوند، هزینه‌های کمتری را متقبل می‌شوند. لذا توجه به این موضوع برای این که دانشجو در ادامه راه دچار مشکل نشود، بسیار مهم است. در هر صورت در مقایسه با کشور خودمان، هزینه تحصیل و زندگی در خارج از کشور، به صورت قابل توجهی بیشتر است. به خصوص که مسائل اقتصادی و نوسانات قیمت ارز در چند سال اخیر، بیش از پیش در هزینه‌های زندگی و تحصیل در خارج از کشور تأثیرگذار بوده است.
نتیجه‌گیری:
تحصیل در خارج از کشور و به دنبال آن کسب اقامت تحصیلی دارای مزایا و مشکلات مختلفی است. لذا هر فرد می‌بایست قبل از انتخاب این مسیر به دقت موارد لازم را بررسی نماید. چرا که گاهی این انتخاب می‌تواند زندگی فرد را به طور کلی دگرگون نموده و فرد را به موقعیتی بسیار فراتر از آنچه که بوده برساند ؛ از سوی دیگر، یک انتخاب غیر منطقی و بدون شناخت، می‌تواند زندگی فرد را دچار مشکلات زیادی نماید.
در نتیجه نمی‌توان به صورت کلی تحصیل در خارج از کشور را به همه پیشنهاد داد. شرایط و موقعیت‌های هر فرد متفاوت از سایرین بوده و چه بسا این انتخاب برای فرد، او را دچار مشکلات بسیاری کند که فرد در ادامه راه دچار مشکلات بیشتری شود.

روسیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com