تحصیل در ایتالیا


 

تحصیل در ایتالیا
کشور ایتالیا نخستین کشور در اروپا و سومین کشور در دنیا برای پذیرش آسان دانشجویان برای تحصیل است. تحصیل در ایتالیا از مزیت‌های بسیاری برخوردار است، این کشور یکی از کشورهای اروپایی است که نسبت به جذب استعدادهای درخشان در سطح بین‌‌المللی علاقه نشان می‌دهد. این کشور تهسیلاتی برای زندگی دانشجویی برای دانشجویان در نظر می‌گیرد و از آن‌ها حمایت می‌کند.در ادامه با شرایط تحصیل در ایتالیا و امکانات مختلف برای دانشجویان در این کشور را بررسی میکنیم.

مقدمه
کشور ایتالیا از سطح علمی بالایی برخوردار است و فارغ‌‌التحصیلان رشته‌های مختلف در این کشور در بازار کار جهانی از اعتبار خوبی برخوردارند و می‌توانند در شغلی پر درآمد مشغول به کار شوند. از طرفی امکان اقامت و کار بعد از فارغ‌التحصیلی در ایتالیا وجود دارد. شرایط زندگی دانشجویی در این کشور به گونه‌ای است که خارج از حد توان است. تمامی این موارد باعث می‌شود بسیاری از دانشجویان، کشور ایتالیا را به عنوان مقصد خود برای تحصیل انتخاب کنند.
بررسی این موارد به صورت جزئی‌تر در قسمت‌های بعدی انجام می‌شود. دانشگاه‌های ایتالیا از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های دنیا محسوب می‌شود. با توجه به موارد ذکر شده سالانه افراد زیادی در سرتاسر جهان علاقه‌مند به مهاجرت به ایتالیا هستند. جهت تحصیل در ایتالیا می‌توانید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی تحصیل کنید. قبل از درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا باید دوره‌های زبان ایتالیایی و گرفتن نمره قبولی که 160 از 200 در آزمون Esterni که در مدرسه ایتالیایی در تهران برگزار می‌شود را بگذرانید.
کشور ایتالیا دارای دانشگاه‌های دولتی و ممتاز بسیار معتبر و بی‌نظیری مانند:
ساپینزا
بولونیا
پلی تکنیک میلان
تورین و بسیاری دیگر با رتبه‌های جهانی است.

اعزام دانشجو به ایتالیا
افرادی که متقاضی اعزام دانشجو به ایتالیا هستند باید برای اطلاع دقیق از شرایط تحصیل در این کشور یک موسسه اعزام دانشجو معتبر را انتخاب کرده و از آن طریق اقدام نمایند. شما می‌توانید از طریق قانونی در معتبرترین دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کرده؛ همچنین از این طریق کار مناسبی یافته و امکان اخذ اقامت دائم اروپا را دریافت کنید. فراموش نکنید که هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه‌تر است.

نظام آموزشی ایتالیا
تحصیلات دانشگاهی برای افراد مختلف در کشور ایتالیا اجباری نیست، و تنها افراد علاقمند به دانشگاه‌ها می‌روند. از سال 1998 متقاضیان دارای مدرک دیپلم با تکمیل فرم‌های مخصوص و ارسال آن به وزارت دانشگاه‌ها و تحقیقات علوم و فناوری می‌توانند وارد دانشگاه شوند. البته این شرایط تنها برای دانشجویان ایتالیایی است.
دانشجویانی که از کشورهای دیگر قصد تحصیل در این کشور را دارند باید مدارک و ریزنمرات دوره‌های تحصیلی قبلی خود (دیپلم به بعد) را ارائه دهند و در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند. تحصیلات دانشگاهی در کشور ایتالیا به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش اول شامل دوره‌های کارآموزی و درسی است که دانشجو مدرک DU دریافت می‌کند و معادل فوق دیپلم است. دوره‌ی بعدی دانشگاهی چهار تا شش سال طول می‌کشد و در پایان این دوره مدرک DL به دانشجو اعطا می‌شود که معادل مدرک کارشناسی است.
سطح سوم دانشگاهی در ایتالیا به دوره‌های تخصصی و پژوهشی اختصاص می‌یابد و بین دو تا شش سال طول می‌کشد. دانشجویان در پایان دوره‌های تخصصی مدرک DS و در پایان دوره‌های پژوهشی مدرک DR دریافت می‌کنند.

مقاطع تحصیلی ایتالیا
مقاطع تحصیلی ایتالیا شامل موارد زیر است:

مدارس ایتالیا
این مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه در ایتالیا وجود دارند و سیستم کاری آن‌ها مطابق با نظام آموزشی ایتالیا است. شما باید با بررسی و پرس و جو مدرسه‌ی ایرانی موجود در منطقه و شهر محل زندگی خود را پیدا کنید. چنان‌چه قصد دارید فرزند خود را برای تحصیل پیش از دانشگاه به کشور ایتالیا بفرستید باید به نکاتی مانند محل اقامت، نوع مدرسه روزانه یا شبانه‌روزی، مسافرت تنهایی یا به همراه یکی از اعضای خانواده و… توجه کنید. ایتالیا دارای فرهنگ غنی و مردمان بافرهنگی است؛ با این وجود چنان‌چه فرزند شما در سنین حساس نوجوانی است، توصیه می‌کنیم او را به تنهایی برای تحصیل به یک کشور خارجی نفرستید.

پذیرش لیسانس
مدارک مورد نیاز برای پذیرش کارشناسی
رزومه ی کامل تحصیلی و کاری
اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات و کپی برابر با اصل آنها گواهی ارزشیابی صادر شده از سفارت ایتالیا
انگیزه نامه
مدرک زبان انگلیسی
گذرنامه
عکس پرسنلی
خوشبختانه علاوه بر دوره‌های ایتالیایی زبان، تعداد زیادی از دوره‌ها به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های مختلف ایتالیا ارائه می‌شود، که می‌تواند پاسخگوی نیاز متقاضیان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا باشد. معمولا پذیرش در مقطع لیسانس یا رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های ایتالیا پس از بررسی ریزنمرات و مدارک تحصیلی مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی انجام می‌شود.
دانشجویان در صورت درخواست دانشگاه باید در مصاحبه (حضوری یا از راه دور از طریق اسکایپ) یا آزمون ورودی دانشگاه نیز شرکت نمایند.پذیرش فوق لیسانس
برای اخذ پذیرش می‌توان پس از فارغ‌التحصیلی یا حین تحصیل در مقطع لیسانس (با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل) اقدام نمود. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا نیازی به ارائه‌ی اصل ریزنمرات تایید شده نیست و با ارسال ریزنمرات غیر رسمی یا کپی از مدارک تحصیلی و ترجمه غیر رسمی آن‌ها نیز می‌توان جهت درخواست پذیرش اقدام کرد. نکته‌ای که درباره‌ی مدرک زبان در دانشگاه‌های ایتالیا وجود دارد، این است که هنگام درخواست پذیرش به دانشگاه، ارائه‌ی مدرک زبان الزامی نیست. چنان‌چه موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه شوید و برای ویزای تحصیلی اقدام کنید باید مدرک زبان ارائه دهید.

