دوره پادفک


Подготовительный
факултет

پادفک

ادامه تحصیل در روسیه
اکثر عزیزان هموطن که بدلایل مختلفی فرصت تحصیل در رشته های مورد نظر خود را در دانشگاه های داخل کشور ندارند یا بدلایل مختلفی ترجیح می دهند در خارج از کشور تحصیل کنند بدنبال یک مقصد مناسب هستند. مخصوصا متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی بدنبال مقصدی هستند که مورد تایید وزارت بهداشت باشد و هزینه های تحصیل پایین تری داشته باشند. اما انتخاب مقصد مناسب نیز همواره ساده نیست. تحصیل در روسیه برای عزیزان هموطن مزایای بسیاری دارد.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی یا پزشکی و دندانپزشکی در روسیه گذراندن دوره پادفک اجباری می باشد. مخصوصا اگر دوره به زبان روسی باشد حتما باید دوره پادفک را بگذرانید. دوره پادفک یا Podfak به زبان انگلیسی Preparatory Course یک دوره پیش نیاز است که هم زبان روسی را به دانشجویان آموزش می دهند و دروس مورد نیاز مانند زیست و شیمی را به زبان روسی تدریس می کنند و دانشجویان را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های روسیه آماده می کند. گذراندن این دوره رایگان نیست و مستلزم پرداخت هزینه ای 2000 تا 3000 دلار در سال است. متقاضیان می توانند دوره پادفک روسیه را یا در دانشگاهی که می خواهند تحصیل کنند بگذرانند یا در کالج های خارج از دانشگاه شرکت نمایند.

دوره پادفک چیست؟
دوره آموزش زبان روسی مقدماتی جهت آماده سازی برای ورود به دانشگاه و تحصیل در روسیه یا کشور های روس زبان را پادفک روسی یا پادفک زبان روسی می نامند.
پادفک یا دوره‌ی پیش‌دانشگاهی، برای آموزش زبان روسی در دوره‌های آمادگی ۱۰ ماهه در دانشگاه مسکو و کشور های روس زبان و ورود دانشجویان به دانشگاه‌های روسیه تدوین گردیده است. این دوره‌ی کاربردی بر پایه‌ی حداقل ۱۲۰ ساعت آموزش با ۱۸ موضوع یا درس در بر دارنده‌ی نیاز های دانشجویان و مهاجران به کشور های روس زبان و روسیه می باشد. دوره پادفک مهارت‌های زبانی را در زمینه‌های زیر برای دانشجویان فراهم می سازد:
گفت و گو: توانایی بیان دیدگاه‌های خود بر پایه‌ی موضوع‌هایی که در کتاب های درسی آورده شده است خواندن: توانایی خواندن و درک متن‌های ادبی و نیمه دشوار
نوشتن: توانایی پر کردن پرسش‌نامه، نوشتن زندگینامه‌ی خود، نوشتن کارت تبریک و دعوت‌نامه، نوشتن نامه بر پایه‌ی موضوع‌های فراگیری شده
شنیدن: توانایی دریافتن مفهوم پرسش و دادن پاسخ به هم سخن خود.

دوره پادفک زبان روسی در واقع دوره آموزش زبان روسی است که دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل به زبان روسی را دارند، ملزم به گذراندن آن هستند.
دوره پادفک زبان روسی در دانشگاه های روسیه معمولا شامل دو ترم تحصیلی است (از ۱۰ شهریور تا ۱۰ تیرماه سال بعد).
در دوره پادفک زبان روسی، زبان روسی و مقدمات چند درس تخصصی مربوط به هر رشته به منظور آشنایی با لغات تخصصی آن رشته آموزش داده می‌شود.
به عنوان مثال، اگر شما متقاضی رشته های پزشکی باشید، در دوره پادفک علاوه بر زبان روسی، با مقدمات دروس زیست ،شیمی و فیزیک هم آشنا می‌شوید و سپس در آزمون پادفک روسیه شرکت می کنید.
لازم به توضیح می‌باشد بر اساس معایب و مشکلات ساختاری و عدم ثمر بخشی و همچنین عدم تایید آموزش فدرال روسیه دوره های آمادگی داخلی تحت عنوان پادفک به هیچ وجه توصیه نمی‌گردد.

