تحصیل در ترکیه


تحصیل در کشور ترکیه

کشور ترکیه کشوری اوراسیایی با فرهنگ غربی و شرقی است . مردم در کشور ترکیه به زبان رسمی ترکی صحبت می کنند اما زبان های ارمنی و کردی نیز این کشور وجود دارد . در کشور ترکیه با داشتن دانشگاه های معتبر در سطح جهان و امکانات رفاهی و آموزشی مناسب همچنین به دلیل هزینه های مقرون به صرفه نسبت به سایر کشورهای اروپایی ادامه تحصیل در ترکیه مورد توجه بیشتر متقاضیان قرار گرفته است . دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی دارند به صورتی که مدرک علمی این دانشگاه ها در تمام کشورهای دنیا معتبر است . در کشور ترکیه در کلیه رشته ها امکان دریافت بورسیه از سازمان ها و مؤسسه های آموزش آمریکایی و اروپایی امکان پذیر است و در برخی از دانشگاه ها از ترم دوم به بعد می توان در همان رشته به صورت انتقالی به دانشگاه های آمریکا منتقل شد. دانشگاه های ترکیه بسیار معتبر هستند و معمولا با دانشگاه های معتبر جهانی مرتبط هستند . مثلا دانشگاه حاجت تپه ترکیه به طور مستقیم با دانشگاه ها وارد آمریکا مرتبط است و سیستم آموزشی دانشگاه های ترکیه کاملا بر اساس استانداردهای سیستم آموزشی آمریکاست که دروس را به صورت ترمی واحدی ارائه می کنند .

شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به کشور ترکیه
تحصیل در کشور ترکیه در مدارس از ۶ سالگی آغاز می شود . در کشور ترکیه تحصیل در مدارس خصوصی و دولتی انجام می شود که تحصیل رایگان در ترکیه در مدارس دولتی انجام می شود و در مدارس خصوصی با توجه به مقطع تحصیلی نیازمند پرداخت شهریه خواهید بود . زبان تدریس در مدارس ترکیه معمولا ترکی، انگلیسی ، فرانسوی ، آلمانی یا اسپانیایی است اما در برخی از مدارس خصوصی ترکیه دو زبان را به صورت همزمان تدریس می کنند . مقطع ابتدایی در مدارس ترکیه ۵ سال زمان می برد و مقطع راهنمایی ۳ سال و مقطع دبیرستان ۴ تا ۵ سال زمان می برد که معمولا یک سال از آن« آموزش زبانهای خارجی انجام می شود . دبیرستان های ترکیه آناتولی و دولتی است که در دبیرستان های دولتی آموزش به صورت استاندارد و در دبیرستان های آناتولی ترکیه تدریس به زبان های خارجی انجام می شود . پس از اتمام تحصیل در دبیرستان های ترکیه امتحانات جامعی برگزار می شود که دانش آموزان در صورت قبولی در امتحانات و کسب نمره قبولی می توانند به دانشگاه بروند . لازم به ذکر است نمرات دانش آموزان در امتحانات جامع در رشته تحصیلی آنها در دانشگاه موثر است یعنی کسانی که در دروس ترکی استانبولی و ریاضی نمره بیشتری دریافت کنند می توانند در رشته های روابط بین الملل و حقوق ، آموزش ، مدیریت بازرگانی ، اقتصاد ، روانشناسی در دانشگاه ها تحصیل کنند همچنین کسانی که در دروس علوم نمره بیشتری دریافت کنند می توانند برای تحصیل در رشته های کامپیوتر ، پزشکی، مهندسی و … اقدامات لازم را انجام دهند . کسانی که در علوم انسانی نمره بالاتری دریافت نمایند احتمال قبولی آنها در رشته های تاریخ ، جغرافی و آموزش بالاتر است همچنین شایان ذکر است کسانی که در دروس زبان نمره بیشتری بگیرند ، می توانند در رشته های زبان و زبان شناسی تحصیل کنند . یکی از شرایط لازم جهت پذیرش در دانشگاه های کشور ترکیه برای تحصیل در ترکیه ارائه مدرک دبیرستان و اخذ نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه هاست. آزمون ورودی هر دانشگاه به صورت جداگانه برگزار می شود و بدون شرایط سنی است و دواطلبان با هر سنی با ارائه مدرک دیپلم دبیرستان می توانند در این آزمون شرکت کنند .
شرایط تحصیل در ترکیه علاوه بر ارائه فرصتهای آموزشی در مقیاس بین المللی و همچنین دانش و تجربه فراوان، بورس تحصیلی را نیز برای دانشجویان برجسته بین المللی از سراسر جهان برای تحصیل در دانشگاه های معتبر خود ارائه می دهد.تقاضانامه های مرتبط با کمک های مالی ترکیه 2018 بزودی آغاز خواهد شد.تقاضانامه ها برای متقاضیانی که مایل به تحصیل در رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند، باز هستند.
یکی از شروط اخذ پذیرش در دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در ترکیه داشتن مدرک دبیرستان وکسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاهها می باشد.آزمون ورودی برای هر دانشگاه به صورت مجزا برگزار می شود و شرایط سنی ندارد و دواطلبان با هر سنی و تنها داشتن مدرک دیپلم دبیرستان می توانند در این آزمون شرکت کنند. زبان تدریس در اغلب دانشگاه های ترکیه، ترکی استانبولی است و برای آن دسته از دانشجویانی که مدرک زبان ترکی استانبولی ندارند دوره های رایگان یادگیری زبان برگزار می شود.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه
● ارائه 4 قطعه عکس رنگی جدید از فرد متقاضی تحصیل در کشور ترکیه
● ارائه تمکن مالی شخص متقاضی
● ارائه بیمه نامه دانشجویی شخص متقاضی تحصیل در ترکیه
● ارائه اصل و فتوکپی پاسپورت شخص متقاضی تحصیل در ترکیه
● ارائه نامه پذیرش تحصیلی که از طرف دانشگاه برای شخص دانشجو صادر شده
● ارائه انگیزه نامه دانشجو و بیان هدف او از تحصیل در این کشور و دلیل درخواست او برای ویزای تحصیلی کشور ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه – تحصیل در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا در کشور ترکیه
تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های کشور ترکیه معمولا ۴ سال زمان می برد اما در برخی از رشته ها همانند تحصیل پزشکی در ترکیه ۶ سال به طول می انجامد. امتحان ورودی دانشگاه ها به زبان ترکی آزمون یوس (YOS) و جهت کورس های انگلیسی آزمون SAT می باشد .
در کشور ترکیه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا از طریق آزمون سراسری انجام نمی شود و هر دانشگاه به صورت مجزا امتحانات ورودی خود را جهت پذیرش دانشجویان برگزار می کند . دانشگاه های ترکیه دوبار در سال رشته هایی که پذیرش دانشجو دارند همراه با ظرفیت پذیرش اعلام می کنند و دانشجویان باید در رشته مورد نظر خود ثبت نام کرده و در امتحانات مربوطه شرکت نمایند . برای تحصیل در کشور ترکیه در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های کشور ترکیه دو سال و تحصیل در مقطع دکترا چهار سال زمان می برد . دانشجویان در هر دو مقطع فوق لیسانس و دکترا باید در نیمی از دوره تحصیلی خود ۲۰ تا ۳۰ واحد درسی را گذرانده و نیمه دیگر را صرف تحقیق روی پایان نامه و تحویل پایان نامه خود نمایند . تدریس در دوره های فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های کشور ترکیه ، به زبان ترکی یا انگلیسی انجام می شود .
پذیرش دانشجو در مقاطع بالای لیسانس در دانشگاه های ترکیه از طریق کنکور سراسری انجام نمی شود یعنی دانشگاه ها مدارک و امتیازهای موردنیاز را از داوطلبان درخواست می کنند و با برگزاری امتحانات داخلی اقدام به پذیرش دانشجو در این مقاطع می کنند .

تحصیل در ترکیه – دانشگاه های معتبر و مورد تأیید وزارت علوم در کشور ترکیه
دانشگاه های معتبر و مورد تأیید وزارت علوم ترکیه عبارتند از :
1. Bilkent University/ Bilkent Universitesi
2. Bogazici University / Bogazici Universitesi
3. Hacettepe University / Hacettepe Universitesi
4. Istanbul Technical University / Istanbul Teknik Universitesi
5. Koc University / Koc Universitesi
6. Middle East Technical University / Orta Dogu Teknik Universitesi
7. Sabanci University

(گروه ب )خوب
1. Anadolu University
2. Ankara University / Ankara Universitesi
3. Bahçeşehir University (BAU)
4. Dokuz Eylul University
5. Ege University / Ege Universitesi
6. Erciyes University / Erciyes Universitesi
7. Gazi University / Gazi Universitesi
8. Istanbul University / Istanbul Universitesi
9. Izmir Institute of Technology
10. Cukurova University
11. Marmara University / Marmara Universitesi
12. Ondokuz Mayis University
13. Selcuk University / Selcuk Universitesi
14. University of Gaziantep / Gaziantep Universitesi
15. Yildiz Technical University / Yildiz Teknik Universitesi
16. Cankaya University
17. Atılım University

