مهاجرت به بلغارستان


کشور بلغارستان به دلیل امکانات مناسب و سطح بالای زندگی مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار گرفته است . این کشور با داشتن فرهنگ اروپایی می تواند مقصد بسیار مناسبی برای زندگی و تحصیل باشد . کشور بلغارستان یکی از تازه ترین اعضای اتحادیه اروپا محسوب می شود که می تواند تمام مزایای ویزای شینگن را برای فرد فراهم کند ، بنابراین گزینه مناسبی برای تحصیل در اروپا محسوب می شود . مهاجرت به بلغارستان مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و از ویژگی های مهاجرت به کشور بلغارستان و اقامت در بلغارستان ، معافیت از اقامت فیزیکی دائم در این کشور می باشد . فرد متقاضی مهاجرت به بلغارستان می تواند در هر کشور عضو اتحادیه اروپا کار ، تحصیل و یا زندگی کند .

اطلاعات عمومی کشور بلغارستان
کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد . پایتخت این کشور شهر صوفیه است . بلغارستان در سال ۲۰۰۴ به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآمد و در سال ۲۰۰۵ اتحادیه اروپا، درخواست عضویت بلغارستان را در این اتحادیه را قبول کرد و روز عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را ۱ ژانویه ۲۰۰۷ اعلام نمود . منطقه امروزی بلغارستان در گذشته قلمرو ترکیه ای بوده است و حدود 5 قرن در تصرف عثمانیان بوده است و سپس یونانیان و رومیان بر آن تسلط یافتند . در واقع ظهور بلغار ها به امپراطوری اول بلغار در قرون وسطی باز می گردد. جالب است بدانید بلغارستان در جهان بیشترین رشد منفی جمعیت را دارد و سالانه یک درصد از جمعیت آن کاسته می شود . در حدود 85 درصد مردم این کشور بلغاری اند و باقی ترک و کولی اند.جغرافیای کشور بلغارستان
در شمال این کشور جمهوری رومانی با ۶۰۸ کیلومتر مرز مشترک است . در غرب با جمهوری پیشین یوگسلاوی (صربستان با طول مرز ۳۱۸ کیلومتر و مقدونیه با مرز مشترک ۱۴۸ کیلومتری) همسایه است . در جنوب با کشور یونان (۴۹۸ کیلومتر) و ترکیه (۲۴۰ کیلومتر) هم ‌مرز می باشد . در خاور این جمهوری دریای سیاه قرار دارد. دو رشته کوه مهم بلغارستان دارد، یکی رشته کوه‌ های بالکان است که شمال و مرکز این کشور را در بر دارد و دیگری رشته‌ کوه‌ های ردوپه که باختر و جنوب کشور را شامل شده است ، از دیگر رشته‌ کوه‌ های بلغارستان می ‌توان به ریلا و پیرین اشاره نمود. کوه‌ های بالکان از شرق تا غرب و مرکز بلغارستان کشیده شده اند . در شمال، تپه ‌های کم‌ ارتفاع به رود دانوب متمایل می باشند . در جنوب، منطقه ‌ای از زمین ‌های پست کوه‌ های بالکان را از بلندترین قله بلغارستان در آن است جدا می‌کند. بلندترین نقطه این کشور قله مُصَلّی با ۲۹۲۵ متر ارتفاع می باشد که در ارتفاعات ریلا در غرب بلغارستان قرار دارد. پایتخت بلغارستان، شهر صوفیه است و از مهم ‌ترین شهرهای بلغارستان می‌ توان به پلوودیف ۳۵۰ هزار نفر، وارنا ۳۱۵ هزار نفر، بورگاس ۱۹۰ هزار نفر و روسه ۱۶۰ هزار نفر اشاره نمود.

آب و هوای کشور بلغارستان
شمال کشور تابستان ‌های گرم و زمستان ‌های سردی را داشته ، در حالی که جنوب شرق از آب و هوای مدیترانه ‌ای برخوردار می باشد . بیشتر اقلیم بلغارستان دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می باشند و نواحی ساحلی دریای سیاه نیز آب و هوایی معتدل و مرطوب برخوردارند. مهم ‌ترین رود ماریتسا نام دارد که از رشته‌کوه‌ های ردوپه در باختر بلغارستان سرچشمه گرفته و با گذر از مناطق مرکزی کشور راه جنوب را در پیش گرفته و وارد ترکیه می گردد و سپس به دریای اژه می ‌ریزد. رود دیگر دانوب است که در شمال بلغارستان جریان دارد.
کشور بلغارستان ، کشوری زیبا و دیدنی در شرق دریای سیاه است که با کوه های زیبا ، طبیعت دلفریب و خیابان های قدیمی توجه هر گردشگری را به خود جذب کرده است . برای این که بتوان با خیال راحت به هر کشوری سفر کرد باید قبل از آن اطلاعاتی از مقصد مورد نظر را در اختیار داشت که دانستن شرایط آب و هوای کشور بلغارستان قبل از سفر به این کشور بسیار مفید است زیرا یکی از دغدغه های مسافران راهی این کشور می باشد و بهتر است بدانند در چه فصلی به این کشور سفر کنند و چه جذابیت و تفریحاتی در انتظار آنها است تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از این سفر استفاده کرده و از آن لذت ببرند زیرا در این کشور مطابق با هر نوع شرایط آب و هوایی تفریح و سرگرمی وجود دارد. کشور بلغارستان تقریبا هر چهار فصل را در طول سال تجربه می کند و این کشور با کوهستان های زیادی احاطه شده است ، از این رو شرایط آب و هوای کشور بلغارستان را می توان آب و هوای قاره ای دانست ولی با وجود بخش زیادی از دریا در جنوب این کشور نیز در تنوع آب و هوای آن بی تاثیر نیست و در شهرهای ساحلی و نزدیک به دریا شاهد آب و هوای مرطوب و گرم خواهد بود که می تواند انتخاب بسیار خوبی برای علاقه مندان تفریحات ساحلی و آفتاب باشد .

آب و هوای کشور بلغارستان در فصل بهار
در فصل بهار می ‌توان شاهد برگزاری جشن ‌ها و فستیوال ‌های مختلف و هیجان انگیزی در این کشور بود که برای مردم این کشور بسیار مهم بوده و به باشکوه ‌ترین نحو ممکن برگزار می‌ شوند، در فصل بهار هوای کشور بلغارستان معمولا معتدل یا خنک است و می ‌توان دمای هوایی حدود را تا 15 درجه سانتیگراد را از آن اتظار داشت ، با نزدیک شدن به فصل تابستان هوا کم‌ کم گرم می‌ شود، همچنین فصل بهار در کشور بلغارستان فرصت بسیار مناسبی برای استفاده از پیست اسکی معروف بلغارستان و همچنین استراحت در مراکز اسپا و تفریحگاه‌ های کوهستانی که با چشمه ‌های معدنی پوشیده شده ‌اند است، در کشور بلژیک حدود 250 چشمه آب معدنی بوجود دارد که رفتن به آنها در سفر بلغارستان خالی از لطف نیست و میانگین هوا در ماه مارس تا اوخر ماه می از 10 تا 21 درجه سانتیگراد متغیر می باشد و جشن‌ های مهمی که در این فصل برگزار می‌شوند جشن بابا مارتا ” BABA MARTA “، روز جهانی زن است .

آب و هوای کشور بلغارستان در فصل تابستان
فصل تابستان در بلغارستان آفتابی و گرم است، به خصوص در ساحل دریای سیاه و در جنوب این کشور، در ماه های تابستان در ساحل دریای سیاه تقریبا امواج بزرگ و آب و هوای بد وجود ندارند، دریا نیز گرم می باشد و تمام هتل ها و سواحل پر از گردشگران به میزان 100 درصد است، فصل تابستان صعودی در هفته دوم ماه جولای مطابق ماه تیر آغاز می شود و تا پایان بیستم ماه اوت مطابق با ماه مرداد ادامه می ‌یابد، معمولا در طول این دوره آب و هوا فوق العاده می باشد و درجه حرارت در حدود 28-32 درجه سانتی گراد و درجه حرارت دریا به 26 درجه سانتی گراد می رسد و بارش باران در این زمان تقریبا هرگز اتفاق نمی افتد.
آب و هوای کشور بلغارستان در فصل پاییز
فصل پاییز زمانی است که در کشور بلغارستان هنوز گردشگران زیادی را می توان مشاهده کرد زیرا در ماه سپتامبر در بلغارستان را “فصل مخملی” می ‌نامند، ماه سپتامبر احتمالا بهترین ماه برای گذراندن تعطیلات در بلغارستان می باشد و حتی روزهای گرم تابستان گرم را نمی توان با سستی و لطافت ماه اول پاییز در کشور بلغارستان مقایسه کرد، فصل پاییز زمانی بسیار عالی برای اسب سواری، پیاده روی، دوچرخه سواری، بازدید از ذخایر طبیعت و سرک کشیدن به مراسم و جشنواره‌های فرهنگی و مردمی می باشد زیرا در فصل پاییز این مراسم بیشتر رخ می دهند و لازم است که بدانید درجه هوا در این فصل از 22 تا 9 درجه سانتیگزاد متغیر می باشد و روز دانش و روز استقلال بلغارستان در این فصل برگزار می ‌شوند.

آب و هوای کشور بلغارستان در فصل زمستان
فصل زمستان در بلغارستان، بیش از حد بارانی نیست و سرمای بیش از منفی 15 درجه سانتیگراد نادر می باشد ولی دمای زیر صفر در سطح منفی 5 درجه سانتیگراد یک چیز معمولی است، همچنین سرمای زیاد زمستان معمولی کشور بلغارستان در حدود 0 تا 5 درجه سانتیگراد می‌ دهد. آب و هوای کشور بلغارستان سردتر است و تا بهار برف می ‌بارد و در ماه ژانویه و همزمانی آن با تعطیلات سال نو میلادی شاهد سیل عظیم جمعیتی می باشند که برای لذت بردن از پیست اسکی این کشور به آن می ‌روند.

بهترین زمان سفر به کشور بلغارستان
کشور بلغارستان تقریبا از نظر آب و هوایی مانند ایران است و فرد می تواند چهار فصل مختلف را در آن مشاهده کرد . در نتیجه گردشگران در تمامی فصول از این کشور دیدن می‌ کنند و نمی توان دقیقا بهترین زمان سفر به این کشور تاریخی و زیبا را مشخص کرد زیرا هر فصلی از سال در این کشور از زیبایی ‌ها و جاذبه ‌های مربوط به خود است ولی به طور کل این کشور در فصل تابستان شلوغ ‌تر از فصل ‌های دیگر می باشد و گردشگران بسیاری برای استفاده از خدمات ساحلی فوق ‌العاده ‌ای که در این فصل ارائه می ‌شوند به این کشور می ‌روند که معادل با ماه ‌های جولای و آگوست است و درجه هوا تا 30 درجه سانتیگراد بالا می ‌رود .

نکات مربوط به آب و هوای کشور بلغارستان
در این قسمت قصد داریم به نکات مربوط به آب و هوای کشور بلغارستان اشاره کنیم :
● کشور بلغارستان دارای آب و هوای نیمه گرمسیری اما مرطوب است و به صورت کلی از جریان های دریایی آب و هوای قاره ای تاثیرات بسیار زیادی را می پذیرد.
● با این که آب و هوای کشور بلغارستان به صورت کلی متعادل و مطبوع است ولی همیشه باید در نظر گرفت که برخی از ماه ها در فصل تابستان در این کشور دارای آفتابی تند و برخی از ماه ها در فصل زمستان نسبتا سرمایی گزنده دارند.
● پر طرفدارترین ماه ها از نظر بهترین زمان سفر به کشور بلغارستان از نظر آب و هوایی، ماه های می ، جولای و آگوست است.
● در اغلب سال لباس هایی با وزن متوسط کافی می باشد ولی در طول فصل زمستان همراه داشتن لباس های گرم و پشمی لازم است .

