تحصیل دربلژیک


تحصیل در بلژیک 2021
نگاه کلی به تحصیل در بلژیک
پایتخت کشور بلژیک :  بروکسل
زبان تحصیل در بلژیک : هلندی ، فرانسوی و آلمانی
مدت زمان تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی : 3 تا 4 سال
مدت زمان تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد : 2 سال
مدت زمان تحصیل در بلژیک در مقطع دکترا : تقریبا  3-5 سال
مدت زمان تحصیل در بلژیک در مقطع پزشکی : 6 سال

هزینه تحصیل در بلژیک :
هزینه تحصیل کارشناسی در بلژیک : 2 تا 5 هزار یورو
هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک : بین 500 تا 1500 یورو در سال
هزینه تحصیل دکترا در بلژیک : بین 800 تا 1600 یورو در سال
کشور بلژیک ، کشوری در غرب اروپا و یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد که پایتخت این کشور شهر بروکسل است . یکی از راه های مهاجرت به بلژیک ، تحصیل در بلژیک می باشد که وجود دانشگاه های معتبر و امکانات زیاد برای دانشجویان باعث شده تا بلژیک به یک کشور ایده آل برای ادامه تحصیل متقاضیان بین المللی به خصوص دانشجویان آلمانی زبان و فرانسوی زبان تبدیل شود . به طور کلی می توان گفت که تحصیل در بلژیک به علت وجود دانشگاه ها و دوره های انگلیسی و هزینه های پایین تحصیل در این کشور متقاضیان زیادی دارد . در این مقاله سعی شده است تمام اطلاعات مربوط به تحصیل در بلژیک 2020 بررسی شود . امید است برای شما خوانندگان عزیز مفید واقع گردد .

چرا تحصیل در بلژیک 2021
تحصیل در بلژیک به عنوان چند فرهنگی ترین کشور در اروپا یک تجربه عالی برای تحصیلات بین المللی محسوب می شود . از سویی کشور بلژیک انتخاب بی نظیری برای گذراندان اوقات فراغت خود جهت گردش و سفر در اروپا است زیرا با آلمان، لوکزامبورگ، فرانسه و هلند مرزهای زمینی دارد و همچنین دارا بودن توافقنامه مرزی با بریتانیا منجر به سفری مستقیم از بروکسل به انگلستان بدون توقف در مرز فرانسه شده است یعنی می توان فقط با صرف دو ساعت به شهر لندن رسید .
علاوه بر شرایط آسان برای گردش در اروپا و فرهنگ غنی، دانشگاه های ممتاز بلژیک باعث جذب دانشجویان بین المللی به کشور بلژیک می شوند. وجود دانشگاه های بلژیک در بین 200 دانشگاه برتر رتبه بندی QS  رقم قابل توجه برای کشوری با اندازه و مساحت بلژیک به شمار می آید . لازم به ذکر است که دانشگاه های کشور بلژیک برای دانشجویان بین المللی بسیاری از دوره ها را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.تحصیل در مدارس بلژیک 2021
تحصیل در مدارس بلژیک و شرایط پذیرش در آن برای افرادی که به این کشور مهاجرت می کنند، حایز اهمیت است. سن اجباری تحصیل در مدرسه از 6 سال تا 18 سال می باشد. پیش از آموزش رسمی، مهدکودک ها برای نوزادان و کودکان تا زمان رسیدن به مدرسه است. دوره های تحصیلی مدارس در کشور بلژیک 6 ساله می باشد. تحصیل در کودکستان رایگان می باشد و دوره های پیش دبستان مربوط به سنین 2 تا 6 سال می باشد. دانش آموزان از سن 6 تا 12 سال در مقطع متوسطه تحصیل می کنند و سپس تحصیل در مقطع دبیرستان را از سن 12 سالگی شروع می کنند . با توجه به گسترش جامعه بین المللی ، مدارس بین المللی بلژیک دارای سیستم های بریتانیایی، آمریکایی، فرانسوی و هلندی هستند .
با توجه به اینکه کشور بلژیک یک دولت فدرال است بسته به اینکه در کدام ایالت باشند و سیستم آموزشی آن منطقه به چه صورت باشد، زبان تحصیلی می تواند به یکی از زبان های هلندی، فرانسوی، آلمانی و یا انگلیسی باشد. دانش آموزان در این مقطع طیف وسیعی از موضوعات را با تاکید بر زبان و ریاضیات تحصیل می کنند و یادگیری یک زبان خارجی به احتمال زیاد بخشی از برنامه درسی خواهد بود.

تحصیل در مقطع کارشناسی در بلژیک 2021
تحصیل کارشناسی در بلژیک می تواند فرصتی مناسب برای مهاجرت به بلژیک باشد. دانشگاه های و موسسات عالی آموزشی در کشور بلژیک از لحاظ علمی دارای رنکینگ مناسبی هستند. طول مدت تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی 3 تا 4 سال می باشد و زبان تحصیل در بلژیک به سه زبان فرانسوی، آلمانی و هلندی است که بسته به دانشگاه متفاوت می باشد . البته لازم است بدانید که امکان تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی وجود دارد .  برای تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی در صورت نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی، آیلس 6 مورد نیاز است.
هر فردی که دارای دیپلم مورد تایید باشد امکان تحصیل در دانشگاه های بلژیک را در تمام رشته ها دارد ولی تحصیل در رشته های پزشکی، هنر و علوم مهندسی مستلزم این است که فرد متقاضی تحصیل در بلژیک باید آزمون مختص آن رشته را بدهد. دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی را دارند باید در یک امتحان ورودی که توسط دولت برگزار می گردد، شرکت کند. همچنین دانشجویان هنر و فنی و مهندسی باید یک آزمون عملی در ارتباط با رشته خود را شرکت کنند. برای سایر رشته ها آزمون ورودی بسته به دانشگاه متفاوت است .
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بلژیک 2021
تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک به عنوان تحصیلات تکمیلی می تواند یکی از راه های مهاجرت به این کشور باشد. سیستم آموزشی در کشور بلژیک کیفیت مناسبی دارد و هزینه های مسکن و زندگی نیز تقریبا معقول است. تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد این امکان را می دهد که در مرکز اروپا تحصیلات خود را ادامه داد . بسیاری از دوره های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود. مدت زمان تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک 2 سال و دانشجویان باید دارای مدرک لیسانس یا معادل بین المللی باشند. طول دوره تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد در مورد مدرک زبان نیز بسته به اینکه در دانشگاهی که قصد تحصیل را دارید به چه زبانی است، باید سطح دانش زبان خود را طبق آن دانشگاه ارایه دهید. تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند ارائه مدرک زبان، آیلس 6.5 است . البته مدرک زبان مورد نیاز بسته به نوع دانشگاه متفاوت می باشد. دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور بلژیک متشکل از چندین واحد درسی و ارائه پایان نامه تحقیقاتی می باشد. سیستم آموزش کارشناسی ارشد در کشور بلژیک بر پایه تلاش های دانشجو است و اصطلاحاً  استاد محور نمی باشد.

تحصیل در مقطع دکترا در بلژیک 2021
با تحصیل در مقطع دکترا در بلژیک امکان تحصیل در دانشگاه های قدیمی و تاریخی در یک کشور اروپایی وجود دارد و دانشگاه های بلژیک به طور مداوم از رنکینگ بالایی برخوردار هستند. مدت زمان تحصیل در بلژیک در مقطع دکترا 4 سال می باشد. جهت تحصیل دکترا در بلژیک باید یک سوپروایزر داشت و سوپروایزر به عنوان یک ناظر یا کارشناس ارشد مسئول نظارت بر تحقیقات و پیشرفت تحصیلی و تایید نهایی پایان نامه دکترا می باشد . تحصیل دکترا در کشور بلژیک باعث می شود که به عنوان یک دانشجوی دکتری اغلب به عنوان یک برنامه پژوهشی و یا تدریس در غالب دستیار استاد شناخته شد و ممکن است فرد دانشجو حقوق نیز دریافت کند . جهت تحصیل دکترا در بلژیک ارائه مدرک آیلتس 7 ضروری است .
تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی در بلژیک 2021
با توجه به رتبه بندی های مختلف دانشگاه ها ، تحصیل در بلژیک در رشته های پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاه هایی که از نظر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی معتبر است ، امکان پذیر می باشد . فردی که متقاضی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک است باید دارای مدرک دیپلم معتبر از دبیرستان باشد . افرادی که بالای ۱۸ سال سن دارند ، می توانند برای اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک اقدام نمایند . نمرات دروس زیست شناسی ، فیزیک و شیمی متقاضی می تواند تاثیر به سزایی در پذیرش فرد توسط دانشگاه مورد نظر در کشور بلژیک داشته باشد . هر چه نمرات این دروس بالاتر باشند تا حدی اولویت فرد برای پذیرش بیشتر می شود . افراد متقاضی تحصیل پزشکی در کشور بلژیک باید در آزمون ECTS شرکت کند و در صورت کسب حداقل امتیاز 180-240 می توانند در یکی رشته های پزشکی یا دندانپزشکی تحصیل کنند . تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک به زبان فرانسه و زبان اسپانیایی است و البته در بعضی دانشگاه ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود اما بسیار محدود تر از سایر زبان ها می باشد .

هزینه تحصیل در بلژیک 2021
هزینه های تحصیل در بلژیک می تواند بر تصمیم و انتخاب فرد بر مهاجرت تحصیلی به بلژیک تاثیرگذار باشد. در کشور بلژیک هر دو موسسه دولتی و خصوصی وجود دارد و هزینه تحصیل در بلژیک بسته به نوع دانشگاه متفاوت می باشد . اگر فرد از شهروندان اتحادیه اروپا باشد، هزینه سالیانه تحصیل در بلژیک ۸۵۰ یورو و ممکن است حتی رایگان باشد ولی اگر شهروند غیر از اتحادیه اروپا باشد هزینه های تحصیل در دانشگاه های بلژیک بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو خواهد بود. هزینه های زندگی فرد بستگی به جایی که برای زندگی انتخاب می کند، خواهد داشت و همچنین اینکه در خوابگاه باشد و یا در یک آپارتمان خصوصی. هزینه های زندگی فرد متقاضی تحصیل در کشور بلژیک ماهیانه به طور متوسط بین ۷۵۰ تا ۱۱۰۰ یورو خواهد بود که شامل هزینه های مسکن، مسافرت، خورد و خوراک و تجهیزات آموزشی است .البته هزینه اقامت در خوابگاه از هزینه اقامت در خوابگاه های خصوصی پایین تر است .
تحصیل رایگان در بلژیک 2021
کشور بلژیک مانند بسیاری از کشور های دیگر دارای دانشگاههای دولتی و غیر دولتی می باشد که دانشگاههای غیر دولتی در این بحث جایی ندارند زیرا الزاما برای تحصیل در این دانشگاهها و هنگام ثبت نام باید شهریه پرداخت شود که هرکدام بسته به منطقه و رتبه علمی که دارند شهریه های متفاوت دریافت خواهند کرد و اما دانشگاه های دولتی در بلژیک با توجه به شهریه های بسیار کمی که دریافت می کنند نسبت به دانشگاه های غیر دولتی می توان گفت که رایگان هستند. مقدار هزینه ای که دانشگاه های دولتی در بلژیک از دانشجویان دریافت می کنند از ۴۰۰ یورو تا 6۰۰ یورو در سال متغیر می باشد که البته این مبلغ باور نکردنی برای دانشجویان متقاضی از کشورهای اتحادیه اروپاست که تحصیل در بلژیک به صورت رایگان برای آن ها کاملا بدین صورت فراهم می باشد منتهی برای دانشجویان متقاضی از غیر از کشور های اتحادیه  اروپا فرق خواهد داشت و به هنگام ثبت نام باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند که البته این مقدار مبلغ به موسسه ای که انتخاب کرده اند و نوع رشته تحصیلی و همچنین مقطع تحصیلی آن ها بستگی و ارتباط مستقیم دارد.