(گروه ج) متوسط
1. Uludag University / Uludag Universitesi
2. KTO Karatay Universitesi
3. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi
4. Yeditepe University


تحصیل در ترکیه – تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور ترکیه
تحصیل در مقطع پزشکی و دندانپزشکی در کشور ترکیه به زبان ترکی انجام می شود و تنها برخی از دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می کنند . برای تحصیل به زبان انگلیسی در رشته های پزشکی حداقل نمره آیلتس ۵٫۵ را لازم است . زمان لازم برای تحصیل در کشور ترکیه در رشته های پزشکی 5 الی 6 سال است و هرسال دو ترم تحصیلی سپری می شود . جهت تحصیل در ترکیه به زبان ترکی باید در دوره های این زبان 6 ماه شرکت کنید و مدرک آن را اخذ نمایید .

تحصیل در ترکیه – بورسیه تحصیل در کشور ترکیه در سال 2021
دانشگاه ها برای تحصیل در کشور ترکیه پذیرای دانشجویان بین المللی سراسر دنیا هستند . بورسیه تحصیلی کشور ترکیه غیر قابل برگشت است و تنها برای دانشجویان بین المللی در سطح تحصیلات عالیه و تکمیلی ارائه می شود . کشور ترکیه هر سال به متقاضیان تحصیل در ترکیه غیر ترک در مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا ظرفیت مجزایی را طی برنامه تورکیه بورسلاری اختصاص می دهد که از مزایای آن علاوه بر معافیت از شهریه دانشگاه و ارائه بیمه درمانی و خوابگاه پرداخت مبلغ زیر لازم است :
● مبلغ 700 لیر ترکیه جهت مقطع کارشناسی
● مبلغ 950 لیر جهت مقطع کارشناسی ارشد
● مبلغ 1400 لیر جهت مقطع دکترا
● مبلغ 3000 لیر پژوهش های تحقیقاتی و همچنین بلیط رفت و برگشت ترکیش ایرلاین یک بار در سال و آموزش زبان ترکی رایگان در صورت نداشتن مدرک تومر تا یک سال در دانشگاه موردنظر

با توجه به زمان بر بودن ثبت نام تورکیه بورسلاری ، مجموعه پارس روس و مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را یاری می رسانند . متقاضیان تحصیل در کشور ترکیه در سال 2021 می تواننداز طریق تماس با مشاوران ما در این زمینه اطلاعات جامعی را کسب کنند .
برنامه زمان بندی بورسیه تحصیلی تورکیه بورسلاری :
تاریخ شروع ثبت نام : 20 دی ماه 1399
تاریخ پابیان ثبت نام : 1 اسفند ماه 1399
پایان زمان ارزیابی مدارک : فروردین تا اردیبهشت 1399 ( آپریل 2021)
تـاریـخ اعلام نتـایـج : تیر تا مرداد 1400 ( جولای 2021)
تاریخ شروع کلاس ها :  شهریور 1400

مدارک لازم جهت ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه 2021
● ارائه مدرک شناسایی یا پاسپورت معتبر فرد متقاضی تحصیل در ترکیه
● ارائه عکس جدید از داوطلب تحصیل در ترکیه
● ارائه مدرک فارغ التحصیلی و یا گواهی موقت آن ( از دوره 12 سال متوسطه تا آخرین دوره تحصیلی )
● ارائه ریز نمرات تحصیلی Academic transcripts شخص متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی کشور ترکیه ( از دوره 12 سال متوسطه تا آخرین دوره تحصیلی )
● کارنامه شرکت در آزمون کنکور برای داوطلبانی که در کنکور شرکت کردند (اختیاری)
● ارائه نمره آزمون های بین المللی ( الزامی نیست )
● ارائه نمره آزمون های زبان ( الزامی نیست )
● ارائه پروپزال جهت پذیرش در مقاطع ارشد و دکترا
● ارائه انگیزه نامه فرد متقاضی تحصیل در ترکیه
● ارائه دو عدد توصیه نامه برای داوطلبان تحصیل ارشد و دکترا در ترکیه
● ارائه CV یا رزومه
● در صورت وجود ارائه لوح تقدیر, مقاله, کتاب, گواهی ثبت اختراع و سایر افتخارات علمی، ورزشی، هنری و… جهت بالابردن شانس قبولی

شرایط سنی لازم برای ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه در سال 2021
● جهت پذیرش د ر مقطع لیسانس و پزشکی ، شخص متقاضی باید کمتر از ۲۱ سال سن داشته باشد و پس از تاریخ ۱۲ دی ۱۳۷۷ متولد شده باشد
● جهت پذیرش در مقطع فوق لیسانس ، لازم است شخص متقاضی کمتر از 30 سال سن داشته باشد و پس از تاریخ 11 دی 1368 متولد شده باشد
● جهت پذیرش در مقطع دکتری ، لازم است شخص متقاضی پس از تاریخ 11 دی 1363 متولد شده باشد و کمتر از 35 سال سن داشته باشد.