معرفی دوره پادفک روسیه
دوره پاتفک اصولا یک دوره 6 الی 10 ماهه است که متقاضی تحصیل بر اساس رشته انتخابی خود بایستی پادفک مورد نظر را بگذراند و بسته به رشته انتخابی دروس دوره پادفک تغییر می کند. مثلا فردی که می خواهد رشته های علوم پزشکی را بخواند باید پادفک pre-medical را بخواند و متقاضی تحصیل در رشته های مهندسی باید پادفک engineering را بخواند. اصولا گذراندن دوره پادفک زمانی اجباری است که زبان تحصیل صرفا روسی باشد. در صورتیکه گذراندن دوره پادفک برای تحصیل به زبان انگلیسی اجباری نیست. دوره پادفک در روسیه شامل 4 الی 6 ساعت درس در روز می باشد.

دوره پادفک pre-medical در روسیه
دوره پادفک رشته های علوم پزشکی یا pre-medical یک دوره اجباری برای دانشجویانی است که متقاضی تحصیل به زبان روسی دوره های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری در روسیه هستند. این دوره ها در مدت 10 ماه تکمیل می شود. ورودی این دوره ها بیشتر از اوایل شهریور شروع می شود و تا خرداد سال بعد ادامه می یابد. بعضی از دانشگاه ها به متقاضیان تحصیلی که درخواست شروع این دوره ها از بهمن ماه را دارند فقط امکان تحصیل سه ترمه این دوره های را فراهم می آورند.
پس توصیه می کنیم حتی المقدور از شهریور ماه دوره پادفک خود را شروع کنید. عموما در چند ماه اول دانشجویان زبان روسی را می آموزند و در ماه های بعد دروس زیست، شیمی و ریاضی را به زبان روسی می آموزند تا برای آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر خود آماده شوند.

دوره پادفک engineering در روسیه
این دوره نیز به مانند دوره پادفک علوم پزشکی 10 ماه بطول می انجامد و دانشجویان در طول این مدت دروس زبان روسی، ریاضی و فیزیک را می آموزند. بیاد داشته باشید که این دوره برای تحصیل به زبان روسی اجباری بوده اما برای تحصیل به زبان انگلیسی کاملا اختیاری است. در این دوره کتاب و تمام منابع لازم برای دانشجویان فراهم می شود.
زمان ثبت نام برای دوره پادفک
زمان ثبت نام دوره پادفک بستگی به دانشگاه مورد تقاضای دانشجویان دارد اما عموما زمان ثبت نام از نیمه های فروردین (April) شروع شده و تا اوایل مرداد (July) ادامه دارد. هرچند که باید بخاطر داشته باشید بسیار مشاهده شده است که با توجه به استقبال بالا و همچنین ظرفیت محدود این دوره ها، ظرفیت این دوره ها سریعتر از زمانی که دانشگاه تعیین کرده تکمیل می شود. لذا، به شما متقاضیان توصیه می شود زمان اقدام خود را قبل از نیمه فروردین (April) شروع کنید تا دچار مشکل نشوید.

مدارک لازم جهت ثبت نام دوره پادفک بشرح ذیل است:
● ترجمه پاسپورت به زبان روسی
● ترجمه ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی به زبان روسی
● ترجمه مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی به زبان روسی
● عکس
● پر کردن Application خود دانشگاه

نکات مهم دوره پادفک
مطالعه نکات ذیل مخصوصا برای متقاضیان گذراندن دوره پادفک علوم پزشکی یا pre-medical بسیار توصیه می شود.

نکته مهم 1
متقاضیان عزیز باید دقت داشته باشند که دوره پادفک شامل آموزش زبان روسی و آموزش دروس مرتبط به پزشکی یا دندانپزشکی به زبان روسی می باشد مانند زیست و شیمی. در بعضی از دانشگاه ها مانند دانشگاه رودن (RUDN) مسکو حتی دوره پادفک رشته های پزشکی و دندانپزشکی متفاوت است.

نکته مهم2
متاسفانه بسیاری از موسسات حتی معتبر دانشجویان را به جای شرکت در دوره پادفک (دوره پیش پزشکی به زبان روسی)، برای شرکت در دوره های آموزش فرهنگ و زبان روسی اعزام می کنند. این دوره ها کاملا غیر استاندارد می باشد و به دانشجویان هیچ دروس تخصصی آموزش داده نمی شود و باعث می شود تا دانشجویان نتوانند در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه شانس بالایی برای پذیرش داشته باشند.