سیاست کشور بلغارستان
در کشور بلغارستان جمهوری نظام حکومتی است و قوه مقننه یک پارلمان است با دوره های نمایندگی 4 ساله و قانون اساسی نیز در این کشور در سال 1991 تدوین شد . ۲۴۰ عضو مجمع ملی هر پنج سال تحت نظام تعیین تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر منطقه با رای تمامی افراد بالغ انتخاب می‌ شوند. در این کشور رئیس جمهور رهبر است و با رأی مردم به مدت 5 سال انتخاب خواهد شد، رئیس جمهور یک معاون دارد که می تواند خودش انتخاب نماید که در غیاب او می تواند به امورات کشور رسیدگی نماید . به طور کلی قراردادهای امضا شده دولت می بایست در ابتدا به تأیید مجلس ملی این کشور برسند . قدرت در کشور بلغارستان به سه بخش قوه مقننه، قضاییه و مجریه تقسیم شده است. این طور که مشخص شده است کشور بلغارستان یکی از کشورهایی است که توانسته به طور دقیق سیاست و اقتصاد را از یکدیگر تفکیک نماید . احزاب عمده سیاسی بلغارستان عبارتند از: اتحاد نیروهای دموکراتیک (میانه ‌رو)، حزب سوسیالیست (کمونیست سابق)، جنبش برای حقوق و آزادی (ترکی). بلغارستان در سازمان ملل متحد، کنفرانس امنیت و همکاری اروپا، و شورای اروپا عضویت دارد.

اقتصاد کشور بلغارستان
اقتصاد بلغارستان به ‌طور کلی در سال ۲۰۱۱ به میزان ۱٫۷ درصد نسبت به سال قبل نموده است . پیش‌ بینی اقتصادی کمیسیون اروپا برای رشد کلی بلغارستان در سال ۲۰۱۲ میلادی ۰٫۵ درصد بود درحالی که صندوق بین ‌المللی پول رشد تولید ناخالص ملی این کشور را در سال ۲۰۱۲ رقم ۰٫۸ درصد اعلام کرده بود . سیستم اقتصادی کشور بلغارستان کشاورز محور می باشد . این امر منجر به بروز فقر نیز شده است . خاک حاصل خیز و منابع طبیعی دارد . تولید در تعاونی ‌های بزرگ مکانیزه متمرکز می باشد . فراورده ‌های عمده شامل: غلات (گندم، ذرت، جو) و میوه (انگور) و به ‌طور عمده تنباکو می باشد . تولیدات کشاورزی اساس صنایع غذایی و شراب‌ سازی و تنباکو را تشکیل داده است . به دنبال آشوب ‌های اجتماعی اقتصادی و سیاسی که اروپایی شرق را پس از ۱۹۹۰ در بر داشت الکوهای تجارت در این منطقه مختل می باشد . بلغارستان که روابط بازرگانی ‌اش با شوروی به ویژه نزدیک بود، با کمبود های شدید بسیاری از کالاها و از جمله نفت، بیشتر از اغلب کشورهای اروپای شرقی لطمه دید. تولید صنعتی کاهش پیدا کرد ولی پیشرفت در امر خصوصی کردن صنعت و کشاورزی حاصل شده‌است. نیروگاه هسته‌ ای دو هزار مگاواتی کازلودی بیش از ۳۵ درصد برق بلغارستان را تأمین نموده و افزایش طول عمر دو راکتور هزار مگاواتی این نیروگاه تا بیش از ۲۰ سال یکی از اولویت ‌های دولت بلغارستان بوده است.

استان های کشور بلغارستان
کشور بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که از شمال با کشور رومانی ، از غرب با جمهوری پیشین یوگسلاوی (صربستان و مقدونیه) و از جنوب با یونان و ترکیه هم مرز است . همچنین در خاور این جمهوری ، دریای سیاه قرار دارد . پایتخت این کشور ، شهر صوفیه می باشد . از سال 1999 میلادی بدین سو کشور بلغارستان به 28 استان تقسیم شده است

استان های کشور بلغارستان به شرح زیر می باشد :
● استان بلاگووگراد در کشور بلغارستان
استان بلاگووگراد ، نام یکی از استان های کشور بلغارستان می باشد که در قدیم این نام گورانا جومایا بود و در زمان فرمانروایی ترکان عثمانی با نام فارسی جومای بالا نامیده می ‌شد.این استان در جنوب شرقی بلغارستان در مرز یونان و مقدونیه واقع شده است . استان بلاگووگراد در کرانه‌ های رود استروما که مرز طبیعی میان یونان و بلغارستان است قرار دارد و از منطقه بزرگ ‌تر جغرافیایی به نام مقدونیه پیرین به شمار می ‌آید.شهر اصلی آن شهر بلاگووگراد می باشد و نام دیگر شهرهای آن عبارتند از : بانسکو ، گوجه دلچِو ، ملنیک ، پتریچ ، رازلوگ ساندانسکی و سیمیتلی .

● استان بورگاس در کشور بلغارستان
استان بورگاس ، نام یکی از استان ‌های کشور بلغارستان می باشد که در کرانه دریای سیاه واقع شده است. مرکز این استان شهر بورگاس می باشد که چهارمین شهر بزرگ بلغارستان است . این شهر دارای یک بندر بزرگ و دو دانشگاه با جمعاً ۶۰۰۰ دانشجو و مراکز گردشگری پرطرفدار است. شهرستان های این استان عبارتند از : آیتُس ، بورگاس ، کامنو ، کارنُبات ، پُمُریه ، پریمُرسکو ، مالکو تارنُوو ، روئن، سُزُپُل ، سردُتس ، سونگورلاره ، نِسِبار و تْسارِوو .

● استان دوبریچ در کشور بلغارستان
نام یکی از استان های کشور بلغارستان ، استان دوبریچ می باشد که در شمال شرقی این کشور قرار گرفته است و مرکز آن شهر دوبریچ می باشد .

● استان گابرووو در کشور بلغارستان
استان گابرووو در کشور بلغارستان ، یکی از استان های این کشور می باشد که در شمال غربی واقع شده ‌است .

● استان خاسکوو در کشور بلغارستان
استان خاسکوو ، یکی از استان‌ های کشور بلغارستان می باشد که مساحت این استان ۵٬۵۳۳.۳ کیلومتر مربع و شهر خاسکوو مرکز این استان است .

● استان کرجالی در کشور بلغارستان
یکی از استان های کشور بلغارستان ، استان کرجالی در کشور بلغارستان می باشد که اکثریت جمعیت این استان ترک هستند.

● استان کیوستندیل در کشور بلغارستان
استان کیوستندیل ، یکی از استان ‌های کشور بلغارستان می باشد که مساحت این استان ۳٬۰۸۴ کیلومتر مربع و مرکز این استان شهر کیوستندیل است.

● استان لووچ در کشور بلغارستان
استان لووچ در کشور بلغارستان ، یک استان در این کشور می باشد که در شمال واقع شده‌ است .

● استان مونتانا در کشور بلغارستان
یکی از استان های کشور بلغارستان ، استان مونتانا می باشد که 11 تا شهرستان دارد .

● استان پازارجیک در کشور بلغارستان
استان پازارجیک ، نام یکی از استان‌ های کشور بلغارستان می باشد .

● استان پرنیک در کشور بلغارستان
استان پرنیک ، یکی از استان های کشور بلغارستان می باشد که استان در باختر بلغارستان و در مرز صربستان قرار است . مرکز این استان ، شهر پرنیک است و 6 شهرستان دارد و از جمله شهرهای مهم دیگر آن رادومیر Radomir، برزنیک Breznik ، تران Tran ، باتانووتسی Kovachevtsi و زمن Zemen هستند.

● استان پلون در کشور بلغارستان
استان پلون ، یکی از استان های کشور بلغارستان می باشد که مساحت آن کیلومتر مربع و مرکز این استان شهر پلون است.

● استان پلودیو در کشور بلغارستان
استان پلودیو در کشور بلغارستان ، نام یکی از استان‌ های این کشور می باشد .

● استان رازگراد در کشور بلغارستان
یکی از استان های کشور بلغارستان ، استان رازگراد می باشد که شهر رازگراد ، پایتخت این کشور است . این استان 7 شهرستان دارد . ترکها بزرگترین گروه قومی ساکن این استان می باشند .

● استان روسه در کشور بلغارستان
استان روسه در کشور بلغارستان ، نام یکی از استان های این کشور می باشد که مرکز این استان ، شهر روسه است . همچنین این استان 8 شهرستان دارد که عبارتند از : Borovo ، Byala ، Dve mogili ، Ivanovo ، Slivo pole ، Tsenovo و Vetovo .

● استان شومن در کشور بلغارستان
استان شومن ، نام یکی از استان های کشور بلغارستان می باشد که در شمال شرقی این کشور واقع شده ‌است. این استان ۳٬۳۸۹٫۷ کیلومتر مربع مساحت دارد.

● استان سیلیسترا در کشور بلغارستان
یکی از استان های کشور بلغارستان ، استان سیلیسترا می باشد که مرکز آن شهر سیلیسترا است . معروفیت این استان به خاطر پلیکان‌ هایش، زردآلو و کنیاک آن می باشد و این استان خاکی حاصلخیز دارد و ناحیه ‌ای سنتاً کشاورزی است. شهرهای دیگر این استان عبارتند از : توتراکان، آلفاتار، دولووو و گلاوینیتسا.
● استان اسلیون در کشور بلغارستان
استان اسلیون ، یکی از استان های کشور بلغارستان می باشد که در مرکز واقع شده ‌است .

● استان اسمولیان در کشور بلغارستان
یکی از استان های بلغارستان ، استان اسمولیان می باشد که مساحت آن ۳٬۱۹۳ کیلومتر مربع و همچنین مرکز این استان شهر اسمولیان است.

● استان صوفیه در کشور بلغارستان
استان صوفیه نام یکی از استان ‌های کشور بلغارستان می باشد و مساحت این استان ۷,۰۵۹ کیلومتر مربع و همچنین مرکز این استان شهر صوفیه است.

● استان صوفیه سیتی در کشور بلغارستان
استان اسمولیان ، یکی از استان ‌های بلغارستان می باشد که ۱٬۳۴۴ کیلومترمربع مساحت دارد .

● استارا زاگورا در کشور بلغارستان
نام یکی از استان‌ های کشور بلغارستان ، استارا زاگورا می باشد که شهرستان های این کشور عبارتند از : Nikolaevo ، Bratya Daskalovi ، Opan ، Pavel Banya ، Chirpan ، Galabovo ، Gurkovo ، Kazanlak ، Maglizh ، Radnevo ، Shipka و Stara Zagora .

● استان ترگرویشته در کشور بلغارستان
استان ترگرویشته در کشور بلغارستان ، نام یکی از استان های این کشور می باشد که مرکز آن شهر ترگرویشته است . این استان 5 تا شهرستان دارد . 36 درصد جمعیت از این استان را ترک ها تشکیل می دهند .

● استان وارنا در کشور بلغارستان
استان وارنا ، نام یکی از استان ‌های کشور بلغارستان می باشد که مساحت این استان ۳۸۲۰ کیلومتر مربع است. همچنین مرکز این استان شهر وارنا می باشد و مهمترین منطقه وارنا، گلدن سندز en:Golden Sands است که مردم شهر وارنا طی تابستان درآمد خود را از این منطقه توریستی کسب می‌کنند. این منطقه تنها در تابستان پذیرای توریست و مسافران می باشد زیرا در سایر فصل‌ ها و ماه ‌ها این منطقه از هوای بسیار سردی برخوردار است به نحوی که این منطقه را به طور کل تعطیل می کنند .