بورسیه تحصیلی در بلژیک 2021
لازم است بدانید که جهت تحصیل در بلژیک امکان اخذ بورسیه تحصیلی در بلژیک در مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد . در مقطع لیسانس باید با ارائه مدرک دیپلم و رزومه تحصیلی بتوان پذیرش گرفت و برای گرفتن بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری متقاضی حداکثر باید 35 و یا 40 سال داشته باشد و همچنین ارائه آخرین مدرک تحصیلی و رزومه تحصیلی و علمی مورد نیاز است . باید برای اخذ بورسیه از سوپروایزر و یا استاد راهنمای آن دانشگاه پذیرش گرفت بگیرید و بر اساس نوع بورسیه ای که به فرد تعلق می گیرد ، یا از کل هزینه های تحصیل معاف می شود و یا بخشی از آن . بنابراین بورسیه های تحصیلی بر اساس رزومه تحصیلی و علمی مشخص خواهد شد. به طور کلی برنامه بورسیه های تحصیلی در بلژیک برای دانشجویان بین المللی مخصوصا برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه وجود دارد.
اقامت پس از تحصیل در بلژیک 2021
تحصیل در بلژیک می تواند به اقامت پس از تحصیل در بلژیک و در نهایت تابعیت بلژیک منجر شود. فرد متقاضی تحصیل در بلژیک می تواند پس از فارغ التحصیلی خود با پیدا کردن کار در بلژیک ویزای دانشجویی خود را تبدیل به ویزای کار کند و با توجه به ویزای کاری که از دولت بلژیک می گیرید اجازه اقامت در بلژیک را خواهد داشت. پس از مدتی کار کردن و دادن بیمه و مالیات طبق قوانین فرد می تواند درخواست اقامت دائم و تابعیت این کشور را کند . در صورتی اقامت بدون وقفه به مدت 7 سال در بلژیک در صورتی که واجد شرایط باشد، می تواند اقامت دائم بلژیک را دریافت کند. پس می توان گفت که تحصیل در بلژیک صرفا و به تنهایی منجر به اخذ اقامت و تابعیت بلژیک نمی شود بلکه باید به نوع دیگری از اقامت تبدیل شود و در نهایت منجر به اخذ تابعیت بلژیک گردد.

مزایای تحصیل در بلژیک 2021
تحصیل در بلژیک دارای مزایای بسیاری برای متقاضیان بین المللی می باشد که عبارتند از :
⦁ کیفیت بالای زندگی در کشور بلژیک
⦁ دارا بودن شبکه حمل و نقل عمومی برای تمام نقاط بلژیک
⦁ اعتبار جهانی دانشگاه های بلژیک
⦁ پایین بودن هزینه تحصیل در اکثر دانشگاه های دولتی در بلژیک
⦁ وجود امکانات زیاد در دانشگاه های بلژیک
⦁ وجود اساتید مجرب و معروف جهت تدریس در دانشگاه های کشور بلژیک
⦁ اجازه کار دانشجویی متناسب با مقطع تحصیلی در بلژیک
مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی بلژیک 2020
جهت تحصیل در بلژیک یک سری مدارک عمومی نیاز است که مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی بلژیک به شرح زیر می باشد :
⦁  پاسپورت یا گذرنامه فرد متقاضی تحصیل در بلژیک که باید بیش از 12 ماه اعتبار داشته باشد
⦁ ارائه عکس پاسپورتی فرد متقاضی تحصیل در بلژیک
⦁ اصل و ترجمه مدارک تحصیل به همراه ریز نمرات مدرک تحصیلی (دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد)
⦁ نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر در کشور بلژیک
⦁ ارائه رسید پرداخت شهریه جهت تحصیل در بلژیک
⦁ ارائه اثبات تمکن مالی برای تحصیل در بلژیک
⦁ گواهی عدم سوء پیشینه برای تحصیل در بلژیک
⦁ ارائه گواهی سلامت پزشکی جهت تحصیل در بلژیک
⦁ اثبات مهارت و دانش زبان جهت ادامه تحصیل در بلژیک
⦁ ارائه رزومه تحصیلی و علمی برای تحصیل در کشور  بلژیک
⦁ ارائه انگیزه نامه و یا توصیه نامه جهت تحصیل در بلژیک

کار دانشجویی در کشور بلژیک 2021
دانشجویان بین المللی که در موسسات آموزش عالی کشور بلژیک پذیرفته شده و اجازه اقامت دریافت کرده‌ اند، می‌توانند حداقل 10-30 ساعت در هفته بسته به مقطعی که در آن تحصیل می کنندخارج از تعطیلات دانشگاهی در کنار تحصیل آنها کار کنند. این دانشجویان باید یک قرارداد کتبی ثابت از کارفرما دریافت کنند که به آن “قرارداد کار دانشجویی” گفته می ‌شود. علاوه بر این قرارداد، اجاره کار نوع C نیز باید اخذ گردد و این اجازه کار برای دارندگان آن امکان کار تا ۱ ‌سال در هر جایی را فراهم می‌ کند. این اجازه کار را می توان تمدید کرد و دانشجویان بین الملل می‌تواند در تعطیلات بدون اجازه مشغول به کار شوند.
خوابگاه های دانشجویی کشور بلژیک 2021
اقامت در کشور بلژیک بسیار آسان است و دانشجویان می ‌توانند یک اتاق یا آپارتمان شخصی اجاره کرده یا اقدام به استفاده از خوابگاه‌ های دانشگاهی یا گزینه‌ های خانگی نیز بکنند. برای اخذ خوابگاه دانشگاه، با اداره خوابگاه موسسه آموزش عالی مورد نظر تماس گرفت. برای هر نوع اقامت دیگری، فرد می ‌تواند از طریق اینترنت یا آژانس‌ های مربوطه به صورت شخصی اقدام به جستجوی خانه یا آپارتمان کند و هماهنگی‌ ها باید قبل از رسیدن دانشجو به آن جا صورت بگیرد.
⦁ خوابگاه دانشگاه : یکی از گزینه های انتخابی فرد به محوطه دانشگاه نزدیک بوده و این امکان را به دانشجو می ‌دهد تا با سایر دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه آشنا شود .
⦁ گزینه ‌های خانگی : این گزینه فرصت خوبی برای آشنایی و یادگیری زبان و فرهنگ بلژیکی برای فرد فراهم می‌ آورد
⦁ اجاره یک آپارتمان شخصی : این گزینه مستلزم عقد یک قرارداد ۱ ساله می باشد و فرد می تواند مبلغ ۱۵۰ تا ۴۰۰ یورو در ماه را بسته به موقعیت و امکانات خانه در نظر داشته باشد.

اعزام دانشجو به کشور بلژیک
کشور بلژیک در غرب اروپا واقع است و پایتخت آن بروکسل می باشد . اعزام دانشجو به کشور بلژیک یکی از مواردی است که دانشجویان بسیاری برای مهاجرت به این کشور به آن توجه می کنند . با تحصیل در بلژیک می توانید راه اقامت در کشور اروپایی را تا حدود زیادی هموارد نمایید .

اعزام دانشجو به کشور بلژیک در مقطع لیسانس
دوره لیسانس در بلژیک در حدود 4 سال است و به زبان انگلیسی و فرانسوی و هلندی و آلمانی امکان تحصیل فراهم است. دانشجویان در این مقطع نیز تقریبا 10 ساعت اجازه کار دارند .

اعزام دانشجو به کشور بلژیک در مقطع فوق لیسانس
برای اعزام دانشجو به کشور بلژیک در این مقطع سوابق تحصیلی خوبی باید داشته باشید و مدرک زبان و نشان دادن پشتوانه مالی برای هزینه های یکسال الزامی می باشد . تحصیل در این مقطع حدود 2 سال زمان می برد . دانشجویان نیز در این مقطع می توانند  تقریبا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند . دانشجویانی که موفق به تحصیل در این مقطع می شوند می توانند شرایط بهتری برای پذیرش در مقطع دکترا در بلژیک و سایر کشور های اروپایی داشته باشند .
اعزام دانشجو به کشور بلژیک در مقطع پیش دکترا
اگر دانشجویی علاقمند به تحصیل در مقطه دکترا باشد اما شرایط ورود به این سطح را ندارد می تواند در سطح پیش دکترا شرکت کند و بین 10 تا 30 واحد درسی را با موفقیت پشت سر گذارد . این دوره ها یکساله اند . این سطح دارای دو استاد است که دانشجو با کمک این اساتید می تواند پروپزالی آماده کند و قدمی مهم در جهت تحصیل دکترا بردارد . حتی اگر دانشجو شرایط خوبی در دوره خود داشته باشد به صورت مستقیم وارد دوره دکترا خواهد شد . این دوره ها برای دانشجویان ایرانی فرصتی بسیار مناسب است و می توانند با تلاش خود موفق به تحصیل در برترین دانشگاه های بلژیک و حتی اروپا شوند .

اعزام دانشجو به کشور بلژیک در مقطع دکترا
دوره های دکترا نیز برای دانشجویان علاقمند به تحصیل در این کشور فراهم است . دانشجویان اگر موفق به دریافت بورسیه شوند می توانند حقوق نیز دریافت نمایند . از این رو رقابت در این سطح بالاست . اگر در مقاطع گذشته دانشگاه معتبری تحصیل کرده باشید و دارای مدرک زبان و مقاله های چاپ شده و بین المللی باشید می توانید شانس بیشتری در دریافت بورسیه و پذیرش دکترا داشته باشید . دانشجویان باید بتوانند یک استادراهنما برای پایان نامه خود بیابند تا بتوانند این سطح را با موفقیت پشت سر گذارند . در هفته برای حدودا 30 ساعت نیز این دانشجویان اجازه کار خواهند داشت .