حداقل نمره لازم جهت پذیرش ثبت نام بورسیه ترکیه 2021

پذیرش در مقطع لیسانس حداقل معدل 14 از 20 یا 70 از 100 لازم است
جهت پذیرش در مقطع فوق لیسانس حداقل معدل 15 از 20 یا 75 از 100 لازم است
جهت پذیرش در مقطع دکتری حداقل معدل 15 از 20 یا 75 از 100 لازم است
جهت پذیرش در رشته های پزشکی (پزشکی , دندانپزشکی و داروسازی ) حداقل معدل 18 از 20 یا 90 از 100 لازم است.متقاضیان محترم توجه داشته باشند که داشتن سن مناسب و حداقل معدل درخواستی لزوما شامل دریافت بورسیه نمی شوند.برای دریافت بورسیه هرچقدر شرایط سنی و معدلی متقاضی بهتر باشد شانس دریافت بورسیه هم بیشتر خواهد بود.

هزینه های تحصیل و زندگی در کشور ترکیه
بعضی از دانشگاه های کشور ترکیه با ارائه خوابگاه هایی با قیمت مقرون به صرفه به دانشجویان ترکی و غیر ترکی امکان اقامت در ترکیه را برای دانشجویان آسان تر می کنند . اما به صورت کلی دانشگاه های ترکیه از لحاظ امکانات و سطح کیفیت به این صورت نیست که با دانشگاه های کشورهای اروپایی همانند کشور اتریش ، آلمان ، دانمارک ، هلند ، سوئیس ، سوئد ، کانادا و…  رقابت نماید . هزینه زندگی در کشور ترکیه حدود ۲ درصد از کشور ایران بالاتر است . لازم به ذکر است که هزینه های زندگی در شهر استانبول ۹۵ درصد بالاتر از تهران است .

امروزه تحصیل کارشناسی در ترکیه مورد توجه بسیاری از دانشجویان خارجی مخصوصا دانشجویان ایرانی واقع شده است زیرا  نسبت به اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی پایین تر است اما کیفیت آموزش هنوز بالا است و همچنین با تحصیل کارشناسی در ترکیه می توان بورسیه تحصیلی کسب کرد که نه تنها هزینه تحصیل را بلکه هزینه های حمل و نقل را نیز پوشش می دهد . به عنوان یک دانشجوی بین المللی در ترکیه، تحصیل کارشناسی در ترکیه برای متقاضی فرصتی است تا تحصیل را در کشوری بگذراند که معمولا نطقه اوج توریست در منطقه است . برای تحصیل کارشناسی در ترکیه برخی از دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی نیز تحصیل دارند .

سیستم آموزش ترکیه تعداد بی شماری از دانشجویان خارجی را از نقاط مختلف جهان جذب کرده است. بیشتر دانشگاه های ترکیه و موسسات آموزش عالی آن در سراسر جهان شناخته شده هستند. ترکیه در حال حاضر تقریبا ۴۰ میلیون گردشگر از سراسر جهان دارد و ششمین مقصد محبوب گردشگری است. دولت ترکیه علاقه مند است تا این محبوبیت را در زمینه جذب دانشجویان بین المللی گسترش دهد.در سال 2019-2020 تعداد دانشجویان بین الملل این کشور در حدود 125000 نفر بوده است.. تعداد دانشجویان بین المللی در ترکیه از سال ۲۰۰۶ بیش از ۲ برابر شده است، که نشان دهنده اهمیت رو به رشد این کشور به عنوان یک مقصد تحصیلی عالی می باشد . در سال تحصیلی ۱۶-۲۰۱۵ در حدود ۴۸ هزار دانشجوی خارجی در ترکیه حضور داشتند. برخی از انگیزه های دانشجویان برای تحصیل در ترکیه شامل فرصتی برای تحصیل نسبتاً کم هزینه و با کیفیت، دریافت کمک هزینه تحصیلی شامل پرداخت هزینه های مسکن و هزینه های تحصیل، بیمه درمانی و هزینه های سفر می باشد .