شرایط پذیرش دکترا
سیستم آموزش عالی اروپا دارای سه چرخه تحصیلی است، این سه چرخه در سال 1999 معرفی شد: اولین دوره: (“LAUREA”سه سال)، دوره دوم (“specialistica LAUREA” یا “magistrale LAUREA” ) دو سال و سوم چرخه به عنوان دکترای پژوهشی ( “Dottorato de Ricierca”)چهار سال به طول می‌انجامد این سیستم به نام ” روند بولونیا ” شناخته شده است و هدف آن ایجاد یک فضای مشترک آموزش عالی در اروپا برای انتقال آسان علم است و چارچوب (به نام ECTS) در اروپا به رسمیت شناخته شده است.
شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا بستگی به دانشگاه انتخابی شما در این کشور دارد. معمولا اخذ پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی راحت‌تر از دانشگاه‌های دولتی است، اما حتما دقت فرمایید دانشگاه انتخابی مورد تایید وزارت علوم باشد. شهریه دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا معمولا بالا است. بسیاری از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا، تمام فعالیت‌های پژوهشی خود را از لحاظ مالی میزبانی می‌کنند. حدود 90 دوره دکترا پژوهشی در دانشگاه‌های ایتالیا وجود دارد، موسسات دولتی بزرگ سالانه میزبانی حدود 100،000 دانشجوی دکترا را دارند.

هزینه تحصیل در ایتالیا
اگر به دنبال تحصیل ارزان‌قیمت در اروپا هستید، باید تحصیل در ایتالیا را در نظر بگیرید. این کشور محل زندگی قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که تحصیلات با کیفیت بالا و شهریه پایین را ارائه می‌دهند. همچنین از سفر و گشت و گذار در فرهنگ غنی و تاریخ شهرهای ایتالیا لذت خواهید برد. بیش از 30،000 دانشجوی بین‌المللی هرساله ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیل در خارج از کشور انتخاب می‌کنند.
اگرچه هزینه‌های تحصیل مقرون به‌صرفه است، اما هزینه‌های دیگری نیز برای تأمین هزینه نیاز دارید، مانند محل اقامت، غذا، حمل‌ونقل، کتاب و سایر موارد. در زیر، ما اطلاعات بیشتری در مورد شهریه و هزینه‌های زندگی دانشجویی در ایتالیا را ارائه خواهیم داد و امیدوارم که شما در مورد نوع بودجه موردنیاز برای تحصیل در ایتالیا ایده بهتری داشته باشید.
هزینه‌های تحصیلات متوسط ​​برای تحصیلات عالی دولتی در ایتالیا می‌تواند بین 900 تا 4000 یورو در سال باشد، بسته به اینکه از اتحادیه اروپا هستید یا نه هزینه‌ها متفاوت خواهد بود.

دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از همتایان دولتی خود هستند و هزینه‌های آن‌ها از 6000 تا 20،000 € سالانه متغیر است. اکثر دانشگاه‌های خصوصی به‌طور مشابه  از دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا شهریه می‌گیرند.

اعتبار دانشگاه‌های ایتالیا
دانشگاه های دولتی و ممتاز ایتالیا
ساپینزا
بولونيا
پلی تکنیک میلان
تورین

دانشگاه‌های ایتالیا اعتبار علمی خوبی در سطح جهان دارند و از این رو تحصیل در این دانشگاه‌ها به یافتن شغل مناسب در بسیاری از کشورهای دنیا کمک می‌کند. در آخرین آمارهای ارائه شده، 30 دانشگاه در کشور ایتالیا در بین 900 دانشگاه برتر جهان قرار دارند و تعدادی از آن‌ها از جایگاه‌های خوبی در این لیست برخوردارند.
اعتبار دانشگاه‌های ایتالیا تنها به چند رشته محدود نمی‌شود. در دانشگاه‌های این کشور رشته‌های متنوعی با کیفیت مناسب و استانداردهای روز جهانی ارائه می‌شوند. لازم به ذکر است که بسیاری از این رشته‌ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.
در قسمت‌های بعدی جزئیات بیشتری درباره‌ی دانشگاه‌های برتر کشور ایتالیا ارائه می‌شود.
کشورهای اروپایی نیز در تمام این سال ها در این زمینه پیشرو بودند و گام‌های مهمی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی جهان برداشته‌اند. یکی از این گام‌های مهم، قرارداد بولونیا است که در راستای یکسان سازی نظام آموزشی در کشورهای اروپایی، بسیار موثر عمل کرده است. در این مطلب قصد داریم شما را با قرارداد بولونیا و هرآنچه باید از آن بدانید، آشنا کنیم.
همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مابین کشورهای اروپایی قراردادهای بسیاری در راستای ارتقای نظام آموزشی منعقد شده است که یکی از آن‌ها قرارداد بولونیا است.
از دیگر قراردادها و برنامه‌های معروف اروپایی می‌توان به برنامه‌ی اراسموس اشاره کرد، بر اساس این برنامه که در مقالات پیشین به صورت مفصل درباره‌ی آن توضیح دادیم، همه‌ی کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظف هستند برای تامین نیروی انسانی و کمک به ارتقای سطح علمی کشورهای در حال توسعه، امکانات و بورس‌های تحصیلی را در اختیار سایر کشورها قرار دهند.
قرارداد بولونیا نیز کارکرد دیگری در راستای ارتقای سطح علمی دنیا دارد. علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا میان کشورهای اروپایی دیگری نیز منعقد شده است. بر اساس این پیمان که در سال 1999، میان وزرای آموزش 29 کشور اروپایی در دانشگاه بولونیای ایتالیا منعقد شد، همه‌ی کشورهای عضو این پیمان باید در راستای نظام آموزشی یکپارچه در اروپا گام بردارند. با این کار دانشجویان می‌توانند به راحتی و بدون دردسرهای تطبیق مدرک در همه‌ی کشورهای اروپایی عضو این پیمان مشغول به تحصیل شوند. در نتیجه ی قرارداد بولونیا مقرر شد. همه‌ی کشورهای عضو این پیمان تا سال 2010 میلادی به یک نظام آموزشی واحد برسند.