مدارک لازم برای اعزام دانشجو به کشور بلژیک
برای اعزام دانشجو به کشور بلژیک لازم است افراد مدارکی را آماده نمایند . این مدارک عبارتند از :
⦁ پاسپورت معتبر و کپی آن
⦁ عکس متقاضی اعزام دانشجو به کشور بلژیک
⦁ سابقه تحصیلی و رزومه تحصیلی که باید ترجمه شده باشند .
⦁ مدرک زبان متناسب با نمره ای که دانشگاه می پذیرد
⦁ گواهی تمکن مالی برای اثبات توانایی اداره زندگی در بلژیک
⦁ مدارک ترجمه شده دیپلم و پیش دانشگاهی
⦁ گواهی سلامت پزشکی

کار دانشجویی در کشور بلژیک
کشور بلژیک ، یک کشور فوق العاده جذاب برای گردشگران و دانشجویان بین المللی است . دانشجویان بین المللی در این کشور می توانند از آموزش عالی بهره مند شوند و به طور کلی هزینه زندگی و تحصیل در این کشور کاملا مقرون به صرفه است . اما هزنیه تحصیل در دانشگاه های بلژیک در هر یک از سه مقطع تحصیلی متفاوت است و به طور کلی بیش از 835 یورو در سال نیست . دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید هزینه بیشتری برای تحصیل بپردازند که توسط ARES (آکادمی تحقیقات و آموزش عالی) تعیین می شود ولی معمولا نباید بیش از 5 برابر هزینه عالی یعنی 4175 یورو در سال باشد . دانشجویان می توانند برای تامین هزینه های زندگی خود به کار دانشجویی در کشور بلژیک بپردازند و پیدا کردن کار برای دانشجویان بسته به سطح تخصص و سطح زبان هر فرد متفاوت می باشد .
اگر فردی قصد تحصیل در بلژیک را داشته باشد باید بداند که امکان اخذ کار پاره وقت نیز برای وی وجود دارد که باعث می شود در تامین هزینه های خود یاری کند . قطعا فرد برای تحصیل در کشور بلژیک به کار پاره وقت نیاز دارد لذا جهت تحقق این امر و کسب تجارت پیشنهاد می شود که به محض ورود به سفارت این کشور مراجعه کرد .  این اجازه را می دهند تا 20 ساعت در هفته بتوانند کار کنند.. البته دانشجویان خارجی در هنگام تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ ها، برای کار کردن نیازی به مجوز کار ندارند.لازم به ذکر است که حداقل دستمزد برای کار در این کشور بین ۷ تا ۹ یورو در ساعت می باشد .
دانشجویان اتباع کشورهای غیر  EEA که مایل هستند در طول سال تحصیلی کار کنند، باید مجوز کار نوع C داشته باشند . مجوز کار نوع  Cبه این صورت است که  فرد باید به صورت قانونی در بلژیک اقامت داشته باشد و در یکی از موسسات آموزشی بلژیک ثبت نام کند. همچنین فرد باید در اداره ثبت نام از خارجیان ثبت نام کند و کارت شناسایی داشته باشد و خود باید برای مجوز کار درخواست دهد که پس از صدور مجوز، می تواند شروع به کار کند. مجوز کار برای هر کارفرمایی معتبر است و برای مدت حداکثر ۱۲ ماه صادر می شود (محدود به مدت اقامت فرد در بلژیک به عنوان دانشجو) .  این مجوز برای تمام فعالیت های کاری و اشتغال معتبر است و می توان آن را بدون محدودیت تمدید کرد . مجوز کار نوع C هیچ گونه امتیازی برای برخورداری از مجوز کار نوع B یا مجوز کار نوع A به فرد نمی دهد.
اگر فردی همسر خارجی یک شهروند بلژیکی باشد و در بلژیک اقامت دارد، از شرط لازم برای دریافت مجوز کار معاف می شود. وی می تواند بدون انجام مراحل اداری کار کند. به همین ترتیب، کودکان دارای والدین بلژیکی به شرطی که زیر ۲۱ سال سن داشته باشند، با والدین خود زندگی کنند و در پرداخت مالیات وابسته به والدین خود باشند، می توانند بدون انجام روند اداری مشغول کار نیز شوند. اما همسر دانشجویان غیر EEA باید مجوز کار نوع B داشته باشند تا بتوانند در بلژیک کار کنند که این مجوز کار تنها در صورتی صادر می شود که مشخص شود که هیچ بلژیکی واجد شرایطی برای آن شغل در دسترس نیست. درخواست مجوز کار نوع B تنها از طرف کارفرما ارسال می شود و احتمال این که مجوز کاز نوع B برای همسر یک دانشجوی غیر EEA صادر شود، نسبتاً اندک است.

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک
کشور بلژیک یکی از بهترین کشور های اروپایی است و پایتخت آن بروکسل می باشد . افراد زیادی علاقمند به تحصیل در بلژیک هستند و مایل به استفاده از منابع و امکانات رفاهی بیشتر برای خود و خانواده می باشند . یکی از بهترین راه های مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل است . اما نکته ای که وجود دارد آگاهی از نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک است که ما در اینجا به بررسی این مورد می پردازیم . دانشگاه های معتبر این کشور عامل مهمی در جذب دانشجویان بین المللی است . سیستم آموزشی این کشور در بلژیک توسط  یکی ازسه انجمن فلاندری و فرانسوی و آلمانی زبان تنظیم شده است . البته دوره هایی به زبان انگلیسی نیز در این کشور ارائه می شوند . امکان تحصیل در سطوح مختلف نیز وجود دارد و می توانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب نمایند.

شرایط پذیرش در دانشگاه های بلژیک
تحصیل در بلژیک در دوره های لیسانس که ۳تا ۴ است و کارشناسی ارشد ۲ ساله و دکترا بین ۳ تا 5 سال امکان پذیر است . برای پذیرش در دانشگاه های بلژیک لازم است مدرک دیپلم دبیرستان خود را کسب کرده باشید . از اینکه دانشگاه شما به چه زبانی امکان ادامه تحصیل را فراهم آورده است مطمئن شوید . زیرا همان طور که گفتیم به زبان فراسوی و هلندی و انگلیسی در این کشور می توان تحصیل نمود . در بسیاری از دانشگاه ها لازم است از آزمون ورودی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده است با موفقیت بیرون آیید . لازم است بتوانید هزینه های تحصیل در این کشور را پوشش دهید تا امکان اخذ پذیرش برای شما فراهم باشد . البته دانشجویان می توانند برای ساعات محدودی در هفته کار کنند تا بخشی از هزینه های ماهانه برای زندگی در بلژیک را فراهم آورند . فرم درخواست پذیرش را از دانشگاه مورد نظر باید پر کنید . لازم به ذکر است هر دانشگاه در بلژیک می تواند شرایط پذیرش مخصوص به خود را داشته باشد و بهترین راه کسب اطلاعات از خود دانشگاه می باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک
با توجه به اینکه دانشگاه های متعددی در بلژیک دوره های تحصیلی را ارائه می دهند می بایست لیست مدارک مورد نیاز برای تحصیل در این کشور را نیز از دانشگاه خود بخواهید . زیرا ممکن است مدارکی از شما خواسته شود که ما در زیر عنوان نکرده باشیم . اما به طور کل شما به کلیه مدارکی که در زیر مشاهده می نمایید نیاز خواهید داشت . این مدارک عبارتند از :
⦁ ابتدا لازم است فرم درخواست پذیرش دانشگاه بلژیک را پر کنید
⦁ اسکن از پاسپورت معتبر
⦁ رزومه تحصیلی استاندارد برای تحصیل در ⦁ دانشگاه⦁ ⦁ های⦁ ⦁ بلژیک که باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی و یا هلندی باشد
⦁ مدرک دیپلم ترجمه شده دبیرستان
⦁ بسته به مقطعی که اقدام می نمایید . گواهی تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد دانشگاه خود
⦁ اثبات تمکن مالی برای تحصیل در دانشگاه های بلژیک
⦁ مدرک زبان برای نشان دادن تسلط لازم جهت تحصیل در بلژیک
⦁ انگیزه نامه برای نشان دادن تاثیر مثبت تحصیل در این کشور برای زندگی دانشجو
⦁ پرداخت هزینه پذیرش
بعد از تکمیل فرم درخواست و ارائه مدارک لازم پرونده شما توسط دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرد . و بعد از ارزیابی توسط هیئت پذیرش به دانشکده مربوطه فرستاده می شود و در صورت پذیرش و تصمیم گیری به شما اطلاع داده می شود .

اقامت و تابعیت در بلژیک
بدون شک کشور بلژیک یکی از جذاب ترین کشورهای اروپایی برای اقامت می باشد . این کشور با دارا بودن ثبات و تعادل سیاسی و اقتصادی و سیستم مالیاتی مناسب و نسبتا پایین که شامل موارد زیادی از معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی می شود در زمره بهترین کشورها برای سرمایه گذاری و اقامت محسوب می شود . داشتن سطح زندگی سطح بسیار بالا ، جامعه ای سالم و ایمن همراه با داشتن میراث فرهنگی و تاریخی ، این کشور را به یکی از خوش نام ترین و جذاب ترین کشورهای دنیا تبدیل کرده است . کشور بلژیک به عنوان برترین گزینه از نظر قرار گرفتن در یک مسیر آسان و به دست آوردن اقامت و تابعیت در بلژیک پس از 5 سال اقامت نیز خواهد بود .