● استان ولیکو تارنوو در کشور بلغارستان
استان ولیکو تارنوو در کشور بلغارستان ، نام یکی از استان‌ های این کشور است که مرکز آن شهر ولیکو تارنوو می باشد و 10 تا شهرستان دارد .

● استان ویدین در کشور بلغارستان
یکی از استان ‌های کشور بلغارستان ، استان ویدین می باشد و به مرکزیت شهر ویدین در شمال غربی ‌ترین نقطه بلغارستان در مرز رومانی و صربستان و مونته‌ نگرو واقع شده است.

● استان وراتسا در کشور بلغارستان
یکی از استان ‌های کشور بلغارستان ، استان وراتسا است که مساحت این استان ۳٬۶۱۹٫۷ کیلومتر مربع می باشد و همچنین مرکز این استان شهر وراتسا است.

● استان یامبول در کشور بلغارستان
یکی از استان های کشور بلغارستان، استان یامبول است و از جمله شهرستان های این استان عبارتند از : Boljarovo ، Elhovo ، Jambol ، Straldza و Tundza

 

جاذبه های توریستی کشور بلغارستان
کشور بلغارستان از جمله کشور هایی است که دارای کوه های شگفت انگیزی است و دارای فرهنگی مرکب از اروپا و ترکیه است . بلغارستان با کشورهای یونان، ترکیه، رومانی، صربستان و جمهوری مقدونیه همسایه است و در شرق جمهوری دریای سیاه قرار دارد. شمال کشور تابستان های گرم و زمستان های سرد دارد، در حالی که جنوب شرق از آب و هوای مدیترانه ای برخوردار است. بیشتر اقلیم بلغارستان دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است و نواحی ساحلی دریای سیاه نیز آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد.از این رو جاذبه های توریستی کشور بلغارستان مورد توجه افراد و گردشگران علاقه مند به بلغارستان را شرح می دهیم.در این کشور رود دانوب از شمال کشور جریان دارد و در مسیر خود زیبایی های را پدید آورده است . رود ماریتسا نیز از رشته کوه های رودوپ در غرب بلغارستان سرچشمه گرفته است و به جنوب این کشور می رود . توجه شما را به برخی از جاذبه های توریستی کشور بلغارستان جلب می نماییم.

● صومعه ریلا در بلغارستان
صومعه ریلا از جنوب شهر صوفیه تنها 2 ساعت فاصله دارد این صومعه زیبا در کوه های جنگلی قرار دارد و به بیت المقدس بلغارستان مشهور می باشد .این صومعه نامش را از زاهد گوشه نشین قرن دهم که در نزدیکی این صومعه در یک غار زندگی می کرده گرفته است، این صومعه بعد از اینکه یکبار سوخت ، در طول قرن ها دوباره بازسازی شد که آخرین قدمت ساخت و ساز آن به دهه ۱۸۰۰ باز می گردد. با ورود به حیاط صومعه از هماهنگی کامل کلیسا با طاق های زیبا ، سقف های کاشی کاری شده و پنج گنبد که به آسمان رسیده اند بسیار شگفت زده خواهید شد .این مکان یکی از جاذبه های توریستی کشور بلغارستان است.

● سواحل دریای سیاه در بلغارستان
سواحل دریای سیاه یکی از بهترین مکان هایی است که می توان به خوبی خط سیاه ساحلی اروپا را مشاهده نمود ، در تمامی نقاط این ساحل های زیبا دیدنی ها و جاذبه های فوق العاده ای نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به هتل های لوکس ، امکانات تفریحی و ورزشی و مناطق ماهی گیری سنتی اشاره نمود که همین امر سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می نماید . در امتداد این ساحل زیبا و آرام ، گردشگران را می بینید که در حال تفریح و آفتاب گیری هستند ، ماسه های طلائی و سیاه از زیبایی های اصلی این سواحل هستند .

● هفت دریاچه در بلغارستان
هفت دریاچه از جاذبه های گردشگری در کشور بلغارستان است که در ارتفاعات کوه ریلا قرار گرفته اند . هفت دریاچه، دارای طبیعتی بکر برای علاقمندان به تور های طبیعت گردی است . بهترین زمان سفر به هفت دریاچه بلغارستان در تابستان می باشد.از جمله امکانات تفریحی این منطقه که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جلب می نماید ، تله کابین، اسکی ، دو رستوران کوچک با غذاهای محلی و مسیر های کوه پیمایی و … است .مردم محلی این دریاچه ، افسانه های زیادی را در خصوص آن نقل میکنند مثلأ برخی مردم محلی معتقدند که این دریاچه از اشک یک غول عاشق که در کوه می زیسته به وجود آمده است. هر یک از دریاچه ها نام مخصوص به خود را دارند .
● سالزاتا یا “اشک چشم” با 2500 مترارتفاع از سطح دریا، مرتفع ترین دریاچه می باشد .
● دریاچه دوم اکوتو یا “چشم” نام دارد که عمیق ترین دریاچه است.
● بلیزناکا “دوقلو” که عنوان بزرگترین دریاچه از بین هفت دریاچه را به خود اختصاص داده است.
● تریلیستنیکا “سه گوش” به عنوان دریاچه مثلثی شکل شناخته می شود.
● کم عمق ترین دریاچه ریب نتو ارزو “چشم ماهی” است.
● کوچک ترین دریاچه با نام دولنوتو ارزو می باشد.

● بلوگراد چیک در بلغارستان
شهر بلوگراد چیک صوفیا بین دو کوه ودرنیک و ونستا واقع شده است که در 182 کیلومتری شمال غرب صوفیا واقع است ، قلعه های بلوگرادچیک ، سازه های دست بشر هستند که در برابر مجموعه ای از صخره های خیره کننده قرار گرفته اند . این ترکیب و هماهنگی بسیار منحصر به فرد و شگفت انگیز می باشد . مناطق اطراف قلعه حتی بیشتر از خود قلعه زیبا و خیره کننده است . صخره های بلوگراد چیک در بلغارستان با قرارگیری خیره کننده ای از هماهنگی سنگ ماسه ها و صخره های عجیب و غریب نامزد یکی از عجایب هفتگانه در طبیعت انتخاب شدند. یکی از مناطقی که گردشگران از آن به عنوان جاذبه های گردشگری بلغارستان یاد می کنند است.

● میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ در بلغارستان
میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ که با نام باتنبرگ نیز شناخته شده است، یکی از جاذبه های توریستی کشور بلغارستان و بزرگ ترین میدان صوفیه، پایتخت بلغارستان است که نام آن برگرفته شده از الکساندر جوزف باتنبرگ، نخستین شاهزاده بلغارستان مدرن می باشد. این میدان مناسب ترین محل در صوفیه برای برگزاری کنسرت های بزرگ در هوای آزاد و تظاهرات، راهپیمایی ها است . در حال حاضر گالری ملی هنر، در این مکان قرار دارد.

● پارک بورسوا گاردینا در صوفیه در بلغارستان
بورسوا گاردینا یا باغ بورسوی، یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین پارک های صوفیه است و از جاذبه های توریستی کشور بلغارستان است که به نام تزار بوریس سوم نامگذاری شده است . تاریخچه باغ پذیرای سه دوره متفاوت، تحت سه باغبان مشهور بوده است که همگی با توجه به طرح اولیه، به توسعه و تکمیل آن کمک بسزایی کردند. برج تلویزیونی باغ بورسوی طی سال های 1959-1958 در این باغ بنا شدند . آخرین بازسازی باغ بورسوی در سال 1986 انجام گرفت و در همان سال، این پارک به عنوان یک بنای تاریخی و باغ هنری ثبت شد. باغ دارای دریاچه، جنگل های انبوه خانه های چوبی تزئینی و دیگر امکانات رفاهی می باشد .

● بالچیک در بلغارستان
تفرجگاهی کوچک در شمال ساحل دریای سیاه، بنیان شده در قرن پنجم قبل از میلاد، بالچیک امروزه مشهور است به عنوان اقامتگاه ییلاقی ملکه ماریا، ملکه فقید رومانی. عمارت آن ترکیبی است از گلچین سبک های شرقی و اروپایی، با بوستان های جذاب با بیش از 600 گونه گیاهان نادر و کمیاب در سراسر جهان.

● کالیاکرا در بلغارستان
کالیاکرا تقریبا در حد فاصل 20 کیلومتری کشور رومانی است . دماغه کالیاکرا شامل یک ساحل سنگی با ارتفاع 200 متر در دریای سیاه، به احترام دختری به همین نام به عنوان نماد مردم مسیحی این منطقه که در جریان حمله مسلمانان عثمانی حاضر به تغییر دین خود نشدند و خود را از بالای این دماغه به دریا انداختند نامگذاری شده است. خرابه های به جا مانده از قرون وسطی و آثار باستانی واقع در موزه نمایش متنوع و بی نظیر رقص روی آتش با پاهای برهنه روی ذغال سرخ بسیار جذاب و دیدنی می باشد . بناهای دختر 40 ساله و کلیسای سنت نیکولای از بناهای مهم این ناحیه اند . در سال 1901 به دلیل زلزله ای شدید اکثر بناهای این منطقه شامل کلیسا و حمام رومی به طور کامل تخریب شده اند. کاشفان مقدونیه ای با انجام حفاری های مختلف اشیای گوناگونی را پیدا کرده اند که در یک موزه در معرض دید عموم قرار داده اند . برای افرادی که به مناطق تاریخی علاقمندند این مکان یکی از جاذبه های توریستی کشور بلغارستان به حساب خواهد آمد .

● پارک آبی در بلغارستان
زیباترین پارک آبی شرق اروپا و نخستین پارک آبی در بلغارستان به سبک منحصر به فرد موریس و مدیترانه ای به جرات یکی از جاذبه های توریستی کشور بلغارستان است . این پارک آبی زیبا در بخش شمال غربی ساحل توریستی گلدن سندز است ، در جاده اصلی از سمت ساحل توریستی ریورا به سمت ساحل آلبنا واقع شده است. پارک آبی AQUAPOLIS در منطقه جنگل وارنا قرار دارد و منظر زیبای دریا و تمامی ساحل توریستی از این پارک قابل رویت است. این پارک ترکیبی از یک محیط طبیعی با عناصر مصنوعی مانند استخر، سرسره های آبی، جکوزی، جشمه، آبشار، قلعه های قدیمی و ساختمان های به ظاهر مخروبه است. صخره نوردی با هفت مسیر اختیاری در ورودی پارک قرار گرفته سالن آمفی تئاتر، آبشار و دریاچه مصنوعی و یک تنقلات فروشی به اسم Alcazar در نزدیکی صخره ها قراردارد. در این پارک همچنین امکان تیراندازی برای کودکان و بزرگسالان، صخره نوردی برای کودکان ، انیمیشن برای کودکان، بازی، مسابقه و قرعه کشی با جوایز ارزنده AXTREME ZONE با سرسره های نفس گیر برای کسانی که به دنبال هیجان و ترشح آدرنالین هستند .

● دهکده کوپریفشتیتسا در بلغارستان
این دهکده زیبا تقریبا دو ساعت از شرق صوفیه فاصله دارد . داخل خانه های رنگی، نمایانگر معماری بلغاری قرن ۱۹ است . این دهکده سرشار از آثار تاریخی و موزه بوده که تمامی آنها گنجینه های قومی، سلاح های قدیمی ، تجهیزات کشاورزی، لباس های ملی ، آثار هنری و جواهرات هستند .

● نسبار در بلغارستان
قدمت شهر تاریخی نسبار به دوران باستان می رسد ، این شهر به عنوان یک مکان تاریخی مهم توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است . از این شهر اغلب به عنوان مروارید دریای سیاه یاد میشد ، اما از زمانی که به عنوان محل مسکونی تراکیا تاسیس شد به نام مِنِبریا شناخته می شود. یونانی ها، رومی ها، بیزانس ها، بلغارها، صلیبیون و عثمانی ها این شهر باستانی و شبه جزیره باریکی که در آن است را گسترش و قدرت بخشیدند .در این شهر ۴۰ کلیسای آجری بسیار زیبا وجود دارد که قدمتشان به قرن ۵ باز می گردد می رساند و شما می توانید برترین جاذبه های توریستی کشور بلغارستان را مشاهده نمایید .