درحال حاضر در ترکیه هزاران دانشجوی خارجی در حال تحصیل در مقطع کارشناسی هستند. طول مدت  ۴ سال می باشد و سیستم آموزشی ترکیه به دانش آموزان خارجی این فرصت را می دهد تا موسسات آموزشی مختلف را با توجه به علاقه های تحصیلی مورد نظر خود انتخاب کنند.

برای دانشجویان خارجی گذراندن دوره آمادگی زبان ترکی به مدت ۲ ترم می باشد . مدت زمان تحصیل کارشناسی در اکثر رشته ها ۴ سال (۸ ترم) می باشد و در دانشگاه هایی که نیاز به گذراندن آموزش زبان ترکی باشد، ۵ سال خواهد بود. مدت تحصیل برای برخی رشته ها مانند داروسازی و دندانپزشکی ۵ سال است.در دانشگاه هایی که برای تحصیل در آنها نیاز به گذراندن دوره آمادگی زبانی باشد، مدت دوره ۶ سال خواهد بود.

تحصیل کارشناسی در ترکیه رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی در ترکیه

محبوب ترین رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی در ترکیه عبارتند از:

رشته بازرگانی و مدیریت برایتحصیل لیسانس در ترکیه
رشته بانکداری و امور مالی برای تحصیل در ترکیه در مقطع لیسانس
رشته های مهندسی جهتتحصیل کارشناسی در ترکیه
رشته فناوری اطلاعات جهت تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی
رشته روابط بین الملل برایتحصیل لیسانس در ترکیه
رشته تجارت بین الملل برای تحصیل در ترکیه در مقطع لیسانس
رشته گردشگری و مهمانداری جهتتحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی
گروه پزشکی برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه

تحصیل کارشناسی در ترکیه نحوه پذیرش در مقطع کارشناسی در ترکیه

نحوه پذیرش در مقطع کارشناسی در ترکیه به شرح زیر می باشد :

براساس آزمون ورودی: بیشتر در دانشگاه هایی که در آنها آموزش به زبان ترکی انجام می شود .
براساس معدل : بیشتر در دانشگاه هایی که در آنها اموزش به زبان انگلیسی انجام می گیرد
براساس معدل و مصاحبه : بیشتر در دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی آموزش انجام می گیرد

تحصیل کارشناسی در ترکیه  – مدارک مورد نیاز جهت تحصیل کارشناسی در ترکیه

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل کارشناسی در ترکیه به شرح زیر می باشد :

شناسنامه و اسکن از پاسپورت
رزومه تحصیلی برایتحصیل کارشناسی در ترکیه
مدرک دیپلم دبیرستان جهتتحصیل لیسانس در ترکیه
ریزنمرات مقطع دبیرستان
نمره آزمون های زبان مانند آیلتس و تافل برای

شهریه تحصیل کارشناسی در ترکیه

شهریه تحصیل کارشناسی در ترکیه برای دانشجویان بین المللی بسته به ماهیت برنامه تحصیلی اعم از نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی)، محل دانشگاه و دروس انتخابی دارد . شهریه تحصیل کارشناسی در دانشگاه های مختلف ترکیه به شرح زیر می باشد :

دانشگاه های دولتی

الف) دانشگاه هایی که در آنها آموزش به زبان ترکی است: اتباع ترکیه 100تا 300 دلار _ اتباع خارجی 300 تا 800 دلار

ب) دانشگاه هایی که در آنها آموزش به زبان انگلیسی است : اتباع ترکیه 200 تا 600 دلار  _  اتباع خارجی 500 تا 1500 دلار

دانشگاه های خصوصی : از 25000 تا 15000 دلار

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه می تواند بسیار متغیر باشد. به عنوان یک قاعده کلی می توان انتظار داشت هزینه ها برای دوره های انگلیسی بیشتر باشد و برای دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی هزینه پرداخت . برنامه های زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی 268 تا 398 یورو است که معادل آن به زبان ترکی برابر با هزینه 140 تا 268 دلار است . هزینه دانشگاه های  خصوصی می تواند بسیار بالاتر بین 2500 تا 15000 دلار باشد .

امروزه تحصیل دکترا در ترکیه مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل خارج از کشور از جمله ایرانیان قرار گرفته است که یکی از دلایل آن هزینه پایین زندگی در ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی می باشد اما کیفیت آموزش هنوز بالاست . با تحصیل دکترا در ترکیه می توان بورسیه تحصیلی کسب کرد که نه تنها هزینه تحصیل را بلکه هزینه مسکن ،بیمه و هزینه های حمل و نقل را نیز پوشش می دهد . تحصیل دکترا در دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی می باشد .