شرایط اخذ اقامت و تابعیت در بلژیک
شرایط اخذ اقامت و تابعیت در بلژیک به شرح زیر می باشد :
⦁ اگر فردی به مدت 3 سال اقامت قانونی در بلژیک داشته باشد می تواند اقامت و تابعیت در کشور بلژیک را کسب کند (لازم به ذکر است که مدت اقامت برای پناهندگان سیاسی و افراد بدون تابعیت 2 سال می باشد)
⦁ مدت زمان اقامت در خارج از بلژیک می تواند جزء مدت زمان (3 سال) اقامت در بلژیک محسوب شده مشروط بر اینکه فرد متقاضی ثابت کند که رابطه وی با دولت بلژیک قطع نشده است.
⦁ فرد متقاضی باید دارای حداقل 18 سال یا بالاتر باشد. افراد زیر 18 سال تابعیت و اقامت در بلژیکی خود را از طریق تابعیت والدین خود کسب می کند.
⦁ اگر تبعه بلژیکی با تبعه غیر بلژیکی ازدواج کند باید به مدت 3 سال بعد از ازدواج در بلژیک اقامت کرده تا بتواند تابعیت و اقامت در بلژیک را کسب کند که این مدت زمان (3 سال) ممکن است با صلاحدید دولت بلژیک به 6 ماه تقلیل یابد.
راه های اخذ اقامت و تابعیت در بلژیک
از جمله راه های اخذ اقامت و تابعیت در بلژیک می توان به موارد زیر اشاره کرد :
⦁ اخذ اقامت و تابعیت در بلژیک براساس تقاضای مشخص :
یکی از راه های اخذ اقامت و تابعیت در بلژیک ، تقاضای تابعیت از دولت بلژیک می باشد که فرد می تواند در سن 18 سالگی یا بیشتر با ارائه تقاضانامه از دولت بلژیک درخواست تابعیت کند مشروط بر اینکه :
⦁ فرد متولد بلژیک بوده و محل سکوت اصلی خود را بلژیک انتخاب کرده باشد.
⦁ هرگاه کودکی از والدین بلژیکی در خارج متولد شده باشد.
⦁ محل اقامت دائمی فرد در مدت زمان حداقل 7 سال بلژیک بوده و از دولت بلژیک نیز اجازه سکونت دائم را داشته باشد.
لازم به ذکر است که تقاضای تابعیت فقط می بایستی در کشور بلژیک و در اداره ثبت مستقر در شهرداری توسط متقاضی امضاء شود و به درخواست هایی که در خارج بلژیک که توسط سفارت و یا کنسولگری تأیید می شوند ترتیب اثر داده نخواهد شد.
⦁ اخذ اقامت و تابعیت در بلژیک از طریق درخواست :
کلیه متقاضیان در صورتی می توانند اقامت و تابعیت در بلژیک را کسب کنند که دارای شرایط زیر باشند :
⦁ محل اقامت فرد متقاضی اقامت و تابعیت در بلژیک باید در 12 ماه قبل از تقاضا، بلژیک بوده باشد.
⦁ محل اصلی اقامت متقاضی، بین سنین 14 تا 18 سالگی در بلژیک بوده باشد و به مدت حداقل 9 سال در بلژیک اقامت داشته باشد که این مدت زمان (9 سال) اقامت در مورد افرادی که والدین آن ها تبعه بلژیک می باشند اعمال نخواهد شد.
⦁ اخذ اقامت و تابعیت در بلژیک از طریق ازدواج :
قبل از ماه ژانویه 1985 ازدواج با اتباع بلژیکی باعث کسب تابعیت و اقامت در بلژیک نمی شد ولی از سال 1985 به بعد چنانچه زن خارجی با مرد بلژیک ازدواج کند ، وی می تواند برای اخذ اقامت و تابعیت در بلژیک اقدام نماید.
⦁ اخذ اقامت و تابعیت در بلژیک از طریق فرزند خواندگی :
از اول ماه ژانویه سال 1988 اطفالی که توسط اتباع بلژیکی به فرزندخواندگی پذیرفته بشوند وضعیت آن ها مانند اطفالی می باشد که در بلژیک متولد شده باشند. (یعنی اقامت و تابعیت در بلژیک را کسب می کنند)

از دیگر اخذ اقامت و تابعیت در بلژیک می توان به موارد زیر اشاره کرد :
⦁ اقامت بلژیک از طریق تولد
⦁ اقامت بلژیک از طریق سرمایه گذاری
⦁ اقامت بلژیک از طریق پناهندگی
⦁ اقامت بلژیک ازطریق تحصیل
ترک اقامت و تابعیت در بلژیک
هرگاه تبعه بلژیکی در سن 18 سالگی به صورت ارادی تابعیت کشور دیگری را اخذ کند ، اقامت و تابعیت در بلژیک وی سلب خواهد شد. همچنین ممکن است تابعیت اتباع بلژیکی به یکی از راه های زیر سلب شود :
⦁ اگر فرد تبعه بلژیکی که در خارج از بلژیک بعد از ژانویه 1967 میلادی به دنیا آمده باشد و بین سنین 18 تا 28 سالگی اقامتگاه اصلی خود را کشوری به غیر از بلژیک انتخاب کرده باشد تابعیت خود را از دست خواهد داد.
⦁ فردی که اقامت و تابعیت در بلژیک را اخذ کرده و در سن 18 تا 28 سالگی تقاضای خود را به دولت بلژیک مبنی بر ابقاء به تابعیت اعلام نکرده باشد.
⦁ برای اینکه تبعه بلژیک تابعیت خود را از دست ندهد علاوه بر اینکه وی موظف است که بین سنین 18 تا 28 سالگی تقاضای ابقاء به تابعیت خود را به دولت اعلام کرده ضمناً هر 10 سال تابعیت خود را نیز تمدید کند .
⦁ اگر فرد تابعیت یک یا چند کشور دیگر را کسب کرده باشد ، اقامت و تابعیت وی در بلژیک سلب می شود .
اگر یکی از والدین افراد زیر 18 سال سرپرستی وی را بر عهده دارد و اقامت و تابعیت در بلژیک خود را از دست بدهد آن فرزند نیز اقامت و تابعیت در بلژیکی خود را از دست خواهد داد مگر اینکه :
⦁ اگر اتباع بلژیکی زیر 18 سال به فرزندخواندگی بلژیکی پذیرفته شوند در صورتی که به واسطه این فرزند خواندگی تابعیت کشور دیگری را کسب کرده باشند اقامت و تابعیت در بلژیکی خود را دست خواهند داد ولی اگر یکی از والدین که وی را به فرزندخواندگی پذیرفته اند بلژیکی باشد در این صورت این کودک اقامت و تابعیت در بلژیکی خود را از دست نخواهد داد.
⦁ اگر کودکی که به واسطه نداشتن تابعیت، تابعیت و اقامت در بلژیک را کسب کرده باشد و قبل از 18 سالگی تابعیت کشور دیگری را اخذ کرده باشد در این صورت تابعیت خود را از دست خواهد داد.
⦁ فرزند بدون تابعیت باشد.
⦁ یا هنوز یکی دیگر از والدین (پدر و مادر) وی به اقامت و تابعیت در بلژیک باقی مانده باشد.
بازگشت به اقامت و تابعیت در بلژیک
اگر یک تبعه سابق بلژیک تقاضای بازگشت به تابعیت را به دولت اعلام کند پس از 12 ماه سکونت در بلژیک مجدداً تابعیت و اقامت در بلژیک را به دست خواهد آورد، مشروط بر این که وفاداری خود را به دولت بلژیک ثابت کرده و همچنین علل برگشت به تابعیت را به دولت اعلام کرده و مورد موافقت قرار گرفته باشد.
فرایند اخذ تابعیت در بلژیک
فرایند اخذ تابعیت در بلژیک به صورت زیر است :
⦁ معمولا گذرنامه بلژیکی با گذشت 7 سال از اقامت دائم در اختیار افراد قرار می گیرد (که به صورت خودکار به افراد داده می شود). لازم به ذکر است که به شهروندان با صلاحیت مهلت زمانی خاصی داده می شود؛ لذا افرادی که قصد دادن درخواست برای شهروندی طبق بررسی صلاحیت دولت بلژیک را دارند به راحتی قادر به اقدام کردن می باشند.
⦁ در برخی از موارد داشتن مهارت کافی در زبان هلندی و یا فرانسوی نیاز است و به عنوان آخرین قدم در نظر گرفته می شود. در برخی از موارد جهت دریافت گذرنامه و یا شهروندی کشور بلژیک افراد بایستی به زبان هلندی و یا فرانسوی تسلط داشته باشند و گاهی این فرایند بدون در اختیار داشتن این موارد امکان پذیر است.
⦁  فرایند شهروندی فرد بایستی به سرعت انجام شود و این فرایند بایستی در عرض 2 سال نیز تکمیل گردد.

تابعیت مضاعف در بلژیک
به طور کلی داشتن تابعیت مضاعف در قانون اقامت و تابعیت در بلژیک ممنوع شده و تحت شرایط زیر اتباع بلژیکی می توانند دارای تابعیت مضاعف شوند که این شرایط عبارتند از :
⦁ افرادی که به عنوان تبعه اصلی بلژیک محسوب می شوند و تابعیت کشوری دیگر را کسب کرده باشند اگر قانون کشور جدید اجازه داشتن بلژیک را به آن ها داده باشد داشتن تابعیت مضاعف از قانون بلژیک بلامانع است.
⦁ کودکانی که یکی از والدین آن ها بلژیکی بوده و دیگری خارجی باشد وی هنگام تولد دارای تابعیت مضاعف می شود .
⦁ کودکانی که از والدین بلژیکی در خارج متولد شوند و به سبب تولد در خاک آن کشور تابعیت آنجا را نیز اخذ کنند در این صورت اقامت و تابعیت در بلژیکی آن ها نیز پابرجا خواهد بود. به عنوان مثال افرادی که در آمریکا از والدین بلژیکی متولد می شوند تابعیت آمریکا را نیز به دست خواهند آورد.
مدارک مورد نیاز جهت اخذ تابعیت در بلژیک
مدارک مورد نیاز جهت اخذ تابعیت در بلژیک به شرح زیر می باشد :
⦁ اخذ کارت شناسایی و یا شناسنامه خود برای ترجمه جهت اخذ تابعیت بلژیک
⦁ کپی کارت شناسایی به همراه مهر جهت اخذ تابعیت بلژیک
⦁ فهرست پرینت و مهر شده اقامت در بلژیک که بابت هر مهر اداری باید هزینه ای را پرداخت کنند
مهاجرت به بلژیک
امروزه مهاجرت به کشورهای اروپایی در سراسر دنیا مورد توجه بسیاری از متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور قرار گرفته است . کشور بلژیک ، یکی از کشورهای اروپایی است که همه ساله افراد بسیاری از سراسر دنیا به آن مهاجرت می کنند . بلژیک در اروپای غربی واقع شده است و پایتخت آن شهر بروکسل می باشد . مهاجرت به بلژیک به دلیل شرایط مناسب زندگی ، شرایط کاری خوب ، اقتصاد بالا ، تحصیلات با کیفیت ، امنیت اجتماعی بالا و غیره طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد .

دلایل مهاجرت به بلژیک
دلیلی که باعث می شود افراد مهاجرت به کشور بلژیک را انتخاب کنند ، وضعیت اقتصادی این کشور است . کشور بلژیک تنها یک درصد نرخ تورم دارد و نیروی کار آن بسیار زیاد و قابل توجه است . بسیاری از افراد در کشور بلژیک به کشاورزی مشغول می باشند و از این طریق به سرمایه های خود دسترسی پیدا می کنند . فرهنگ و زبان مردم کشور بلژیک و نوع زندگی آنها بسیاری از افراد را تشویق به مهاجرت به کشور بلژیک می کند . همچنین در این کشور بهداشت عمومی و نظافت شخصی حرف اول را می زند .