آزمون‌های ورودی ایتالیا
آزمون IMAT
این آزمون از ملزومات تحصیل در مقاطع پزشکی، دندانپزشکی، جراحی و سایر رشته های مرتبط در کشور ایتالیاست.
اعتبار آزمون : یک سال

ساختار آزمون
استدلال منطقی
۲۲ سوال
سوالات مربوط به مهارت های عمومی حل مسئله، درک، استدلال و تجزیه و تحلیل

اطلاعات عمومی
۱۰ سوال
سوالات مربوط به دانش و اطلاعات عمومی

زیست شناسی
۱۸ سوال سوالات
مربوط به زیست شناسی

شیمی
۱۲ سوال
سوالات مربوط به شیمی

ریاضی
۸ سوال
سوالات مربوط به ریاضیات و فیزیک

در کشور ایتالیا ممکن است برخی از رشته‌ها در برخی از دانشگاه‌ها دارای آزمون ورودی باشند که به طور اختصاصی توسط مراکز مربوطه برگزار می‌شوند. آزمون‌های آلفا شامل 60 تست پنج گزینه‌ای هستند که شامل سوالات ادبیات، بیولوژی، شیمی، ریاضی و فیزیک می‌شوند. هر جواب درست به شما یک نمره‌ی مثبت می‌دهد و هر جواب اشتباه 25/0 نمره‌ی منفی خواهد داشت؛ سوال‌های بدون پاسخ نمره‌ای ندارند.
زمان این آزمون در هر سال متفاوت در نظر گرفته می‌شود.
کتاب‌های مورد نیاز برای آزمون آلفا شامل دو دسته می‌شوند. دسته‌ی اول خلاصه‌ای از درسنامه‌هایی هستند که در دبیرستان‌های این کشور تدریس می‌شود. دسته‌ی دوم کتاب‌هایی هستند که شامل نمونه سوالات سال‌های قبل می‌شوند.
دانشجویانی که موفق به کسب نمره‌ی قبولی برای رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود نمی‌شوند، می‌توانند در رشته‌هایی که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود ثبت نام کنند. این رشته‌ها معمولاً شامل رشته‌هایی هستند که دارای ظرفیت خالی هستند و نسبت به سایر رشته‌ها کم طرفدارند.
آزمون IMAT، صرفا در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، جراحی و… برگزار می‌شود. این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. این آزمون نیز به صورت تستی پنج گزینه‌ای برگزار می‌شود و به دو بخش مهارت تفکر و سنجش میزان دانش متقاضیان تقسیم‌بندی می‌شود. مدت زمان این آزمون نود دقیقه است. هر پاسخ صحیح 5/1 نمره‌ی مثبت و هر پاسخ غلط 4/0 نمره‌ی منفی دارد. سوالات بدون پاسخ نمره‌ای ندارند.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا
تعهدات دانشجو در قبال دریافت بورسیه
دانشجو در قبال دریافت بورسیه ملزم به گذراندن تعداد مشخصی واحد تحصیلی تا پایان ترم است.
معمولا حدود ۲۵ تا ۳۰ واحد (Credit)
در صورت عدم موفقیت به دانشگاه مقروض خواهد بود.
تعداد واحدها درمورد برخی دانشگاه ها و استان های پرطرفدار بیشتر است؛ حدود ۳۰ تا ۳۵ واحد.
برخی دانشگاه ها در صورت پاس نکردن تعداد واحد مشخص شده، تا حدود۵ واحد به دانشجو Bonus می دهند.

بورسیه یک کمک هزینه‌ی مالی بلاعوض است که به دانشجویان بومی و بین‌المللی اختصاص می‌یابد. بورسیه‌ی تحصیلی به دانشجویان کارشناسی بر اساس میزان درخواست و بررسی نیازهای آن‌ها و با در نظر گرفتن نمره‌ی زبان و معدل آن‌ها اعطا می‌شود. و لازم به ذکر است در مقطع لیسانس نیاز به مدرک پیش دانشگاهی دارد. دانشجویان پس از گذراندن دو ترم اولیه‌ی تحصیل و مشخص شدن سطح علمی‌شان، می‌توانند اقدام به درخواست برای بورسیه‌ی تحصیلی نمایند.
شرایط بورسیه برای دانشجویان مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا وابسته به رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل آن‌ها متفاوت است. از این رو بهتر است شرایط را به صورت اختصاصی بررسی کنید. دانشجویان مقاطع بالاتر می‌توانند درخواست بورسیه تحصیلی خود را همراه با درخواست پذیرش برای دانشگاه‌های ایتالیا ارسال نمایند. دانشگاه با بررسی شرایط و رزومه‌ی دانشجو مبلغ بورسیه را تعیین می‌کند.
انواع بورسیه‌های تحصیلی در کشور ایتالیا به دو دسته‌ی بورسیه‌های دانشگاهی و بورسیه‌های استانی تقسیم‌بندی می‌شود. تسلط حداقلی بر زبان ایتالیایی در دریافت بورسیه‌های استانی تأثیر به سزایی خواهد داشت. برای دریافت بورسیه‌های دانشگاهی، اساتید مربوطه رزومه‌ی شما را به طور کامل بررسی خواهند کرد و مبلغ بورسیه‌های تحصیلی برای شما مشخص خواهد شد.

بورسیه ای اس ای ایتالیا:
اگر در آمد سرپرست خانوار + بیست درصد ارزش ملک شخصی‌اش زیر بیست و سه هزار یورو شود دولت ایتالیا دانشجو را از پرداخت شهریه معاف میکند.

چاپ مقالات علمی در ایتالیا
ارائه‌ی مقاله‌ی خوب امتیازاتی را برای اساتید راهنما به دنبال دارد. وجود یک یا چند مقاله در رزومه‌ی تحصیلی شما که در مجلات معتبر به چاپ رسیده‌اند یا به تأیید کنفرانس‌های معتبر داخلی و بین‌المللی رسیده باشند، شانس شما را برای اخذ بورسیه‌ها و کمک‌ هزینه‌های تحصیلی نیز افزایش می‌دهد و شما می‌توانید از امتیازات ویژه‌ای که دانشگاه برای شما در نظر می‌گیرد استفاده کنید.هنگام ورود به بازار کار نیز رزومه‌ی تحصیلی شما بررسی خواهد شد و وجود مقاله در آن باعث افزایش اعتبار شما نزد کارفرما و در برخی از شرایط افزایش حقوق شما خواهد شد، به ویژه اگر به عنوان یک پژوهشگر مشغول به کار شوید و کار شما تحقیقاتی باشد.

