پزشکی در کانادا


پزشکی در کانادا

رشته پزشکی جزو یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دنیاست. سالانه افراد زیادی متقاضی تحصیل در این رشته هستند. تحصیل در رشته پزشکی در کانادا تضمین کننده آینده شغلی بسیار مناسبی برای فارغ‌التحصیلان این رشته خواهد بود. کانادا به لحاظ سیستم آموزش پزشکی جزو یکی از بهترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود. بسیاری از دانشجویان به دلیل سطح بالای زندگی در کانادا علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی در کانادا هستند.
دانشجویانی که در رشته پزشکی در کانادا تحصیل می‌کنند به بهترین محیط‌ های آموزشی پزشکی در جهان دسترسی دارند و از پیشرفته ‌ترین امکانات آموزشی بهره می‌برند. اخذ پذیرش در رشته پرشکی در کانادا کاری سخت است و برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا متقاضی باید تمام شرایطی که دانشگاه‌ها تعیین کرده‌اند را داشته باشد. دانشجویانی که زبان اول (مادری) آنها زبان انگلیسی نیست، باید تسلط خود به زبان انگلیسی را نشان دهند که این دانشجویان باید بتوانند در یکی از آزمون های ارزیابی مانند IELTS ،TOFEL و CAEL نمره خوب و قابل قبول دانشگاه مورد نظر خود را کسب کنند.
دوره پزشکی در کانادا از ۳ تا ۵ سال متغیر است و بستگی به دانشگاه و پیشینه تحصیلی دانشجو در دوران تحصیلی او مانند نمرات و میزان پژوهش و .. دارد.
دوره ۵ ساله پزشکی در کانادا مختص دانشجویانی است که لیسانس مرتبط با پزشکی ندارند. اکثر دوره‌‌ها شامل یک سال کارهای مقدماتی است که برای دانشجویانی که لیسانس مرتبط با پزشکی ندارند بسیار مناسب است. برای ثبت‌نام در دوره‌های ۴ ساله فرد باید لیسانس رشته زیست‌شناسی یا سایر رشته های مرتبط با پزشکی را داشته باشد.
با وجود اینکه دوره‌ها‌ی علوم پزشکی در کانادا ( پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، پرستاری و…) در ۱۷ دانشگاه کانادا ارائه شده‌‌است با این حال پذیرش در رشته پزشکی در کانادا باز هم بسیار رقابتی و سخت است و سالانه تنها ۱۵% از افرادی که دوره‌های پیش پزشکی (pre-Med) را گذرانده‌اند موفق به ورود به دوره‌های پزشکی در کانادا می‌شوند. گذراندن آزمون MCAT برای بسیاری ازدانشگاه‌ها و دوره‌های پزشکی الزامی است. بسیاری از شهروندان کانادا علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی برای تحصیل راهی کشورهای حوزه دریای کاراییب در اروپای شرقی می‌شوند. دانشجویان فارغ‌ التحصیل پزشکی در این کشور کانادا برای کار کردن به عنوان پزشک در کانادا باید توسط شورای پزشکی در کانادا مورد ارزبایی و بررسی قرار بگیرند. پس از ارزیابی و بررسی، شورای پزشکی کانادا مجوز پزشکی را برای فارغ‌التحصیلان صادر می‌کند و دانشجویان می‌توانند کار خود را به عنوان یک پزشک در کانادا آغاز کنند.

بررسی شرایط اخذ پذیرش رشته پزشکی در دانشگاههای مختلف کانادا
همانطور که در توضیحات قبل هم گفته شد، معمولا برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا توصیه می‌شود دانشجو لیسانس خود را در یک رشته علوم پایه که مرتبط با رشته پزشکی است بگیرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که تمام داشگاهها برای پذیرش در رشته پزشکی در کانادا الزاما به مدرک لیسانس نیاز ندارند. به طور مثال دانشگاههای استان کبک به دانشجویان پس از گذراندن دو سال تحصیلی در کالج‌های این استان دوره (CEGEP) که دوره‌ای معادل با سال دوازدهم و سال اول دانشگاه در سایر استان‌های کانادا است؛ اجازه ورود به رشته پزشکی در کانادا را می‌دهد. بیشتر دانشگاهها در استان‌های غربی کانادا مانند استان بریتیش کلمبیا به دو سال سابقه تحصیلی دانشگاهی برای ورود به رشته پزشکی نیاز دارند. در بیشتر دانشگاههای استان انتاریو دانشجویان برای ورود به رشته پزشکی نیاز به حداقل ۳ سال تحصیلات دانشگاهی دارند.
برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی در کانادا به معدل دانشجو(GPA) ، نمره آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT)، مصاحبه با دانشگاه، رزومه دانشجو، انگیزه‌نامه، پروپوزال دانشجو نیاز است. معدل مورد نیاز برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاههای پزشکی کانادا معمولا باید بیشتر از ۳.۵ از ۴ باشد. معمولا معدل ۳.۸ از چهار که معادل ۹۵% از کل نمره است مورد انتظار دانشگاههای پزشکی است. در ادامه به معرفی آزمون ام کت (MCAT) می‌پردازیم. همچنین برای ورود به دانشکده پزشکی اکثر دانشگاها در کانادا، دانشجو باید برخی از درس‌ها را مانند زیست‌شناسی، شیمی عمومی، شیمی آلی، فیزیک (به صورت تئوری و عملی) و زبان انگلیسی را گذرانده باشد.

