هزینه زندگی در روسیه


هزینه زندگی در روسیه کاملا مقرون به صرفه می باشد و این مهم  توانسته این کشور را به محلی راحت برای زندگی متقاضیان تحصیل تبدیل کند. تصور یک مهاجر به روسیه بسیار متفاوت از واقعیت زندگی در این کشور است، این کشور نیز می توان تحت عنوان کشوری پرهزینه در باب هزینه های زندگی محسوب گردد که بیش تر در مراکز اصلی این کشور این اتفاق نیز رقم می خورد. در مقاله پیش رو که توسط تیم موسسه پارس روس نگارش شده است به شرایط و هزینه زندگی در روسیه با قیمتهای سال 2021 نیز کامل پرداخته شده است.

هزینه تحصیل و زندگی در روسیه

میزان هزینه های تحصیل و زندگی در کشور روسیه بسته به عواملی نظیر محل سکونت، دانشگاه، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و سایر عوامل تاثیر گذار نیز دارد. دولت این کشور برای تسهیل و کمک به دانشجویان راهکارهای را نیز ارائه می دهد که دانشجویان با استفاده از کارت دانشجویی می توانند از این موقعیت های ویژه بهره مند شوند. این موقعیت های ویژه شامل حمل و نقل عمومی دانشگاه، خوابگاه های دانشجویی، اینترنت های رایگان برای دانشجویان، قیمت مناسب رستوان ها و کتابخانه ها برای دانشجویان و… که شرایط بسیار خوب برای دانشجویان ایجاد می کند. هزینه اقامت و زندگی در روسیه حدودا ماهی بین200$ و 500$ (دلار)متفاوت می باشد که در شهر سن پطرزبوگ این هزینه ها کمتر از شهر مسکو می باشد که اگر هزینه های خانه را در مسکو نادیده بگیریم از شهرهای غربی دیگر هزینه کمتری دارد.

هزینه زندگی در روسیه در سال 2021

هزینه های زندگی در روسیه با قیمتهای سال 2021 نیز به شدت به عواملی نظیر ارزش روبل و سطح زندگی در این کشور نیز بستگی دارد که از جمله عواملی که در میزان مخارج زندگی ماهانه افراد تاثیرگذار می باشد، هزینه های خوراک، تفریحات، حمل و نقل و سایر موارد نیز بستگی دارد که در ادامه نیز به این موارد پرداخته می شود. هزینه های خوراک و تفریحات در کشور روسیه بدین صورت می باشد:(لازم به ذکر است منظور از دلار، دلار آمریکا می باشد)

آیتم هزینه
هزینه های خوراک ماهانه برای 1 نفر 40 الی60دلار
غذا رستورانی به طور منصفانه و معمول برای دو نفر 20 الی 30 دلار (عموما رستورانها گران است)
هزینه های بلیط سینما،تئاتر، موزه، نمایشگاه های هنری 10 دلار
بلیط تئاتر 3 دلار
موزه و نمایشگاه های هنری 50 سنت الی 10 دلار

 

هزینه های گردشگری و حمل و نقل در روسیه

هزینه های گردشگری و حمل و نقل در روسیه بدین صورت می باشد:

حمل و نقل هزینه
مسافرت های روزانه به شمال مسکو به شهر گلدن رینگ و یا شهرهای باستانی 10 الی 20 دلار
هزینه قطار متوسط رو به بالا 3 ستاره از مسکو به سن پطرزبوگ 12 دلار
بلیط ماهانه مترو 16 دلار
بلیط اتوبوس 10 الی 50 سنت

 

هزینه پوشاک و ورزش در روسیه

روسیه کشوری است که بهترین فروشگاه های زنجیره ای با مارک های معروف و بین المللی را دارد اما به طور کلی هزینه های لباس در روسیه بیشتر از اروپا می باشد ولی لباس های جنس معروف و خوب را می توان در فروش های ویژه خریداری کرد و برای مثال یک لباس را را با 5 $ (دلار) و یا حتی شلوار جین را با 21 $ (دلار) می توان خرید. هنر خرید اقتصادی یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در هزینه ماهیانه یک فرد میباشد. هزینه های باشگاه در روسیه بدین صورت می باشد:

ورزش هزینه
باشگاه تناسب اندام در شهر مسکو ماهانه 26 الی 57 دلار
باشگاه تناسب اندام در شهرهای دیگر 13 الی 56 دلار
استخر در یک ماه در شهر مسکو 5 الی 8 دلار

 

لازم به ذکر است که در دانشگاه ها سالن های ورزشی، استخر و … وجود دارد که هزینه های خدمات کمتر می باشد و حتی برای دانشجویان به صورت رایگان می باشد. لازم به توضیح است که بیمه درمانی و عمر برای کسانی که وارد روسیه شدند و در حال ادامه تحصیل می باشند به صورت اجباری خواهد بود و هزینه بیمه عمر و درمان متغیر است، هزینه به نوع بیمه بستگی دارد که بین 160$ تا 250$ (دلار) می باشد.

هزینه دانشگاه ها جهت تحصیل و زندگی در روسیه

همان طور که می دانید هزینه های تحصیل در هر کشوری باتوجه به عواملی نظیر رشته و مقطع تحصیلی نیز متغیر می باشد که روسیه نیز از این قانون مستثنی نمی باشد. هزینه های تحصیل در روسیه، در لیست زیر ذکر شده است. البته ناگفته نماند که دوره های تخصصی و فوق لیسانس به زبان انگلیسی هم نیز ارائه می شود. هزینه های تحصیل در کشور روسیه بدین صورت است:

مقطع تحصیلی هزینه
لیسانس 2650 الی 7450 دلار
فوق لیسانس 2850 الی 7350 دلار
دوره های تخصصی 2850 الی 7350 دلار

 

دوره های فارغ التحصیلان در روسیه

مدت تحصیل برای مقطع دکترا 3 تا 4 سال است که میزان هزینه های آن به مقدار 1750$ الی 5350$ (دلار) برای هر یکسال در مقطع های رزیدنتی و مطالعه پزشکی در خارج از کشور 2 تا 5 سال که میزان هزینه های آن 3250$ الی 5900$ (دلار) برای هر یکسال است. مقطع های پیشرفته 6 ماه تا 2 سال که میزان هزینه های آن 350$ الی 550$ (دلار) برای هر یک ماه و مقطع های کوتاه مدت 1 ماه تا 1 سال که میزان هزینه های آن 450$ تا 550$ (دلار) برای هر یک ماه می باشد.

شرایط و هزینه زندگی در مسکو روسیه

لازم به ذکر است که در مسکو برای هزینه مسکن هزینه پیش (رهن) وجود ندارد و فقط معادل یک ماه به عنوان گارانتی گرفته می شود، این هزینه حتما در اول معامله باید پرداخت شود یعنی اول هر ماه برای ماه بعد پرداخت می گردد. اگر از راه آژانس ها اجاره کنید (آژانس ها به معادل هزینه یک ماه را به عنوان کمیسیون دریافت میکنند) و در بیشتر مواقع اجاره 11 ماه می باشد. همه هزینه ها بستگی به توافق بین مستاجر و صاحب خانه دارد. اجاره خوابگاه برای دانشجویان به دانشگاه بستگی دارد و اینکه از اجاره یک آپارتمان بسیار کمتر است. تمامی هزینه ها حدودی است و بستگی به نوع خانه، سلیقه و محل خانه متفاوت می باشد. مثلا ممکن است هزینه خوراک و پوشاک بالا باشد اما هزینه شارژ ساختمان پایین باشد یا برعکس.

حداقل دستمزد و حقوق رسمی حدودا 250$ (دلار)

حداقل دستمزد در مسکو برای دو زبانه ها 1000$ الی 1500$ (دلار)

حقوق کسانی که تخصصی یا مدیریتی هستن بسیار بیشتر است. بررسی هزینه زندگی در روسیه در سال 2021 از جمله عوامل حائز اهمیت در باب مهاجرت به روسیه می باشد که با توجه به درصد قابل توجه استقبال افراد به ویژه متقاضیان تحصیل در روسیه می بایست مدنظر قرار گیرد.

به طور کلی هزینه زندگی در شهرهای مختلف روسیه متفاوت است اما به صورت میانگین برای یک زندگی دانشجویی برای هر ماه 200 دلار براورد میشود که البته باز هم بسته به نوع زندگی شخص میتواند کمتر و یا بیشتر باشد.

 

 

روسیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com