روش های مهاجرت به بلغارستان
اگر فردی تصمیم به مهاجرت به بلغارستان دارد بهتر است ابتدا روش های مهاجرت به بلغارستان را بررسی کرده و برای اطلاع دقیق از جزئیات با کارشناسان موسسه آتیه آفرینان ایرانیان تماس بگیرد . از جمله روش های مهاجرت به کشور بلغارستان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

● مهاجرت به بلغارستان از طریق تحصیل
دانشگاه های بلغارستان تمام علوم مهندسی ، پزشکی ، شیمی و غیره را به دانشجویان ارائه می دهند و دانشگاه های این کشور علاوه بر ارائه مدرک به زبان تحصیل یک مدرک به زبان بلغاری نیز ارائه می دهند . دانشجویان میتوانند پس از پایان تحصیلات خود ویزای تحصیلی را به ویزای کار تبدیل کرده و پس از مدتی به اقامت برسند . مدرک دانشگاه های این کشور در تمام دنیا معتبر بوده و دانشجویان می توانند در هر کشوری به کار مشغول شوند . در تمامی مقطع کارشناسی ، فوق کارشناسی و دکترا امکان اخذ بورسیه وجود دارد که به شرایط و رزومه فرد متقاضی بستگی دارد . لازم به ذکر است که دانشجویان در کنار تحصیل می توانند ساعاتی را در هفته به کار مشغول شوند و به تامین هزینه های خود کمک کند . تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان یکی از راه های مهاجرت تحصیلی در سنین پایین به این کشور است .

● مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج
اخذ اقامت کشور به معنی اقامت کوتاه مدت ، بلند مدت و دائمی است و اخذ اقامت از طریق ازدواج کاملا قانونی محسوب می شود و فرد از حقوق قانونی آن کشور بهره مند می شود . از طریق ازدواج با یکی از تبعه کشور بلغارستان می توان به اقامت رسید که در ابتدا اقامت موقت برای فرد صادر می شود و دریافت اقامت دائم به رعایت شرایط خاص بستگی دارد . در این روش اثبات توانایی مالی برای تامین زندگی مشترک الزامی می باشد و باید محل زندگی نیز مناسب برای دو نفر باشد . در ابتدا باید تمام مدارک و رزومه کامل از زندگی و مرحله مصاحبه در سفارت را پشت سر بگذارد تا بتواند اقامت 2 ساله اولیه این کشور را دریافت کند و سپس می تواند از مزایای زندگی در این کشور و اخذ اقامت دائم با گذراندن شرایط خاص بهره مند شود .

● مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری
در کشور بلغارستان می توان به 3 طریق سرمایه گذاری را انجام داد : خرید اوراق قرضه ، خرید ملک مسکونی ، خرید ملک تجاری . لازم به ذکر است که تمام کشورهای اروپایی از طریق خرید ملک مسکونی به فرد اقامت نمی دهند و این به آن معنی نیست که نمی توان در آن کشور ملکی را خریداری کرد . فرد مجاز به خرید ملک در کشورهای اروپایی می باشد ولی دریافت اقامت در ازای آن بستگی به شرایط کشور موردنظر دارد . روش دیگر خرید ملک تجاری است که می تواند از طریق ثبت شرکت نیز انجام شود که بستگی به قوانین کشور بلغارستان دارد و گردش مالی شرکت و سود دهی باید مناسب با قوانین باشد و در صورت تداوم داشتن شرایط پس از 5 سال می توان به اقامت دائم رسید . در روش قابل برگشت فرد مبلغ مشخصی را نزد دولت سپرده می کند و پس از 5 سال بدون سود پول را دریافت کرده و اقامت دائم به او داده می شود. در حالت غیر قابل برگشت نیز در ازای پرداخت مبلغی پول بدون برگشت می تواند اقامت دریافت کند . لازم به ذکر است که اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری روشی پیچیده می باشد که به بررسی دقیق نیاز دارد .

● مهاجرت به بلغارستان از طریق کار
جهت مهاجرت به بلغارستان از طریق کار باید به زبان این کشور مسلط بوده و دانش نسبی به زبان انگلیسی داشته باشد و تسلط به زبان در برقراری با جامعه و مردم نقش بسیار مهمی در کار یابی و اخذ ویزا ایفا می کند . اخذ ویزای کار یک روند رقابتی به شمار می آید و داشتن مدرک تحصیلی و مهارت در یک حرفه خاص می تواند بسیار موثر باشد . پس از بررسی شرایط و تایید شدن مدارک ویزای موقت کار برای فرد صادر می شود که پس از گذشت حدودا 5 سال کار و پرداخت مالیات در این کشور می توان تقاضای اقامت دائم کرد .

● مهاجرت به بلغارستان از طریق پناهندگی
پروسه مهاجرت به بلغارستان از طریق پناهندگی سخت و پیچیده ای است و افرادی که در کشور خود احساس امنیت ندارند و مورد تهدید می باشند می توانند به سایر کشورها درخواست پناهندگی کنند که این روش بسیار نا امن است و به همین دلیل اصلا توصیه نمی شود . در این روش فرد باید اعلام کند که وارد خاک این کشور شده و سپس از طریق دولت کشور بلغارستان به وضعیت وی رسیدگی شود . فرد در ماه های اول پناهندگی اجازه کار نخواهد داشت و در صورتی که فرد پناهنده فرزند داشته باشد امکان تحصیل برای او در موسسات آموزشی فراهم می شود .

مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج
کشور بلغارستان ، از جمله کشورهای بالکان می باشد که با کشورهای رومانی ، یوگسلاوی ، یونان و ترکیه همسایه است . پایتخت کشور بلغارستان ، شهر صوفیه است . با توجه به این که بلغارستان یکی از ارزان ترین کشورهای اروپایی می باشد و امکانات مناسب زندگی در این کشور فراهم می باشد ، مورد توجه بسیاری از مهاجران قرار گرفته است . بلغارستان یکی از کشورهای عضو شینگن می باشد که با مهاجرت به این کشور می توان به تمامی کشورهای عضو شینگن دسترسی داشته و بدون ویزا رفت و آمد کرد . مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج ، یکی از راه های قانونی و مجاز برای مهاجرت به بلغارستان و کسب اقامت از این کشور می باشد که شرایط خود را داراست . افرادی که قصد مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج در سال 2019 میلادی دارند باید از شرایط و قوانین وضع شده این کشور اطلاع یا آگاهی داشته باشند . در این مقاله کارشناسان موسسه آتیه آفرینان ایرانیان قصد دارند در با رابطه با مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج و اخذ اقامت در بلغارستان از طریق ازدواج مطالبی را به نگارش بیاورد .
یکی از راه های مهاجرت به بلغارستان که در انتها منجر به دریافت اقامت این کشور می شود ازدواج با فردی با تابعیت کشور بلغارستان می باشد. بعد از اینکه افراد درخواست خود را ارائه دهند دولت بلغارستان در رابطه با این موضوع تصمیم گیری می کند و این موضوع را بررسی می نماید و سپس رأی خود را اعلام می کند. یکی از شرایطی که به افراد کمک می کند تا سریع تر با درخواست آنها موافقت شود و روند بررسی ها سرعت بخشد این است که فرد ثابت کند در آمد کافی برای گذراندن زندگی خود و همسرش دارد و می تواند تمام هزینه ها را بپردازد. بدین ترتیب متقاضی می تواند اقامت بلغارستان از طریق ازدواج را به دست آورد.

شرایط متقاضی ازدواج در بلغارستان
اگر فرد خارجی قصد دارد با زن یا مردی با تابعیت کشور بلغارستان ازدواج کند باید شرایطی را داشته باشد که عبارتند از :
● فرد در زمانی که قصد دارد ازدواج کند باید مجرد باشد زیرا طبق قوانین بلغارستان هر فرد می تواند تنها با یک نفر ازدواج کند.
● فرد متقاضی ازدواج در بلغارستان نباید دچار بیماری روانی باشد و یا فرد به حدی رسیده باشد که حقوق قانونی او از بین رفته باشد
● حداکثر سن متقاضی مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج باید 18 سال باشد، در برخی از مواقع ممکن است افرادی با سن 16 سال طی دریافت اجازه از دادگاه منطقه خود بتوانند ازدواج کنند
● اگر فردی در بلغارستان پناهنده شده باشد و درخواست پناهندگی وی رد شود نمی تواند ازدواج کند.
● ازدواج با هم جنس فرد در کشور بلغارستان به رسمیت شناخته نشده است پس فرد باید با جنس مخالف خود ازدواج نماید .
● افراد برای ازدواج باید رضایت داشته باشند و رضایت خود را اعلام کنند، در بلغارستان هیچ فردی مجبور به ازدواج نمی شود.

زمان مصاحبه جهت مهاجرت به از طریق ازدواج
جهت مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج ، در سفارت خانه کشور بلغارستان در کشور فرد متقاضی مصاحبه ای صورت می گیرد که این مصاحبه بسیار حساس و مهم می باشد. متقاضیان باید در طول مصاحبه به سوالات زیر پاسخ صحیح و قانع کننده دهند و از ارائه جواب های دروغ پرهیز کنند .
● خلاصه ای از زندگی نامه فرد ، به عنوان مثال از ابتدا تولد، دوران تحصیلی، وضعیت شغلی فرد، میزان در آمد، تحصیلات دانشگاهی و سایر موارد
● اگر فرد متقاضی مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج قبلا ازدواج کرده باشد باید اطلاع دهد
● ارائه مدارکی جهت اثبات دوران نامزدی و توضیح دوران آشنایی
● گواهی تمکن مالی که مشخص شود فرد متقاضی مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج توانایی پرداخت هزینه های زندگی خود و همسر را دارد .
● زمان آشنایی با همسر و مدارکی جهت اثبات دوران نامزدی و ازدواج و آشنایی آنها
● ارائه مدارکی از محل سکونت بعد از ازدواج در بلغارستان
● ارائه مدرک زبان جهت مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج
روند ازدواج در کشور بلغارستان
پس از بررسی ها افراد باید با مامور وضعیت مدنی ملاقات کنند و برنامه ریزی های خود را برای یک مراسم عمومی انجام دهند. می توانند در شهرداری های هر منطقه با این ماموران ملاقات کنند. هر فرد می تواند شهرداری مورد علاقه خود را انتخاب کند ولی اگر فردی در این کشور پناهجو باشد باید به شهرداری منطقه ای مراجعه نماید که در کارت شناسایی او ثبت شده است. در هنگام ملاقات با مامور مورد نظر باید کارت شناسایی خود را ارائه داد، همچنین باید دو شاهد نیز به همراه خود مراجعه کنند .شاهدان می توانند از شهروندان بلغارستانی و یا شهروندان خارجی باشند.اگر فرد تمامی شرایط را داشته باشد و مانعی وجود نداشته باشد افراد می توانند در کشور بلغارستان ازدواج کنند. متقاضیان مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج باید مدارکی را امضاء کرده تا ازدواج آنها ثبت شود و جنبه قانونی داشته باشد. با ازدواج با فردی بلغارستانی تضمینی وجود ندارد که اجازه اقامت بلغارستان را دریافت کرد. جهت اخذ اجازه اقامت باید ویزای بلند مدت که اعتبار آن برای 5 سال است ، دریافت کرد و پس از آن می توان برای اقامت بلغارستان از طریق ازدواج اقدامات لازم را انجام داد.

مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری
یکی از کشورهایی که با سرمایه گذاری در آن می توان به سود و اخذ اقامت رسید ، کشور بلغارستان می باشد . بلغارستان از جمله کشورهای اتحادیه اروپا است که در حال حاضر عضو معاهده شینگن نمی باشد ولی بر طبق نظر کارشناسان این امر ، در حال پیوستن به شینگن می باشد . به همین دلیل از جمله کشورهایی می باشد که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است و تمایلات مردم این است که بتوانند از طریق راه های مختلف وارد کشور بلغارستان شوند تا بتوانند اقامت این کشور را به دست آورند زیرا از جمله کشورهای رو به رشد و در حال پیشرفت با سرعت بالا است . یکی از روش هایی که می توان با برنامه ریزی درست از طریق آن موفق به اخذ اقامت شد ، مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری می باشد .در زمان هایی جهت سرمایه گذاری در بلغارستان ، اکثر مردم خرید ملک را انتخاب می کردند که بسیار رونق بود و یکی از کشورهای مورد توجه بسیاری از مردم جهت خرید ملک به حساب می آمد ولی با توجه به رکود جهانی ، اخیرا این روند رو به کاهش رفته و در حال حاضر به ثبات رسیده است . البته لازم به ذکر است که همچنان در برخی از مناطق این کشور همچنان املاک رو به رشد و آینده داری نیز وجود دارد . برنامه مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری در سال 2009 میلادی برای جذب سرمایه گذرانی که شهروند هیچ یک از کشورهای اروپایی نیستند به ازای ارائه اقامت دائم به وجود آمد. کشور بلغارستان بستر مناسبی جهت فعالیت های اقتصادی با پرداخت کمترین مالیات و نیز محیطی امن و مناسب جهت سرمایه گذاری خارجی می باشد . متقاضی از طریق سرمایه گذاری در بلغارستان می تواند اقامت دائم این کشور را اخذ کرده و پس از 5 سال شهروندی این کشور ، پاسپورت بلغارستان را به دست آورد .

ویژگی های مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری
کشور بلغارستان کشور به دلیل فرهنگ های مختلف در خود، آب و هوای مطلوب، مناسب بودن شرایط مهاجرت به کشور بلغارستان از طریق سرمایه گذاری و دیگر موارد از دلایل انتخاب کشور بلغارستان برای سرمایه گذاری می باشد . برنامه سرمایه گذاری در بلغارستان می تواند نسبت به دیگر روش های مهاجرت و اخذ اقامت در بلغارستان راحت تر و سریع تر باشد. از جمله ویژگی های مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری می توان به موارد زیر اشاره کرد :
● به دست آوردن اقامت بلغارستان ظرف 6 تا 9 ماه
● سرعت مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری نسبت به اخذ اقامت به طور معمول و فیزیکی سریع تر خواهد بود.
● مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری باعث تسریع در فرایند اخذ شهروندی کشور در طی 2 سال می شود .
● دولت بلغارستان به این روش اقامتی توجه ویژه ای می نماید و آن را در فرایند های مالی و بانکی خود لحاظ می کند.
● فرد در صورت اخذ اقامت بلغارستان از طریق سرمایه گذاری نیازمند تسلط زبان این کشور نخواهد بود
● فرد در این نوع اقامت در بلغارستان پایین ترین میزان مالیاتی را پرداخت می کند و به صورت آزاد می تواند با کشور های عضو اتحادیه ی اروپا داد و ستد کند .
● در مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری نیاز به تسلیم ملیت اصلی کشور خود نیست .
شرایط سرمایه گذاری در بلغارستان
جهت دریافت اقامت دائم از طریق سرمایه گذاری در بلغارستان، فرد خارجی ابتدا باید یک ویزای طولانی مدت را دریافت کند. از جمله راه هایی که می تواند این کار را انجام دهد، عبارتند از :
● فرد خارجی نماینده تجاری یک شرکت خارجی می باشد که در اتاق بازرگانی و صنعت بلغارستان ثبت نام کرده است.
● فرد خارجی باید صاحب یک شرکت در بلغارستان باشد و این شرکت حداقل 10 نفر از اتباع بلغار را باید استخدام کند.
● و یا اینکه از طریق آژانس های اشتغال به کار در بلغارستان ،فرد خارجی شروع به کار کرده باشد.


قوانین سرمایه گذاری در بلغارستان
دریافت اقامت بلغارستان از طریق سرمایه گذاری دارای قوانین خاصی است ، به این صورت که فرد خارجی جهت سرمایه گذاری در بلغارستان، باید بیش از یک میلیون BGN در این کشور سرمایه گذاری کند. این مبلغ در حدود ۵۱۲۰۰۰ یورو است و این سرمایه گذاری می تواند از طریق خرید سهام شرکت های بلغاری، اوراق خزانه داری و اوراق قرضه و همچنین دارایی های مشخص توسط شهرداری و دولت این کشور باشد و یا اینکه مالکیت یک شرکت بلغاری که مشارکت دولتی بیش از ۵۰ درصد در پایتخت مطابق قوانین خصوصی سازی داشته باشد. افراد خارجی ای که نیاز دریافت مجوز جهت کار در این کشور را ندارند، عبارتند از
● افراد خارجی دارای اقامت طولانی مدت و یا دائمی در بلغارستان
● مدیران شرکت هایی که شعبه خارجی یک شرکت دیگر هستند.
● نمایندگان تجاری شرکت های خارجی
هنگامی که فرد خارجی اجازه اقامت طولانی مدت را از طریق سرمایه گذاری در بلغارستان و یا راه های دیگر دریافت می کند، او می تواند در هر جای این کشور زندگی و سفر کند و همچنین می تواند کشور را ترک کند و دوباره به آن وارد شود. افرادی که این نوع اقامت بلندمدت را دریافت کرده اند، از تمام حقوق و مزایای شهروندان بلغاری برخوردار هستند . به جز یک سری حقوقی که به طور خاص برای شهروندان بلغاری که تبعه آن هستند، قابل اجرا است . به عنوان مثال، این افراد می توانند توسط کارفرمایان بلغاری استخدام شوند و دیگر مزایا را دریافت کنند. همچنین لازم به ذکر است که این نوع اقامت بلند مدت، قابل تمدید نیز می باشد .

شرایط مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری
طبق قانون شهروندی بلغارستان، جهت سرمایه گذاری در بلغارستان، سرمایه گذاران خارجی اجازه اقامت حداقل 5 ساله در این کشور را با رعایت شرایط و ضوابط زیر دارند :
● بیش از ۱۸ سال داشته باشند.
● باید یک آدرس مسکونی معتبر جهت اقامت خود در این 5 سال ارائه دهند.
● عدم داشتن سوپیشینه در دادگاه بلغاری برای جرم هایی از قبیل سرقت، یا متهم به محاکمه جنایی و قضایی نباشند و هرگز محکوم نشده باشند.
● داشتن دو سفر به بلغارستان در طول پروسه جهت انجام دادن کارهای قانونی
● اثبات قانونی بودن دارایی ‌های به دست ‌آمده و منشأ آن
● اثبات برخورداری از سلامت کامل جسمی

مراحل مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری
مراحل مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری به شرح زیر می باشد :
● تنظیم برنامه‌ ها و هزینه‌ های روند اداری جهت سرمایه گذاری در بلغارستان
● تعیین وقت ملاقات در سفارت کشور بلغارستان
● ارسال برنامه سرمایه گذاری در بلغارستان
● گرفتن تاییدیه برنامه سرمایه گذاری در کشور بلغارستان
● تعیین وقت دوم در سفارت بلغارستان جهت اخذ ویزای بلغارستان
● سفر به کشور بلغارستان پس از اخذ ویزا و ارسال درخواست اقامت دائم بلغارستان
● دریافت کارت اقامت بعد از 3 روز کاری از ورود به کشور بلغارستان

مهاجرت به بلغارستان از طریق کار
امروزه حتی با بالا رفتن قیمت ارز و سخت شدن فرایند مهاجرت و اقامت کشورهای اروپایی ، همچنان کشور بلغارستان یکی از مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین مکان جهت مهاجرت و اقامت می باشد . مهاجرت به بلغارستان از طریق کار ، یکی از مواردی می باشد که بسیاری از ایرانیان از این طریق اقدام می کنند . امروزه به دلیل وضعیت زندگی مناسب ، شرایط کاری مطلوب ، مناسب بودن فرایند اخذ اقامت در بلغارستان و سایر موارد از دلایل علاقه افراد غیر اروپایی جهت مهاجرت به بلغارستان می باشد همچنین در آینده ای نه چندان دور کشور بلغارستان به عضویت کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه شینگن در می آید ، بدین معنا که شهروندان بلغارستان به راحتی می توانند به کشورهای اروپایی سفر کنند . پس بهتر است قبل از مهاجرت ، فرایند و شرایط لازم جهت مهاجرت به بلغارستان از طریق کار را توسط کنسولگری و یا سفارت بلغارستان در کشور خود اقدام کرد.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس برای کار در بلغارستان به ویزا یا اخذ اقامت نیازی ندارند ، در حالی که سایر کشورها همانند ایران برای مهاجرت به بلغارستان از طریق کار باید جهت اخذ ویزا و اقامت این کشور اقدام کنند. افرادی که قصد مهاجرت از طریق کار به بلغارستان را دارند و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس نیستند، برای کار کردن در این کشور باید اجازه کار را از آژانس ملی کار(وزارت کار) در بلغارستان داشته باشند و از طرف کارفرما در کشور بلغارستان پیشنهاد کاری داشته باشند. لازم به ذکر است که اجازه کار به افراد خارجی ای که تمام شرایط آن ها مورد پذیرش قرار گرفته باشد، داده می شود. اجازه کار و اقامت برای افرادی که قصد مهاجرت به بلغارستان را ازطریق کار را دارند به مدت یک سال معتبر می باشد و تنها می توان در این مدت برای یک شرکت کار کرد ( شرکتی که پیشنهاد کار داده است). برای دریافت اقامت کشور بلغارستان، برای تمام افراد بدون توجه به ملیت آن ها یک امری حیاتی است. اخذ اقامت بلغارستان به محض ورود فرد تا به مدت 90 روز زمان دارد تا بتواند اقامت بلغارستان را اخذ کند. شایان به ذکر است که اخذ ویزای کار یک روند رقابتی محسوب می شود و داشتن مدرک تحصیلی و مهارت در یک حرفه خاص می تواند بسیار موثر باشد
اما به طور کلی نه کشور بلغارستان و نه سایر کشورهای اروپایی به نیروی مهاجر خارجی برای کار از طریق اسپانسر نیازی ندارد ، ولی در زمانی که افراد به وسیله ویزای تحصیلی بلغارستان و یا از روش های مختلف قانونی دیگر مانند : دریافت اقامت بلغارستان از طریق ازدواج یا دریافت اقامت بلغارستان از طریق ثبت شرکت وارد کشور بلغارستان می شوند در ویزای بلغارستان آنها حق کار قانونی وجود دارد که افراد می توانند به صورت قانونی از آن استفاده کنند، به عنوان مثال افراد متقاضی کار در بلغارستان می توانند در شرکتی به صورت پاره وقت کار کنند و یا حتی استخدام شوند.
اکثراً زمانی که افراد متقاضی ویزای کار در بلغارستان یا اقامت تحصیلی بلغارستان وارد کشور بلغارستان می شوند ، مانند سایر کشور های اروپایی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس ۲۰ ساعت و در مقطع دکترا ۳۰ ساعت در هفته حق کار قانونی خواهند داشت و مشکلی برای انجام کار برای آنها وجود ندارد. حقوقی که برای کار این گونه افراد در کشور بلغارستان در نظر گرفته شده است از ساعتی ۱۰ یورو به بالا می باشد. البته این مبلغ بستگی به توانایی و سطح تسلط زبان فرد خواهد داشت .