آشنایی با آزمون ام کت Medical College Admission Test (MCAT)
آزمون MCAT امتحانی برای ورود به دوره پزشکی است که یک آزمون ۴ گزینه‌ای است و توانایی‌های داوطلبان در حل مسئله، تفکر انتقادی و مهارت‌های نوشتاری را در کنار سطح علمی آنها می‌سنجد. این آزمون شامل ۴ بخش مختلف است.
⦁ مبانی بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده
⦁ مبانی علوم شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژی
⦁ مبانی روانشناسی، علوم اجتماعی و بیولوژی رفتار
⦁ تحلیل انتقادی و استدلال کلامی
نمره هر بخش این آزمون از ۱۱۸ تا ۱۳۲ محاسبه می‌شود، که معمولا میانگین نمره مورد قبول ۱۲۵ است. نمره کل نیز بین ۴۷۲-۵۲۸ است که به طور میانگین نمره کل حدود ۵۰۰ باشد، قابل قبول است.
امتحان اینترنتی MCAT در کانادا، آمریکا و سایر نقاط دنیا به صورت منظم برگزار می‌شود. داوطلبان می‌توانند از طریق سایت اینترنتی ثبت نام کنند و تاریخ و آخرین مهلت ثبت نام را ملاحظه کنند.
اکثر دانشکده‌های پزشکی در کانادا دانشجویان خارجی را نمی‌پذیرند. برخی از دانشکده‌ها نیز از طریق مکاتبه با دولت‌ها و موسسات خارجی ممکن است تعدادی دانشجوی خارجی را پذیرش کنند که این دانشجویان باید تمام هزینه تحصیل خود را شخصا پرداخت کنند و پس از اتمام دوره عمومی اجازه گذراندن دوره‌های تخصصی را در کانادا ندارند و باید به کشور خود بازگردند.

شما می‌توانید در  زیر اطلاعاتی کوتاه در مورد دانشگاه هایی که در کانادا رشته پزشکی را ارائه می‌دهند، ملاحظه کنید.

نام دانشگاه – استان شهر – سال تاسیس دانشگاه – شهریه (دلار کانادا، تقریبی، سالانه)
آلبرتا – آلبرتا ادمنتون  – 1913
$12,044.16

کلگری – آلبرتا کلگری – 1967 – $15,012.18

بریتیش کلمبیا – بریتیش کلمبیا ونکوور – 1950
$17,407.24 [plus additional student fees]

منیتوبا – منیتوبا وینیپ – 1883 – $8,000
دانشجویان بین‌المللی فاقد صلاحیت هستند
منیتوبا نیوفاندلند St.John’s 1967
$6,250

دالهاوزی – نوااسکوشیا هالیفکس – 1867
$19,215.00

مک مستر – انتاریو همیلتون – 1965
$27,001.57

شمالی انتاریو – انتاریو
Sudbury,Thunder Bay 2005
$22,317

کوئینز – انتاریو کینگستون  – 1855
$26,182.72

وسترن – انتاریو لندن، وینزور  – 1881
$25,209.74

اتاوا –  انتاریو اتاوا – 1955
$24,452.76

تورنتو – انتاریو تورنتو، میسیگان – 1843
$25,061.40

لاوال کبک –  کبک سینی  – 1848
16.560- $19.972

مک گیل – کبک مونترال – 1824
$22,271- $48,747

مونترال – کبک مونترال  – 1843
$16.310

شربروک – کبک شربروک  – 1966
12.660-14.250 $

ساسکاچوان  – 1926
$16,236.00

 

برترین دانشگاههای رشته پزشکی در کانادا

دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

دانشکده پزشکی بریتیش کلمبیا (University of British Columbia) برنامه‌های ابتکاری زیادی در زمینه علوم بهداشتی و علوم زیستی ارائه می ‌دهد. برنامه­‌های این دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی مناسب است. این دانشگاه تاکید زیادی بر توسعه دانشجویان از لحاظ علمی و پزشکی دارد. در سال ۲۰۱۷ جوایز معتبر زیادی کسب کرده است. دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور قرار دارد. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه پزشکی بریتیش کلمبیا از ۱۷.۴۰۷ دلار شروع می‌شود. این هزینه با توجه به تعداد واحدها، سال تحصیلی و … متفاوت است.

حداقل نمرات مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا
⦁ آزمون MCAT، نمره هیچ بخشی کمتر از ۱۲۴ نباشد.
⦁ معدل : حداقل ۷۵% نمره از ۴ برای افرادی که در استان بریتیش کلمبیا ساکن هستند و حداقل ۸۵% نمره برای افرادی که در بریتیش کلمبیا ساکن نیستند.