مزایای مهاجرت به بلژیک
تعدادی از مزایای مهاجرت به بلژیک به شرح زیر می باشد :
⦁ خانه در بلژیک : در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ، خانه ها در بلژیک ارزانتر می باشد و یکی دیگر از مزایای زندگی در بلژیک این است که لازم نیست که برای نزدیک بودن به محل کار در شهر زندگی کرد.در نتیجه مهاجران می توانند خانه هایی که در حومه شهر هستند اجاره کنند که با تفاوت بیشتری از خانه های در شهر ارزانتر می باشند.
⦁ مراقبت های پزشکی در بلژیک : اگر فردی در بلژیک زندگی و کار می کند، معمولا به وسیله سیستم پزشکی بلژیک پوشش داده می شود، اگر فرد ثبت نام مناسبی انجام دهد .سیستم پزشکی بلژیک یکی از بهترین در اروپا می باشد و بیمارستانهای خوبی در مسافتهای نزدیک قابل دسترس است.
⦁ تامین اجتماعی بلژیک : زمانی که فردی در کشور بلژیک به عنوان کارفرما ثبت نام شود ، تحت قانون تامین اجتماعی بلژیک می شود.در این رابطه، از فرد درخواست می شود برای پرداخت سهمیه های تامین اجتماعی از طریق پرداخت این سهمیه ها خود و خانواده در بلژیک مستحق هزینه های بازپرداخت سرویس های سلامت در بلژیک شوند. مزایایی مانند مزایای کار،مزایای زایمان و غیره نیز در هزینه بیمه درمانی اعمال می شود و مقدار سهمیه ها 3 ماه یکبار است که بستگی به درامد فرد دارد.
⦁ ساختار حمل و نقل عمومی خوب در بلژیک : در کشور بلژیک سیستم حمل و نقل عمومی وسیعی وجود دارد و تقریبا تمام شهرها در زمان کوتاهی از طریق قطار بهم مرتبط می شوند. همچنین وسایل حملیه نقل عمومی در داخل شهرها بسیار عالی و متنوع می باشند و شامل اتوبوس، مترو، واگون برقی است . اگر فردی طرفدار وسایل حمل و نقل عمومی نباشد، می تواند از دوچرخه استفاده کند و بیشتر شهرها دوستدار دوچرخه هستند.
⦁ سفر منطقه ای آسان در بلژیک : یکی دیگر از مزایای کوچک بودن بلژیک این است که رفتن به شهرهای لندن ، آمستردام و پاریس در کمتر از 3 ساعت امکان پذیر می باشد و این باعث شده که بلژیک نقطه شروع خوبی برای سرمایه گذاری در اروپا باشد.
روش های مهاجرت به بلژیک
متقاضیان مهاجرت به بلژیک از راه های مختلفی به این کشور مهاجرت می کنند که عبارتند از :
⦁ مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل
یکی دیگر از روش های پرطرفدار مهاجرت به کشور بلژیک ، مهاجرت تحصیلی به بلژیک می باشد . تحصیل در بلژیک به دلیل دارا بودن دانشگاه های معتبر در سطح بین المللی، امکان تحصیل رایگان، سطح آموزش بسیار بالا و غیره طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد . تحصیل در این کشور به سه زبان آلمانی، هلندی و فرانسوی و همچنین برای برخی رشته ها به زبان انگلیسی امکان پذیر است و متقاضیان مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل در این کشور می بایست حداقل مدرک دیپلم را داشته باشند.

مهاجرت به بلژیک از طریق کار
اخذ ویزای کاری بلژیک حداقل 6 ماه طول می کشد که متقاضی اخذ ویزای کاری بلژیک می بایست ابتدا یک کارفرما پیدا کند سپس کارفرما درخواست خود را به سفارت بلژیک ارائه دهد و تایید درخواست کارفرما متقاضی می بایست دعوت نامه کاری خود را به سفارت بلژیک تحویل دهد. البته لازم به ذکر است که اخذ ویزای کاری این کشور بسیار دشوار می باشد و در اغلب موارد پروسه اخذ ویزای کاری این کشور بسیار طولانی می شود زیرا دولت کشور بلژیک اولویت کار را برای ساکنین این کشور قرار می دهد.

⦁ مهاجرت به بلژیک از طریق سرمایه گذاری
کشور بلژیک از نظر شرایط مالی و سرمایه گذاری شرایط بسیار مطلوبی دارد و از نظر مالیاتی نیز شرایط بسیار مطلوبی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد .  این کشور تنها کشور اروپایی است که افراد پس از سرمایه گذاری در این کشور و 3 سال اقامت می توانند اقامت دائم این کشور را به دست آورند.

⦁ مهاجرت به بلژیک از طریق ثبت شرکت
یکی از روش های آسان و سریع مهاجرت به بلژیک ، ثبت شرکت در این کشور است و برای ثبت شرکت در بلژیک ابتدا می بایست یک طرح به اداره بازرگانی ارائه داد که طبق آن برنامه کاری خود را تا ۳ سال توضیح داده شود. متقاضیان مهاجرت به کشور بلژیک از طریق ثبت شرکت می بایست سرمایه ای در حدود 350  هزار دلار برای کل 5 سال داشته باشند. آن دسته از افرادی که موفق به ثبت شرکت در بلژیک می شوند ، پس از ۳ سال می توانند اقامت دائم این کشور را به دست آورند و حتی می توانند از برند های اروپایی نیز استفاده کنند و دسترسی کاملی به بازارهای اروپا نیز خواهند داشت.
مهاجرت به بلژیک از طریق ازدواج
یکی از راه های مهاجرت به بلژیک و اخذ اقامت این کشور ازدواج با یکی از اتباع بلژیک است زیرا قوانین این کشور به این صورت است که در صورتی که یک فرد خارجی با یکی از اتباع بلژیکی ازدواج کند ، حتما اقامت این کشور را به دست می آورد.


انواع کالج های کشور بلژیک
کشور بلژیک ، کشوری در غرب اروپا می باشد که با کشورهای فرانسه ، لوکزامبورگ ، آلمان و هلند همسایه است . تحصیل در بلژیک و اقامت تحصیلی در این کشور به علت وجود دانشگاه ها و دوره های زبان انگلیسی و هزینه های پایین تحصیل در این کشور مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است . بهتر است قبل از تحصیل در دانشگاه های بلژیک ، در کالج های این کشور تحصیل کرد . در این مقاله قصد داریم با انواع کالج های کشور بلژیک آشنا شویم .

انواع کالج های کشور بلژیک به شرح زیر می باشد :

⦁ Haute École Francisco Ferrer, Brussels
⦁ Haute École de la Province de Namur, Namur and Ciney
⦁ Haute École Robert Schuman, Arlon, Libramont-Chevigny, Virton
⦁ Haute École Louvain en Hainaut – HELHa, Mons, Louvain-la-Neuve, Braine-le-Compte, La Louvière, Charleroi, Gerpinnes, Leuze-en-Hainaut, Mouscron, and Tournai
⦁ Haute École de la Communauté française en Hainaut, Mons and Tournai
⦁ Haute École Provinciale de Hainaut – Condorcet, Mons, Ath, Saint-Ghislain, Charleroi, Mouscron, Froyennes and Morlanwelz
⦁ École pratique des hautes études commerciales, Brussels and Louvain-la-Neuve
⦁ Haute École Charlemagne, Liège, Huy, Gembloux, Verviers
⦁ Haute École libre Mosane – HELMo, Liège, Huy, Verviers, Theux and Ans
⦁ Haute École de la Ville de Liège, Liège
⦁ Haute École de la Province de Liège, Liège, Seraing, Theux, Verviers and Huy
⦁ Haute École Albert Jacquard, Namur and Tamines
⦁ Haute École Bruxelles-Brabant, Brussels and Nivelles
⦁ Haute École Galilée, Brussels
⦁ Haute École Léonard de Vinci, Brussels
⦁ Haute École Lucia de Brouckère, Brussels
⦁ Haute École Groupe ICHEC – ISC Saint-Louis – ISFSC, Brussels
⦁ Haute École libre de Bruxelles – Ilya Prigogine, Brussels

انواع کاج های هنر در کشور بلژیک عبارتند از :
⦁ Conservatoire Royal de Liège, Liège
⦁ Conservatoire Royal de Bruxelles – École Supérieure des Arts, Brussels
⦁ Institut National Supérieur des Arts du Spectacle et des techniques de diffusion (INSAS), Brussels
⦁ École Supérieure des Arts de la Ville de Liège, Liège
⦁ École Superieure des Arts Saint-Luc de Liège, Liège
⦁ Institut Supérieur de Musique et de Pédagogie, Namur
⦁ Académie des Beaux-Arts de Tournai
⦁ École Supérieure des Arts Saint-Luc Tournai, Tournai

تحصیل کارشناسی در بلژیک
کشور بلژیک ، در غرب اروپا واقع شده است و با کشورهای آلمان ،  هلند ، فرانسه و لوکزامبورگ همسایه می باشد . این کشور از بینانگذاران اصلی اتحادیه اروپا است و پایتخت آن شهر بروکسل می باشد . یکی از راه های مهاجرت به بلژیک ، اخذ ویزای تحصیلی این کشور است و اغلب دانشگاه های کشور بلژیک در سطح بسیار بالای علمی هستند و مدارک آنها در سطح جهانی قابل تایید است . لازم به ذکر است از نظر اقتصادی کشور بلژیک وضعیت خیلی خوبی دارد . متقاضیان ادامه تحصیل در بلژیک می توانند در دانشگاه ها یا موسسات آموزش عالی به تحصیلات خود ادامه دهند . در دانشگاه های کشور بلژیک علاوه بر این که دروس توسط اساتید مجرب تدریس می شود امکانات بسیار زیاد و با کیفیتی جهت پیشرفت تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد . کلیه دانشجویان به راحتی به کامپیوتر دسترسی دارند حتی دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به کامپیوتر با تمامی تجهیزات از جمله پرینتر و اسکنر به صورت شخصی دسترسی دارند. تحصیل کارشناسی در بلژیک می تواند فرصت مناسبی برای مهاجرت به این کشور باشد زیرا دانشگاه ها و موسسات آموزشی در بلژیک از لحاظ علمی دارای رنکینگ مناسبی هستند .
مدت زمان تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ۳ تا ۴ سال می باشد و زبان تحصیل در بلژیک به سه زبان فرانسوی، آلمانی و هلندی می باشد که بسته به دانشگاه متفاوت است. البته منظور این نیست که فرد امکان تحصیل به زبان انگلیسی را ندارد بلکه می تواند در دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی نیز پذیرش بگیرد ولی باید به سایر زبان ها نیز آشنایی داشته باشد. برای تحصیل کارشناسی در بلژیک در صورت نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی، آیلتس 6.5 مورد نیاز می باشد . در دوره کارشناسی اساتید مربوطه تنها سرفصل ها و منابع را به دانشجویان آموزش می دهند و قسمت های اصلی دروس را خود دانشجویان باید مطالعه کنند و به تحقیق بپردازند.
دوره کارشناسی در بلژیک به دو دسته تقسیم می شود :
⦁ کارشناسی حرفه ای که بیشتر بر کسب مهارت و تخصص برای بازار کار تاکید می کند .
⦁ کارشناسی آکادمیک که برای افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را دارند ، مناسب است .
دوره لیسانس در دانشگاه های بلژیک را به دو دسته از علاقه مندان به مهاجرت توصیه می کنند که عبارتند از :
دسته اول : افرادی که می توانند هزینه های زندگی خود را از طریق اقوام و یا آشنایان خود کاهش دهند و یا به صورت کلی حذف کنند . با حذف شدن هزینه زندگی دانشجویان می توانند با کار دانشجویی هزینه تحصیل خود را فراهم کنند .
دسته دوم : افرادی می باشند که استطاعت مالی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در کشور بلژیک را دارا هستند ولی کشور بلژیک به دلیل شرایط اقامتی مناسبی که دارا می باشد مورد توجه ایشان است . علاوه بر دارا بودن شانس اخذ فرصت شغلی در بلژیک با توجه به این که مدرک تحصیلی وی به زبان انگلیسی بوده است می توانند کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا ، کانادا ، استرالیا ، نیوزلند و انگلستان شرایط بسیار ویژه ای جهت اخذ اقامت این کشورها را کسب کند زیرا در بسیاری از کشورها داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه های معتبر اروپا جز فاکتورهای تاثیرگذار در سیستم های امتیاز بندی جهت اخذ اقامت این کشورها است
دانشجویان در مقطع لیسانس می توانند ۱۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند و مبلغی حدود 40 تا 60 یورو در هفته حقوق بگیرند که این مبلغ هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی دانشجو را به نسبت بسیار زیادی پوشش می دهد. هزینه زندگی دانشجویی در بلژیک در ماه مبلغی حدود 700 تا 1300 یورو می باشد که شامل: بیمه، مسکن ، خوراک ، رفت و آمد و … می شود.