رویدادهای دانشجویی
رویدادهای دانشجویی در ایتالیا به شرح زیر است:

کنفرانس‌های علمی
معمولا در کشورهایی که دارای دانشگاه‌های رتبه بالا هستند، کنفرانس‌های بین المللی در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود و از همه‌ی کشورهای جهان در این کنفرانس‌ها شرکت می‌کنند. ارائه‌ی مقاله و طرح در این کنفرانس‌ها ممکن است منجر به کسب یک فرصت شغلی ایده‌آل برای شما شود؛ چرا که بسیاری از کارآفرینان و صاحبان شرکت‌های مختلف در این کنفرانس‌ها شرکت دارند و تنها کافی است متوجه توانایی‌های منحصر به فرد شما شوند!

جشن‌های دانشگاه‌های ایتالیا
کشور ایتالیا دارای جشن‌ها و فستیوال‌های حیرت انگیزی است که ممکن است شرکت در آن‌ها تبدیل به یکی از بهترین خاطرات شما شود. این جشن‌ها در سطح شهرهای ایتالیا و در دانشگاه‌های این کشور برگزار می‌شوند که در ادامه چند مورد از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
ماه ژانویه با مراسم سال نو و مراسم‌های مخصوص به آن آغاز می‌شود. از جشنواره‌های ایتالیا در ماه ژانویه می‌توان به روز بزرگداشت قدیس Antonio Abate و قدیس Sebastiano و نمایشگاه Sant’Orso که آثار منبت کاران را به نمایش می‌گذارد و به مدت هزار سال است که هر سال برگزار می‌شود، اشاره کرد.
کارناوال ایتالیایی در رأس فستیوال‌های ماه فوریه قرار دارد. در کاتانیا (Catania) و سیسیل (Sicily) روز بزرگداشت سنت آگاتا (Saint Agatha’s Feast Day) دومین راهپیمایی بزرگ مذهبی در جهان است.
جشنواره‌های موسیقی و شکلات از فستیوال‌های شاخص ماه مارس به شمار می‌آیند. روز پدر و روز زن نیز در این ماه برگزار می‌شود و گاهی یکشنبه‌های عید پاک نیز در این ماه جشن گرفته می‌شود.
در آوریل می‌توانید شاهد مراسم تولد رم، فستیوال سنت مارکو (San Marco) و روز بزرگداشت سنت جورج باشید. روز استقلال ایتالیا در بیست و پنجم ماه آوریل، از تعطیلات رسمی ایتالیا محسوب می‌شود و روز عید پاک نیز معمولاً در این ماه جشن گرفته می‌شود.

شرکت در آزمون‌های بین‌المللی
آزمون‌های زبان‌های مختلف و به ویژه زبان انگلیسی مهم‌ترین آزمون‌های بین‌المللی محسوب می‌شوند. دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند در اغلب موارد ملزم به دریافت این مدرک و قبولی با نمره‌ی خوب هستند. چنان‌چه اجباری در این امر وجود نداشته باشد؛ به عنوان یک نقطه‌ی قوت در تحصیلات شما محسوب می‌شود.
علاوه بر آزمون‌های زبان، آزمون‌ها و رقابت‌های دیگری در سطح بین‌المللی و در زمینه‌های مختلف به صورت تئوری و عملی برگزار می‌شود که شرکت در آن‌ها خالی از لطف نیست. شرکت در این آزمون‌ها سطح علمی و تجربه‌ی شما را افزایش می‌دهد و در صورت کسب مقام در آن‌ها می‌توانید از تشویقاتی که در نظر گرفته شده است استفاده کنید.

رشته‌های غیر پزشکی ایتالیا
تنوع رشته در کشور ایتالیا بالاست و تقاضا برای اکثر آن‌ها وجود دارد. در ادامه به بحث و بررسی درباره‌ی برخی از رشته‌های پر طرفدار در این کشور می‌پردازیم. رشته‌ی مهندسی نفت جز رشته‌های پر طرفدار مهندسی است که در دانشگاه‌های کاتانیکا، گنوا، لوییس و مسینا در ایتالیا به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی در تمامی مقاطع ارائه می‌شود.
همان‌طور که گفتیم دانشگاه‌های ایتالیا یکی از مناسب‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در گرایش‌های مختلف هنراست.
رشته‌های هنر در آکادمی‌ها و دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند. تفاوت اصلی اکادمی با دانشگاه در شیوه تدریس و طرح دروس هنری به صورت کارگاه محور در اکادمی است؛ در حالی که عموما تدریس در دانشگاه به صورت ترکیبی از واحدهای نظری، پژوهشی و کارگاهی است. انتخاب کشور ایتالیا برای تحصیل در رشته‌ی موسیقی، با نام دانشگاه موسیقی میلان شناخته می‌شود. این دانشگاه برترین مرکز برای رشته‌ی موسیقی در کشور ایتالیا است و دارای موزه‌ی آلات موسیقی و کتابخانه‌ی بزرگ موسیقی است و تدریس اولین دوره‌های موسیقی باعث تبدیل آن به یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های موسیقی در دنیا شده است.
در میان تمام دوره‌های ارائه شده در این دانشگاه فقط مقاطع لیسانس و فوق لیسانس مورد تایید وزارت علوم ایران هستند.
تحصیل معماری در ایتالیا که به عنوان یکی از کشورهای مهمه معماری در دنیا شناخته می‌شود. بسیار جذاب و پرطرفدار است 13 مورد از دانشگاه‌هاي ایتالیا در رشته‌ی معماری رتبه زير 300 در رنکينگ جهاني دارند. این رشته به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی ارائه می‌شود. دانشگاه‌ پلی تکنیک میلان و دانشگاه پادوا بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده‌ی رشته‌ی معماری در کشور ایتالیا هستند. رشته‌ی طراحی لباس، جواهر و… نیز در کشور ایتالیا در سطح بالایی قرار دارد. تمام دوره‌ی طراحی مد به شکلی برنامه‌ریزی شده است که به دانشجو ابزار لازم، بک‌گراند فرهنگی مناسب و متدهای صحیح را برای طراحی مجموعه‌های لباس و زیورآلات بدهد؛ علاقمندان می‌توانند در گرایش‌های مختلف مربوط به این رشته در دانشگاه تحصیل کنند.
تحصیل در این دانشگاه وابسته به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی انجام می‌شود و دارای دوره‌های آموزشی زبان ایتالیایی است. رشته‌ی توریسم نیز در کشور ایتالیا از رونق خوبی برخوردار است و در تمام مقاطع ارائه می‌شود.