 

دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

دانشکده پزشکی تورنتو (University of Toronto) بیش از یک قرن در زمینه تحقیقات پزشکی در کانادا سابقه فعالیت دارد. این دانشگاه سعی دارد محیط علمی و آموزشی مناسبی در اختیار دانشجویان قرار دهد. در نتیجه فارغ‌التحصیلان از این دانشگاه پزشک‌هایی متعهد به جامعه کانادا و جهان هستند. دانشگاه تورنتو در ایالت اونتاریو قرار دارد. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه تورنتو ۲۵.۰۶۱ دلار است.

حداقل نمرات مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو
⦁ آزمون MCAT، نمره هیچ بخشی کمتر از ۱۲۵ نباشد.
⦁ حداقل معدل : ۳٫۸ از ۴

دانشگاه مک‌گیل (McGill University)

دانشکده پزشکی مک گیل (McGill University) دانشجویان و متخصصانی را تربیت می‌کند که آمادگی رسیدن به نیازهای پزشکی مردم کانادا را داشته باشند. برنامه های پزشکی این دانشگاه مبتنی بر توسعه و پیاده‌سازی تکنیک‌های آموزشی مدرن است. یکی از نکات قابل توجه در دانشکده پزشکی مک گیل برنامه‌های تحقیقاتی برای درک مکانیسم ­های اولیه بهداشت است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه مک گیل که در شهر مونترال قرار دارد در حدود ۲۵۰۰۰ دلار است.

حداقل نمرات مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشکده پزشکی دانشگاه مک‌گیل
⦁ آزمون MCAT، حداقل نمره کل ۵۰۹
⦁ حداقل معدل : ۳٫۸ از ۴

دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) دارای دو دانشکده پزشکی و دندانپزشکی است که دارای ۲۰ بخش عمومی، ۲ بخش علمی، ۸ گروه تحقیقاتی و ۱۵ مرکز به صورت موسسه است. دانشگاه آلبرتا به دانشجویان خود بهترین آزمایشگاه‌های پیشرفته و امکانات آموزشی را ارائه می‌دهد. این دانشگاه دارای بهترین اساتید در کشور کانادا است و هدف آن تدریس و آموزش عالی و در نهایت نحوه صحیح مراقبت از بیمار است. دانشگاه آلبرتا با توجه به شرایط دانشجویان امکان اخذ بورس تحصیلی به آنها می‌دهد. این دانشگاه در شهر ادمونتون واقع شده و هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه آلبرتا ۷۴۹۸٫۵۶ دلار است.

حداقل نمرات مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشکده پزشکی دانشگاه آلبرتا
⦁ آزمون MCAT
⦁ حداقل معدل: ۳ برای افرادی که ساکن آلبرتا هستند و ۳.۵ برای افرادی که ساکن استان آلبرتا نیستند.

 


دانشگاه دالهاوزی (Dalhousie University)

دانشکده پزشکی دالهاوزی (Dalhousie University) تحقیقات بهداشتی را در طیف وسیعی ترویج می‌دهد. تحقیقاتی که در این دانشگاه انجام می‌شود سیاست‌های اجتماعی و بهداشتی در کانادا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دانشگاه دالهاوزی در هالیفکس از دانشگاه‌های خوب کاناداست. هزینه پزشکی در این دانشگاه ۱۹.۲۱۵ دلار است.

حداقل نمرات مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشکده پزشکی دانشگاه دالهاوزی (Dalhousie University)
⦁ آزمون MCAT ، حداقل نمره ۱۲۳ در هر بخش
⦁ حداقل معدل ۳٫۸۰ از ۴

هزینه تحصیل رشته پزشکی در کانادا
در حالت کلی می‌توان گفت هزینه تحصیل رشته پزشکی در کانادا برای یک سال در حدود ۲۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دلار است. این هزینه با توجه به دانشگاهی که فرد برای پذیرش آن درخواست می‌دهد، شهر و استان که دانشگاه مربوطه در آن قرار دارد، تعداد واحدهای درسی که دانشجو در یک سال تحصیلی اخذ می‌کند متفاوت خواهد بود.

سخن پایانی
دانشجویان پیش از ورود به دانشکده پزشکی و برای تحصیل پزشکى در کانادا باید یک دوره لیسانس علوم پایه مرتبط با پزشکی مثل زیست شناسی، شیمی، فیزیک و .. بگذرانند، ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای ورود به تحصیل پزشکى در کانادا دانش آموز باید لیسانس و یا معادل تحصیلی آن را در رشته های علوم پایه را حتما داشته باشند.
پس از 3 یا 4 سال تحصیل در دانشکده های پزشکی کانادا و فارغ التحصیلی از آنها مدرک دکترای پزشکی (M.Dیا M.D.C.M) و یا مدارک 2 ساله دستیار پزشکی به شما ارائه می‌شود. معمولا حداقل معدل( GPA) مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در کانادا در دانشکده های پزشکی کانادا بین 3.5 تا 4 از 4 نمره می باشد و بر طبق اساس امار انجمن دانشکده های کانادا اکثر دانشجویانی که پذیرش شده‌اند دارای حداقل معدل 3.80 از 4 (95.5٪) بوده اند.

کانادا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com