تحصیل دکترا در ترکیه دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در مقطع دکترا
دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در مقطع دکترا به شرح زیر می باشد :

دانشگاه KADIR HAS

دکترای بیوانفورماتیک و ژنتیک در ترکیه
دکترای روابط بین الملل در ترکیه
دکترای اقتصاد در ترکیه
دکترای سیستم های اطلاعات مدیریت در ترکیه

دانشگاه KOC  در استانبول

دکترای مهندسی مکانیک در ترکیه
دکترای مهندسی شیمی و زیست شناسی در ترکیه
دکترای مهندسی مواد و علوم در ترکیه
دکترای روانشناسی در ترکیه
دکترای مدیریت کسب و کار در ترکیه
دکترای مهندسی برق و الکترونیک در ترکیه
دکترای اقتصاد در ترکیه
دکترای ریاضیات در ترکیه
دکتری علوم سیاسی و روابط بین الملل در ترکیه
دکترای فیزیک در ترکیه
دکترای باستان شناسی و تاریخ هنر در ترکیه
دکترای مهندسی صنایع در ترکیه

دانشگاه YASAR

دکترای مهندسی برق و الکترونیک در ترکیه
دکترای مهندسی صنایع در ترکیه
دکترای تخصصی در هنر در ترکیه
دکترای مهندسی کامپیوتر در ترکیه
دکترای امور مالی در ترکیه

دانشگاه IZMIR UNIVERSITY OF ECONOMICS

دکترای روانشناسی در ترکیه
دکترای اقتصاد در ترکیه

دانشگاه IZMIR INSTITUTE OF TECHNOLOGY

دکترای مهندسی کامپیوتر و علوم در ترکیهدانشگاه  ABDULLAH GÜLدکترای علوم مواد و مهندسی مکانیک در ترکیهلازم به ذکر است که کشور ترکیه در برنامه های تبادل اراسموس که توسط کمیسیون اروپا اداره می شود نیز شرکت می کند و تاکنون بیش از 5000 دانشجوی بین المللی را در مقطع دکترا استخدام کرده است .
هزینه اقامت و زندگی دانشجویان در ترکیه
بسیاری از دانشگاههای ترکیه خوابگاه های دانشجویی ارائه می دهند که معمولا دانشجویان بین المللی از آن ها استفاده می نمایند ، میانگین هزینه اقامت و زندگی دانشجویان در ترکیه حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه می باشد که این هزینه شامل هزینه های محل اقامت ، غذا ، لباس ، سرگرمی ، حمل و نقل و تلفن می باشد ، هزینه ی اداری و کتاب ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار در هر ترم است اما باید به یاد داشته باشید که این هزینه ها بستگی به محل زندگی ، شیوه زندگی و مقطع تحصیلی دانشجو متفاوت می باشد . هزینه تحصیل در ترکیه با توجه به معیارهای مختلف متفاوت است ، به عنوان مثال دوره های زبان انگلیسی گران تر از زبان های ترکی هستند ، اما هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی در مقایسه با سایر گزینه های بین المللی بسیار کمتر  است.تحصیل دکترا در ترکیه – شرایط کار برای دانشجویان مقطع دکترا در ترکیه
شرایط کار برای دانشجویان مقطع دکترا در ترکیه به شرح زیر است :

تحصیل دکترا در ترکیه یک رشته قوی و شناخته شده بین المللی است که سطح قابل ملاحظه ای از دستاوردها در زمینه موضوع خود را نشان می دهد و تایید می کند که شما چندین مرحله ارزیابی علمی را گذرانده اید. و امکان پیدا کردن کار و درامد را در منطقه و اروپا برای دانشجویان بیشتر می کند .تعدادی از دانشجویان خارجی که در ترکیه زندگی می کنند هم زمان با تحصیل به کار نیز مشغول می باشند ، اما زمانی که در حال تحصیل در ترکیه هستید امکان پیدا کردن کار نسبتا مشکل می باشد ، از آنجایی که کشور ترکیه هنوز عضو اتحاد اروپا نمی باشد اتباع کشورهای اروپایی دیگر به طور خودکار حق اشتغال در ترکیه را نخواهند داشت ، بنابراین دانشجو می تواند برای اجازه ی کار درخواست دهد که معمولا این کار نیاز به حمایت یک کارفرمای احتمالی دارد ، امکان پیدا کردن کار در مناطق توریستی ترکیه ممکن است راحت تر باشد به ویژه زمانی که شما به یک زبان خارجی تسلط داشته باشید ، البته باید اطمینان حاصل کنید که مشاغلی که انجام می دهید ایمنی و قانونی باشد ، یکی دیگر از گزینه هایی که برای دانشجویان در دسترس می باشد ارتباط با خود دانشگاه می باشد بنابراین دانشجو می تواند از فرصت های شغلی که دانشگاه برای او فراهم می کند استفاده کند ، دانشجویان مقطع دکترا می توانند در بعضی از زمینه ها به عنوان دستیار و یا تکنسین پژوهشی مورد استفاده قرار بگیرند ، همچنین ممکن است بعضی از متقاضیان به تدریس در مقطع دکترا در ترکیه بپردازند .