نحوه مهاجرت به بلغارستان از طریق کار
برای مهاجرت به بلغارستان از طریق کار کافی است با شرکتهای کاریابی اروپایی مکاتبه کرد تا چنانچه فرد تخصص ویژه و مهارت خاصی داشته باشد کارفرمای اروپایی به عنوان اسپانسر دعوت نامه ای برای وی بفرستد . این قاعده کلی در خصوص اخذ اقامت اروپا و همین طور اخذ اقامت بلغارستان از طریق کار و تخصص می باشد و در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا صدق می کند لذا اگر از بلغارستان کارفرمایی را در خواست کار فرد متقاضی را بپذیرد می تواند از طریق سفارت بلغارستان اقدام به مهاجرت کند . اما اگر در شرکتهای عضو اتحادیه اروپا مشترک است اتخاذ استراتژی واحد جهت ساماندهی نیروی کار در این کشور هاست ، طبق تشخیص اتحادیه اروپا ، در بررسی چشم انداز اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه که شامل ۲۷ کشور اروپایی می باشد و نیز پیش بینی کمبود نیروی کار مورد نیاز در کشور، در سال ۲۰۰۷ میلادی اتحادیه اروپا در جهت رفع کمبود نیروی کار متخصص ، و با الهام از طرح گرین کارت دولت کشور آمریکا و با استفاده از نماد پرچم اتحادیه اروپا که با رنگ آبی است ، اقدام به تصویب و ارائه طرح و برنامه ای مشابه به نام کارت آبی کرد که در قالب آن نیروهای کاری و متخصص غیر اروپایی بتوانند به واسطه این برنامه برای مهاجرت به تمامی کشور های عضو اتحادیه به غیر از انگلستان ، ایرلند و دانمارک که از شرکت در این طرح خودداری کردند ، مهاجرت از طریق کار و تخصص را داشته باشند.

شرایط دریافت اقامت بلغارستان از طریق کار
به طور کلی اتباع خارجی به جز اتباع اتحادیه اروپا جهت کار در بلغارستان ، نیاز به اجازه کار دارند. فردی که قصد کار در بلغارستان را دارد می بایست از سوی یک کارفرما در بلغارستان پیشنهاد استخدام داشته باشد. برای دریافت اجازه همچنین باید :
● فرد متقاضی دارای گذرنامه معتبر باشد
● فرد قادر به تامین زندگی خود از طریق درآمد حاصل از کار باشد
● فرد سندیکای و اتحادیه صنفی مربوطه نظر خود را پیرامون شرایط استخدامی اعلام کرده باشد
● شرایط استخدامی در سطح قراردادهای گروهی صنفی در کشور بلغارستان و یا در سطح معمول آن شغل یا رشته باشد
● شغل مربوطه در اتحادیه اروپا و منطقه همکاری های اقتصادی اروپا آگهی شده باشد
متقاضی کار و کارفرما به صورت همزمان وظیفه دارند به اداره مهاجرت نشان بدهند که شرایط فوق برآورد شده است.
راه های اخذ ویزای کار بلغارستان
راه های اخذ ویزای کار بلغارستان عبارتند از :
1. فرد پیشنهاد شغلی را از کشور مورد نظر دریافت می کند که قوانین مربوط به خود را دارد. از جمله این که فرد یا شرکت پیشنهاد دهنده باید شغل مورد نظر را به مدت 2 ماه در کشور خود بعد آن به مدت 2 ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی کند و در صورت عدم دستیابی به کارمند مورد نظر و ثابت کردن آن به سفارت آن کشور می توان شخص مورد نظر را به کشور دعوت کرد.
2. نوع دیگر اخذ ویزای کار بلغارستان و اخذ اقامت از طریق کار ویزای پیشنهاد شغلی می باشد که در زمان حال فقط تعداد محدودی از کشورها این نوع ویزا را می دهند و همچنین هر کشور قوانین مشخص مربوط به خود را دارد.
قوانین دریافت بلغارستان از طریق کار
قوانین کلی دریافت بلغارستان از طریق کار به این صورت است که متقاضی می بایست تقاضای کار و اقامت در بلغارستان را قبل از ورود به بلغارستان و کشوری خارج از بلغارستان که در آن زندگی می کند تسلیم کند . قبل از ورود به بلغارستان می بایست اجازه آماده شده و برچسب آن در گذرنامه متقاضی نصب شده باشد. فرد متقاضی می تواند در برخی موارد تقاضای اجازه کار خود را از داخل بلغارستان تسلیم نماید که این موارد عبارتند از :
● دانشجویان دارای اقامت دانشجویی در حال اتمام
● متقاضیان کار که جهت ملاقات با کارفرما وارد کشور بلغارستان شده اند و از سوی کارفرما پیشنهاد کاری دریافت کرده اند و به واسطه دلایل ویژه می بایست بدون درنگ کار خود را آغاز کنند.
برای آن که فرد توانایی دریافت اجازه کار کشور بلغارستان را داشته باشد، باید ابتدا اجازه اقامت بلند مدت را دریافت کند. در صورتی که فرد ویزای اقامت کوتاه مدت داشته باشد، قادر به دریافت اجازه کار در بلغارستان نخواهد بود. مدارک مورد نیاز جهت دریافت اجازه کار در کشور بلغارستان به شرح زیر می باشد :
● گذرنامه معتبر که تا 3 ماه پس از پایان مدت اقامت فرد دارای اعتبار رسمی و قانونی باشد.
● کپی قرارداد امضا شده میان فرد متقاضی کار و کارفرما
● گواهی سلامت که نشان دهنده عدم ابتلای فرد به بیماری های خاص و واگیر دار باشد.
● یک قطعه عکس پاسپورتی فردد متقاضی کار در بلغارستان
● ارائه گواهی اجازه اقامت بلند مدت در کشور بلغارستان
● کلیه مدارکی که به شغل فرد در کشور بلغارستان مرتبط است.

تحصیل در مدارس بلغارستان
کشور بلغارستان یکی از کشور های کم هزینه در اروپا است و علاقمندان زیادی برای مهاجرت به بلغارستان از طریق تحصیل دارد . تحصیل در بلغارستان به صرفه است و دارای مراکز آموزشی معتبری در سطح جهان است . با فراهم کردن تحصیل به زبان های آلمانی و انگلیسی و فرانسوی و البته بلغاری به یکی از مقاصد بین المللی تبدیل شده است . لازم به ذکر است آموزش و پروش در این کشور را دولت حمایت می کند و در مدارس دولتی تحصیل رایگان است. دانش آموزان برای تحصیل در مدارس بلغارستان از سنین 7 سالگی تا 16 سالگی باید تحصیلات اجباری را پشت سر بگذارند . این سیستم نیز با توجه به اروپایی بودن بلغارستان از همان روند قاره اروپا پیروی می نماید . در این کشور مدارس عمومی و مدارس زبان و مدارس بین المللی وجود دارد. در مدارس زبان های خارجی نیز می توانید به زبان های انگلیسی و ایتالیایی و فرانسوی و حتی اسپانیایی ، ارمنی و روسی و عبری نیز آموزش بگیرید.

تحصیل ابتدایی در مدارس بلغارستان
تحصیل در مدارس بلغارستان شامل دوره ابتدایی است که شامل دو دوره است یکی کلاس های اول تا چهارم و بخش دوم نیز از پنجم تا هشتم است . با گذراندن این دوره 8 ساله دانش آموزان می توانند در دوره دبیرستان شرکت کنند . دانش آموزان در این مقطع نحوه ارتباط بیشتر با جامعه را نیز می آموزند تا بتوانند افراد موفق تری در سطح جامعه باشند .

تحصیل دبیرستان در مدارس بلغارستان
بعد از پشت سر گذاشتن تحصیلات 8 ساله ابتدایی نوبت به ثبت نام در دبیرستان می رسد . برای تحصیل در این مقطع بلغارستان فرد برای 4 تا 5 سال باید تحصیل نماید تا آماده پذیرش در دانشگاه های این کشور و یا هر کشور دیگری که بخواهد شود . دوره دبیرستان نیز در بلغارستان به مدارس هنری ، مدارس متوسط جامع و عمومی و مدارس فنی و حرفه ای تقسیم می شود . دانش آموزان بسته به زبانی که تحصیل می کنند باید ادبیات آن زبان را بیاموزند و درس های دیگر مانند ریاضی ، جغرافیا ، فیزیک ، زیست و شیمی و کامپیوتر و موسیقی و هنر و ورزش در بین آنها مشترک است . سال تحصیلی در دبیرستان در بلغارستان در دو دوره است و دوره اول از از اواسط سپتامبر تا پایان ژانویه و دوره دوم از آغاز فوریه تا پایان ماه ژوئن است. در پایان هر کدام از این دوره ها، دانش آموزان از هر درس نمره میان ترم دریافت می کنند و در پایان سال تحصیلی نمره نهایی را خواهند گرفت . دانش آموزان با تحصیل در دبیرستان در صورت داشتن رزومه تحصیلی مناسب شانس بالاتری برای پذیرش در برترین دانشگاه های جهان خواهند داشت . تحصیل در مدارس بلغارستان در مقطع دبیرستان برای مدارس جامع بر اساس نمرات امتحانی خواهد بود .

هزینه های تحصیل در گروه پزشکی بلغارستان
کشور بلغارستان در اروپا از لحاظ مساحت در رتبه چهاردهم قرار گرفته است . گرچه کیفیت زندگی و سطح آموزشی در این کشور به نسبت بسیاری از کشور های اروپایی بالا نمی باشد، اما تحصیل در گروه پزشکی باعث جذب علاقمندان بسیاری به این کشور شده است . نکته مهمی که برای این افراد وجود دارد هزینه های تحصیل در گروه پزشکی بلغارستان است زیرا باید بتوانید ارزیابی صحیحی از همه جوانب جهت تحصیل در این کشور داشته باشید . شرایط پذیرش در بلغارستان خیلی دشوار نیست و این مورد نیز عامل دیگری برای جذب افراد بیشتری است .
تحصیل پزشکی در این کشور به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است و این امر می تواند برای افرادی که تنها به انگلیسی تسلط دارند مهم باشند . البته برخی دانشگاه ها نیز ممکن است آزمون هایی از دانشجویان بگیرند تا شرایط آنها را برای شرکت در گروه های پزشکی بسنجند . هزینه های تحصیل در گروه پزشکی بلغارستان می تواند شامل شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در این کشور باشد و این هزینه ها متغییر خواهند بود زیرا هزینه زندگی که بسته به سبک زندگی افراد دارد و هزینه های دانشگاه نیز بسته به نوع دانشگاه خواهد داشت .
شهریه دانشگاه برای پزشکی سالانه 7 تا 8 هزار یورو خواهد بود و برای زندگی نیز به طور میانگین 600 یورو در ماه باید در نظر بگیرید . تا بتوانید هزینه های جاری زندگی را بپردازید . دوره های پزشکی 6 ساله و دندانپزشکی نیز بین 5 تا 6 است و در پایان دوره می توانند در آزمونی برای دریافت دکترای حرفه ای دنداپزشکی شرکت نمایند. فراموش نکنید که در این کشور تنها دانشگاه سوفیا مورد پذیرش وزارت بهداشت ایران قرار دارد . یعنی با تحصیل در این دانشگاه مدرک شما در ایران قابل تایید است .

انواع کالج های کشور بلغارستان
کشور بلغارستان ، کشوری در جنوب شرقی اروپا می باشد که در سال 2005 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد . پایتخت و بزرگترین شهر این کشور ، صوفیه است . تحصیل در کشور بلغارستان در مقاطع مختلف تحصیلی امکان پذیر می باشد . افزایش پویایی و ارتباط بین سیستم های آموزش عالی بلغارستان و دانشگاه های درون این کشور ، کشورهای اتحادیه اروپا و غیره و همچنین تغییرات محسوس در درون و خارج دانشگاه در بلغارستان و در تمامی اروپا منجر به ایجاد یک شرایط کاری مناسب پس از اتمام تحصیل شده است و تقریبا شرایط را مانند وضعیت تحصیل پزشکی در کشور لهستان به وجود آورده است .