شرایط تحصیل کارشناسی در بلژیک
هر فردی که دارای دیپلم مورد تایید باشد امکان تحصیل در دانشگاه های بلژیک را در تمام رشته ها دارد ولی تحصیل در رشته های پزشکی، هنر و علوم مهندسی مستلزم این است که فرد باید آزمون مختص آن رشته را بدهد. افرادی که مایل به تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی هستند باید در یک امتحان ورودی که توسط دولت برگزار می شود، شرکت کنند. دانشجویان هنر و فنی و مهندسی نیز باید در یک آزمون عملی مرتبط با رشته خود شرکت کنند.
تحصیل در رشته پرستاری بلژیک
تحصیل در رشته پرستاری بلژیک از جمله مشاغل لازم در بلژیک محسوب می شود . هر سال دانشگاه های معتبر کشور بلژیک مقصد تحصیلی بیشتر دانشجویان بین المللی می باشد . دانشگاه های بلژیک امکانات و تجهیزات خوبی را در اختیار دانشجویان می گذارند . سیستم آموزشی کشور بلژیک تابع سیستم های آموزشی ارائه شده در دانشگاه های کشور انگلستان است . در صورتی که هزینه های تحصیل در دانشگاه های بلژیک در مقایسه با دانشگاه های کشور انگلستان بسیار مقرون به صرفه تر است .

شرایط تحصیل در رشته پرستاری در بلژیک
رشته پرستاری یکی از زیر شاخه های پزشکی محسوب می شود و تحصیل در رشته پرستاری مخاطبان زیادی دارد. رشته پرستاری در کشور بلژیک در بعضی از دانشگاه های بلژیک به زبان هلندی و در بعضی دیگر از دانشگاه ها به زبان فرانسوی تدریس می شود و دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته پرستاری با توجه به مهارت زبان لازم می توانند تحصیل در دانشگاه های بلژیک را انتخاب کنند .

روش دریافت مدرک رشته پرستاری در کشور بلژیک
⦁ کارشناسی پرستاری
⦁ گواهی پرستاری
معمولا دریافت گواهی پرستاری بعد از تکمیل دوره متوسطه و بعد از یکسال آموزش انجام می شود . این دوره دانشجویان یک دوره سه ماهه آموزش های عملی پرستاری را طی می کنند . دانشجویانی که گواهی رشته پرستاری در بلژیک را داشته باشند ، به عنوان متخصص در رشته پرستاری دیده نمی شوند ، اما امکان ادامه تحصیل در سال های دوم و سوم را به عنوان پرستار عمومی در بیمارستان های کشور بلژیک را خواهند داشت .
دانشجویانی که قصد اخذ مدرک کارشناسی پرستاری را داشته باشند ، می توانند در دانشگاه های کشور بلژیک تحصیل کنند . دانشکده های پرستاری در کشور بلژیک آموزش های تخصصی و کاملی را در این حوزه به دانشجویان ارائه می کنند . دانشجویان در دانشگاه می توانند با توجه به علایق خود به اخذ تخصص به عنوان پرستار در رشته های تصویر برداری ، سرطان ، اندوسکوپی ، رادیوتراپی ، دیالیز و آموزش بهداشت مشغول شوند . پرستاران در مقطع کارشناسی نیازمند گذراندن 120 واحد درسی هستند که 60 واحد آن بصورت نظری و 60 واحد دیگر بصورت عملی ارائه می شود .

بازار کار رشته پرستاری در کشور بلژیک
بر اساس آمار کسب شده پرستاری در کشور بلژیک در دسته مشاغل لازم این کشور واقع شده است . با توجه به اینکه پرستاران در کشور بلژیک جایگاه و اهمیت بالایی دارند ، هر سال پرستاران زیادی با دریافت ویزای کاری کشور بلژیک به این کشور مهاجرت می کنند . چون مردم کشور بلژیک استانداردهای مناسبی در زندگی دارند ، پرستاران بعد از چند سال کار و زندگی در این کشور برای دریافت اقامت و تابعیت بلژیک اقدام می کنند . با وجود اینکه در لیست حقوق و دستمزدهای افراد در مشاغل مختلف ، درآمد پرستاران در رتبه پایینی واقع شده ، اما حقوق پرستاران در بلژیک نسبت به بعضی از کشورها بسیار مناسب می باشد .

درآمد پرستاری در کشور بلژیک
حقوق پرستاران در کشور بلژیک وابسته به تخصص و سابقه کاری افراد است . معمولا پرستاران در کشور بلژیک 27000 تا 50000€ (یورو) در سال درآمد دارند . نرخ بیکاری در کشور بلژیک 5.6% برآورد شده و می توان گفت بلژیک بازارهای کاری پویا و فعالی دارد . دانشجویان زیادی با تکمیل تحصیل رشته پرستاری در کشور بلژیک به جستجوی شغل مورد نظر خود می پردازند و ویزای تحصیلی کشور بلژیک را به ویزای کاری این کشور تبدیل می کنند . پرستاران با 3 الی 5 سال کار در کشور بلژیک می توانند ابتدا اقامت دائم و بعد از 7 سال تابعیت و پاسپورت بلژیک را دریافت کنند .

هزینه تحصیل در رشته پرستاری در بلژیک
شهریه تحصیلی دانشجویان در بلژیک با توجه به دولتی و یا خصوصی بودن دانشگاه های بلژیک تغییر می کند . معمولاً هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی بلژیک مناسب تر از دانشگاه های خصوصی بلژیک می باشد و در مقابل دانشجویان امکان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی بلژیک را نخواهند داشت . با اینکه دانشجویان رشته پرستاری در بلژیک لازم است به مهارت های زبان فرانسوی و یا هلندی مسلط باشند ، چون برای ارتباط با بیماران و تشخیص بیماری ها برخورداری از مهارت زبان های رسمی این کشور ضروری می باشد . هزینه تحصیل در رشته های پزشکی در مقایسه با رشته های دیگر در کشور بلژیک بالاتر می باشد .

هزینه زندگی در کشور بلژیک
هزینه زندگی افراد در کشور بلژیک ارتباط مستقیمی با عادات و سبک زندگی آن ها دارد . هزینه زندگی در کشور بلژیک در شهرهای مختلف این کشور تغییر می کند . هزینه زندگی در شهر بروکسل پایتخت بلژیک در مقایسه با سایر شهرهای بلژیک بالاتر می باشد . اما در مجموع هزینه زندگی در بلژیک در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مناسب تر می باشد .

تحصیل در رشته فیزیوتراپی در کشور بلژیک
یکی از کشورهای مورد نظر بیشتر افراد برای تحصیل کشور بلژیک است که به دلیل مزایای زیادی که دارد مورد توجه متقاضیان قرار گرفته است . در صورتی که قصد دارید یک درمانگر فیزیکی شوید ، می توانید در هر کشور اروپایی این کار را انجام دهید . تحصیل در رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور در بیشتر دانشگاه های اروپا ، برای نمونه در کشور مجارستان و لهستان ، به زبان انگلیسی انجام می شود . تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور بلژیک و مشغول به کار شدن در مراکز درمانی این کشور در زمینه فیزیوتراپی شرایط خاصی دارد . مهاجرت به کشور بلژیک جهت افراد متقاضی و شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا و شهروندان کشورهای دیگر دنیا متفاوت است . رشته فیزیوتراپی در کشور بلژیک از جمله محبوب ترین رشته های تحصیلی می باشد و دانشجویان و افراد متقاضی که قصد تحصیل در رشته فیزیوتراپی در کشور بلژیک را دارند وارد دانشگاه های این کشور می گردند لازم است بدانند که در دانشگاه های کشور بلژیک دوره های تحصیلی را با بالاترین کیفیت و استاندارد جهانی ارائه می کنند و کلیه دانشجویان پس از پایان دوره های تحصیلی خود می توانند شغل مناسبی داشته باشند .

شرایط تحصیل در رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور
مطالعه در رشته فیزیوتراپی شامل مهارت های لازم جهت کمک به بیماران توانبخشی جسمی بعد از تصادف یا آسیب می گردد . فیزیوتراپیست ها معمولا در بیمارستان ها ، مراکز پزشکی ، تیم های ورزشی ، مدرسه ها و کلینیک های خصوصی مشغول به فعالیت خواهند شد . کشور بلژیک چندین دانشگاه دارد که در سطح جهانی برتر هستند . دانشگاه ها و کالج های بروکسل برنامه های درجه بین المللی را با محوریت مطالعات اروپا در موضوعات مختلف ارائه می کنند . سخنرانان میهمان بین المللی ، با محوریت همکاری های بین المللی ، بیشتر این دوره ها را آموزش می کنند . حتی در صورتی که خواهان اخذ مدرک زبان انگلیسی هستید، کشور بلژیک
فرصت های خوبی جهت ارتقاء مهارت های زبان ارائه می کند.
برای تحصیل در اروپا در رشته فیزیوتراپی ، مقیاس های پذیرش مربوط به علوم ، زیست شناسی ، شیمی و فیزیک است . برخی از دانشگاه ها شرایط بیشتری جهت پذیرش دارند . بعد از اتمام موفقیت آمیز دوره پیش مد ( حداقل 70٪ از نمره نهایی ) ، و به پایان رساندن موفقیت آمیز آزمون های ورودی و درجه فیزیوتراپی در هر دانشگاه در اتحادیه اروپا تضمین می گردد .