در کشور ترکیه چه تعداد دانشگاه وجود دارد؟

در کشور ترکیه 191 دانشگاه وجود دارد و از 191  دانشگاه 73 دانشگاه غیردولتی و 118 دانشگاه دولتی هستند.

بدون کنکور هم ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه امکان پذیر می باشد؟

بله امکان پذیر است .

تدریس دروس در دانشگاه های ترکیه به چه زبانی می باشد؟

امکان تحصیل در ترکیه به زبان های انگلیسی و ترکی وجود دارد.اما تعداد دانشگاه هایی که به زبان ترکی تدریس می شوند بیشتر است.

نمره بندی آزمون YÖSترکیه به چه صورت است؟

با توجه به اینکه این آزمون توسط هر دانشگاه به صورت مستقل برگزار می شود شیوه امتیاز دهی و نمره بندی آزمون متفاوت است. اما غالبا این آزمون در قالب 80 سوال شامل 45 سوال هوش، 30 سوال ریاضی و 5 سوال هندسه طراحی می شود که هر سوال یک امتیاز دارد.در اکثر آزمون ها هر 3سوال یا 4 سوال غلط یک امتیاز منفی به همراه دارد . برخی از دانشگاه ها نیز نمرات را بر اساس حداقل و حداکثر نمرات اکتسابی از سوی داوطلبان به صورت درصدی محاسبه می کنند . این آزمون ، آزمونی سنگین و سخت نیست ،  اما رقابت بین متقاضیان بالا می باشد. آزمون استعداد سنجی می باشد و فوق العاده استاندارد می باشد.

آزمون تومر ترکیه چیست ؟ از چه بخش هایی تشکیل شده است ؟ چه منابعی مورد نیاز می باشد ؟

آزمون تومر ترکیه برای ورود به دانشگاه های ترک زبان کشور ترکیه می باشد. آزمون از بخش های Speaking / Listening/    Structure/ writing تشکیل شده است و در 3 سطح برگذار می شود. نمره C به منزله قبولی و گرفتن دیپلم تومر می باشد

آیا در دانشگاه های ترکیه دوره های لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می شود ؟ اگر بله کدام دانشگاه ها ؟

بله ، در دانشگاه های زیر دوره های لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می شود  :

Middle East Technical University
Bogazici University (تحصیل در دوره لیسانس این دانشگاه ملزم به شرکت در آزمون SAT می باشد . این آزمون آزمونی است که دانش آموزان آمریکایی برای ورود به دانشگاه در آن شرکت می کنند)
Istanbul Technical University
Izmir Institute of Technolog
li>Bilkent University (دانشگاه خصوصی)
Fatih University (دانشگاه خصوصی)
در دانشگاه Hacettepe University هم رشته هایی مثل پزشکی و اقتصاد به زبان انگلیسی ارائه می شوند .
Koç University دانشگاه خصوصی
مدت زمان دوره های کارشناسی برای رشته های مختلف دانشگاهی در کشور چقدر است؟

از لحاظ مدت زمان آموزش و تعداد واحدهایی که باید دانشجو بگذراند ، با دانشگاه های ایران یکسان می باشد .

مدارک مورد نیاز جهت اقدام به تحصیل در دوره لیسانس دانشگاه های ترکیه کدامند ؟

مدارک مورد نیاز جهت اقدام به تحصیل دوره لیسانس در دانشگاه های ترکیه به شرح زیر می باشد :

مدرک دیپلم
ریزنمرات سه ساله دبیرستان
مدرک پیش دانشگاهی و کارنامه دوره پیش دانشگاهی
ترجمه به همراه کپی پارسی آن ها (در اکثر موارد یا ترجمه ترکی و یا انگلیسی) . ولی دانشگاه Istanbul Technichal University برای مدرک دیپلم هم ترجمه ترکی را می خواهد و هم انگلیسی

آیا برای مقطع لیسانس دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در ترکیه مصاحبه وجود دارد ؟

خیر.  مصاحبه برای دوره لیسانس جهت تحصیل در ترکیه وجود ندارد  .