دوره‌ی داروسازی در ایتالیا معمولا یک دوره پیوسته ۵ ساله است، که در پایان آن متقاضی به عنوان داروساز می‌تواند مشغول به فعالیت شود و مدرک این دوره معادل فوق لیسانس در ایران است. هدف اصلی رشته‌ی داروسازی در ایتالیا تربیت متخصصان جوان با داشتن دانش تئوری و عملی است تا به داروشناسان خبره و کارشناس در محصولات دارویی در بخش صنعتی تبدیل شوند. ورود به رشته‌ی داروسازی در ایتالیا از طریق آزمون ورودی است که در خود دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.
گرایش‌های مختلف مهندسی مانند مهندسی کامپیوتر در ایتالیا دارای کیفیت بالایی است و مهندسین فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های این کشور می‌توانند از موقعیت‌های شغلی خوبی برخوردار شوند. رشته‌ی هوافضا در دانشگاه‌هایی که نام آن‌ها در لیست برترین دانشگاه‌های ایتالیا قرار دارد، ارائه می‌شود. دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه بولونیا و دانشگاه پیزا جزو دانشگاه‌های ارائه دهنده‌ی این رشته هستند. مدیریت بازرگانی BBM و برنامه‌های کارشناسی تحصیل در رشته مدیریت ایتالیا تمرکز خاصی بر توسعه حرفه طراحی خواهد داشت. مدرک کارشناسی مدیریت در ایتالیا پس از تکمیل موفقیت آمیز یک دوره در دانشگاه به اشخاص اعطا می‌گردد.

علوم تغذیه در کشور ایتالیا
رشته علوم تغذیه در کشور ایتالیا از جایگاه بالایی برخوردار بوده و در گرایش‌های متنوع و در دانشگاه‌های مختلف این کشور این رشته تدریس می‌شود. دانشگاه بولونیا از دانشگاه‌های مطرح ایتالیا است، که در دانشکده پزشکی این دانشگاه رشته علوم تغذیه تدریس می‌شود؛ ضمن اینکه در دانشکده علوم کشاورزی و دامپزشکی همین دانشگاه رشته صنایع غذایی نیز تدریس می‌شود. دانشگاه پروجا ایتالیا یکی از دانشگاه‌های مطرح ایتالیایی است که رشته‌ی اقتصاد و فرهنگ تغذیه، رشته بیوتکنولوژی و فناوری تغذیه را تدریس می‌نماید. کشور ایتالیا برای مدرک دکتری علوم تغذیه و دوره‌های دکترا بورسیه‌های قابل توجهی به دانشجویان واجد شرایط ارائه می دهد.
هزینه زندگی در کشور ایتالیا کاملاً بستگی به نوع شهر و سبک زندگی فرد دارد؛ اما به طور متوسط هزینه زندگی در کشور ایتالیا ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است. هزینه تحصیل در کشور ایتالیا با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می‌شود؛ البته این نکته را در نظر داشته باشید که خوشبختانه امکان تحصیل رایگان در کشور ایتالیا وجود داشته و کشور ایتالیا در صورتی که رزومه پرباری داشته باشید از مقاطع تحصیلی لیسانس تا دکتری بورسیه‌های تحصیلی اعطا می‌کند.

حقوق در کشور ایتالیا
ایتالیا یکی از کشورهایی است که سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی را در دانشگاه‌های مختلف خود جذب می‌کند. هزینه تحصیل در کشور ایتالیا با توجه به رشته، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد.
کشور ایتالیا یکی از کشورهایی است که امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم کرده و دانشجویان می‌توانند با توجه به سوابق تحصیلی خود برای اخذ بورسیه برای این کشور اقدام نمایند. به عنوان مثال دانشگاه پادوآ و بولونیا پنج هزار تا ۱۲ هزار یورو در سال به دانشجویان خود بورسیه می‌دهند.
هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار پایین است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بین ۸۰۰ تا هفت هزار یورو در سال می‌تواند متغیر باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های غیر دولتی ایتالیا مبلغی بین ۶ هزار تا ۲۰ هزار یورو در سال است.
یکی از نکات جالب توجه دردانشگاه‌های ایتالیا این است که با توجه به میزان درآمد والدین شهریه دانشگاه برای دانشجو تعیین می‌شود.
همانطور که بیان شد دانشگاه تاثیر زیادی در هزینه‌های تحصیلی دارد به عنوان مثال شهریه دانشگاه پادوآ سالانه نزدیک به چهار هزار یورو خواهد بود.
برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه بولونیا شهریه‌های تحصیل را برای دانشجویان قسط بندی می‌کنند و کمک هزینه‌هایی برای دانشجویان خود در نظر می‌گیرند. هزینه زندگی در ایتالیا به صورت متوسط ماهانه بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است، این هزینه‌ها شامل غذا، مسکن، حمل و نقل و تفریح می‌شود. هزینه زندگی در شهرهای ایتالیا می‌تواند متفاوت باشد، هزینه زندگی در شهر رم و میلان نسبت به شهرهای دیگر به اندازه 100تا ۳۵۰ یورو می‌تواند گران‌تر باشد.
اگر قصد اقامت در خوابگاه را داشته باشید؛ باید ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو و اگر قصد اقامت در خانه را داشته باشید ماهانه باید مبلغی حدود ۴۰۰ تا 1000 یورو را برای هزینه مسکن کنار بگذارید. هزینه خورد و خوراک برای هر فرد با احتساب غذای رستوران حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه می‌شود. برای صرفه جویی در هزینه‌ها می توانید در خوابگاه اقامت کرده و از غذاهای سلف دانشگاه استفاده نمایید.
زبان تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا به زبان ایتالیایی و انگلیسی است. از آنجا که زبان رسمی کشور ایتالیایی است یاد گرفتن زبان ایتالیایی زندگی را در کشور ایتالیا برای شما راحت‌تر می‌کند. اما با داشتن مدرک زبان آیلتس می‌توانید از دانشگاه های بین المللی مانند پادوآ و بولونیا پذیرش بگیرید.
مهندسی مواد در کشور ایتالیا
رشته‌هایی که در زمینه علوم مواد در دانشگاه‌ها اجرا می‌شوند زیر شاخه‌هایی از رشته‌های مهندسی مواد و شیمی هستند، و جهت تولید و توسعه مواد جدید در صنایع برای دانشجویان در چند مقطع مختلف ارائه می‌شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی
به منظور فراهم کردن شرایط جهت تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا، هر فرد باید مقطع دبیرستان خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و با در دست داشتن مدرک تحصیلی معتبر و واجد شرایط تحصیل در مقاطع بالاتر در کشور خود باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های ایتالیا، نیازمند مدرک کارشناسی با نمرات قابل قبول است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی مواد در دانشگاه‌های کشور ایتالیا:
مدارک شناسایی (شناسه، عکس پاسپورتی و…)
پرونده تحصیلی و سوابق تحصیلی
فرم تکمیل شده درخواست دانشگاه مورد نظر
توصیه نامه
مدرک زبان آیلتس با نمره 6.5 به بالا (انگلیسی یا ایتالیایی بسته به رشته تحصیلی)