تحصیل در رشته فیزیوتراپی در کشور بلژیک – آموزش فیزیوتراپی در بلژیک
بیشتر دانشگاه ها کلاس های زبان های خارجی ، به خصوص جهت هلندی ، فرانسوی و آلمانی را ارائه می کنند . برنامه های تحصیلی فیزیوتراپی در کشور بلژیک شامل آموزش های تئوری و عملی می گردد . رشته فیزیوتراپی ، یکی از شاخه های پزشکی و بهداشت است . رشته فیزیوتراپی در کشور بلژیک موضوعی میان رشته ای می باشد که دانشجویان فارغ التحصیل لیسانس و یا فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد ، متوجه می شوند که چگونه به افراد مبتلا به اختلالات جسمی کمک کنند . دانشجویان دانشگاه های کشور بلژیک با شرکت در برنامه های تحصیلی فیزیوتراپی در زمینه های زیر مهارت ها و توانایی های لازم را اخذ نمایند :
⦁ آموزش تمرین درمانی در رشته فیزیوتراپی
⦁ آموزش برق درمانی در رشته فیزیوتراپی
⦁ آموزش های مهارت های اساسی حرکتی کودکان دارای معلولیت در رشته فیزیوتراپی
⦁ کسب مهارت درد درمانی در رشته فیزیوتراپی
⦁ کسب بهبودی پزشکی در رشته فیزیوتراپی
⦁ اخذ مهارت کینزیولوژی در رشته فیزیوتراپی
هزینه تحصیل رشته فیزیوتراپی در بلژیک


در کشور بلژیک مراکز آموزشی دولتی و مراکز آموزش خصوصی وجود دارد و شهریه افراد متقاضی وابسته به انتخاب نوع دانشگاه است . کسانی که اهل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی قاره اروپا می باشند و قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور بلژیک را داشته باشند ، لازم است هر سال حدود 850€ ( یورو ) پرداخت کنند . اگر دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های خصوصی کشور بلژیک هستند ، لازم است حدود مبلغ 1000€ تا 4500€ ( یورو ) در سال شهریه پرداخت نمایند . جهت شرکت در برنامه های تحصیلی دوره های کارشناسی ارشد یا دکترا ، لازم است بیشتر دانشجویان هزینه های جداگانه جهت درخواست پرداخت نمایند . به صورت کلی هزینه های تحصیل در دانشگاه ها و مراکز تحصیلی خصوصی بالاتر است ؛ اما دانشجویان و افراد متقاضی خارجی می توانند برای کاهش هزینه های خود از کمک هزینه ها بورسیه تحصیلی در کشور بلژیک استفاده کنند.
هزینه زندگی افراد متقاضی تحصیل در بلژیک وابسته به محل زندگی آن ها و همچنین اقامت در دانشگاه یا اقامت خصوصی می باشد . به صورت میانگین ​​، هزینه زندگی شما می تواند بین 750€ تا 1100€ (یورو) در ماه شود . این مبلغ شامل هزینه های اقامت ، رفت و آمد ، وسائل و ابزار تحصیل و مواد غذایی خواهد بود . در کشور بلژیک زبان صحبت کردن مردم به سه زبان هلندی ، فرانسوی و آلمانی می باشد و کسانی که قصد دارند در دانشگاه های این کشور تحصیل کنند باید مدرک زبان فرانسوی و یا انگلیسی را دریافت نمایند ؛ چون این دو زبان رایج ترین زبان های ارائه برنامه های تحصیلی در دانشگاه های بلژیک هستند .

بورسیه های تحصیلی در کشور بلژیک
بورسیه های تحصیلی جهت دانشجویان بین المللی در کشور بلژیک از طریق بعضی از دانشگاه ها ، دولت ، آکادمی های تحقیقاتی و آموزشگاه های عالی و موسسه ها یا سازمان های دیگر در کشور بلژیک ارائه می گردد .
بعضی از انواع بورسیه عبارت است از :
⦁ Master Mind Scholarships provided by the government of Flanders
⦁ ARES Scholarships in Belgium for students coming from developing countries
⦁ Erasmus Mundus Scholarships for International Students
⦁ Dermadry Scholarship
لازم به ذکر است اخذ بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در کشور بلژیک به دلیل بالا بودن میزان درخواست و همچنین بالا بودن سطح دانشجویان بسیار سخت است و کلیه افراد متقاضی و دانشجویانی که قصد دریافت کمک هزینه های تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه های معتبر کشور بلژیک را داشته باشند باید شرایط لازم را فراهم کنند . پس از پایان دوره های تحصیلی فیزیوتراپی ، دانشجویان با دریافت مدرک لیسانس ، فوق لیسانس و یا دکتری می توانند به بازار کار فیزیوتراپی در کشور بلژیک وارد شوند . فارغ التحصیلان جهت کاریابی در این زمینه می توانند به موسسه های کاریابی در کشور بلژیک مراجعه نمایند و در زمینه فیزیوتراپی در بیمارستان ها ، مدارس ، مراکز درمانی و بخش های دیگر شغل مناسبی بیابند.
فارغ التحصیلان و افراد متقاضی که می خواهند در زمینه فیزیوتراپی در کشور بلژیک شغل مناسبی داشته باشند ، باید توانایی ها و مهارت های خود در زمینه های ارتباط فردی ، درمان درد و معالجه بیماران اثبات نمایند . لازم است فرد توانایی ارزیابی و بررسی را داشته باشد همچنین دارای مهارت های فیزیوتراپی لازم باشند .
کسب ویزای تحصیلی کشور بلژیک
تحصیل در رشته فیزیوتراپی در کشور بلژیک با دریافت ویزای تحصیلی این کشور امکان پذیر است . ویزای تحصیلی کشور بلژیک دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت است و کسانی که قصد دارند بیشتر از سه ماه در کشور بلژیک تحصیل کنند باید اقدام به دریافت ویزای تحصیلی بلند مدت نمایند . دانشجویان جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور بلژیک باید مدارکی جهت دریافت ویزای تحصیلی بلژیک ارائه کنند که عبارت است از :
⦁ ارائه فرم درخواست ویزای تحصیلی بلژیک به صورت تکمیل شده توسط شخص متقاضی تحصیل در بلژیک
⦁ ارائه مدارک شناسایی شخص متقاضی دریافت ویزای تحصیلی بلژیک
⦁ ارائه مدارک پزشکی شخص متقاضی تحصیل در کشور بلژیک
⦁ ارائه مدارک تحصیلی فرد متقاضی تحصیل در بلژیک
⦁ ارائه پاسپورت فرد متقاضی تحصیل در بلژیک
⦁ ارائه عکس جدید از شخص متقاضی دریافت ویزای تحصیلی بلژیک
⦁ همراه داشتن نامه پذیرش دانشگاهی
⦁ ارائه بیمه درمانی

فرصت های شغلی فیزیوتراپی در خارج از کشور
دامنه برنامه فیزیوتراپی شامل عضلات ، رباط ها و بیماری های مشترک می باشد که شامل آسیب ، بیماری یا ناتوانی جسمی می گردد . برای جلوگیری از ضعف های موضعی و کمبود حرکت ، ممکن است به مشکلات بهداشتی تبدیل گردد ، می توانید با بیماران سالم که جهت پیشگیری اقدام می نمایند ، مرتبط باشید . اقدامات پیشگیرانه شامل ماساژ ، تمرین تنفس ، ترمو ، الکترو و آبرسانی است ، اما فعالیت بدنی اساس بیشتر مداخلات فیزیوتراپی می باشد . فرصت های شغلی و بازار کار فیزیوتراپی عبارت است از :
⦁ اقدامات خصوصی (به عنوان یک کارمند یا خود کار)
⦁ مراکز توانبخشی
⦁ درمانگاه ها و بیمارستان ها
⦁ مشاغل در بخش خصوصی
⦁ باشگاه های ورزشی و کنفدراسیون ها
⦁ موسسات ورزشی
⦁ دانشگاه های آموزشی و پژوهشی
ساختار برنامه تحصیلی در رشته فیزیوتراپی در کشور بلژیک
⦁ توانبخشی اسکلتی عضلانی
⦁ توانبخشی عصبی
⦁ توانبخشی کودکان
⦁ توانبخشی برای اختلالات داخلی
⦁ توانبخشی در مراقبت های بهداشت روان
تحصیل دکترا در بلژیک
کشور بلژیک ، یک کشور کوچک و در عین حال پرجمعیت ، یک گزینه جذاب برای بسیاری از دانشجویان بین المللی است که به دنبال تحصیل در مقطع دکترا هستند . این کشور با سه زبان رسمی ، جمعیت متنوع ، مردمی خونگرم ، فراوانی فرهنگ ها و مرکز ناتو و اتحادیه اروپا ، فرصت های فراوانی را برای افراد در بسیاری از زمینه های مختلف فراهم می نماید . مانند سایر کشورهای اروپایی ، متقاضیان تحصیل دکترا در بلژیک باید یک مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط با تحصیل داشته باشند . تحصیل دکترا در بلژیک این امکان را به فرد می دهد که از تحصیل در دانشگاه های قدیمی و تاریخی در یک کشور اروپایی استفاده کنند . به طور مداوم دانشگاه های این کشور از رنکینگ بالایی برخوردار هستند . مدت زمان تحصیل در بلژیک در مقطع دکترا 3-5 سال می باشد . تحصیل دکترا در بلژیک به این صورت است که فرد باید یک سوپروایزر داشته باشد و سوپروایزر فرد به عنوان یک ناظر یا کارشناس ارشد مسئول نظارت بر تحقیقات و پیشرفت تحصیلی و تایید نهایی پایان نامه دکتری فرد می باشد . ممکن است متقاضی تحصیل دکترا در بلژیک حقوق نیز دریافت کند .
افراد متقاضی تحصیل دکترا در بلژیک می توانند از برنامه درسی شامل برنامه های تمرینی دقیق ، امتحانات و تحقیق اصلی که تحت نظارت اعضای هیئت علمی انجام می شود ، استفاده کنند . این تحقیق باید به پایان نامه ای برسد که متقاضی باید در جلسه هیئت کارشناسان از آن دفاع کند . لازم به ذکر است که پایان نامه دکترا تحت هدایت یک ناظر (مشاور) نوشته می شود و دانشجو برای درخواست باید یک پروژه پایان نامه که به اندازه کافی تعریف شده و رضایت کتبی یک مشاور را دارد ، داشته باشد . در مقطع دکترا اغلب رشته های به زبان انگلیسی هم ارائه می باشد . در دانشگاه های کشور بلژیک دوره های تحصیل فوق دکترا نیز برگزار می شود ولی برای دانشجویان مدرک تحصیلی محسوب نمی شود .

شرایط تحصیل دکترا در بلژیک
ارائه مدرک زبان جهت تحصیل دکترا در کشور بلژیک الزامی می باشد زیرا فرد در یک کشور چند زبانه مشغول تحصیل خواهد شد اما بسیاری از برنامه های دکتری از زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزشی استفاده می کنند. بنابراین بسته به اینکه دانشگاه فرد به چه زبانی می باشد وی باید نمره مخصوصی که در نظرگرفته شده را حتما کسب کند ولی اگر تحصیل در بلژیک در مقطع دکترا نیازمند ارائه مدرک زبان باشد معمولا باید حداقل مدرک آیلتس 6.5 را بتواند ارائه دهد .