آیا تحصیل کارشناسی در دانشگاه های ترکیه می تواند پلی به سوی آمریکا ، کانادا و غیره باشد ؟

بله ، تحصیل در دانشگاه های خوب و درجه یک ترکیه می تواند سکوی پرتاپی برای آمریکا و کانادا و … باشد . البته می توان گفت که این امر تا حد بسیار زیادی به خود دانشجو و پشتکار وی و معدل وی نیز بستگی دارد .

زمان مناسب جهت اقدام به تحصیل در دوره لیسانس دانشگاه های ترکیه کدامند ؟

تنها زمان و بهترین زمان مناسب جهت اقدام به تحصیل در دوره لیسانس دانشگاه های ترکیه بین ماه های می ( اواخر اردیبهشت ) تا اواخر مرداد ماه می باشدکه این زمان دانشگاه به دانشگاه متفاوت است و بازه زمانی پذیرش هر دانشگاه را بهتر است از سایت خود دانشگاه پیگیری کرد.

شهریه دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی چقدر است؟

در مقطع کارشناسی :مهندسی حدود 800 لیر

در مقطع کارشناسی: ادبیات حدود 700لیر

در مقطع کارشناسی: حقوق حدود 700 لیر

پزشکی و دندانپزشکی حدود 2000 الی 1000 لیر

آیا مدارک مورد نیاز پذیرش جهت تحصیل در ترکیه نیاز به تایید کنسول گری دارد ؟

در مرحله اول خیر امّا برای زمان ثبت نام و گرفتن نامه برابری دیپلم دبیرستان با دیپلم ترکیه باید تایید کنسولگری را گرفت.

آیا هنوز در دانشگاه های ترکیه امکان برخورداری از تخفیف های شهریه برای هموطنان آذری  زبان وجود دارد ؟

خیر . تنها در دانشگاه Bogazici  امکان برخورداری از تخفیف های شهریه برای هموطنان آذری زبان وجود دارد.

در صورت وجود برخورداری از امکان تخفیف شهریه چه مراحلی باید طی نمود؟

قبل از ثبت نام به اداره ثبت نام دانشگاه مراجعه کرده و فرم های مربوطه را پر کنند .

آیا قوانین منع حجاب در دانشگاه های ترکیه برای خانم ها هنوز برقرار است؟

خیر

آیا امکان گرفتن ویزا برای پذیرش دوره های زبان ترکی جهت تحصیل درترکیه وجود دارد ؟

بله . ویزا برای پذیرش دوره های زبان ترکی جهت تحصیل در ترکیه 6 ماهه می باشد و باید زبان آموز در آن دوره 6 ماهه به طور متداول در کلاس های زبان ترکی شرکت کند .

متوسط هزینه های زندگی یک دانشجو در شهرهای آنکارا ، استانبول بطور تقریبی به چه میزان است؟

مسلما این هزینه ها برای هر فرد متفاوت است. بدون در نظر گرفتن هزینه های اسکان (خوابگاه یا اجاره خانه) حداقل هزینه برای زندگی ماهانه را می توان از 300 دلار به بالا در نظر گرفت. این مقدار حداقل هزینه می باشد و هزینه هایی مانند خرید کتاب و جزوه، پرینت جزوات و مخارج غیر قابل پیش بینی مانند بیماری و هزینه های درمان در نظر گرفته نشده است.

آیا امکان استفاده از خوابگاه جهت اقامت دانشجویی در ترکیه وجود دارد ؟ اگر بله نحوه اقدام چگونه است ؟

بله با داشتن ویزای دانشجویی ترکیه و دفترچه اقامت امکان استفاده از خوابگاه وجود دارد . دانشجو در زمان اقامت در کشور ترکیه هم می تواند از خوابگاه های خود دانشگاه استفاده کند و هم از خوابگاه های خصوصی . برای سکونت در خوابگاه های خود دانشگاه باید در زمان ثبت نام در دانشگاه در کشور ترکیه برای خوابگاه اقدام کرد.  برای خوابگاه های خصوصی نیز با در دست داشتن ویزای دانشجویی و دفترچه اقامت با مراجعه حضوری به خوابگاه می توان اقدامات لازم را به عمل آورد .

ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com