نکته مهم 3
به لحاظ قوانین وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، دانش آموزانی که مقطع پیش دانشگاهی به اتمام نرسانده باشند با شرکت در دوره های پادفک میتوانند این دوره و مدرک اخذ شده از آن را بجای مدرک پیش دانشگاهی ارزشیابی کنند. اما نکته مهم اینست که دوره پادفک باید در خود دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت گذرانده شود و اگر در جایی دیگر بجز خود دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت دوره پادفک گذرانده شود، مدرک اخذ شده بجای پیش دانشگاهی ارزشیابی نشده و مدرک پزشکی یا دندانپزشکی اخذ شده نیز مورد تایید وزارت بهداشت قرار نخواهد گرفت.

نکته مهم 4
حتما متقاضیان عزیز تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی روسیه اطلاع دارند که ملاک مورد تایید بودن دانشگاه از نظر وزارت بهداشت اینست که دانشگاه مقصد در همان سالی که تحصیلات خود را آغاز می کنید در لیست دانشگاه های مورد تایید این وزارتخانه باشد. حال اگر سال بعد دانشگاه فوق از لیست خارج شود مشکلی برای تاییدیه مدارک اخذ شده پیش نمی آید و همچنان مورد تایید است. پس ملاک تایید بودن دانشگاهی از نظر وزارت بهداشت فقط سال ورود است نه سال های قبل از آن و نه بعد از آن.

نکته مهم5

متقاضیانی که مدرک پیش دانشگاهی ایران را دارند مدنظر داشته باشند که میتوانند دوره پادفک را در هر دانشگاهی اعم از تایید و غیر تایید بگزرانند و این موضوع تاثیری در فرایند تایید مدرک تحصیلی در ایران نخواهد داشت.

 

منابع آموزشی مورد استفاده در دوره پادفک روسیه
● کتاب های دوره کاربردی آموزش زبان روسی
● کتاب آموزش و تمرین رسم الخط روسی
● مجموعه کتب مکالمه به روسی بر اساس متد آموزشی روسیه و آمریکا
● کتاب صرف افعال روسی
● فرهنگ لغت و شیوه استفاده از آن

مزایای گذراندن دوره پادفک روسیه
● تسلط به 4مهارت خواندن ،نوشتن ،گفتگو و شنیداری به زبان روسی
منظور از مهارت گفتگو توانایی بیان دیدگاه‌ ها بر پایه‌ی موضوع‌هایی است که در کتاب های درسی ذکر شده است. مهارت خواندن نیز توانایی خواندن و درک متن‌های ادبی و نیمه دشوار می باشد . مهارت نوشتن عبارتست از پر کردن پرسش‌نامه، نوشتن زندگینامه ‌و نوشتن نامه بر پایه‌ی موضوع‌های فراگیری شده. شنیدن نیز مهارتی ست که شامل دریافت مفهوم پرسش و دادن پاسخ می باشد.

● آموزش زبان روسیه توسط اساتید روس زبان
● آشنایی بیشتر با فرهنگ و تمدن کشور روسیه
● آشنایی بیشتر با علوم پایه (زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی)
● آشنایی و ارزیابی شرایط دانشگاه ها برای ادامه تحصیل و تصمیم گیری درست برای انتخاب دانشگاه مورد نظر
● دریافت مدرک تعیین سطح روسی

هزینه دوره پادفک روسیه
با توجه به کالج یا دانشگاه مورد نظر دانشجویان برای ادامه تحصیل هزینه دوره ها متفاوت می باشد.
شهریه دوره پادفک : 2500 دلار در سال(به طور میانگین)
هزینه تحصیل در روسیه در مقطع پزشکی : ۶۵۰۰ دلار در سال(به طور میانگین)
در سال اخیر با توجه به شرایط ویروس کرونا تعدادی از دانشگاههای روسیه همانند سایر کشورها اقدام به برگزاری دوره های پادفک آنلاین نموده اند که مزایایی نیز به همراه دارد.برای مشاوره تخصصی و همه جانبه با ما تماس بگیرید.

روسیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com