انواع کالج های کشور بلغارستان عبارتند از :
● MT&M College در کشور بلغارستان
● College of Tourism Blagoevgrad در کشور بلغارستان
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های بلغارستان
کشور بلغارستان اگرچه از نظر مساحت بزرگ نیست اما دارای دانشگاه ها و مراکز آموزشی بسیاری است و افراد بسیاری سالانه در پی مهاجرت تحصیلی به بلغارستان می باشند. با تحصیل در دانشگاه های بلغارستان می توانید در کل اتحادیه اروپا ادامه تحصیل دهید و این امر می تواند نکته ای بسیار مهم برای علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه های اروپایی باشد . به همین دلیل نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های بلغارستان را در اینجا آورده ایم . امکان تحصیل در رشته های مختلف و مقاطع گوناگون برای دانشجویان فراهم است . دانشجویان حتی می توانند در رشته های پزشکی که بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و آینده شغلی افراد را تضمین می نمایند نیز تحصیل کنند.

شرایط پذیرش از دانشگاه های بلغارستان
همانطور که گفتیم تحصیل در بلغارستان در رشته های مختلف امکان پذیر است برای دانشجویان بین المللی اما لازم است شرایط اولیه ای نیز برای پذیرش داشته باشید . دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه یا کالج تحصیلات عالی باید امتحانات ورودی خاصی را با موفقیت پشت سر گذارند . سال تحصیلی شامل دو دوره بوده که در سپتامبر یا اکتبر آغاز می شود و در ماه می یا ماه ژوئن پایان می یابد . دانشجویان لازم است در دوره های زبان موفق باشند که زبان تحصیلی آنها می تواند بلغاری یا انگلیسی باشد . لازم است دانشجویان شرایط خوبی برای تحصیل در این کشور داشته باشند. آموزش در سه مقطع لیسانس به مدت 3 تا 4 سال و فوق لیسانس به مدت 2 سال و دکترا سه ساله از طریق دانشگاه ها ، موسسات و دانشکده های تخصصی فراهم است . شرایط پذیرش در هر دانشگاه نیز می تواند مختص به همان موسسه باشد و هر دانشگاه مسئول طراحی برنامه ها و تضمین کیفیت آموزشی خود خواهد بود . سازمان ملل نیز وظیفه رسیدگی و اعتبار بخشی دانشگاه های بلغارستان را دارد . هزینه های پایین این کشور یکی از دلایل علاقه دانشجویان به این کشور شده است .

مدارک لازم برای پذیرش از دانشگاه های بلغارستان
برای اینکه بتوانید از دانشگاه های بلغارستان پذیرش بگیرید لازم است لیست مدارک مورد نیاز دانشگاه را نیز بخواهید . بدین منظور در اینجا لیست مدارک مورد نیازی که باید حتما ارائه نمایید را آورده ایم تا در اسرع وقت برای تهیه این موارد اقدام نمایید . این مدارک عبارتند از :
● نمره زبان مورد تایید دانشگاه
● ترجمه های مدارک تحصیلی
● ریزنمرات تحصیلی ترجمه شده
● انگیزه نامه برای ذکر تاثیر تحصیل در دانشگاه های بلغارستان بر آینده فرد
● رزومه استاندارد فرد متقاضی دریافت پذیرش از دانشگاه های بلغارستان
● مقالات چاپ شده و بین المللی در صورت وجود
دانشجویان بسیاری علاقمندند در این کشور تحصیل نمایند و سپس مشغول به کار در اروپا شوند . زیرا مهاجرت تحصیلی به بلغارستان یکی از راه های ورود به اروپاست و بسیاری از این راه بهره می جویند.

تحصیل پزشکی در بلغارستان
کشور بلغارستان از دیگر کشورهای مجذوب برای متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت پزشکی در بلغارستان می باشد . در حال حاضر کشور بلغارستان به دلیل نظام آموزشی خود و همچنین کیفیت بالای زندگی و تحصیل و تعهد به پایه های تحقیقات پزشکی شهرت جهانی پیدا کرده است . در واقع این موضوع جای تعجب ندارد زیرا صدها نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی بلغارستان نوآوری های خود را در زمینه های پزشکی سالانه ارائه می کنند و بسیاری از فارغ التحصیلان رهبران جوامع پزشکی هستند و دارای تمایز با همتایان خود در تخصص کسب شده در سراسر جهان می باشند . مدارک تحصیلی پزشکی در بلغارستان در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دارای شهرت بالایی در جامعه پزشکی می باشد . تحصیل پزشکی در بلغارستان 6 سال طول می کشد و واحدهای ارائه شده در دو سال اول بر آموزش تئوری ها و دوره پیش بالینی تمرکز دارد و سه سال بعدی به واحدهای بالینی و آزمایشگاهی اختصاص دارد. همچنین لازم به ذکر است که شرکت در دوره های کارآموزی تابستانی برای دانشجویان سال دوم ، سوم و چهارم الزامی می باشد . بعد از گذراندن دوره پنج ساله دانشگاهی ، دانشجو باید یک دوره 310 روزه انترنی را در مراکز پزشکی – درمانی یا سایر مراکزی که از طرف دانشگاه تعیین می شود ، پشت سر بگذارد . دانشجویان سال آخر که مشغول طی دوره انترنی می باشند باید در آزمون دولتی شرکت کنند . دروس در دانشگاه های کشور بلغارستان علاوه بر زبان بلغاری به 3 زبان انگلیسی ، فرانسوی یا آلمانی ارائه می شود . از این رو آشنایی با زبان بلغاری و البته داشتن مدرک زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی الزامی است . البته اگر فرد تحصیل پزشکی در بلغارستان به این زبان تسلط نداشته باشد ، نگران نباشد زیرا دانشگاه مربوطه دوره های آموزشی زبان برگزار کرده تا نیاز دانشجویان را برطرف کند .

شرایط تحصیل پزشکی در بلغارستان
زبان تحصیل پزشکی در بلغارستان برای دانشجویان بین المللی انگلیسی می باشد . مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی ۶ سال است که دانشجویان باید سال آخر را به عنوان دوره کارآموزی سپری کنند تا به صورت عملی با این رشته ها و سختی های آن آشنا شوند . از شرایط تحصیل پزشکی در بلغارستان می توان به داشتن مدرک دیپلم تجربی و به دست آوردن ۶۸ درصد نمره در دروس شیمی ، زیست شناسی و ریاضی اشاره کرد . لازم به ذکر است که از متقاضیان تحصیل پزشکی در بلغارستان آزمونی هم برای ورود به دانشگاه گرفته می شود و در این آزمون مهارت های زبانی آن ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد .

مزایای تحصیل پزشکی در بلغارستان
از جمله مزایای تحصیل پزشکی در بلغارستان می توان به موارد زیر اشاره کرد :
● تحصیل در دانشگاه های معتبر کشور بلغارستان
● تحصیل پزشکی در بلغارستان به زبان انگلیسی
● شهریه پایین تحصیل پزشکی در بلغارستان
● مجوز کار در حین تحصیل پزشکی در بلغارستان
● ارائه مدرک بین المللی

هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان
هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان برای شهروندان بلغارستان بسیار کم می باشد اما اگر فردی به عنوان یک دانشجوی بین المللی یا یک شهروند غیر اروپایی قصد تحصیل پزشکی در بلغارستان را داشته باشد ملزم به پرداخت شهریه بیشتری خواهد بود. هزینه های تحصیل در بلغارستان با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر متفاوت می باشد ولی به طور میانگین می توان گفت که هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان چیزی در حدود ۲۵۰۰ الی ۸۰۰۰ یورو است که البته در هر سال متفاوت می باشد . دوره های آموزشی زبان بلغاری برای دانشجویان بین المللی حدود 4 تا 5 هزار یورو در سال است.

دانشگاه های پزشکی کشور بلغارستان
دانشگاه های پزشکی کشور بلغارستان به شرح زیر می باشد :
● دانشگاه پزشکی وارنا بلغارستان (Medical university of Sofia)
● دانشگاه پزشکی پلودیف بلغارستان (Medical university Plovdiv)
● دانشگاه پزشکی سوفیا بلغارستان (Medical university of Sofia)
● دانشکده پزشکی دانشگاه تارکیا بلغارستان (Trakia University)
● دانشگاه پزشکی پلون بلغارستان (Medical university of Pleven)
لازم به ذکر است که دانشگاه سوفیا بلغارستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پزشکی در بلغارستان
مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پزشکی در بلغارستان عبارتند از :
● ارائه اصل گذرنامه معتبر فرد متقاضی تحصیل پزشکی در بلغارستان با حداقل ۶ ماه اعتبار به همراه ترجمه و کپی
● ارائه 2 قطعه عکس جهت تحصیل پزشکی در بلغارستان
● ارائه فرم تکمیل شده پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر در بلغارستان
● ارائه اصل مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریزنمرات و ترجمه آنها جهت تحصیل پزشکی در بلغارستان
● ارائه مدرک گواهی سلامت پزشکی معتبر جهت تحصیل پزشکی در بلغارستان

اشتغال در کشور بلغارستان
کار و اشتغال در کشور بلغارستان ، یکی از راه های مهاجرت به بلغارستان می باشد که از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا کشور بلغارستان عضو اتحادیه اروپا می باشد و این موضوع سبب تمایل اکثریت افراد جهت کار در بلغارستان شده است . از جمله دلایل مردم جهت کار در کشور بلغارستان این است که نسبت به سایر کشورهای اروپایی ، هزینه زندگی در این کشور پایین و معقول است و افراد با کار در کشور بلغارستان می توانند اقامت یکی از کشورهای اروپایی را دریافت کنند . با اقامت در کشور بلغارستان ، افراد می توانند از مزایای کار در بلغارستان و زندگی در این کشور بهره مند شوند .
کشور بلغارستان به عنوان یکی از کشور های در حال توسعه جهان می باشد و به منظور پیشرفت و توسعه بیش تر به نیروی کار متخصص خارجی نیازمند است . ویزای کاری بلغارستان تنها راه کسب اجازه کار در این کشور می باشد و با افرادی که بدون اجازه کار در این کشور کار کنند، برخورد قانونی خواهد شد. جهت دریافت ویزای کار کشور بلغارستان نیاز است که فرد یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمایی در این کشور داشته باشد یعنی باید یک کارفرما فردی با ویژگی ها و مشخصات و مهارت و تخصص شخص فرد نیاز داشته باشد تا بتواند این پیشنهاد شغلی را برای وی ارسال کند و از او درخواست کند تا جهت کار در بلغارستان به این کشور مهاجرت کند. البته لازم به ذکر است که کارفرما باید قبل از ارسال پیشنهاد شغلی مراحلی را طی نماید تا این درخواست نیروی کار، قانونی تلقی شود و بتوان از آن به عنوان سال های اقامت استفاده کرد.
به این صورت که کارفرما جهت جذب نیروی کاری در کشور بلغارستان، ابتدا باید شغل مورد نیاز خود را 3 ماه در کشور بلغارستان آگهی کند. اگر فردی مطابق با درخواست کارفرما در کشور بلغارستان پیدا نشد، کارفرما باید 3 ماه دیگر این آگهی را در کل اتحادیه اروپا منتشر کند. اگر بعد از گذشت 6 ماه از انتشار آگهی در کل اتحادیه اروپا، فردی پیدا نشد، کارفرما می تواند جهت جذب فرد مراحل اولیه درخواست شغل از نیروهای بین المللی را آغاز کند. کارفرما جهت استخدام افراد خارج از اتحادیه اروپا، باید حتما شغل درخواستی خود را به اداره کار کشور بلغارستان ارائه دهد و نشان دهد که در مدت این 6 ماه، شخصی را مطابق با خواسته های خود با دلایل منطقی پیدا نکرده است و در نهایت تائیدیه های لازم را از این اداره دریافت کند. کارفرما پس از دریافت تائیدیه، می تواند جهت استخدام افراد بین المللی اقدام کند.