مزایای تحصیل دکترا در بلژیک
مزایای تحصیل دکترا در بلژیک عبارتند از :
⦁ جامعه چند فرهنگی و چند زبانه : جمعیت بلژیک ترکیبی از فرانسوی ، فنلاندی / هلندی ، آلمانی ( و انگلیسی ) می باشد .
⦁ دانشگاه های بلژیک از قدیمی ترین دانشگاه های جهان می باشند که قدمت برخی آن ها به قرن ۱۵ میلادی بر می گردد .
⦁ آموزش عالی با کیفیت بالا  : دانشگاه های بلژیک به طور مداوم در جداول رتبه بندی بین المللی خوب عمل می کنند و سیستم آموزشی آن برگرفته شده از سیستم آموزشی در اروپا می باشد .
⦁ بر اساس مطالعات پایتخت کشور بلژیک ، بروکسل نیز مرکز اقتصادی و اداری اتحادیه اروپا است ، بنابراین جای تعجب نیست که بلژیک میزبان بسیاری از سازمان های چند ملیتی است و دارای ارتباط قوی با سایر نقاط اروپا است.
رشته های پرطرفدار جهت تحصیل دکترا در بلژیک
رشته های پرطرفدار جهت تحصیل دکترا در بلژیک شامل روابط بین الملل ، اقتصاد ، تجارت ، مطالعات صلح و علوم طبیعی است .

بورسیه تحصیلی بلژیک در مقطع دکترا
دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکترا در بلژیک یا می توانند از بورسیه تحصیلی بلژیک استفاده کنند یا خودشان شهریه دانشگاه را دریافت کنند . دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی می شوند حقوق ماهانه حدودا ۲۰۰۰ دلار دریافت می کنند و به همین دلیل رقابت جهت اخذ بورسیه تحصیلی بسیار زیاد می باشد . لازم به ذکر است که افرادی که مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه های معتبر به پایان رسانده باشند و مدرک زبان آیلتس یا تافل و مقالات بین المللی داشته باشند از شانس بیشتری جهت اخذ بورسیه تحصیلی برخوردارند . همچنین دانشجویان می بایست اقدام به جلب نظر یک استاد راهنما جهت تاییدیه پایان نامه خود نمایند.
مدارک مورد نیاز جهت تحصیل دکترا در بلژیک
متقاضیان تحصیل دکترا در بلژیک باید مدارکی را ارائه دهند که پس از انجام بررسی ‌های لازم و در صورت تائید می ‌توانند تحصیلات خود را در دانشگاه ‌های بلژیک ادامه دهند. مدارک مورد نیاز جهت تحصیل دکترا در بلژیک به شرح زیر می باشد :
⦁ ارائه مدرک لیسانس و فوق ‌لیسانس که از سوی دانشگاه معتبری صادر شده است
⦁  جلب توجه یک استاد راهنما که در دوران تحصیل مقطع دکتری فرد را حمایت می‌کند
⦁ ارائه مدارکی که نشان‌ دهنده تسلط متقاضیان بر زبان انگلیسی و داشتن حداقل نمره آیلتس ۶.۵ می باشد . (در صورتی که تحصیل به بان انگلیسی باشد ) .
⦁  ارائه تألیفاتی مانند مقالات بین‌المللی، کتاب و …
دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در بلژیک می‌توانند کلیه موارد بالا را به ‌صورت یکجا ارائه دهند و از این طریق شانس خود را در دریافت پذیرش از دانشگاه‌ های بلژیک به میزان قابل توجهی افزایش دهند .

هزینه تحصیل دکترا در بلژیک
به طور کلی تحصیل دکترا در بلژیک مقرون به صرفه با هزینه های تحصیلی کم است . هزینه تحصیل دکترا در بلژیک حدود 800-1600 یورو برای ثبت نام اولیه است و برای سال های بعد هزینه ثبت نام حدود ۵۰ یورو در سال می باشد . دانشجویان مقطع دکترا در کشور بلژیک می توانند ۳۰ ساعت در هفته را مشغول کار شوند و حقوق دریافت کنند .حقوق دریافتی بسته به رشته و تخصص فرد متفاوت است اما در بیشتر مواقع با این مبلغ به راحتی هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی فرد دانشجو را پوشش می دهد. هزینه های زندگی دانشجویی در ماه حدود 700 تا 1300 یورو است که بخش اصلی آن مربوط به هزینه مسکن می باشد. ( بدیهی است که هزینه زندگی در شهر های مختلف متفاوت است ) .

سوالات متداول در مورد تحصیل در بلژیک
کشور بلژیک مردم خونگرمی دارد و با شرایط مطلوب زندگی و البته شرایط خوب آموزشی به یکی از مقاصد ارزشمند تحصیلی دانشجویان تبدیل شده است . به همین دلیل برای دانشجویانی که علاقمند به مهاجرت از طریق تحصیل به بلژیک هستند سوالات بسیاری وجود دارد . کیفیت زندگی و تنوع دوره های آموزشی نیز در این کشور بالا بوده و دانشجویان تجربه تحصیل بسیار خوبی را خواهند داشت . در این مقاله به بررسی سوالات متداول در مورد تحصیل در بلژیک می پردازیم.

سوالات متداول تحصیلی در بلژیک عبارتند از :
⦁ مزایای تحصیل در بلژیک کدامند؟
برای تحصیل در بلژیک مزایای زیادی وجود دارد از جمله اعتبار جهانی دانشگاه های این کشور و هزینه های مقرون به صرفه برای تحصیل و امکانات زیاد دانشگاهی با اساتید برجسته و سطح بالای آموزش و برخورداری از کیفیت و شبکه حمل و نقل برای عموم . دانشجویان برای کار می توانند ساعات مشخصی اقدام کنند . نکته مهم از مزیت های تحصیل در بلژیک این است که می توانید در سراسر اروپا رفت و آمد کنید .

⦁ چه مدارکی برای دریافت ویزای تحصیلی لازم است ؟
لازم است شما مدارکی که دانشگاه از شما می خواهد را ارائه نمایید برخی از این مدارک عبارتند از :
⦁ پاسپورت معتبر با حداقل 1 سال اعتبار
⦁ عکس
⦁ رزومه استاندارد
⦁ انگیزه نامه شخصی
⦁ ارائه مدرک زبان
⦁ گواهی پزشکی
⦁ مدارک دانشگاهی (بسته به مقطعی که در آن تحصیل می کنید) و دبیرستان که باید ترجمه شوند.

⦁ هزینه های تحصیل در بلژیک چقدر است؟
دانشجویان بین المللی ملزم به پرداخت هزینه های تحصیلی در دانشگاه های بلژیک می باشند و اگر به زبان فرانسوی و یا هلندی درس بخوانند هزینه پایین تری پرداخت می کنند . هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک نیز بین 1000 تا 3000 یورو در سال بسته به رشته و زبانی که تحصیل میکنیدخواهد بود . برای دکترا نیز اگر بورسیه دریافت کنید هزینه نمی پردازید . هزینه تحصیل در این مقطع بین ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ یورو در سال می باشد .

⦁ هزینه های زندگی در بلژیک چقدر خواهد شد؟
البته هزینه زندگی را به طور دقیق نمی توان گفت زیرا بسته به نوع و سبک زندگی افراد متغیر خواهد بود ولی چیزی بین 700 تا 1300 یورو در ماه خواهد شد . هزینه های ماهانه زندگی مانند مسکن و رفت و آمد و خوراک وبیمه و … را شامل می شود .

⦁ آیا دانشجویان می توانند در حین تحصیل در بلژیک کار کنند ؟
بله ، دانشجویان می توانند برای ساعات مشخصی بین 10 تا 30 ساعت در هفته کار کنند و میزان حقوقی که دریافت می نمایند حدود 8 تا 10 یورو در ساعت خواهد بود . با این کار می توانند بخشی از هزینه های زندگی خود را پوشش دهند .

⦁ برای تحصیل با بورسیه چه شرایطی لازم است ؟
اگر فردی دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر در جهان باشد و مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره ۶٫۵ (به زبان انگلیسی ) B2 (به زبان فرانسه و هلندی ) داشته باشد و بتواند یک سوپروایزر را برای طرح خود بیابد می تواند بورسیه را دریافت نماید و داشتن مقاله بین المللی بسیار مهم خواهد بود حتی داشتن کتاب ترجمه شده یا هر گونه تحقیق علمی شانس شما را بالاتر خواهد برد .

⦁ آیا دانشجویان بعد از تحصیل اجازه کار دارند؟
بله ،‌ به صورت کلی امکان یافتن کار برای دانشجویان وجود دارد و البته دانستن زبان کشور بسیار مهم است تا بتوانند با جامعه ارتباط موثر برقرار کنند . بدین منظور دانشجویانی که شرایط مناسب و تحصیل مطابق با نیاز های شغلی بلژیک داشته باشند می توانند در این کشور مشغول به کار نیز شوند.

⦁ تحصیل در دوره لیسانس بلژیک چه شرایطی دارد ؟
برای تحصیل در دوره لیسانس بلژیک باید مدارک دوره متوسطه مانند دیپلم و پیش دانشگاهی را ارائه نمایند . این مدارک باید قابل تایید برای بلژیک باشند و برخی از دانشگاه ها نیز آزمون هایی برای ورود به دانشگاه ها برگزار می کنند که البته برای برخی رشته ها می باشند . برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی نیز بعد از یک سال به صورت امتحانی می توانند در صورت موفقیت در این رشته ها تحصیل نمایند .

⦁ تحصیل در دوره فوق لیسانس بلژیک چه شرایطی دارد ؟
جهت تحصیل در این مقطع نیز می بایست دوره لیسانس خود را از دانشگاه های معتبر گذرانده باشید . رزومه تحصیلی خوبی داشته باشید و رشته لیسانس با فوق لیسانس شما یکی باشد . هر مدرکی برای اثبات اینکه مهارت و حرفه مرتبط با رشته خود داشته و رزومه شما را قوی تر نماید به شما کمک خواهد کرد .
⦁ تحصیل در دوره دکترا بلژیک چه شرایطی دارد ؟
متقاضیان تحصیل دکترا باید مدرک فوق لیسانس خوبی داشته باشند و دارای تحقیق و مقاله باشند و بتوانند با یک استاد راهنما ارتباط داشته باشند و زمینه تحقیقاتی آنها پذیرفته شده باشد تا بتوانند در این مقطع در بلژیک تحصیل نمایند .

بلژیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادرس : تهران  -  جردن  -  خیابان مهیار  - ‍‍ پلاک۲
دفتر:
021-22-65-78-61
021-22-65-42-27
همراه:
0912-95-97-98-1
0912-95-97-98-2
پست الکترونیک :
parsruss@yandex.com
parsruss@gmail.com