شهریه رشته مهندسی مواد در دانشگاه‌های ایتالیایی متفاوت و تا حدودی مناسب است، پذیرش بالای دانشجو از سایر کشورها و مناسب بودن هزینه تحصیل و زندگی در این کشور باعث می‌شود که دانشگاه‌های ایتالیا جز اولویت‌های اولیه دانشجویان مهندسی مواد که قصد ادامه تحصیل در کشور‌های اروپایی را دارند، باشد.
طبق اطلاعات به دست آمده هزینه دانشگاه‌ها معمولا به طور متوسط از 3,000 یورو تا 20,000 یورو در سال متغیر است. البته دانشجویان اتحادیه اروپا هزینه پایین‌تری را نسبت به دانشجویان بین‌الملل برای تحصیل پرداخت می‌کنند.
از بین بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای رشته مهندسی مواد می‌توان به دانشگاه‌های، پلی تکنیک میلان، پلی تکنیک تورین، پادوا، ساپینزای رم، بولونیا، ناپل فدریکو دوم، دانشگاه پیزا،پروجا، سالرنو، دی پلی تکنیک باری، فلورانس، پالرمو، جنوا اشاره کرد.

هنرهای اسلامی در ایتالیا
دانشگاه‌های ایتالیا دارای تراز علمی و استاندارهای آموزشی بسیار بالایی هستند. دانشگاه‌های ایتالیا تجربه زیادی را در زمینه ارائه خدمات آموزشی دارند. این دانشگاه‌ها دارای اساتید برجسته‌ای در رشته‌های مختلف هستند. اکثر دانشگاه‌های ایتالیا از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار هستند. هر ساله دانشجویان بین‌المللی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا با یکدیگر رقابت می‌کنند. دانشجویانی که قصد دارند برای مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کنند باید به زبان ایتالیایی مسلط باشند زیرا در دانشگا‌ه‌های ایتالیا زبان تحصیل در مقطع کارشناسی، زبان ایتالیایی است. البته برخی از دانشگاه‌های ایتالیا برنامه‌های آموزشی خود را در مقطع کارشناسی، به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.
در اکثر دانشگاه‌های ایتالیا زبان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، زبان انگلیسی است. دانشگاه‌های ایتالیا طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند.
برخی از دانشگاه‌های ایتالیا رشته هنرهای اسلامی و گرایش‌های مرتبط با آن را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌شوند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا بسیار مناسب است. میانگین هزینه تحصیل در رشته هنرهای اسلامی در دانشگاه‌های ایتالیا بین 900 تا 4000 یورو در سال است، به علاوه هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا سالانه 6000 یورو تا 20000 یورو است. میانگین هزینه زندگی در کشور ایتالیا برای یک دانشجوی بین‌المللی حدود 1000 تا 1500 یورو در ماه است.

جزئیات هزینه‌های زندگی دانشجویی در ایتالیا:
اجاره بها خوابگاه: 250 تا 300 یورو در ماه
خورد و خوراک: 200 یورو در ماه
حمل و نقل عمومی: 25 تا 35 یورو در ماه
ادبیات انگلیسی در ایتالیا
کشور ایتالیا دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی معتبر بسیار زیادی است. تعدادی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان در کشور ایتالیا واقع شده‌اند. دانشگاه‌های ایتالیا سابقه‌ای طولانی در ارائه خدمات آموزشی دارند.
دانشگاه‌های ایتالیا در جهان دارای اعتبار و شهرت بسیار زیادی است. دانشگاه‌های ایتالیا با آغوشی باز از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند و هر ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا می شوند. بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا رشته ادبیات انگلیسی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ارائه می‌دهند.
داوطلبانی که قصد دارند در مقطع کارشناسی در یکی از دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کنند باید به زبان ایتالیایی مسلط باشند، زیرا در دانشگاه‌های ایتالیا زبان تحصیل در مقطع کارشناسی زبان ایتالیایی است. همچنین اکثر دانشگاه‌های ایتالیا برنامه‌های آموزشی خود را در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.
هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر مناسب است. شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بین 900 تا 4000 یورو در سال است، در حالی که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا سالانه 6000 یورو تا 20000 یورو است. به علاوه میانگین هزینه زندگی در کشور ایتالیا برای یک دانشجوی خارجی حدود 1000 تا 1500 یورو در ماه است.

جزئیات هزینه‌های زندگی دانشجویی در ایتالیا:
اجاره بها خوابگاه: 250 تا 300 یورو در ماه
خورد و خوراک: 200 یورو در ماه
حمل و نقل عمومی: 25 تا 35 یورو در ماه

هنرهای نمایشی در ایتالیا
ایتالیا مهد هنرهای نمایشی و خصوصا تئاتر است. تمام گرایش‌های رشته هنرهای نمایشی در اکثر دانشگاه های ایتالیا تدریس می‌شوند. میزان شهریه در دانشگاه‌های ایتالیا بسیار متفاوت است اما میانگین شهریه در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بین۱۵۰ تا ۵۰۰۰ یورو در سال است. همچنین هزینه زندگی در ایتالیا با توجه به شهری که در آن زندگی می‌کنید، بین ۵۰۰ تا۱۲۰۰ یورو در ماه خواهد بود.

معماری در ایتالیا
دانشگاه‌های معماری ایتالیا از دانشگاه‌های بسیار معروف جهان هستند. کشور ایتالیا مقصد تحصیلی بسیار ایده آلی برای دانشجویان معماری است. زبان تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ایتالیایی و در مقطع ارشد و دکتری انگلیسی و ایتالیایی است.
هزینه تحصیل در رشته معماری در دانشگاه‌های ایتالیا بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا در رشته معماری حدود 1000 یورو در سال است. البته شهریه بعضی از دانشگاه‌های برتر ایتالیا ممکن است، بیشتر از 1000 یورو در سال باشد. هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا به طور میانگین 750 تا1450 یورو در ماه است.
جزئیات هزینه‌های زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی:
اجاره بها خوابگاه: 250 تا 300 یورو در ماه
خورد و خوراک: 200 یورو در ماه
حمل و نقل عمومی: 25 تا 35 یورو در ماه