مجوز کار در کشور بلغارستان در ابتدا تنها برای یک سال معتبر است که به این نوع اقامت یک ساله، اقامت موقت گفته می شود. جهت تغییر اقامت موقت و تبدیل آن به اقامت دائم، فرد باید این مجوز را هر سال تمدید کند تا پس از 5 سال به اقامت دائم برسد. اگر فرد درخواست پناهندگی در این سال ها داشته باشد، واجد شرایط این تمدید اقامت نیست. این درخواست تمدید اقامت و یا تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم، باید در اداره مهاجرت کشور بلغارستان صورت گیرد. فرد پس از دریافت اقامت دائم بلغارستان، از تمامی حقوق شهروندی این کشور برخوردار خواهد بود و به جز حقوقی که افراد تبعه در همه جای دنیا دارند، مانند حق رای دادن.
لازم به ذکر است دانشجویانی که در کشور بلغارستان تحصیل می کنند، تا زمانی که کار قانونی پیدا نکنند و بیمه و مالیات را در کشور مورد نظر پرداخت نکنند، سال هایی که در کشور بلغارستان می مانند، جز سال های اقامت آنان محسوب نمی شود و سال های اقامت از روزی که فرد کار قانونی پیدا کرده و برای حقوقی که دریافت می کند، بیمه و مالیات پرداخت می کند، پروسه اقامتی خود شروع می شود .
میزان درآمد در کشور بلغارستان
اگرچه میانگین درآمد کلی نمی تواند ملاک خوبی برای تشخیص سطح درآمد در بلغارستان باشد اما به طور کلی، میانگین درآمد ماهیانه در کشور بلغارستان 550 یورو است. میزان درآمد در کشور بلغارستان نسبت به کشور های پیشرفته اروپایی کمتر به نظر می رسد، اما هزینه های زندگی در این کشور نیز به طور متناسب کمتر از سایر نقاط اروپا است.

اعزام نیروی کار به بلغارستان
کشور بلغارستان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و دارای نرخ بیکاری 5.2 درصد است . این کشور دارای اقتصاد بازار باز است . بخش خصوصی بیش از 80 درصد تولید ناخالص کشور را تشکیل می دهد . پایتخت این کشور صوفیه است و بیشتر فعالیت های تجاری و فرهنگی نیز در این شهر صورت می گیرد . بخش های عمده اقتصاد این کشور عبارتند از مهندسی برق و کشاورزی و صنعت سنگین . اگر علاقه مند به اعزام نیروی کار به بلغارستان هستید می توانید مطالبی که در ادامه آمده است را مشاهده نمایید . برای کار در این کشور می بایست بتوانید پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمایی در بلغارستان دریافت نمایید . کارفرمایی که در بلغارستان است باید شغل مورد نظر را به مدت 2 ماه در کشور خود بعد از آن به مدت 2 ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی نماید و در صورت عدم دستیابی به کارمند مورد نظر و ثابت کردن آن به سفارت آن کشور می تواند شخص مورد نظر را به کشور دعوت نماید . شما می توانید ملزومات کار در این کشور را از کنسولگری نیز جویا شوید . شما برای یافتن کار در این کشور می توانید از سایت های کاریابی نیز استفاده کنید . میزان در آمد نیز به طور میانگین 550 یورو در ماه است این میزان نسبت به بسیاری از کشور های اروپایی پایین تر است اما باید بدانید هزینه های زندگی نیز در بلغارستان تا حدودی کمتر از سایر کشورهای اروپایی است .
با اعزام نیروی کار به بلغارستان شما می توانید به به کلیه کشور های اروپایی سفر کنید و برای مدت اقامت خود برای خانواده خود نیز مجوز ورود به این کشور را دریافت کنید . حتی می توانید در کشور های شنگن نیز مشغول به کار شوید . از تسهیلات بانکی می توانید بهره مند گردید و حساب های شرکتی و شخصی افتتاح نمایید . برای دریافت ویزای آمریکا نیز شرایط بهتری خواهید داشت . حتی بعد از گذشت 5 سال می توانید درخواست تابعیت نمایید و پاسپورت دوم خود را دریافت نمایید .

شرایط اعزام نیروی کار به بلغارستان
برای اینکه بتوانید در بلغارستان مشغول به کار شوید لازم است بدانید آیا برای ورود به بلغارستان نیاز به ویزا دارید یا خیر. شهروندان اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزا می توانند به سراسر اروپا بدون وسزا سفر کنند . اما اگر خارج از اتحادیه اروپا باشید برای ورود به بلغارستان نیاز به دریافت ویزا و برای کار در این کشور نیز نیاز به مجوز کار خواهید داشت . این مجوز را از وزارت کار در بلغارستان دریافت خواهید کرد . این اجازه کار برای اقامت شما نیز لازم است و معمولا برای مدت یکسال صادر می شود . با ورود به بلغارستان 90 روز فرصت خواهید داشت تا بتوانید ااقامت بلغارستان را کسب کنید . برای درخواست اقامت بلند مدت نیز می توانید به اداره مهاجرتی صوفیه یا دپارتمان پلیس مهاجرتی مراجعه نمایید . بعد از اینکه اجازه کار یکساله خود را دریافت نمودید در صورتی که به نیروی شما همچنان نیاز باشد می توانید تا سه سال دیگر نیز این مجوز را تمدید نمایید .

مدارک مورد نیاز برای اعزام نیروی کار به بلغارستان
برای اینکه بتوانید در بلغارستان مشغول به کار شوید باید مدارکی را جهت دریافت ویزا ارائه دهید . بدین منظور لازم است مدارکی دال بر داشتن کار و پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرما در بلغارستان نشان دهید . مانند یک قرارداد کاری و گواهی بیمه درمانی به زبان بلغاری و باید گذرنامه معتبری داشته باشید و دارای صفحه خالی باشد . پرداخت هزینه های دریافت ویزا را فراموش نکنید . در ضمن باید عکس جدیدی داشته باشید . شما به گواهی سلامت پزشکی نیاز دارید تا نشان دهید به بیماری واگیر داری مبتلا نمی باشید . رزومه شغلی و مدارک تحصیلی نیز باید ترجمه شده باشند . باید به این مورد توجه داشته باشید که برای اعزام نیروی کار به بلغارستان باید در زمینه مشاغل مورد نیاز این کشور تخصص داشته باشید . مگر اینکه بخواهید از طریق سرمایه گذاری در این کشور مشغول به کار شوید .

سوالات متداول در مورد تحصیل در بلغارستان
کشور بلغارستان در شبه جزیره بالکان قرار دارد و جاذبه های طبیعی بسیاری دارد . اما تنها به دلیل زیبایی نیست که دانشجویان بسیاری به این کشور جذب می شوند بلغارستان دارای دانشگاه های خوبی نیز می باشد . این کشور در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است . در این کشور بالغ بر 11 هزار دانشجو مشغول به تحصیل بوده اند . البته بیشتر دانشجویان از کشور هایی مانند ترکیه ، یونان و مقدونیه می باشند . پایتخت این کشور صوفیه می باشد و دارای دانشگاه های برتری نیز می باشد . در اینجا به بررسی برخی از سوالات متداول در مورد تحصیل در بلغارستان می پردازیم.

برخی از سوالات تحصیلی بلغارستان عبارتند از :
● مزایای تحصیل در بلغارستان چیست ؟
تحصیل در این کشور دارای مزایایی است که افراد را علاقمند به این کشور می نماید . از جمله داشتن دانشگاه های معتبر و داشتن هزینه های زندگی پایین و امکان زندگی در یک کشور اروپایی است و اعطای مدارک دانشگاهی که در سراسر اروپا و دنیا اعتبار خوبی دارند . همینطور امکان تحصیل به چند زبان گوناگون فراهم است .

● هزینه تحصیل در بلغارستان چقدر است؟
دانشجویان بین المللی که در بلغارستان می خواهند تحصیل کنند باید شهریه بیشتری بپردازند و این شهریه بین 3 هزار تا 11 هزار دلار در سال خواهد بود که بسته به رشته و مقطع تحصیلی شما متغیر خواهد بود . توجه کنید که امکان دریافت بورسیه نیز در این کشور برای افراد خارجی بسیار پایین است و باید بتوانید هزینه های خود را بپردازید .

● شرایط تحصیل در بلغارستان کدامند ؟
برای تحصیل در دانشگاه های بلغارستان باید کپی مدارک خود را ارائه دهند تا به پرونده آنها رسیدگی شود . لازم است افراد دارای رزومه خوبی باشند و به زبان مورد نیاز دانشگاه مسلط باشند . شرایط دقیق هر دانشگاه را می توانید از سایت مربوطه مشاهده نمایید .

● آیا امکان تحصیل در مقطع لیسانس در بلغارستان وجود دارد؟
بله ، دانشجویان با داشتن شرایط مناسب می توانند در مقطع کارشناسی نیز در بلغارستان ادامه تحصیل دهند . باید به زبان مورد نیاز دانشگاه مربوطه مسلط باشند که یا بلغاری ، انگلیسی و یا فرانسوی و یا آلمانی است . رشته ها نیز در این مقطع متنوعند و هر کس می تواند در رشته ای که علاقمند است با داشتن شرایط دانشگاه تحصیل نماید.

● آیا امکان تحصیل در مقطع فوق لیسانس در بلغارستان وجود دارد؟
بله ، دانشجویان بین المللی نیز برای تحصیل در دوره های فوق لیسانس که دو دوره پزشکی و غیر پزشکی را شامل می شود می توانند درخواست دهند . اما لازم است در لیسانس خود در دانشگاه خوبی تحصیل کرده باشید. مدارک خود را با رزومه و شرایط خود به دانشگاه ارسال نمایید .

● آیا امکان تحصیل در مقطع دکترا در بلغارستان وجود دارد؟
بله ، تحصیل مقطع دکترا نیز برای دانشجویانی که بتوانند راهنمایی را داشته باشند و مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه های معتبر گرفته باشند و دارای مقاله های بین المللی یا هر گونه سابقه ای که نشان دهنده شرایط خوب دانشجو در مقطع گذشته باشد . دکترا در موسسات این کشور به صورت تمام وقت و نیمه وقت امکان پذیر است .

● برای دریافت ویزای تحصیلی در بلغارستان چه مدارکی مورد نیاز است؟
برای اینکه بتوانید در بلغارستان ویزای تحصیلی دریافت نمایید لازم است مدارکی را نیز ارائه کنید و منتظر دریافت ویزای خود باشید . این مدارک عبارتند از :
● پاسپورت معتبر به همراه کپی
● نامه ای از سوی دانشگاه که پذیرش در دانشگاه بلغارستان را نشان می دهد
● داشتن بیمه مسافرتی
● گواهی سلامت پزشکی
● عدم سو پیشینه کیفری
● فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی بلغارستان
● پرداخت هزینه های ویزا
● اثبات منبع کافی مالی برای تحصیل در بلغارستان

● آیا امکان اقامت بعد از تحصیل در بلغارستان وجود دارد؟
بله ، افرادی که برای تحصیل به بلغارستان می آیند یکی از دلایل مهم را اقامت بعد از تحصیل در بلغارستان یا در هر کشور اروپایی می دانند . اما لازمه این امر داشتن کار در این کشور است که به وسیله آن بتوانند ویزای خود را تمدید نمایند.

بلغارستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com