معادل سازی مدارک در ایتالیا
مدارک مورد نیاز برای پذیرش کارشناسی عبارتند از
رزومه‌ی کامل تحصیلی و کاری
اصل مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی به همراه ریز نمرات و کپی برابر با اصل آن‌ها: این مدارک باید به تأیید اداره کل آموزش پرورش محل تحصیل شما برسند. شش مرکز مورد تأیید سفارت ایتالیا در ایران وجود دارد که باید مدارک خود را برای ترجمه به یکی از این مراکز بسپارید؛ ترجمه‌ی مدارک شما باید دارای مهر قوه قضاییه و وزارت امور خارجه نیز باشد. نامه‌ی تأییدیه تحصیلی نیز باید ضمیمه‌ی این مدارک باشد؛ این نامه را می‌توانید از دفاتر پیشخوان دولت بگیرید.
گواهی ارزشیابی صادر شده از سفارت ایتالیا: این گواهی نشان می‌دهد سطح تحصیلات دانشجو با سطح مشابه در کشور ایتالیا مطابقت دارد.
انگیزه‌ نامه: این نامه باید حداکثر در دو صفحه به زبان انگلیسی نوشته شود. در این نامه دانشجو باید از انگیزه‌ها و اهداف خود برای سفر به کشور ایتالیا و تحصیل در رشته‌ی مورد نظر صحبت کند.
مدرک زبان انگلیسی: دانشجو باید نمره‌ی مورد نظر از آزمون‌های آیلتس، تافل یا iBT را گرفته باشد. مدرک آزمون‌های زبان ایتالیایی می‌توانند یکی از نقاط قوت رزومه‌ی شما برای پذیرش باشند.
گذرنامه: برای دریافت گذرنامه باید تمام مراحل اداری را طی کنید. لازم به ذکر است دانشجویان پسر که گواهی پایان خدمت ندارند، پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر می‌توانند اقدام به دریافت گذرنامه نمایند.
عکس پرسنلی: این عکس باید به روز باشد و در ابعاد 5/3×5/4 مطابق با چارچوب ویزای شینگن ارائه شود.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دوره‌ی کارشناسی ارشد شامل موارد بالا به همراه مدارک زیر هستند:
اصل مدرک کارشناسی و گواهی ریزنمرات: این مدرک باید به تأیید اداره‌ی مرکزی دانشگاه مربوطه برسد. ترجمه‌ی این مدارک نیز باید مانند مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی و با مهرهای لازم انجام شود.
توصیه‌نامه‌ی استاد: شما باید نامه‌ای از یک یا دو استاد داوطلب در دوره‌ی قبلی خود مبتنی بر توانایی شما در تحصیل و به پایان رساندن این دوره، دریافت کنید و به مدارک خود پیوست نمایید.
مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دوره‌ی دکترا علاوه بر مدارکی که در بالا ذکر شد، شامل موارد زیر نیز می‌شود:
طرح تحقیقاتی پیشنهادی: شما باید در سه الی چهار صفحه درباره‌ی طرحی که برای پژوهش در نظر دارید، توضیحاتی ارائه دهید.
خلاصه موضوع پایان نامه فوق لیسانس: این خلاصه باید در یک یا دو صفحه و به زبان انگلیسی نوشته شود.
مقالات و کتاب‌های به چاپ رسیده در ژورنال‌ها و کنفرانس‌های مختلف داخلی و بین‌المللی، این مقالات به همراه خلاصه‌ی آن‌ها باید به زبان انگلیسی ارسال شوند.

توجه کنید که ممکن است دانشگاه مورد نظر شما، مدرکی اضافه بر موارد ذکر شده درخواست نماید؛ لذا پیش از ارسال مدارک سایت دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید تا پذیرش شما به دلیل کمبود مدارک با تأخیر مواجه نشود.

خدمات بانکی و مالی ایتالیا
پیش از این دانشجویان می‌توانستند به راحتی پس از ورود به ایتالیا با استفاده از کدیچه فیسکاله و پاسپورت در پست بانک این کشور حساب باز کنند؛ اما اخیراً داشتن کارت کدیچه فیسکاله برای باز کردن حساب در پست بانک الزامی است. صدور این کارت در حدود ده روز طول می‌کشد.
در طول این مدت دانشجویان می‌توانند در بانک‌های unicredit موجود در دانشگاه خود حساب باز کنند. دانشجویان همچنین می‌توانند در بانک popolare di Sondrio افتتاح حساب نمایند.
پس از صدور کارت و دریافت مجوز اقامت دانشجویان می‌توانند در همه‌ی بانک‌ها و با توجه به شرایط و خدماتی که ارائه می‌دهند، افتتاح حساب کنند.

کار دانشجویی در ایتالیا
تسلط به زبان ایتالیایی و تسلط به یک مهارت کاربردی برای پیدا کردن یک شغل دانشجویی مناسب، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. چنان‌چه مهارت شما متناسب با رشته‌ی تحصیلی شما باشد، شرایط مطلوب‌تر خواهد بود. معمولاً دانشجویان برای افزایش مهارت و تجربه‌ی کاری در ایتالیا مشغول به کار می‌شوند. البته شرایط کار کردن برای دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا مانند دانشجویان ایرانی سخت‌تر می‌شود. آن‌ها نمی‌توانند بیش از بیست ساعت در هفته کار کنند، اجازه‌ی کار در تعطیلات را ندارد و نمی‌توانند در یک حرفه‌ی شخصی به فعالیت بپردازند.
در مورد کار دانشجویی در ایتالیا دو نکته وجود دارد که لازم است پیش از سفر از آن‌ها اطلاع داشته باشید. نکته‌ی اول این‌ است که کار پاره وقت دانشجویی که دانشجویان بین‌المللی مجاز به انجام آن هستند، معمولاً کفاف تمام خرج‌های زندگی دانشجویی را نمی‌دهد و تنها یک کمک هزینه‌ برای شما خواهد بود؛ به همین دلیل شما برای تحصیل در کشور ایتالیا به یک پشتوانه‌ی مالی نیاز دارید. نکته‌ی دوم این است که نباید انتظار داشته باشید که بلافاصله پس از ورود به ایتالیا بتوانید کار پیدا کنید. لازم است ترم‌های اولیه‌ی خود را بگذرانید و پس از آشنایی با محیط، بفهمید کجا باید دنبال چه کارهایی باشید.
مشاغل دانشجویی ایتالیا
دانشجویان بین‌المللی در تمام کشورهای خارجی معمولاً برای تأمین تمام یا بخشی از هزینه‌ی تحصیل خود اقدام به انجام کارهای دانشجویی می‌کنند. تدریس دانشجویان و دانش‌آموزان، تدریس زبان انگلیسی، مراقبت از سالمندان و کودکان، مترجم و کار در برخی از هتل‌ها فرصت‌های کار موجود برای دانشجویان کشور ایتالیا هستند. همچنین در فصل تابستان بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها به خصوص در شهرهای رم و میلان به دنبال کارکنان غیر ایتالیایی هستند.
چنانچه برای کسب مهارت و تجربه اقدام به کار دانشجویی می‌کنید و شغلی متناسب با رشته‌ی تحصیلی خود می‌خواهید، بهتر است با دانشگاه‌ خود مشورت کنید. بسیاری از موسسات تحقیقاتی و… در کشور ایتالیا، انجام برخی از وظایف و کارها را به دانشجویان می‌سپارند و از دانشگاه‌ها می‌خواهند که دانشجویان متقاضی و دارای صلاحیت‌های لازم را به آن‌ها معرفی کنند.

تسهیلات درمانی دانشجویی ایتالیا
بیمه‌های دانشجویی از دیگر امکاناتی است که برای دانشجویان در طول تحصیل در کشور ایتالیا فراهم می‌شود. این بیمه‌ها دو نوع هستند؛ بیمه‌ی عمومی و بیمه‌ی A.S.L. بیمه‌ی عمومی فقط شامل درمان‌های سرپایی و هزینه‌های درمانی اورژانسی می‌شود. هزینه‌ی این نوع بیمه نسبت به سایر بیمه‌ها کم‌تر است. بیمه‌های عمومی برای دریافت و یا تمدید اقامت در ایتالیا لازم هستند. اعتبار این بیمه یک سال است. دانشجویان می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات پستی که کارهای مربوط به اقامت در این کشور را انجام می‌دهند، مراجعه کنند.
بیمه‌ی A.S.L نوع دیگر بیمه در کشور ایتالیا است هزینه‌ی آن چیزی در حدود 50 یورو از بیمه‌ی عمومی بالاتر است و در عوض خدمات ارائه شده توسط این بیمه بیشتر است. افراد تحت پوشش این بیمه می‌توانند تحت نظر یک پزشک شخصی قرار بگیرند، ویزیت پزشک عمومی برای آن‌ها رایگان است، هزینه‌ی ویزیت پزشک متخصص طبق تعرفه‌ی بیمه پرداخت می‌شود و از همه مهم‌تر این‌ که بیمه‌ی A.S.L در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتبر است. برای دریافت بیمه‌ی A.S.L ابتدا باید درخواست خود را در اداره‌ی پست ثبت کنید و سپس به شعب این بیمه در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه نمایید. فرم درخواست، کد مالیاتی، مجوز اقامت، گذرنامه، گواهی ثبت نام در دانشگاه و رسید پرداخت مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه‌ی A.S.L است.

امتیازات کارت دانشجویی ایتالیا
پیش از این دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا با مشکلات زیادی در زمینه‌ی کارت دانشجویی مواجه می‌شدند. مرکز CIFRA با همکاری مراکز آموزشی و رفاهی و خدماتی مختلف در کشور ایتالیا به منظور افزایش کارایی و خدمات دانشجویی اقدام به ایجاد سامانه‌ی هوشمند خدمات دانشجویی ایتالیا کرد.
دانشجویان می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند و کارت دانشجویی هوشمند خود را دریافت کنند. دانشجویان صاحب این دسته از کارت‌ها می‌توانند از خدمات مراکز تجاری، خدماتی، رفاهی تحت قرارداد با سازمان مربوط استفاده کنند. بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز این کشور نیز با ارائه‌ی کارت دانشجویی هوشمند برای شما تخفیف‌های خوبی در نظر خواهند گرفت.

خوابگاه در ایتالیا

خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها
این خوابگاه‌ها کم هزینه‌ترین محل برای اقامت دانشجویان در کشور ایتالیا هستند. این خوابگاه‌ها که وابسته به دانشگاه‌ها هستند، معمولا در محوطه‌ی دانشگاه یا محلی نزدیک به آن قرار دارند. امکانات این خوابگاه‌ها شامل بوفه‌ی 24 ساعته، سالن مطالعه، سالن کامپیوتر، اینترنت، امکانات ورزشی و امکانات بهداشتی مانند رخت‌شوی خانه، انبار و… است.
هزینه‌ی این خوابگاه‌ها برای دانشجویانی که موفق به کسب بورسیه‌ی تحصیلی شده‌اند، کم‌تر است. اتاق‌های این خوابگاه‌ها به صورت تک نفره و دو نفره وجود دارند. لازم به ذکر است که باید خوابگاه را پیش از سفر به ایتالیا رزرو کنید.

خوابگاه‌های خصوصی دانشجویی
این خوابگاه‌ها وابسته به دانشگاه نیستند و به همین دلیل هزینه‌های بیشتری را در بر می‌گیرند. اتاق‌های این خوابگاه‌ها یک یا دو تخته هستند و دارای سرویس‌های مشترک و یا مستقل در هر طبقه هستند. ساختمان‌های خوابگاه‌های خصوصی دانشجویی معمولاً به صورت آپارتمانی است.

سوئیت‌ها و آپارتمان‌های اختصاصی
برای پیدا کردن این دسته از اقامتگاه‌ها باید از طریق آژانس‌های املاک اقدام نمایید. این مسکن‌ها معمولاً به صورت مبله و فول امکانات ارائه می‌شوند و طبیعتاً نسبت به دو مورد قبلی هزینه‌ی بیشتری نیاز دارد. نرخ اجاره بین شهرهای مختلف کشور ایتالیا متفاوت است.چنانچه پیش از مشخص شدن تکلیف خوابگاه دائمی خود، نیاز به اسکان داشته باشید؛ می‌توانید در هتل‌های مختلف شهرهای ایتالیا بمانید.

خطرات احتمالی برای دانشجویان در ایتالیا
کشور ایتالیا از نظر اجتماعی و سیاسی، کشور آرامی است. پلیس و نیروهای امنیتی ایتالیا پرقدرت هستند و از ایجاد آشوب و اغتشاش در این کشور جلوگیری می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت خطری متوجه دانشجویان در کشور ایتالیا نیست. اقتصاد کشور ایتالیا نیز از رونق خوبی برخوردار است و در این مورد نیز امنیت دانشجویان تأمین است.
نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که دانشجویان باید پیش از سفر درباره‌ی هزینه‌های دوره‌ی تحصیل خود برآوردی داشته باشند، تا با اتفاق غیر منتظره‌ای مواجه نشوند و مشکلات اقامتی برای آن‌ها به وجود نیاید.
دانشجویان باید توجه داشته باشند که ممکن است در ایتالیا کار دانشجویی که بتوانند با آن تمامی هزینه‌های تحصیل خود را پرداخت کنند، پیدا نشود و لازم است حتما یک پشتوانه‌ی مالی داشته باشند.

 

ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com